Klíčové body
- Rostoucí napětí v Jihočínském moři ohrožuje klíčové námořní trasy, které tvoří 21 % světového obchodu
- Čínské nároky na Jihočínské moře vedou ke konfliktům s Filipínami, Vietnamem a dalšími sousedními zeměmi
- Mezinárodní odborníci varují, že geopolitické napětí může narušit globální dodavatelské řetězce a obchod
- Přesto se všechny strany, včetně Číny, vyhýbají plnohodnotnému konfliktu kvůli významu lodní dopravy pro jejich ekonomiky
S rostoucím napětím, které stupňuje potyčky ve velmi sporném Jihočínském moři, odborníci varují, že jsou ohroženy některé z nejrušnějších námořních tras na světě. Okrajové moře, které se nachází v západní části Tichého oceánu, je klíčovou obchodní cestou pro některé z největších světových ekonomik, včetně Číny, Japonska a Indie.
Vzhledem k tomu, že Peking si nárokuje téměř celé Jihočínské moře a několik dalších zemí si činí překrývající se nároky, došlo mezi Čínou, Filipínami a Vietnamem ke konfliktům, které vedou k obavám z možného narušení světového obchodu.
Podle Marko Papice, hlavního globálního geomakro stratéga společnosti BCA Research, by tento vývoj měly globální trhy a dodavatelské řetězce pečlivě sledovat vzhledem k významu těchto vodních cest pro mezinárodní obchod. Papic zdůraznil: “Jihočínské moře je nejcennější námořní cestou na světě z hlediska hodnoty obchodu, který jím prochází.”
Tyto vodní cesty jsou obzvláště důležité pro zboží a vstupní suroviny putující do Číny, odkud je pak vyrobené zboží přepravováno do dalších částí světa.

Mezinárodní vlády včetně USA, které jsou s Filipínami vázány smlouvou o vzájemné obraně, vzaly na vědomí rostoucí napětí v regionu.
Ačkoli se televizi CNBC nepodařilo zjistit přesný rozsah obchodu putujícího přes Jihočínské moře, podle odhadů CSIS China Power Project prošlo v roce 2016 přes moře 3,4 bilionu dolarů, což představuje 21 % celosvětového obchodu. Podobně Konference OSN o obchodu a rozvoji vyvodila, že 60 % námořního obchodu v tomto roce procházelo Asií, přičemž odhaduje, že třetina světové lodní dopravy procházela Jihočínským mořem.
Jihočínské moře leží mezi několika asijskými zeměmi, včetně Číny, Tchaj-wanu, Filipín, Vietnamu, Indonésie, Thajska, Malajsie a Kambodže, z nichž většina má na tyto vody sporné nároky.
Navzdory tomu Čína trvá na svém nároku a odmítá rozsudek mezinárodního arbitrážního soudu z roku 2016, který neshledal žádný právní ani historický základ pro nárok Pekingu.
Rostoucí třenice se sousedy Číny, kteří tvrdí, že čínská pobřežní stráž narušuje jejich výlučné ekonomické zóny, vyústily v nedávné konflikty. Začátkem tohoto měsíce Filipíny oznámily, že čínské raketové čluny pronásledují filipínská plavidla a zaměřují lasery na hlídkující letadla poblíž sporné Půlměsíční mělčiny.
Filipínský prezident Ferdinand Marcos mladší na regionálním summitu na tuto otázku naléhal, vyzval k urychlení jednání o kodexu chování v Jihočínském moři a obvinil Peking z obtěžování a zastrašování.
Vietnamské ministerstvo zahraničí nedávno rovněž odsoudilo aktivity Číny v Jihočínském moři a obvinilo čínská plavidla z “násilného útoku” na vietnamské rybářské lodě.
Politický poradce a vedoucí lektor mezinárodních záležitostí na Filipínské univerzitě Richard Heydarian k tomu uvedl: “Napětí se zvyšuje nejen mezi Čínou a Filipínami, ale také s Vietnamem. Myslím, že je jen otázkou času, kdy se ozve stále více zemí ASEAN a budeme svědky ještě znepokojivějších střetů.”

Přestože geopolitická rizika v Jihočínském moři rostou, podle analytiků existuje několik důvodů, proč se zúčastněné strany vyhýbají eskalaci konfliktu.
Podle Abdula Yaacoba z Lowyho institutu přispívá lodní doprava přes Jihočínské moře k ekonomikám zemí zapojených do střetů. Pokud by Čína bránila svobodě plavby, například by prohlásila části Jihočínského moře za nepřístupné civilní lodní dopravě, mohly by USA zasáhnout.
Navzdory tomu Yaacob uvedl, že všechny strany, včetně Číny, si nepřejí plnohodnotný vojenský konflikt. Čínské velvyslanectví v Singapuru na žádost o komentář bezprostředně nereagovalo.
Vzhledem k tomu, že Jihočínské moře představuje životně důležitou obchodní tepnu, nelze jeho význam podceňovat. Ve stále integrovanější globální ekonomice bude mít to, co se v této vodní ploše odehraje, vliv nejen na země na jejím okraji, ale i na další země po celém světě. Celý svět sleduje, jak se tato situace časem vyvine a co by mohla znamenat pro globální obchod. Vzhledem k tomu, že se spor v Jihočínském moři dále vyvíjí, je nezbytné pochopit jeho možné globální důsledky.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky