Alibaba (BABA) zůstává silným nákupním artiklem díky svým vyhlídkám na růst v oblasti elektronického obchodování, cloudu a menších segmentů, jako je AIDC a Cainiao, a to i přes nedávné zvýšení ceny akcií
Dvojí primární kótování společnosti na NYSE a HKSE a rozhodnutí ponechat si Cainiao posilují její strategickou pozici a ocenění
Společnosti Taobao & Tmall stabilizují svůj podíl na trhu díky uvolnění regulačních opatření a přístupu zaměřenému na uživatele, což slibuje zrychlený růst tržeb
Výdělky
Od posledního článku Alibaba oznámila finanční výsledky za dvě čtvrtletí. Růst zůstává pomalý, v 1. čtvrtletí 2025 vzrostly tržby o 3,9 %. Pomalý růst je způsoben přetrvávající slabostí makroprostředí spolu s tvrdou konkurencí na poli čínského elektronického obchodování. Ještě hůře si vedl zisk na akcii a finanční prostředky na akcii, které se snížily o 25 %, resp. 52 %. Pokles je způsoben zvýšenými investicemi do Capex & R&D, přičemž společnost zaujímá dlouhodobý pohled na investice.
Stažení IPO společnosti Cainiao
Alibaba také uspořádala speciální hovor, na kterém se diskutovalo o nedávno zrušených plánech na IPO společnosti Cainiao. Místo toho společnost nabídla odkoupení zbývajícího podílu ve společnosti Cainiao, který ještě nevlastní, což celý segment oceňuje na 10,3 miliardy USD.
Vzhledem k silnému růstovému profilu společnosti a nedávnému zlepšení ziskovosti díky zvýšené efektivitě rozsahu navzdory významným investicím do kapacit přeshraničního plnění a jednorázovému dopadu ve 4. čtvrtletí 2024 z pobídek na udržení zaměstnanců v souvislosti se zrušeným IPO vydělává společnost na bázi TTM zhruba 343 milionů USD. To znamená, že společnost je oceňována na 33x EBITDA u společnosti, která stále zjevně investuje značné částky do růstu a geografické expanze; domnívám se, že se jedná o spravedlivé ocenění.
Toto ocenění dává investorům další pohled na součet částí společnosti Alibaba Group. Rozhodnutí ponechat společnost v rámci skupiny považuji za správné. Doručování je klíčovým aspektem elektronického obchodu, pokud by se Alibaba vzdala kontroly nad svým segmentem doručování, který je hluboce zakořeněn v činnosti všech segmentů, mohla by přidat značná rizika jak Taobao & Tmall, tak i mezinárodní skupině digitálního obchodu.
Primární kótování v Hongkongu
Společnost Alibaba nedávno dokončila proces duálního primárního kótování, kdy se s akciemi společnosti obchoduje jak na newyorské burze NYSE, tak na burze HKSE. Podle agentury Bloomberg by kótování „mohlo uvolnit až 19,5 miliardy dolarů čínského kapitálu“. Domnívám se, že jde o další pozitivní krok, akcie v první den obchodování vzrostly o 4,2 %, což ukazuje na potenciální značný hodnotový rozdíl, který se vytvořil v posledních několika letech.
Alibaba zůstává atraktivní
Navzdory nedávnému nárůstu ceny akcií se domnívám, že společnost dnes zůstává nákupní, ve zbytku článku uvedu své důvody.
Zelené výhonky Taobao & Tmall Group
Taobao & Tmall byly dlouho jádrem Alibaby, V posledních letech čelily významným protivětrům ze strany; regulace, konkurence a slabé ekonomiky a trhu s bydlením, což způsobilo slabou důvěru spotřebitelů.
Očekávám, že regulační překážky se zmírní, což společnosti umožní rychlejší růst a agresivnější postup vůči konkurenčním hrozbám (i když v rámci možností). Toto přesvědčení vychází z nedávného oznámení, že po třech letech a pokutách ve výši 2,8 miliardy dolarů byl proces „nápravy“ společnosti Alibaba ukončen. Společnost věří, že se to vyvine ve „stabilnější provozní prostředí v Číně“. Domnívám se, že je to pravda, což společnosti umožňuje být konkurenceschopnější, což potenciálně vedlo k určité stabilizaci podílu na trhu.
Konkurence byla v posledních několika letech brzdou růstu společnosti Alibaba, neboť soupeři jako Pinduoduo (PDD), Douyin a Kuaishou ubírali podíl na trhu zavedeným společnostem, jako jsou Alibaba a JD.com (JD). Konkurence v oblasti elektronického obchodu bude pravděpodobně v dohledné budoucnosti i nadále tvrdá. Domnívám se však, že se začínají objevovat zelené výhonky poté, co se vedení společnosti ujal generální ředitel Eddie Wu a v rámci uživatelsky orientovaného přístupu se zaměřil na cenovou konkurenceschopnost, služby a uživatelské zkušenosti. Ve 4. čtvrtletí 2024 vzrostl GMV dvouciferným tempem, protože se zlepšil počet čtvrtletních kupujících a frekvence nákupů, což naznačuje, že stále více lidí využívá Alibabu k nákupu každodenních věcí. V 1. čtvrtletí 2025 pozitivní pokrok pokračoval a podíl na trhu se údajně stabilizoval, čímž se přerušil trend ztrát v posledních několika letech. Tato stabilizace není náhodná, domnívám se, že se jedná o kumulované kroky, které kladou uživatele na první místo, což vede k tomu, že se platforma stává atraktivnější jak pro uživatele, tak pro obchodníky.
Tento výrazný základní pokrok byl v číslech maskován kvůli celkově nižší míře přijetí, což způsobilo, že růst GMV předstihl růst CMR. Nižší míra využití je způsobena dvěma faktory. Prvním je lepší výkonnost Taobao oproti Tmall, což je způsobeno nižší cenou produktů na Taobao, které jsou v současné době pro spotřebitele atraktivnější než značkovější produkty, které najdete na Tmall, Taobao má ze své podstaty nižší míru odběru, a proto se celkový průměr snižuje. Druhým důvodem je zavádění nových modelů, které mají v současné době nižší míru odběru.
Očekávám, že v příštím roce se růst CMR zrychlí, čímž se zmenší rozdíl oproti růstu GMV. Bude to způsobeno zvýšenou monetizací nových nástrojů spolu se zavedením nového reklamního nástroje Quanzhantui. Domnívám se, že uzavření rozdílu v hodnotě povede ke zrychlení příjmů, pravděpodobně kolem hranice 10 % do budoucna.
Posílení cloudu
V posledních několika čtvrtletích skupina Cloud zaznamenala mírné zrychlení tržeb na 5,9 % v 1. čtvrtletí 2025 poté, co se potýkala s četnými nepříznivými vlivy v důsledku ztráty významného klienta, snížené poptávky z internetového sektoru a normalizace poptávky po CDN po COVID. Domnívám se, že toto zrychlení tržeb bude dlouhodobě pokračovat ze dvou důvodů.
Prvním důvodem je dlouhodobé uvažování, v posledních několika letech společnost přijala několik opatření ke zlepšení dlouhodobých vyhlídek a kvality podnikání, včetně snížení cen s cílem zvýšit přijetí cloudu v Číně a přesunu příjmů z nízkomaržových příjmů z projektů směrem k příjmům z veřejného cloudu. Tato opatření vedla k pomalejšímu růstu segmentu, nicméně v dlouhodobém horizontu bude podnikání mnohem ziskovější a bude dosahovat vyššího ROIC, protože nízkomaržové příjmy se časem odbourají a vznikne podnikání, které bude mít podobné charakteristiky jako cloudové jednotky západních protějšků. Toto zlepšení ziskovosti je již nyní patrné z čísel. Nízkomaržový byznys se však nadále odvíjí, což v krátkodobém horizontu způsobuje protivětry růstu a zároveň odhaluje vysoce ziskový veřejný cloudový byznys.
Výdělky Od posledního článku Alibaba oznámila finanční výsledky za dvě čtvrtletí. Růst zůstává pomalý, v 1. čtvrtletí 2025 vzrostly tržby o 3,9 %. Pomalý růst je způsoben přetrvávající slabostí makroprostředí spolu s tvrdou konkurencí na poli čínského elektronického obchodování. Ještě hůře si vedl zisk na akcii a finanční prostředky na akcii, které se snížily o 25 %, resp. 52 %. Pokles je způsoben zvýšenými investicemi do Capex & R&D, přičemž společnost zaujímá dlouhodobý pohled na investice. Stažení IPO společnosti Cainiao Alibaba také uspořádala speciální hovor, na kterém se diskutovalo o nedávno zrušených plánech na IPO společnosti Cainiao. Místo toho společnost nabídla odkoupení zbývajícího podílu ve společnosti Cainiao, který ještě nevlastní, což celý segment oceňuje na 10,3 miliardy USD. Vzhledem k silnému růstovému profilu společnosti a nedávnému zlepšení ziskovosti díky zvýšené efektivitě rozsahu navzdory významným investicím do kapacit přeshraničního plnění a jednorázovému dopadu ve 4. čtvrtletí 2024 z pobídek na udržení zaměstnanců v souvislosti se zrušeným IPO vydělává společnost na bázi TTM zhruba 343 milionů USD. To znamená, že společnost je oceňována na 33x EBITDA u společnosti, která stále zjevně investuje značné částky do růstu a geografické expanze; domnívám se, že se jedná o spravedlivé ocenění. Toto ocenění dává investorům další pohled na součet částí společnosti Alibaba Group. Rozhodnutí ponechat společnost v rámci skupiny považuji za správné. Doručování je klíčovým aspektem elektronického obchodu, pokud by se Alibaba vzdala kontroly nad svým segmentem doručování, který je hluboce zakořeněn v činnosti všech segmentů, mohla by přidat značná rizika jak Taobao & Tmall, tak i mezinárodní skupině digitálního obchodu. Primární kótování v Hongkongu Společnost Alibaba nedávno dokončila proces duálního primárního kótování, kdy se s akciemi společnosti obchoduje jak na newyorské burze NYSE, tak na burze HKSE. Podle agentury Bloomberg by kótování „mohlo uvolnit až 19,5 miliardy dolarů čínského kapitálu“. Domnívám se, že jde o další pozitivní krok, akcie v první den obchodování vzrostly o 4,2 %, což ukazuje na potenciální značný hodnotový rozdíl, který se vytvořil v posledních několika letech. Alibaba zůstává atraktivní Navzdory nedávnému nárůstu ceny akcií se domnívám, že společnost dnes zůstává nákupní, ve zbytku článku uvedu své důvody. Zelené výhonky Taobao & Tmall Group Taobao & Tmall byly dlouho jádrem Alibaby, V posledních letech čelily významným protivětrům ze strany; regulace, konkurence a slabé ekonomiky a trhu s bydlením, což způsobilo slabou důvěru spotřebitelů. Očekávám, že regulační překážky se zmírní, což společnosti umožní rychlejší růst a agresivnější postup vůči konkurenčním hrozbám . Toto přesvědčení vychází z nedávného oznámení, že po třech letech a pokutách ve výši 2,8 miliardy dolarů byl proces „nápravy“ společnosti Alibaba ukončen. Společnost věří, že se to vyvine ve „stabilnější provozní prostředí v Číně“. Domnívám se, že je to pravda, což společnosti umožňuje být konkurenceschopnější, což potenciálně vedlo k určité stabilizaci podílu na trhu. Konkurence byla v posledních několika letech brzdou růstu společnosti Alibaba, neboť soupeři jako Pinduoduo , Douyin a Kuaishou ubírali podíl na trhu zavedeným společnostem, jako jsou Alibaba a JD.com . Konkurence v oblasti elektronického obchodu bude pravděpodobně v dohledné budoucnosti i nadále tvrdá. Domnívám se však, že se začínají objevovat zelené výhonky poté, co se vedení společnosti ujal generální ředitel Eddie Wu a v rámci uživatelsky orientovaného přístupu se zaměřil na cenovou konkurenceschopnost, služby a uživatelské zkušenosti. Ve 4. čtvrtletí 2024 vzrostl GMV dvouciferným tempem, protože se zlepšil počet čtvrtletních kupujících a frekvence nákupů, což naznačuje, že stále více lidí využívá Alibabu k nákupu každodenních věcí. V 1. čtvrtletí 2025 pozitivní pokrok pokračoval a podíl na trhu se údajně stabilizoval, čímž se přerušil trend ztrát v posledních několika letech. Tato stabilizace není náhodná, domnívám se, že se jedná o kumulované kroky, které kladou uživatele na první místo, což vede k tomu, že se platforma stává atraktivnější jak pro uživatele, tak pro obchodníky. Tento výrazný základní pokrok byl v číslech maskován kvůli celkově nižší míře přijetí, což způsobilo, že růst GMV předstihl růst CMR. Nižší míra využití je způsobena dvěma faktory. Prvním je lepší výkonnost Taobao oproti Tmall, což je způsobeno nižší cenou produktů na Taobao, které jsou v současné době pro spotřebitele atraktivnější než značkovější produkty, které najdete na Tmall, Taobao má ze své podstaty nižší míru odběru, a proto se celkový průměr snižuje. Druhým důvodem je zavádění nových modelů, které mají v současné době nižší míru odběru. Očekávám, že v příštím roce se růst CMR zrychlí, čímž se zmenší rozdíl oproti růstu GMV. Bude to způsobeno zvýšenou monetizací nových nástrojů spolu se zavedením nového reklamního nástroje Quanzhantui. Domnívám se, že uzavření rozdílu v hodnotě povede ke zrychlení příjmů, pravděpodobně kolem hranice 10 % do budoucna. Posílení cloudu V posledních několika čtvrtletích skupina Cloud zaznamenala mírné zrychlení tržeb na 5,9 % v 1. čtvrtletí 2025 poté, co se potýkala s četnými nepříznivými vlivy v důsledku ztráty významného klienta, snížené poptávky z internetového sektoru a normalizace poptávky po CDN po COVID. Domnívám se, že toto zrychlení tržeb bude dlouhodobě pokračovat ze dvou důvodů. Prvním důvodem je dlouhodobé uvažování, v posledních několika letech společnost přijala několik opatření ke zlepšení dlouhodobých vyhlídek a kvality podnikání, včetně snížení cen s cílem zvýšit přijetí cloudu v Číně a přesunu příjmů z nízkomaržových příjmů z projektů směrem k příjmům z veřejného cloudu. Tato opatření vedla k pomalejšímu růstu segmentu, nicméně v dlouhodobém horizontu bude podnikání mnohem ziskovější a bude dosahovat vyššího ROIC, protože nízkomaržové příjmy se časem odbourají a vznikne podnikání, které bude mít podobné charakteristiky jako cloudové jednotky západních protějšků. Toto zlepšení ziskovosti je již nyní patrné z čísel. Nízkomaržový byznys se však nadále odvíjí, což v krátkodobém horizontu způsobuje protivětry růstu a zároveň odhaluje vysoce ziskový veřejný cloudový byznys.
Ekonomické studie investičního bankovního konglomerátu JPMorgan předpovídají, že společnosti Vistra Corp., Constellation Energy Corp. a Talen Energy Corp. budou těžit...