Německý automobilový průmysl se ocitá v bublině elektrifikace
Proslulý německý automobilový průmysl, který je již dlouho uznáván za konstrukci a výrobu jedněch z nejlepších vozidel se spalovacím motorem na světě, čelí novým překážkám ve snaze udržet si význam ve světě, který se neustále posouvá směrem k elektrifikaci.
Německý automobilový průmysl čelí výzvám spojeným s elektrifikací, klesající poptávkou a ekonomickými problémy
Firmy jako Volkswagen a BMW se obávají snížení zisků kvůli rostoucí konkurenci z Číny
Elektrifikace vyžaduje inovace v oblasti baterií, kde Německo zaostává
Německá vláda plánuje podporu automobilového průmyslu bez zavírání závodů
Největší němečtí výrobci, včetně společností Volkswagen, Mercedes-Benz Group a BMW, vyjádřili zvýšené obavy z klesajících zisků v důsledku oslabující ekonomiky a snížené poptávky v Číně, která je největším světovým trhem s automobily.
Tyto ekonomické problémy nejsou izolované jen v Německu, ale přicházejí v souvislosti s hrozícím výrazným snižováním počtu pracovních míst, možným zavíráním závodů v Německu, zejména v rámci koncernu Volkswagen, a náhlým ukončením programu dotací na elektromobily, který v zemi skončil v loňském roce. Další zátěž způsobují nedávné politické neúspěchy, například to, že se Berlínu nepodařilo odvrátit hlasování ostatních členů Evropské unie o clech EU na čínské elektromobily. Důsledky těchto problémů naznačují, že renomovaná značka “made in Germany” může při přechodu od vozidel s vnitřním spalovacím motorem ztratit svůj lesk.
Zdroj: Bloomberg
Rico Luman, hlavní ekonom pro sektor dopravy a logistiky v nizozemské bance ING, sice uznává tyto problémy, ale zároveň potvrzuje kvalitu německých automobilů. “Domnívám se, že německá značka kvality obecně stále platí, ale to nestačí, protože svět automobilů se rychle mění,” řekl Luman v e-mailové výměně názorů pro CNBC. Rozvedl jádro věci a zdůraznil, že německé automobilky musí vyvíjet svou nabídku produktů, rychle reorganizovat a zvyšovat produktivitu, aby si udržely své postavení a význam v oboru, který trvá již desítky let. Luman ujistil, že přechod k elektrifikaci bude vyžadovat, aby Německo rozšířilo své technologicky bohaté dodávky pro elektromobily, přičemž zvláštní pozornost bude věnována bateriím, což je oblast, kterou Berlín ještě plně nerozvinul.
Německá vláda v čele s kancléřem Olafem Scholzem vzala tyto výzvy na vědomí a uvedla, že zvažuje způsoby, jak podpořit Volkswagen v této bouřlivé fázi snižování nákladů a restrukturalizace, aniž by se uchýlila k zavírání domácích závodů. Ministr hospodářství Robert Habeck při návštěvě závodu VW v Emdenu zdůraznil “ústřední význam” Volkswagenu pro národní hospodářství.
Ne všichni se však domnívají, že situace je bezútěšná. Sigrid de Vriesová, generální ředitelka Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), vyjádřila skepsi nad tím, jak se německý automobilový sektor snaží přizpůsobit elektrifikaci. Pochválila tradici německé automobilky a ocenila její inovace a schopnost zvládat nové technologie. Sdílela své přesvědčení, že německé automobilky, i když s prací nutnou k přizpůsobení se měnícímu se prostředí, rychle dohánějí ztrátu.
Jako potenciální bod obratu pro evropský automobilový průmysl představilo několik značek na pařížském autosalonu cenově dostupné elektromobily v naději, že povzbudí poptávku a získají zpět podíl na trhu od čínských výrobců. BMW se postavilo do čela a představilo dva levné elektrické modely Mini – John Cooper Works Electric a John Cooper Works Aceman.
Zdroj: Getty Images
Julia Poliscanová, vrchní ředitelka pro vozidla a dodavatelské řetězce e-mobility v kampani skupiny Transport & Environment, rozdělila problémy, které trápí německý automobilový sektor, do dvou odlišných částí. Vysvětlila: “Jedna je, co je lepší pro výrobu v Německu, a druhá, co je lepší pro německé výrobce, kteří jsou globální a vydělávají peníze všude – a to není vždy totéž.”
Poliscanová poukázala na to, že faktory, jako je zvýšená konkurence z Číny, rostoucí příklon čínských spotřebitelů k místním značkám a celkový pokles prodeje automobilů, negativně ovlivnily evropské automobilové giganty. “Takže ano, masový německý výrobce skutečně utrpí, ale zpomalení elektrifikace nebo technologie, kterou si všichni chtějí koupit, není řešením,” artikulovala.
Vzhledem k tomu, že se svět nadále orientuje na udržitelná řešení a elektromobily se stávají normou, je úkolem německého automobilového průmyslu přizpůsobit se, aniž by přitom obětoval své proslulé standardy kvality – tato transformace má zásadní význam pro budoucnost německých automobilek, domácí ekonomiky a vlastně i pro status quo světové automobilové výroby.
Největší němečtí výrobci, včetně společností Volkswagen, Mercedes-Benz Group a BMW, vyjádřili zvýšené obavy z klesajících zisků v důsledku oslabující ekonomiky a snížené poptávky v Číně, která je největším světovým trhem s automobily.Tyto ekonomické problémy nejsou izolované jen v Německu, ale přicházejí v souvislosti s hrozícím výrazným snižováním počtu pracovních míst, možným zavíráním závodů v Německu, zejména v rámci koncernu Volkswagen, a náhlým ukončením programu dotací na elektromobily, který v zemi skončil v loňském roce. Další zátěž způsobují nedávné politické neúspěchy, například to, že se Berlínu nepodařilo odvrátit hlasování ostatních členů Evropské unie o clech EU na čínské elektromobily. Důsledky těchto problémů naznačují, že renomovaná značka “made in Germany” může při přechodu od vozidel s vnitřním spalovacím motorem ztratit svůj lesk.Rico Luman, hlavní ekonom pro sektor dopravy a logistiky v nizozemské bance ING, sice uznává tyto problémy, ale zároveň potvrzuje kvalitu německých automobilů. “Domnívám se, že německá značka kvality obecně stále platí, ale to nestačí, protože svět automobilů se rychle mění,” řekl Luman v e-mailové výměně názorů pro CNBC. Rozvedl jádro věci a zdůraznil, že německé automobilky musí vyvíjet svou nabídku produktů, rychle reorganizovat a zvyšovat produktivitu, aby si udržely své postavení a význam v oboru, který trvá již desítky let. Luman ujistil, že přechod k elektrifikaci bude vyžadovat, aby Německo rozšířilo své technologicky bohaté dodávky pro elektromobily, přičemž zvláštní pozornost bude věnována bateriím, což je oblast, kterou Berlín ještě plně nerozvinul.Německá vláda v čele s kancléřem Olafem Scholzem vzala tyto výzvy na vědomí a uvedla, že zvažuje způsoby, jak podpořit Volkswagen v této bouřlivé fázi snižování nákladů a restrukturalizace, aniž by se uchýlila k zavírání domácích závodů. Ministr hospodářství Robert Habeck při návštěvě závodu VW v Emdenu zdůraznil “ústřední význam” Volkswagenu pro národní hospodářství.Ne všichni se však domnívají, že situace je bezútěšná. Sigrid de Vriesová, generální ředitelka Evropského sdružení výrobců automobilů , vyjádřila skepsi nad tím, jak se německý automobilový sektor snaží přizpůsobit elektrifikaci. Pochválila tradici německé automobilky a ocenila její inovace a schopnost zvládat nové technologie. Sdílela své přesvědčení, že německé automobilky, i když s prací nutnou k přizpůsobení se měnícímu se prostředí, rychle dohánějí ztrátu.Jako potenciální bod obratu pro evropský automobilový průmysl představilo několik značek na pařížském autosalonu cenově dostupné elektromobily v naději, že povzbudí poptávku a získají zpět podíl na trhu od čínských výrobců. BMW se postavilo do čela a představilo dva levné elektrické modely Mini – John Cooper Works Electric a John Cooper Works Aceman.Julia Poliscanová, vrchní ředitelka pro vozidla a dodavatelské řetězce e-mobility v kampani skupiny Transport & Environment, rozdělila problémy, které trápí německý automobilový sektor, do dvou odlišných částí. Vysvětlila: “Jedna je, co je lepší pro výrobu v Německu, a druhá, co je lepší pro německé výrobce, kteří jsou globální a vydělávají peníze všude – a to není vždy totéž.”Poliscanová poukázala na to, že faktory, jako je zvýšená konkurence z Číny, rostoucí příklon čínských spotřebitelů k místním značkám a celkový pokles prodeje automobilů, negativně ovlivnily evropské automobilové giganty. “Takže ano, masový německý výrobce skutečně utrpí, ale zpomalení elektrifikace nebo technologie, kterou si všichni chtějí koupit, není řešením,” artikulovala.Vzhledem k tomu, že se svět nadále orientuje na udržitelná řešení a elektromobily se stávají normou, je úkolem německého automobilového průmyslu přizpůsobit se, aniž by přitom obětoval své proslulé standardy kvality – tato transformace má zásadní význam pro budoucnost německých automobilek, domácí ekonomiky a vlastně i pro status quo světové automobilové výroby.