Klíčové body
- Ford a Ceres Holographics představili novou technologii head-up displeje (HUD), která zobrazuje informace na čelním skle, aby řidič nemusel odvracet zrak od silnice
- Nový HUD displej se skládá ze tří částí, z nichž jedna je určena pro spolujezdce, a využívá holografické optické prvky vložené mezi skleněné vrstvy
- Technologie se setkala s pozitivními reakcemi, ale vývojáři nadále pracují na zlepšení barev, jasu a rozlišení, aby zajistili dobrý výkon za různých světelných podmínek
Ford ve spolupráci se skotskou společností Ceres Holographics minulý týden předvedl technologii, která by se mohla stát budoucností head-up displejů neboli HUD.
HUD téměř zázračně zobrazuje užitečné informace, jako je rychlost a pokyny pro odbočení, na spodní části čelního skla, kde je řidič vidí, aniž by musel spustit oči ze silnice. Výrobci automobilů a jejich dodavatelé si již několik let představují autonomní svět, ve kterém se auta řídí sama a sklo, které je v současnosti potřeba pro sledování provozu, se může podle libosti změnit na velké zobrazovací scény. Do příchodu plně samořídícího systému je však ještě daleko.
Na konferenci v Detroitu Ford předvedl prozatímní krok: něco, co by se dalo nazvat HUD 2, jasný, průhledný displej táhnoucí se přes čelní sklo se třemi částmi, dvěma pro řidiče a jednou pro spolujezdce. Druhá část, která by mohla obsahovat promítané video, by nebyla pro řidiče viditelná.
Andy Travers, generální ředitel společnosti Ceres Holographics, říká, že nové možnosti zobrazení by mohly být interaktivní a pomoci vyřešit nebezpečnou situaci rozptylování pozornosti řidiče pomocí současných ovládacích prvků.
„Z hlediska nákladů je pro výrobce automobilů přesvědčivé umístit vše na obrazovku,“ říká Travers. „A najímají programátory, kteří jsou zvyklí pracovat s počítači, nikoliv s mobilními automobily, které potřebují, aby řidiči sledovali silnici. Myslíme si, že je mnohem lepší rozhodovat se podle promítaného obrazu na čelním skle, než se dívat do dálky na centrálně umístěnou obrazovku.“
Čelní sklo využívá technologii tenkých vrstev vyvinutou společností Ceres
Regulační orgány si všímají problému rozptylování pozornosti. Podle Matthewa Averyho, ředitele strategického rozvoje bezpečnostní agentury Euro NCAP, „je nadměrné používání dotykových displejů problémem celého odvětví, kdy téměř každý výrobce vozidel přesouvá klíčové ovládací prvky na centrální dotykové displeje, což nutí řidiče odpoutat zrak od vozovky a zvyšuje riziko nehod z důvodu rozptýlení pozornosti.“
Janice Tardiffová, technická expertka na aplikace povrchových úprav ve společnosti Ford, říká, že displej pro cestující v prvních prototypech vozidel bude zaměřen na zábavu a případně na obchodní aplikace.
Řidič by měl k dispozici údaje o stavu paliva nebo nabití, rychloměr, navigaci a na středovém displeji body zájmu a hudbu. Na zákaznické klinice, kde se tato technologie testovala, se účastníkům líbila představa, že by mohli sledovat sportovní události a filmy, ale nebyli si jisti, zda je přehlednost dostatečná pro obchodní aplikace. Někteří si přáli, aby displeje byly větší.
Použití fólie bylo důkladně testováno a schváleno pro použití v nové generaci HUD, říká Tardiff. Dalšími kroky je podle ní zlepšení barev, jasu a rozlišení, optimalizace velikosti displejů a zajištění dobrého výkonu za různých světelných podmínek.
Systém HUD byl v roce 1988 součástí volitelné výbavy vozu Oldsmobile Cutlass a od té doby se neustále vyvíjí. Na holografické technologii pracují i další společnosti, například Hyundai, Stellantis, Jaguar Land Rover a General Motors. Technologie, kterou předvedla britská společnost Envisics na letošním koncepčním voze Chrysler Halcyon EV, představovala obrazy na oknech automobilů, které by ukazovaly zajímavá místa na zvolené trase, umožňovaly videohovory během cesty a mapovaly souhvězdí na noční obloze.
Ne všechno z toho by se však mohlo dostat do současných automobilů. „Zatímco všechny tyto vizuální informace pravděpodobně příliš rozptylují pozornost řidiče, který vozidlo řídí, nemusí tomu tak být, pokud je vozidlo provozováno v autonomním režimu čtvrté úrovně,“ uvádí Envisics. „Na této úrovni může řidič relaxovat a využívat tyto funkce a vlastnosti.“
Některé z nich však budou k vidění již brzy. Mluvčí Chrysleru/Dodge Darren Jacobs prostřednictvím e-mailu uvedl, že „vybrané designové prvky a funkce [viděné na Halcyonu], jako je head-up displej a SmartCockpit, jsou připraveny pro výrobu a budou součástí prvního plně elektrického vozidla Chrysleru.“
Technologie Ford-Ceres se může vyrábět již dnes a mohla by snížit rozptylování řidiče a uspokojit kupující automobilů – zejména pokud se podaří zlepšit jasnost obrazu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky