ČEZ navazuje opravdu zajímavé mezinárodní partnerství
KEYPOINT 2
Skupině České dráhy klesl v pololetí zisk o 30 procent na 694 milionů Kč
Novinářům to řekl premiér Petr Fiala (ODS), podle kterého vzala dnes vláda na svém jednání informaci od ČEZ na vědomí. Podle Fialy spolupráce otevírá možnost pro české firmy podílet se na vývoji tohoto typu jaderných zdrojů a zapojit se do globálního dodavatelského řetězce.
Česko podle Fialy nemá zájem o nákup hotových malých modulárních reaktorů, ale chce se podílet na jejich výrobě v globálním měřítku. Strategické partnerství ČEZ a Rolls-Royce SMR to podle něj umožní. „Rolls-Royce svůj mezinárodní dodavatelský řetězec teprve tvoří. Česká republika a české firmy mohou stát u zrodu dodavatelského řetězce, zapojit se do jeho vytváření v maximální možné míře,“ řekl premiér.
Zdroj: Getty Images
Stavbu malých modulárních reaktorů označil Fiala za významný rozvoj české energetiky, který přispěje ke zvýšení energetické bezpečnosti a soběstačnosti. První modulární reaktor v Česku by podle premiéra mohl vzniknout v lokalitě Jaderné elektrárny Temelín v první polovině 30. let.
ČEZ v první polovině září oznámil, že vybere do konce letošního roku partnera pro vývoj a provozování modulárních reaktorů v Česku. Rozhodoval se mezi firmami Westinghouse, GE Hitachi a Rolls-Royce SMR. Nehledal přitom jen dodavatele technologie, ale partnera, se kterým se bude na vývoji malých modulárních reaktorů podílet.
Podle informací ČEZ je malý modulární reaktor od firmy Rolls-Royce SMR tlakovodní reaktor, který využívá aktivní i pasivní bezpečnostní prvky. Jeho elektrický výkon by měl být 470 megawattů, životnost reaktoru se počítá na nejméně 60 let.
ČEZ plánuje do roku 2050 postavit modulární reaktory o souhrnném výkonu tři gigawatty. Současné české klasické elektrárny v Dukovanech a Temelíně mají každá výkon asi dva gigawatty. Modulární reaktory by podle dřívějšího vyjádření ČEZ měly sloužit především pro dodávky tepla a měly by vznikat na území nynějších uhelných elektráren, například v Prunéřově nebo v Dětmarovicích.
Modulární reaktory je možné vyrábět sériově v továrnách a po jednotlivých blocích jich postupně víc soustředit na jednom místě. Podle expertů na jadernou energetiku se liší od velkých jaderných bloků především nižším výkonem a také rychlejší a jednodušší stavbou. Naopak provoz by mohl být podobný.
Stát na konci srpna se společností ČEZ uzavřel bezpečnostní smlouvu pro rozvoj malých a středních modulárních reaktorů. Dohoda má zajistit bezpečnostní zájmy státu při výběru budoucího partnera pro vývoj a výstavbu takových reaktorů v ČR. ČEZ tak například bude stát informovat o výběru dodavatele.
<!– DIP popup–>
RR.L
ROLLS-ROYCE HOLDINGS PLC ORD SH
LSE
$714.40
$9.80
1.35%
Skupině České dráhy klesl v pololetí zisk o 30 procent na 694 milionů Kč
Skupině České dráhy v pololetí klesl zisk před zdaněním o 30 procent na 694 milionů korun. Tržby se naopak zvýšily o 1,1 miliardy na 25,4 miliardy Kč. Provozní zisk EBITDA stoupl o 600 milionů na 7,1 miliardy Kč. Železniční dopravce to dnes uvedl v pololetní zprávě.
Hlavní podíl na růstu tržeb má segment osobní dopravy, který rostl i díky zvyšujícímu se počtu přepravených cestujících. Ten se zvýšil o 2,5 milionu na 81,6 milionu přepravených lidí. Vedle mateřské společnosti byly v prvním pololetí v zisku i ostatní společnosti Skupiny ČD.
„U přepravených cestujících evidujeme meziročně tříprocentní nárůst. Nárůst cestujících se pozitivně projevil i na výnosech z osobní přepravy, které dosáhly 16 miliard korun. Ve srovnání s prvním pololetím loňského roku je to nárůst o 1,6 miliardy korun,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Dařilo se především mezinárodní přepravě, kde tržby vzrostly o 23 procent. Projevila se tak celkově rostoucí poptávka i rozšíření nabídky nočních spojů, které jsou u cestujících stále více vyhledávané. Přepravní výkon v letošním prvním pololetí dosáhl 3,914 miliardy osobokilometrů, tedy kilometrů, které cestující s vlaky najezdili, což představuje meziroční nárůst o 8,5 procenta. Průměrná přepravní vzdálenost byla 48 kilometrů, tedy o 2,4 kilometru více než před rokem. Pozitivní vývoj v přepravě cestujících se projevil růstem tržeb z prodeje jízdenek o osm procent na 5,022 miliardy korun.
V první polovině roku firma uvedla do provozu 22 nových elektrických jednotek RegioPanter, 15 motorových jednotek RegioFox a 17 lokomotiv Vectron. „Nadále proto chceme pokračovat nejen v modernizaci našich vlaků, ale klíčové jsou i investice do zázemí pro údržbu a opravárenství. Postupně nasadíme na koleje také největší novinku v dálkové dopravě, soupravy ComfortJet,“ doplnil Krapinec.
V segmentu nákladní dopravy v Česku se negativně projevil klesající objem přepravy uhlí a dalších tradičních komodit, který částečně nahrazují rostoucí výkony ČD Cargo v zahraničí. Za první pololetí letošního roku přepravila skupina ČD Cargo 28,1 milionu tun zboží, což je o 2,8 milionu méně než loni.
„Strukturální změny v energetice a problémy v hutnictví nejen v České republice, spolu s recesí, respektive stagnací evropského průmyslu v posledních letech, ovlivňují kontinuální pokles výkonů ČD Cargo. Aktivní obchodní politikou a expanzí do zahraničí se nám sice daří část objemů nahrazovat, ale plně kompenzovat tyto ztráty nedokážeme,“ uvedl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
Loni České dráhy přepravily 164 milionů cestujících, meziročně o zhruba sedm milionů více. Provozují zhruba 2000 hnacích vozidel a přes 1600 osobních vozů.
Zdroj: ČTK
Novinářům to řekl premiér Petr Fiala , podle kterého vzala dnes vláda na svém jednání informaci od ČEZ na vědomí. Podle Fialy spolupráce otevírá možnost pro české firmy podílet se na vývoji tohoto typu jaderných zdrojů a zapojit se do globálního dodavatelského řetězce.Česko podle Fialy nemá zájem o nákup hotových malých modulárních reaktorů, ale chce se podílet na jejich výrobě v globálním měřítku. Strategické partnerství ČEZ a Rolls-Royce SMR to podle něj umožní. „Rolls-Royce svůj mezinárodní dodavatelský řetězec teprve tvoří. Česká republika a české firmy mohou stát u zrodu dodavatelského řetězce, zapojit se do jeho vytváření v maximální možné míře,“ řekl premiér.Stavbu malých modulárních reaktorů označil Fiala za významný rozvoj české energetiky, který přispěje ke zvýšení energetické bezpečnosti a soběstačnosti. První modulární reaktor v Česku by podle premiéra mohl vzniknout v lokalitě Jaderné elektrárny Temelín v první polovině 30. let.ČEZ v první polovině září oznámil, že vybere do konce letošního roku partnera pro vývoj a provozování modulárních reaktorů v Česku. Rozhodoval se mezi firmami Westinghouse, GE Hitachi a Rolls-Royce SMR. Nehledal přitom jen dodavatele technologie, ale partnera, se kterým se bude na vývoji malých modulárních reaktorů podílet.Podle informací ČEZ je malý modulární reaktor od firmy Rolls-Royce SMR tlakovodní reaktor, který využívá aktivní i pasivní bezpečnostní prvky. Jeho elektrický výkon by měl být 470 megawattů, životnost reaktoru se počítá na nejméně 60 let.ČEZ plánuje do roku 2050 postavit modulární reaktory o souhrnném výkonu tři gigawatty. Současné české klasické elektrárny v Dukovanech a Temelíně mají každá výkon asi dva gigawatty. Modulární reaktory by podle dřívějšího vyjádření ČEZ měly sloužit především pro dodávky tepla a měly by vznikat na území nynějších uhelných elektráren, například v Prunéřově nebo v Dětmarovicích.Modulární reaktory je možné vyrábět sériově v továrnách a po jednotlivých blocích jich postupně víc soustředit na jednom místě. Podle expertů na jadernou energetiku se liší od velkých jaderných bloků především nižším výkonem a také rychlejší a jednodušší stavbou. Naopak provoz by mohl být podobný.Stát na konci srpna se společností ČEZ uzavřel bezpečnostní smlouvu pro rozvoj malých a středních modulárních reaktorů. Dohoda má zajistit bezpečnostní zájmy státu při výběru budoucího partnera pro vývoj a výstavbu takových reaktorů v ČR. ČEZ tak například bude stát informovat o výběru dodavatele.<!– DIP popup–> Skupině České dráhy klesl v pololetí zisk o 30 procent na 694 milionů KčSkupině České dráhy v pololetí klesl zisk před zdaněním o 30 procent na 694 milionů korun. Tržby se naopak zvýšily o 1,1 miliardy na 25,4 miliardy Kč. Provozní zisk EBITDA stoupl o 600 milionů na 7,1 miliardy Kč. Železniční dopravce to dnes uvedl v pololetní zprávě.Hlavní podíl na růstu tržeb má segment osobní dopravy, který rostl i díky zvyšujícímu se počtu přepravených cestujících. Ten se zvýšil o 2,5 milionu na 81,6 milionu přepravených lidí. Vedle mateřské společnosti byly v prvním pololetí v zisku i ostatní společnosti Skupiny ČD.„U přepravených cestujících evidujeme meziročně tříprocentní nárůst. Nárůst cestujících se pozitivně projevil i na výnosech z osobní přepravy, které dosáhly 16 miliard korun. Ve srovnání s prvním pololetím loňského roku je to nárůst o 1,6 miliardy korun,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.Dařilo se především mezinárodní přepravě, kde tržby vzrostly o 23 procent. Projevila se tak celkově rostoucí poptávka i rozšíření nabídky nočních spojů, které jsou u cestujících stále více vyhledávané. Přepravní výkon v letošním prvním pololetí dosáhl 3,914 miliardy osobokilometrů, tedy kilometrů, které cestující s vlaky najezdili, což představuje meziroční nárůst o 8,5 procenta. Průměrná přepravní vzdálenost byla 48 kilometrů, tedy o 2,4 kilometru více než před rokem. Pozitivní vývoj v přepravě cestujících se projevil růstem tržeb z prodeje jízdenek o osm procent na 5,022 miliardy korun.V první polovině roku firma uvedla do provozu 22 nových elektrických jednotek RegioPanter, 15 motorových jednotek RegioFox a 17 lokomotiv Vectron. „Nadále proto chceme pokračovat nejen v modernizaci našich vlaků, ale klíčové jsou i investice do zázemí pro údržbu a opravárenství. Postupně nasadíme na koleje také největší novinku v dálkové dopravě, soupravy ComfortJet,“ doplnil Krapinec.V segmentu nákladní dopravy v Česku se negativně projevil klesající objem přepravy uhlí a dalších tradičních komodit, který částečně nahrazují rostoucí výkony ČD Cargo v zahraničí. Za první pololetí letošního roku přepravila skupina ČD Cargo 28,1 milionu tun zboží, což je o 2,8 milionu méně než loni.„Strukturální změny v energetice a problémy v hutnictví nejen v České republice, spolu s recesí, respektive stagnací evropského průmyslu v posledních letech, ovlivňují kontinuální pokles výkonů ČD Cargo. Aktivní obchodní politikou a expanzí do zahraničí se nám sice daří část objemů nahrazovat, ale plně kompenzovat tyto ztráty nedokážeme,“ uvedl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.Loni České dráhy přepravily 164 milionů cestujících, meziročně o zhruba sedm milionů více. Provozují zhruba 2000 hnacích vozidel a přes 1600 osobních vozů.