Activision Blizzard (ATV) je fenoménem v herním světě
Díky akvizici s Microsoftem (MSFT) společnost nejednou změnila „hru“
Jak zásadní je tento hráč na dnešním trhu?
Svět videoher představuje pořádně velký byznys. A tahle společnost o tom ví asi ze všech nejvíc.
Dne 5. listopadu 2015 Activision Blizzard, výrobce videoher, který má na svědomí úspěšné série jako Call of Duty a World of Warcraft, oznámil akvizici výrobce hry Candy Crush. Společnost King Digital Entertainment tehdy koupili za 5,9 miliardy dolarů, což představuje jednu z největších transakcí v mobilním herním průmyslu. Samotný Activision je dnes diskutován v rámci akvizice ze strany Microsoftu. A pomyslný kruh se nám tak pěkně uzavírá.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1414 – V Kostnici byl zahájen kostnický koncil, v jeho průběhu byl mimo jiné souzen a upálen Jan Hus a sesazen papež Jan XXIII.
1605 – V Anglii bylo odhaleno Spiknutí střelného prachu, zajat jeho organizátor Guy Fawkes.
1914 – Spojené království krátce po vstupu Osmanské říše do první světové války oficiálně anektovalo Kypr, který mělo před tím pronajaté od Turků dle smlouvy.
1985 – Pod podlahou zámku v Bečově nad Teplou na Karlovarsku nalezli kriminalisté jednu z nejcennějších památek na našem území – románský Relikviář svatého Maura pocházející ze 13. století.
2006 – Irácký diktátor Saddám Husajn byl odsouzen k smrti oběšením za zločiny proti lidskosti.
2013 – Indie vypouští misi Mars Orbiter, svou první meziplanetární sondu.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
2007 – Po ztroskotání jednání vstoupila do stávky Asociace amerických scenáristů, což mělo dopad na americký zábavní průmysl, včetně filmové a televizní produkce, a způsobilo zpoždění a ztráty příjmů.
2009 – Indická centrální banka (Reserve Bank of India) vyhlásila měnovou politiku s cílem řídit inflaci a podporovat růst v době globální ekonomické nejistoty po finanční krizi z roku 2008.
2012 – Banka HSBC oznámila, že vyčlenila 1,5 miliardy USD na pokrytí pokut vyplývajících z pochybení v oblasti praní špinavých peněz, což bylo známkou rostoucího regulatorního tlaku na banky v důsledku finanční krize.
2013 – Twitter stanovil cenu své primární veřejné nabídky akcií (IPO) nad očekávaným rozmezím díky silné poptávce investorů, což odráželo tehdejší zvýšený zájem a optimismus o společnosti působící v oblasti sociálních médií.
Activision Blizzard – Jak se dělají ty komerčně nejúspěšnější videohry
Activision Blizzard, Inc. je americký vývojář a výrobce elektronických her. Společnost vznikla v roce 2008 spojením Activisionu, vydavatele zábavního softwaru, jehož kořeny sahají až k původní herní konzoli Atari, a Vivendi Games, mateřské společnosti Blizzard Entertainment, vydavatele počítačového softwaru, který je známý především díky sériím Diablo, Warcraft a StarCraft a masivně multiplayerové online hře na hrdiny (MMORPG) World of Warcraft. Po dokončení fúze, v níž byla společnost Activision hlavním partnerem, koupila společnost Vivendi 52 % akcií nově vzniklé společnosti Activision Blizzard. Společnosti Activision i Blizzard si zachovaly odlišnou firemní identitu a nezávislý vývoj a vydavatelské aktivity. V lednu 2022 společnost Microsoft oznámila svůj záměr převzít Activision Blizzard za 68,7 miliardy dolarů; tato transakce byla uzavřena v říjnu 2023. Sídlo společnosti se nachází v Santa Monice v Kalifornii.
Společnost Activision založili v roce 1979 David Crane a Alan Miller – herní designéři, kteří se rozešli se společností Atari kvůli otázkám práv tvůrců – a manažer zábavního průmyslu Jim Levy. Jejich reakcí bylo vytvoření společnosti, v níž by designéři byli důležitou součástí identity značky a hlavní vývojář daného titulu by byl uveden na obalu hry. Brzy po založení společnosti se k nim připojili další designéři Atari Larry Kaplan a Bob Whitehead. Jako první nezávislý vývojář softwaru v elektronickém herním průmyslu čelila společnost Activision okamžitě právní výzvě společnosti Atari, která se snažila zachovat si monopol na hry pro systém Atari VCS. Tato žaloba byla urovnána v roce 1982, ale v té době se již společnost Activision etablovala jako prosperující konkurent v expandujícím odvětví. Hry jako Chopper Command a River Raid se vyznačovaly živou grafikou a plynulou hratelností a Pitfall! představoval jeden z prvních příkladů žánru plošinovek.
Úspěch Activisionu inspiroval vlnu napodobitelů a trh byl brzy zaplaven hrami pochybné kvality. V letech 1983 až 1984 se odvětví zhroutilo pod tíhou vlastní nadměrné expanze. Activision přečkal bouři tím, že se zaměřil na rozvíjející se trh domácích počítačů, ale špatně načasovaná akvizice vydavatele textových adventur Infocom společnost téměř odsoudila k zániku. Reorganizace společnosti vedla k odchodu velké části tvůrčích talentů, včetně posledních zakladatelů, a v roce 1988 byl název Activision opuštěn ve prospěch Mediagenic, protože se vedení snažilo společnost znovu prosadit jako víceúčelového výrobce softwaru. Společnost Mediagenic se snažila udržet nad vodou, ale změna vlastníka a vedení v roce 1990 znamenala dramatický obrat. V roce 1992 se společnost přejmenovala na Activision a několik následujících let stavěla na úspěších z minulosti a vydávala tituly jako Return to Zork (1993), grafickou adventuru založenou na klasické hře Infocomu, a Pitfall: (1994), návykovou plošinovku.
Společnost Activision získala novou generaci talentovaných designérů a získala uznání kritiků s nabídkami pro PC, jako je Interstate ’76 (1997), stylová, funkční, 3D hra s bojovými vozidly, která předznamenala pozdější tituly jako Grand Theft Auto od Rockstar Games. Společnost také navázala lukrativní partnerství s nezávislými vývojáři. Přestože náklady na vývoj nových her prudce vzrostly – uvedení typické hry na trh stálo miliony dolarů – společnost Activision vykazovala zisky i na konci 90. let a na začátku nového tisíciletí. Společnost Activision a vývojářské studio Infinity Ward uvedly v roce 2003 na trh sérii Call of Duty, která se okamžitě postavila sérii Medal of Honor společnosti Electronic Arts a získala prvenství na trhu stříleček z pohledu první osoby. Společnost Activision se spojila s vývojáři RedOctane a Harmonix Music Systems a společně vytvořili pokračování hry Guitar Hero (2005), která byla založena na rytmu a stala se fejetonem populární kultury. Zatímco budoucí vývoj titulů Guitar Hero byl v roce 2011 zastaven, ostatní vlastnosti společnosti Activision zůstaly silné. Call of Duty se trvale řadilo mezi nejlukrativnější franšízy elektronických her, Crash Bandicoot a Spyro the Dragon zůstaly populárními plošinovými tituly a remasterovaný Tony Hawk Pro Skater vdechl nový život úctyhodné skateboardové sérii.
Společnost Blizzard Entertainment založili v roce 1991 pod názvem Silicon & Synapse Allen Adham, Michael Morhaime a Frank Pearce, tři absolventi Kalifornské univerzity se zájmem o elektronické hry. Prvními projekty společnosti byly konverze existujících titulů pro různé systémy domácích počítačů, ale brzy vydala řadu originálních titulů, včetně The Lost Vikings (1992), chytré plošinovky, a Rock ‚N‘ Roll Racing (1993), bojové hry s vozidly. V roce 1994, krátce před vydáním hry Warcraft, se společnost přejmenovala na Blizzard Entertainment: Orcs & Humans, strategii v reálném čase (RTS), která se stala jedním z nejvýznamnějších děl tohoto žánru. Blizzard následovala hra Warcraft 2: Tides of Darkness (1995), graficky bohaté rozšíření původní hry, které nabídlo řadu vylepšení rozhraní a multiplayeru.
Multiplayer bude mít v budoucnu velký význam pro úspěch společnosti Blizzard. Akční hra na hrdiny Diablo (1996) byla uvedena na trh s bezplatnou službou Battle.net, která hráčům umožňovala připojit se ke hrám pro více hráčů a chatovat online. Hráčská základna Battlenetu se výrazně rozšířila po vydání StarCraftu (1998), RTS hry volně založené na modelu Warcraftu. Ačkoli StarCraft obsahoval poutavou kampaň pro jednoho hráče, jeho skutečná síla spočívala v dobře vyváženém režimu pro více hráčů.
Nejprodávanější hra Diablo II (2000) zdokonalila prvky hry pro více hráčů, díky nimž bylo první Diablo úspěšné. Warcraft 3: Reign of Chaos (2002) začlenil do standardního vzorce RTS omezené prvky hraní rolí a umožnil koncovým uživatelům vytvářet nové herní mapy, importovat nové zvukové efekty a radikálně měnit herní zážitek.
Další díl série Warcraft se dramaticky odchýlil od kořenů RTS svých předchůdců, ale společnosti Blizzard přinesl její dosud největší hit. World of Warcraft (WoW), masivně multiplayerová online hra na hrdiny, debutovala v roce 2004 a přilákala miliony hráčů do společného, trvalého online světa Azerothu. Hra navazovala na mytologii předchozích dílů Warcraftu, v níž se výrazně projevovali orkové, trpaslíci, elfové a další fantasy tropy, ale její nejsilnější stránkou byly zřejmě sociální sítě. V říjnu 2010, téměř šest let po vydání WoW, se hra pyšnila více než 12 miliony měsíčních předplatitelů.
Po četných odkladech se hra StarCraft II: Wings of Liberty dostala do obchodů v červenci 2010 a doprovázela ji vylepšená verze služby Battle.net. Platforma pro matchmaking byla přepracována tak, aby se více podobala distributorům online obsahu, jako je klient Steam společnosti Valve Corporation nebo služba iTunes společnosti Apple, a také aby umožnila plynulejší přechod mezi hrou pro jednoho hráče a hrou pro více hráčů. Hry Diablo III se v první den vydání v roce 2012 prodalo více než 3,5 milionu kopií, čímž byl stanoven nový rekord nejrychleji prodávané hry pro PC. Zatímco pokračování různých franšíz společnosti Blizzard zůstávala ve vývojovém limbu, v roce 2016 společnost poprvé vstoupila na trh se střílečkami z pohledu první osoby, a to s Overwatch, mimořádně úspěšnou týmovou hrou pro více hráčů.
Svět videoher představuje pořádně velký byznys. A tahle společnost o tom ví asi ze všech nejvíc.
Dne 5. listopadu 2015 Activision Blizzard, výrobce videoher, který má na svědomí úspěšné série jako Call of Duty a World of Warcraft, oznámil akvizici výrobce hry Candy Crush. Společnost King Digital Entertainment tehdy koupili za 5,9 miliardy dolarů, což představuje jednu z největších transakcí v mobilním herním průmyslu. Samotný Activision je dnes diskutován v rámci akvizice ze strany Microsoftu. A pomyslný kruh se nám tak pěkně uzavírá.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1414 – V Kostnici byl zahájen kostnický koncil, v jeho průběhu byl mimo jiné souzen a upálen Jan Hus a sesazen papež Jan XXIII.
1605 – V Anglii bylo odhaleno Spiknutí střelného prachu, zajat jeho organizátor Guy Fawkes.
1914 – Spojené království krátce po vstupu Osmanské říše do první světové války oficiálně anektovalo Kypr, který mělo před tím pronajaté od Turků dle smlouvy.
1985 – Pod podlahou zámku v Bečově nad Teplou na Karlovarsku nalezli kriminalisté jednu z nejcennějších památek na našem území – románský Relikviář svatého Maura pocházející ze 13. století.
2006 – Irácký diktátor Saddám Husajn byl odsouzen k smrti oběšením za zločiny proti lidskosti.
2013 – Indie vypouští misi Mars Orbiter, svou první meziplanetární sondu.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
2007 – Po ztroskotání jednání vstoupila do stávky Asociace amerických scenáristů, což mělo dopad na americký zábavní průmysl, včetně filmové a televizní produkce, a způsobilo zpoždění a ztráty příjmů.
2009 – Indická centrální banka vyhlásila měnovou politiku s cílem řídit inflaci a podporovat růst v době globální ekonomické nejistoty po finanční krizi z roku 2008.
2012 – Banka HSBC oznámila, že vyčlenila 1,5 miliardy USD na pokrytí pokut vyplývajících z pochybení v oblasti praní špinavých peněz, což bylo známkou rostoucího regulatorního tlaku na banky v důsledku finanční krize.
2013 – Twitter stanovil cenu své primární veřejné nabídky akcií nad očekávaným rozmezím díky silné poptávce investorů, což odráželo tehdejší zvýšený zájem a optimismus o společnosti působící v oblasti sociálních médií.
Activision Blizzard, Inc. je americký vývojář a výrobce elektronických her. Společnost vznikla v roce 2008 spojením Activisionu, vydavatele zábavního softwaru, jehož kořeny sahají až k původní herní konzoli Atari, a Vivendi Games, mateřské společnosti Blizzard Entertainment, vydavatele počítačového softwaru, který je známý především díky sériím Diablo, Warcraft a StarCraft a masivně multiplayerové online hře na hrdiny World of Warcraft. Po dokončení fúze, v níž byla společnost Activision hlavním partnerem, koupila společnost Vivendi 52 % akcií nově vzniklé společnosti Activision Blizzard. Společnosti Activision i Blizzard si zachovaly odlišnou firemní identitu a nezávislý vývoj a vydavatelské aktivity. V lednu 2022 společnost Microsoft oznámila svůj záměr převzít Activision Blizzard za 68,7 miliardy dolarů; tato transakce byla uzavřena v říjnu 2023. Sídlo společnosti se nachází v Santa Monice v Kalifornii.
Společnost Activision založili v roce 1979 David Crane a Alan Miller – herní designéři, kteří se rozešli se společností Atari kvůli otázkám práv tvůrců – a manažer zábavního průmyslu Jim Levy. Jejich reakcí bylo vytvoření společnosti, v níž by designéři byli důležitou součástí identity značky a hlavní vývojář daného titulu by byl uveden na obalu hry. Brzy po založení společnosti se k nim připojili další designéři Atari Larry Kaplan a Bob Whitehead. Jako první nezávislý vývojář softwaru v elektronickém herním průmyslu čelila společnost Activision okamžitě právní výzvě společnosti Atari, která se snažila zachovat si monopol na hry pro systém Atari VCS. Tato žaloba byla urovnána v roce 1982, ale v té době se již společnost Activision etablovala jako prosperující konkurent v expandujícím odvětví. Hry jako Chopper Command a River Raid se vyznačovaly živou grafikou a plynulou hratelností a Pitfall! představoval jeden z prvních příkladů žánru plošinovek.
Úspěch Activisionu inspiroval vlnu napodobitelů a trh byl brzy zaplaven hrami pochybné kvality. V letech 1983 až 1984 se odvětví zhroutilo pod tíhou vlastní nadměrné expanze. Activision přečkal bouři tím, že se zaměřil na rozvíjející se trh domácích počítačů, ale špatně načasovaná akvizice vydavatele textových adventur Infocom společnost téměř odsoudila k zániku. Reorganizace společnosti vedla k odchodu velké části tvůrčích talentů, včetně posledních zakladatelů, a v roce 1988 byl název Activision opuštěn ve prospěch Mediagenic, protože se vedení snažilo společnost znovu prosadit jako víceúčelového výrobce softwaru. Společnost Mediagenic se snažila udržet nad vodou, ale změna vlastníka a vedení v roce 1990 znamenala dramatický obrat. V roce 1992 se společnost přejmenovala na Activision a několik následujících let stavěla na úspěších z minulosti a vydávala tituly jako Return to Zork , grafickou adventuru založenou na klasické hře Infocomu, a Pitfall: , návykovou plošinovku.
Společnost Activision získala novou generaci talentovaných designérů a získala uznání kritiků s nabídkami pro PC, jako je Interstate ’76 , stylová, funkční, 3D hra s bojovými vozidly, která předznamenala pozdější tituly jako Grand Theft Auto od Rockstar Games. Společnost také navázala lukrativní partnerství s nezávislými vývojáři. Přestože náklady na vývoj nových her prudce vzrostly – uvedení typické hry na trh stálo miliony dolarů – společnost Activision vykazovala zisky i na konci 90. let a na začátku nového tisíciletí. Společnost Activision a vývojářské studio Infinity Ward uvedly v roce 2003 na trh sérii Call of Duty, která se okamžitě postavila sérii Medal of Honor společnosti Electronic Arts a získala prvenství na trhu stříleček z pohledu první osoby. Společnost Activision se spojila s vývojáři RedOctane a Harmonix Music Systems a společně vytvořili pokračování hry Guitar Hero , která byla založena na rytmu a stala se fejetonem populární kultury. Zatímco budoucí vývoj titulů Guitar Hero byl v roce 2011 zastaven, ostatní vlastnosti společnosti Activision zůstaly silné. Call of Duty se trvale řadilo mezi nejlukrativnější franšízy elektronických her, Crash Bandicoot a Spyro the Dragon zůstaly populárními plošinovými tituly a remasterovaný Tony Hawk Pro Skater vdechl nový život úctyhodné skateboardové sérii.
Společnost Blizzard Entertainment založili v roce 1991 pod názvem Silicon & Synapse Allen Adham, Michael Morhaime a Frank Pearce, tři absolventi Kalifornské univerzity se zájmem o elektronické hry. Prvními projekty společnosti byly konverze existujících titulů pro různé systémy domácích počítačů, ale brzy vydala řadu originálních titulů, včetně The Lost Vikings , chytré plošinovky, a Rock ‚N‘ Roll Racing , bojové hry s vozidly. V roce 1994, krátce před vydáním hry Warcraft, se společnost přejmenovala na Blizzard Entertainment: Orcs & Humans, strategii v reálném čase , která se stala jedním z nejvýznamnějších děl tohoto žánru. Blizzard následovala hra Warcraft 2: Tides of Darkness , graficky bohaté rozšíření původní hry, které nabídlo řadu vylepšení rozhraní a multiplayeru.
Multiplayer bude mít v budoucnu velký význam pro úspěch společnosti Blizzard. Akční hra na hrdiny Diablo byla uvedena na trh s bezplatnou službou Battle.net, která hráčům umožňovala připojit se ke hrám pro více hráčů a chatovat online. Hráčská základna Battlenetu se výrazně rozšířila po vydání StarCraftu , RTS hry volně založené na modelu Warcraftu. Ačkoli StarCraft obsahoval poutavou kampaň pro jednoho hráče, jeho skutečná síla spočívala v dobře vyváženém režimu pro více hráčů.
Nejprodávanější hra Diablo II zdokonalila prvky hry pro více hráčů, díky nimž bylo první Diablo úspěšné. Warcraft 3: Reign of Chaos začlenil do standardního vzorce RTS omezené prvky hraní rolí a umožnil koncovým uživatelům vytvářet nové herní mapy, importovat nové zvukové efekty a radikálně měnit herní zážitek.
Další díl série Warcraft se dramaticky odchýlil od kořenů RTS svých předchůdců, ale společnosti Blizzard přinesl její dosud největší hit. World of Warcraft , masivně multiplayerová online hra na hrdiny, debutovala v roce 2004 a přilákala miliony hráčů do společného, trvalého online světa Azerothu. Hra navazovala na mytologii předchozích dílů Warcraftu, v níž se výrazně projevovali orkové, trpaslíci, elfové a další fantasy tropy, ale její nejsilnější stránkou byly zřejmě sociální sítě. V říjnu 2010, téměř šest let po vydání WoW, se hra pyšnila více než 12 miliony měsíčních předplatitelů.
Po četných odkladech se hra StarCraft II: Wings of Liberty dostala do obchodů v červenci 2010 a doprovázela ji vylepšená verze služby Battle.net. Platforma pro matchmaking byla přepracována tak, aby se více podobala distributorům online obsahu, jako je klient Steam společnosti Valve Corporation nebo služba iTunes společnosti Apple, a také aby umožnila plynulejší přechod mezi hrou pro jednoho hráče a hrou pro více hráčů. Hry Diablo III se v první den vydání v roce 2012 prodalo více než 3,5 milionu kopií, čímž byl stanoven nový rekord nejrychleji prodávané hry pro PC. Zatímco pokračování různých franšíz společnosti Blizzard zůstávala ve vývojovém limbu, v roce 2016 společnost poprvé vstoupila na trh se střílečkami z pohledu první osoby, a to s Overwatch, mimořádně úspěšnou týmovou hrou pro více hráčů.
Společnost Roblox Corporation, přední platforma pro interaktivní hry a obsah vytvářený uživateli, zažívá klíčový růstový moment, který by podle analytiků...
Pokud jste se rozhodli svěřit své investice profesionálům v rámci asset managementu, první věc, na kterou narazíte bude pravděpodobně výběr investičního...