Tohoto dne se začal psát příběh Amazonu. A píše se až do dnešních dní…
Dne 26. října 1994 byla zaregistrována internetová doména Amazon.com, čímž vzniklo čísla jedna z největších internetových obchodů na světě. Tento příběh úspěchu je opravdu úctyhodný. A Jeff Bezos se rozhodně nestal jedním z nejbohatších mužů světa jen tak nadarmo.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1905 – Švédsko uznalo nezávislost Norska a zanikla společná unie.
1939 – Jozef Tiso se stal prezidentem Slovenského státu.
1955 – Rakousko přijalo svoji Ústavu a tento den je rakouským státním svátkem.
1958 – Dopravní letadlo Boeing 707 poprvé letělo přes Atlantský oceán na lince společnosti Pan Am z New Yorku do Paříže.
1965 – Členové skupiny Beatles převzali Řád britského impéria.
1984 – záhadným úmrtím Němce Günthera Stolla začal tzv. Případ YOGTZE, který dodnes patří k nejzáhadnějším případům německé kriminalistiky
1994 – Izrael a Jordánsko uzavřely mírovou smlouvu.
2002 – Po čtyřech dnech byl ukončen útok v moskevském divadle na Dubrovce, při kterém zahynulo okolo 130 lidí.
2015 – Zemětřesení o síle 7,7 Richterovy stupnice s epicentrem v afghánském pohoří Hindúkuš zabilo v Afghánistánu, Pákistánu a Indii stovky lidí.
2016 – Ve střední Itálii při zemětřesení zahynuli 3 lidé a desítky jich bylo zraněno.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1861 – Pony Express oficiálně ukončil provoz v souvislosti s dokončením transkontinentální telegrafní linky, která umožnila rychlejší komunikaci.
1959 – Společnost Texas Instruments předvedla první komerčně úspěšný integrovaný obvod (IC), základní součást moderní elektroniky.
1984 – Společnost Apple Inc. představila první osobní počítač Macintosh s grafickým uživatelským rozhraním a myší.
2007 – Index Dow Jones Industrial Average poprvé překročil hranici 14 000 bodů.
2012 – Cena akcií společnosti Google na krátkou dobu překročila 700 dolarů za akcii a dosáhla tak v té době nového historického maxima společnosti.
2017 – Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update, významnou aktualizaci softwaru pro svůj operační systém Windows.
Amazon – Jak se tento gigant dostal na vrchol?
Amazon.com (AMZN) je internetový obchod, výrobce elektronických čteček knih a poskytovatel webových služeb, který se stal ikonickým příkladem elektronického obchodu. Sídlí v Seattlu ve státě Washington.
Amazon.com je rozsáhlý internetový podnik, který prodává knihy, hudbu, filmy, domácí potřeby, elektroniku, hračky a mnoho dalšího zboží, a to buď přímo, nebo jako prostředník mezi jinými maloobchodníky a miliony zákazníků Amazon.com.Jeho podnikání v oblasti webových služeb zahrnuje pronájem datových úložišť a výpočetních zdrojů, tzv. „cloud computing“, prostřednictvím internetu. Její značná přítomnost na internetu je taková, že v roce 2012 1 % veškerého internetového provozu v Severní Americe procházelo datovými centry Amazon.com a z nich.
Společnost vyrábí také vedoucí čtečky elektronických knih Kindle. Její propagace těchto zařízení vedla k dramatickému růstu vydávání elektronických knih a z Amazon.com učinila významnou rušivou sílu na trhu s vydáváním knih.
V roce 1994 založil Jeff Bezos, bývalý manažer hedgeového fondu na Wall Street, společnost Amazon.com, přičemž tento název zvolil především proto, že začínal na první písmeno abecedy, a kvůli asociaci s rozlehlou jihoamerickou řekou. Na základě průzkumu, který provedl, dospěl Bezos k závěru, že knihy budou zpočátku nejlogičtějším produktem pro prodej online. Amazon.com nebyl první společností, která tak učinila; Computer Literacy, knihkupectví v Silicon Valley, začalo prodávat knihy ze svých zásob technicky zdatným zákazníkům v roce 1991. Příslibem Amazon.com však bylo dodat jakoukoli knihu jakémukoli čtenáři kdekoli.
Amazon.com sice proslul jako knihkupectví, ale Bezos od počátku tvrdil, že nejde jen o prodejce spotřebního zboží. Tvrdil, že Amazon.com je technologická společnost, jejíž činností je zjednodušování online transakcí pro spotřebitele.
Obchodní strategie Amazon.com byla často přijímána skepticky. Finanční novináři a analytici společnost znevažovali tím, že ji označovali jako Amazon.bomb. Pochybovači tvrdili, že Amazon.com nakonec na trhu prohraje se zavedenými knihkupeckými řetězci, jako jsou Borders a Barnes & Noble, jakmile spustí konkurenční stránky elektronického obchodu.Nedostatek zisku společnosti až do posledního čtvrtletí roku 2001 jako by ospravedlňoval její kritiky.
Bezos však odmítl kritiky, protože nechápou obrovský růstový potenciál internetu. Tvrdil, že k tomu, aby společnost uspěla jako internetový prodejce, potřebuje „Get Big Fast“, což je slogan, který nechal vytisknout na trička svých zaměstnanců. Amazon.com skutečně rychle rostl, v prosinci 1996, po prvním celém roce provozu, dosáhl 180 000 zákaznických účtů a o necelý rok později, v říjnu 1997, měl již 1 000 000 zákaznických účtů. Její tržby vyskočily z 15,7 milionu dolarů v roce 1996 na 148 milionů dolarů v roce 1997 a následně na 610 milionů dolarů v roce 1998. Úspěch společnosti Amazon.com přivedl jejího zakladatele k tomu, že se stal osobností roku 1999 podle časopisu Time.
Společnost rychle expandovala i v dalších oblastech.Její program Associates, v jehož rámci mohly jiné webové stránky nabízet zboží k prodeji a Amazon.com vyřizoval objednávky a vyplácel provizi, se v roce 1996 rozrostl z jedné takové stránky na více než 350 000 v roce 1999. V souladu s Bezosovou počáteční strategií začala společnost rychle prodávat více než jen knihy. Prodej hudby a videa byl zahájen v roce 1998. V témže roce zahájila mezinárodní činnost akvizicí internetových knihkupectví ve Spojeném království a Německu. Do roku 1999 společnost prodávala také spotřební elektroniku, videohry, software, domácí potřeby, hračky a hry a mnoho dalšího.
K udržení tohoto růstu potřebovala společnost Amazon.com více než jen soukromé investory, kteří by se postarali o její expanzi. V květnu 1997, necelé dva roky po otevření virtuálních dveří spotřebitelům a bez jakéhokoli zisku, se Amazon.com stal veřejnou společností a na burze NASDAQ získal 54 milionů dolarů. Kromě hotovosti mohla společnost využít své vysoce ceněné akcie k financování své agresivní strategie růstu a akvizic.
Přestože nabídka více druhů zboží rozšířila její atraktivitu, byly to služby společnosti Amazon.com, které jí zajistily věrnost zákazníků a konečnou ziskovost. Jeho personalizační nástroje doporučovaly další produkty ke koupi na základě historie nákupů zákazníka i údajů od kupujících stejného zboží. Zveřejňování zákaznických recenzí produktů podpořilo „komunitu spotřebitelů“, kteří si navzájem pomáhali najít vše od správné knihy po nejlepší mixér.
Jak bylo uvedeno výše, Bezos tvrdil, že Amazon.com není maloobchodní prodejce, ale technologická společnost. Aby to zdůraznil, spustil v roce 2002 službu Amazon Web Services (AWS), která zpočátku nabízela vývojářům a obchodníkům údaje o struktuře internetového provozu, popularitě webových stránek a další statistiky. V roce 2006 společnost rozšířila své portfolio AWS o službu Elastic Compute Cloud (EC2), která pronajímá výpočetní výkon počítačů v malých nebo velkých krocích. V témže roce byla zpřístupněna služba Simple Storage Service (S3), která pronajímá úložiště dat přes internet.
S3 a EC2 rychle uspěly a pomohly zpopularizovat myšlenku, že firmy a jednotlivci nemusí vlastnit výpočetní zdroje; mohou si je podle potřeby pronajímat přes internet neboli „v cloudu“. Například v roce 2007, krátce po spuštění, obsahovala služba S3 více než 10 miliard objektů neboli souborů; o pět let později jich bylo více než 905 miliard. Službu AWS využívají i konkurenti společnosti Amazon.com, například Netflix, který pro svou konkurenční službu streamování videa používá jak S3, tak EC2.
Když Bezos založil Amazon.com, bylo jeho strategií nemít žádné zásoby. Aby však společnost dosáhla větší kontroly nad dodávkami, začala v roce 1997 držet zásoby ve svých skladech. V roce 2000 společnost zahájila službu, která umožňuje malým společnostem a jednotlivcům prodávat své výrobky prostřednictvím Amazon.com, a v roce 2006 zahájila službu Fulfillment by Amazon, která spravovala zásoby těchto podniků. Rozrůstající se podnikání v oblasti správy zásob podnítilo v roce 2012 nákup společnosti Kiva Systems, která se zabývá robotikou a jejíž zařízení automatizují plnění skladových zásob, za 775 milionů dolarů.
Tohoto dne se začal psát příběh Amazonu. A píše se až do dnešních dní… Dne 26. října 1994 byla zaregistrována internetová doména Amazon.com, čímž vzniklo čísla jedna z největších internetových obchodů na světě. Tento příběh úspěchu je opravdu úctyhodný. A Jeff Bezos se rozhodně nestal jedním z nejbohatších mužů světa jen tak nadarmo. Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více: 1905 – Švédsko uznalo nezávislost Norska a zanikla společná unie. 1939 – Jozef Tiso se stal prezidentem Slovenského státu. 1955 – Rakousko přijalo svoji Ústavu a tento den je rakouským státním svátkem. 1958 – Dopravní letadlo Boeing 707 poprvé letělo přes Atlantský oceán na lince společnosti Pan Am z New Yorku do Paříže. 1965 – Členové skupiny Beatles převzali Řád britského impéria. 1984 – záhadným úmrtím Němce Günthera Stolla začal tzv. Případ YOGTZE, který dodnes patří k nejzáhadnějším případům německé kriminalistiky 1994 – Izrael a Jordánsko uzavřely mírovou smlouvu. 2002 – Po čtyřech dnech byl ukončen útok v moskevském divadle na Dubrovce, při kterém zahynulo okolo 130 lidí. 2015 – Zemětřesení o síle 7,7 Richterovy stupnice s epicentrem v afghánském pohoří Hindúkuš zabilo v Afghánistánu, Pákistánu a Indii stovky lidí. 2016 – Ve střední Itálii při zemětřesení zahynuli 3 lidé a desítky jich bylo zraněno. A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky: 1861 – Pony Express oficiálně ukončil provoz v souvislosti s dokončením transkontinentální telegrafní linky, která umožnila rychlejší komunikaci. 1959 – Společnost Texas Instruments předvedla první komerčně úspěšný integrovaný obvod , základní součást moderní elektroniky. 1984 – Společnost Apple Inc. představila první osobní počítač Macintosh s grafickým uživatelským rozhraním a myší. 2007 – Index Dow Jones Industrial Average poprvé překročil hranici 14 000 bodů. 2012 – Cena akcií společnosti Google na krátkou dobu překročila 700 dolarů za akcii a dosáhla tak v té době nového historického maxima společnosti. 2017 – Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update, významnou aktualizaci softwaru pro svůj operační systém Windows. Amazon.com je internetový obchod, výrobce elektronických čteček knih a poskytovatel webových služeb, který se stal ikonickým příkladem elektronického obchodu. Sídlí v Seattlu ve státě Washington. Amazon.com je rozsáhlý internetový podnik, který prodává knihy, hudbu, filmy, domácí potřeby, elektroniku, hračky a mnoho dalšího zboží, a to buď přímo, nebo jako prostředník mezi jinými maloobchodníky a miliony zákazníků Amazon.com.Jeho podnikání v oblasti webových služeb zahrnuje pronájem datových úložišť a výpočetních zdrojů, tzv. „cloud computing“, prostřednictvím internetu. Její značná přítomnost na internetu je taková, že v roce 2012 1 % veškerého internetového provozu v Severní Americe procházelo datovými centry Amazon.com a z nich. Společnost vyrábí také vedoucí čtečky elektronických knih Kindle. Její propagace těchto zařízení vedla k dramatickému růstu vydávání elektronických knih a z Amazon.com učinila významnou rušivou sílu na trhu s vydáváním knih. V roce 1994 založil Jeff Bezos, bývalý manažer hedgeového fondu na Wall Street, společnost Amazon.com, přičemž tento název zvolil především proto, že začínal na první písmeno abecedy, a kvůli asociaci s rozlehlou jihoamerickou řekou. Na základě průzkumu, který provedl, dospěl Bezos k závěru, že knihy budou zpočátku nejlogičtějším produktem pro prodej online. Amazon.com nebyl první společností, která tak učinila; Computer Literacy, knihkupectví v Silicon Valley, začalo prodávat knihy ze svých zásob technicky zdatným zákazníkům v roce 1991. Příslibem Amazon.com však bylo dodat jakoukoli knihu jakémukoli čtenáři kdekoli. Amazon.com sice proslul jako knihkupectví, ale Bezos od počátku tvrdil, že nejde jen o prodejce spotřebního zboží. Tvrdil, že Amazon.com je technologická společnost, jejíž činností je zjednodušování online transakcí pro spotřebitele. Obchodní strategie Amazon.com byla často přijímána skepticky. Finanční novináři a analytici společnost znevažovali tím, že ji označovali jako Amazon.bomb. Pochybovači tvrdili, že Amazon.com nakonec na trhu prohraje se zavedenými knihkupeckými řetězci, jako jsou Borders a Barnes & Noble, jakmile spustí konkurenční stránky elektronického obchodu.Nedostatek zisku společnosti až do posledního čtvrtletí roku 2001 jako by ospravedlňoval její kritiky. Bezos však odmítl kritiky, protože nechápou obrovský růstový potenciál internetu. Tvrdil, že k tomu, aby společnost uspěla jako internetový prodejce, potřebuje „Get Big Fast“, což je slogan, který nechal vytisknout na trička svých zaměstnanců. Amazon.com skutečně rychle rostl, v prosinci 1996, po prvním celém roce provozu, dosáhl 180 000 zákaznických účtů a o necelý rok později, v říjnu 1997, měl již 1 000 000 zákaznických účtů. Její tržby vyskočily z 15,7 milionu dolarů v roce 1996 na 148 milionů dolarů v roce 1997 a následně na 610 milionů dolarů v roce 1998. Úspěch společnosti Amazon.com přivedl jejího zakladatele k tomu, že se stal osobností roku 1999 podle časopisu Time. Společnost rychle expandovala i v dalších oblastech.Její program Associates, v jehož rámci mohly jiné webové stránky nabízet zboží k prodeji a Amazon.com vyřizoval objednávky a vyplácel provizi, se v roce 1996 rozrostl z jedné takové stránky na více než 350 000 v roce 1999. V souladu s Bezosovou počáteční strategií začala společnost rychle prodávat více než jen knihy. Prodej hudby a videa byl zahájen v roce 1998. V témže roce zahájila mezinárodní činnost akvizicí internetových knihkupectví ve Spojeném království a Německu. Do roku 1999 společnost prodávala také spotřební elektroniku, videohry, software, domácí potřeby, hračky a hry a mnoho dalšího. K udržení tohoto růstu potřebovala společnost Amazon.com více než jen soukromé investory, kteří by se postarali o její expanzi. V květnu 1997, necelé dva roky po otevření virtuálních dveří spotřebitelům a bez jakéhokoli zisku, se Amazon.com stal veřejnou společností a na burze NASDAQ získal 54 milionů dolarů. Kromě hotovosti mohla společnost využít své vysoce ceněné akcie k financování své agresivní strategie růstu a akvizic. Přestože nabídka více druhů zboží rozšířila její atraktivitu, byly to služby společnosti Amazon.com, které jí zajistily věrnost zákazníků a konečnou ziskovost. Jeho personalizační nástroje doporučovaly další produkty ke koupi na základě historie nákupů zákazníka i údajů od kupujících stejného zboží. Zveřejňování zákaznických recenzí produktů podpořilo „komunitu spotřebitelů“, kteří si navzájem pomáhali najít vše od správné knihy po nejlepší mixér. Jak bylo uvedeno výše, Bezos tvrdil, že Amazon.com není maloobchodní prodejce, ale technologická společnost. Aby to zdůraznil, spustil v roce 2002 službu Amazon Web Services , která zpočátku nabízela vývojářům a obchodníkům údaje o struktuře internetového provozu, popularitě webových stránek a další statistiky. V roce 2006 společnost rozšířila své portfolio AWS o službu Elastic Compute Cloud , která pronajímá výpočetní výkon počítačů v malých nebo velkých krocích. V témže roce byla zpřístupněna služba Simple Storage Service , která pronajímá úložiště dat přes internet. S3 a EC2 rychle uspěly a pomohly zpopularizovat myšlenku, že firmy a jednotlivci nemusí vlastnit výpočetní zdroje; mohou si je podle potřeby pronajímat přes internet neboli „v cloudu“. Například v roce 2007, krátce po spuštění, obsahovala služba S3 více než 10 miliard objektů neboli souborů; o pět let později jich bylo více než 905 miliard. Službu AWS využívají i konkurenti společnosti Amazon.com, například Netflix, který pro svou konkurenční službu streamování videa používá jak S3, tak EC2. Když Bezos založil Amazon.com, bylo jeho strategií nemít žádné zásoby. Aby však společnost dosáhla větší kontroly nad dodávkami, začala v roce 1997 držet zásoby ve svých skladech. V roce 2000 společnost zahájila službu, která umožňuje malým společnostem a jednotlivcům prodávat své výrobky prostřednictvím Amazon.com, a v roce 2006 zahájila službu Fulfillment by Amazon, která spravovala zásoby těchto podniků. Rozrůstající se podnikání v oblasti správy zásob podnítilo v roce 2012 nákup společnosti Kiva Systems, která se zabývá robotikou a jejíž zařízení automatizují plnění skladových zásob, za 775 milionů dolarů.