Rumble, konzervativní streamingová platforma, ztratila polovinu své hodnoty kvůli poklesu aktivních uživatelů a nárůstu ztrát
Společnost sází na americké volby a možné regulace pro konkurenty, jako jsou Google a TikTok, aby zvýšila svůj dosah
Analytici zůstávají skeptičtí: Rumble bude potřebovat stabilní růst a snížit ztráty, aby mohla dlouhodobě konkurovat YouTube
Konzervativně orientovaná platforma pro streamování videa čelí mnoha výzvám.
Rumble (RUM), platforma pro streamování videa pro menší tvůrce obsahu, která byla založena v roce 2013 jako alternativa k YouTube, vstoupila na burzu spojením se společností pro speciální účely (SPAC) před více než dvěma lety. Akcie sloučené společnosti se první den začaly obchodovat za 12,44 USD, nyní se však obchodují za přibližně 6 USD.
Akcie společnosti Rumble se snížily na polovinu, protože se zpomalil její růst, ubylo aktivních uživatelů, zaznamenala trvalé ztráty a rostoucí úrokové sazby stlačily její ocenění. Mohl by se však tento outsider trhu se streamovaným videem v příštích třech letech odrazit ode dna?
Vývoj a změny za poslední tři roky
Rumble tvrdí, že je politicky „neutrální“ video a cloudová platforma, která necenzuruje (ani nemoderuje) obsah, který zveřejňují její uživatelé, tak jako to dělají velké technologické platformy, jako jsou Google a YouTube společnosti Alphabet, Facebook a Instagram společnosti Meta a další.
Díky tomu si získala mnohem větší pozornost (a využívání) ze strany konzervativních a pravicově orientovaných tvůrců obsahu, kteří tvrdí, že jejich obsah je na těchto ostatních platformách cenzurován.
Podporují ji také významní konzervativci jako Peter Thiel, Vivek Ramaswamy a kandidát na viceprezidenta a senátor USA JD Vance (R-Ohio) a její nová cloudová služba hostí platformu Trump Media’s Truth Social.
Počet měsíčně aktivních uživatelů (MAU) služby Rumble dosáhl ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 vrcholu 80 milionů, ale na konci roku 2023 tento počet klesl na 67 milionů a na konci druhého čtvrtletí roku 2024 na 53 milionů. Společnost z tohoto zpomalení viní nestálý zpravodajský cyklus a nová omezení společnosti Google týkající se automatické synchronizace obsahu tvůrců obsahu napříč kanály YouTube a Rumble. Proto se její růst výrazně zpomalil, protože se zvýšila čistá ztráta.
Průměrný počet zhlédnutých minut za měsíc u služby Rumble také klesl z 11,1 miliardy na konci roku 2022 na 8,5 miliardy na konci druhého čtvrtletí, přestože počet hodin denně nahraného videa se ve stejném období zvýšil z 10 373 na 13 342. Takže i když se na Rumble stále nahrává více obsahu, méně lidí u něj skutečně zůstává a všechna tato videa sleduje.
Jaké jsou nejbližší vyhlídky služby Rumble?
Společnost Rumble neposkytla jasný výhled na druhou polovinu roku 2024, ale volby v USA by mohly přivést na její platformu mnohem více diváků. Za předpokladu, že se tyto faktory projeví, analytici očekávají, že její tržby za celý rok vzrostou o 29 % na 104,7 milionu dolarů a zároveň mírně sníží čistou ztrátu na 114,6 milionu dolarů.
Její rozvaha však stále vypadá křehce – na konci posledního čtvrtletí měla v hotovosti, peněžních ekvivalentech a obchodovatelných cenných papírech pouze 152 milionů dolarů.
Společnost Rumble tvrdí, že s rozvojem svých monetizačních strategií a omezením výdajů se může „významně přiblížit“ k dosažení rentabilního upraveného zisku před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací (EBITDA) v roce 2025 – oproti očekávání analytiků, kteří v roce 2024 očekávají záporný upravený zisk EBITDA ve výši 87 milionů USD.
Co by se mohlo stát v příštích letech?
Při pohledu do budoucna by společnost Rumble mohla v příštích několika letech těžit z regulačních neúspěchů společnosti Google. Společnost Rumble již v posledních třech letech podala na Google dvě žaloby: První žaloba obviňuje společnost Google z toho, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje svá videa na YouTube před konkurenčními videi, zatímco druhá tvrdí, že společnost Google využívá své dominantní postavení na trhu digitální reklamy k potlačení růstu menších reklamních platforem.
Nedávné antimonopolní vítězství amerického ministerstva spravedlnosti nad společností Google – které by mohlo technologického giganta donutit k odprodeji některých jeho aktiv – by mohlo misky vah naklonit ve prospěch společnosti Rumble.
Dalším potenciálním katalyzátorem je plánovaný zákaz TikToku společnosti ByteDance ze strany americké vlády, který by mohl vstoupit v platnost v lednu. Někteří prominentní konzervativci, včetně kandidáta na prezidenta Donalda Trumpa, jsou proti tomuto zákazu – ale odstranil by jednoho z největších konkurentů společnosti Rumble na trhu streamovaného videa.
Analytici prozatím očekávají, že tržby společnosti Rumble porostou v letech 2023 až 2026 složenou roční mírou růstu 31 % na 183 milionů dolarů. S hodnotou podniku ve výši 1,6 miliardy dolarů však Rumble stále nevypadá jako výhodná koupě při 13násobku tržeb v příštím roce. Její insideři také prodali téměř čtyřikrát více akcií, než kolik jich prodali za posledních 12 měsíců.
Americké volby, problémy společnosti Google s regulací a zákaz TikToku mohou v krátkodobém horizontu vyvolat určitý zájem o Rumble, ale nemyslím si, že tyto zisky jsou udržitelné. Pokud Rumble nestabilizuje své hlavní růstové ukazatele a významně nesníží své ztráty, příliš bych nevěřil jeho plánům na rozšíření podnikání a na to, že se stane alternativou k YouTube – který s více než 2,5 miliardy aktivních uživatelů pevně dominuje trhu se streamovaným videem.
Konzervativně orientovaná platforma pro streamování videa čelí mnoha výzvám.
Rumble , platforma pro streamování videa pro menší tvůrce obsahu, která byla založena v roce 2013 jako alternativa k YouTube, vstoupila na burzu spojením se společností pro speciální účely před více než dvěma lety. Akcie sloučené společnosti se první den začaly obchodovat za 12,44 USD, nyní se však obchodují za přibližně 6 USD.
Akcie společnosti Rumble se snížily na polovinu, protože se zpomalil její růst, ubylo aktivních uživatelů, zaznamenala trvalé ztráty a rostoucí úrokové sazby stlačily její ocenění. Mohl by se však tento outsider trhu se streamovaným videem v příštích třech letech odrazit ode dna?
Vývoj a změny za poslední tři roky
Rumble tvrdí, že je politicky „neutrální“ video a cloudová platforma, která necenzuruje obsah, který zveřejňují její uživatelé, tak jako to dělají velké technologické platformy, jako jsou Google a YouTube společnosti Alphabet, Facebook a Instagram společnosti Meta a další.
Díky tomu si získala mnohem větší pozornost ze strany konzervativních a pravicově orientovaných tvůrců obsahu, kteří tvrdí, že jejich obsah je na těchto ostatních platformách cenzurován.
Podporují ji také významní konzervativci jako Peter Thiel, Vivek Ramaswamy a kandidát na viceprezidenta a senátor USA JD Vance a její nová cloudová služba hostí platformu Trump Media’s Truth Social.
Počet měsíčně aktivních uživatelů služby Rumble dosáhl ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 vrcholu 80 milionů, ale na konci roku 2023 tento počet klesl na 67 milionů a na konci druhého čtvrtletí roku 2024 na 53 milionů. Společnost z tohoto zpomalení viní nestálý zpravodajský cyklus a nová omezení společnosti Google týkající se automatické synchronizace obsahu tvůrců obsahu napříč kanály YouTube a Rumble. Proto se její růst výrazně zpomalil, protože se zvýšila čistá ztráta.
Průměrný počet zhlédnutých minut za měsíc u služby Rumble také klesl z 11,1 miliardy na konci roku 2022 na 8,5 miliardy na konci druhého čtvrtletí, přestože počet hodin denně nahraného videa se ve stejném období zvýšil z 10 373 na 13 342. Takže i když se na Rumble stále nahrává více obsahu, méně lidí u něj skutečně zůstává a všechna tato videa sleduje.
Jaké jsou nejbližší vyhlídky služby Rumble?
Společnost Rumble neposkytla jasný výhled na druhou polovinu roku 2024, ale volby v USA by mohly přivést na její platformu mnohem více diváků. Za předpokladu, že se tyto faktory projeví, analytici očekávají, že její tržby za celý rok vzrostou o 29 % na 104,7 milionu dolarů a zároveň mírně sníží čistou ztrátu na 114,6 milionu dolarů.
Její rozvaha však stále vypadá křehce – na konci posledního čtvrtletí měla v hotovosti, peněžních ekvivalentech a obchodovatelných cenných papírech pouze 152 milionů dolarů.
Společnost Rumble tvrdí, že s rozvojem svých monetizačních strategií a omezením výdajů se může „významně přiblížit“ k dosažení rentabilního upraveného zisku před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací v roce 2025 – oproti očekávání analytiků, kteří v roce 2024 očekávají záporný upravený zisk EBITDA ve výši 87 milionů USD.
Co by se mohlo stát v příštích letech?
Při pohledu do budoucna by společnost Rumble mohla v příštích několika letech těžit z regulačních neúspěchů společnosti Google. Společnost Rumble již v posledních třech letech podala na Google dvě žaloby: První žaloba obviňuje společnost Google z toho, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje svá videa na YouTube před konkurenčními videi, zatímco druhá tvrdí, že společnost Google využívá své dominantní postavení na trhu digitální reklamy k potlačení růstu menších reklamních platforem.
Nedávné antimonopolní vítězství amerického ministerstva spravedlnosti nad společností Google – které by mohlo technologického giganta donutit k odprodeji některých jeho aktiv – by mohlo misky vah naklonit ve prospěch společnosti Rumble.
Dalším potenciálním katalyzátorem je plánovaný zákaz TikToku společnosti ByteDance ze strany americké vlády, který by mohl vstoupit v platnost v lednu. Někteří prominentní konzervativci, včetně kandidáta na prezidenta Donalda Trumpa, jsou proti tomuto zákazu – ale odstranil by jednoho z největších konkurentů společnosti Rumble na trhu streamovaného videa.
Analytici prozatím očekávají, že tržby společnosti Rumble porostou v letech 2023 až 2026 složenou roční mírou růstu 31 % na 183 milionů dolarů. S hodnotou podniku ve výši 1,6 miliardy dolarů však Rumble stále nevypadá jako výhodná koupě při 13násobku tržeb v příštím roce. Její insideři také prodali téměř čtyřikrát více akcií, než kolik jich prodali za posledních 12 měsíců.
Americké volby, problémy společnosti Google s regulací a zákaz TikToku mohou v krátkodobém horizontu vyvolat určitý zájem o Rumble, ale nemyslím si, že tyto zisky jsou udržitelné. Pokud Rumble nestabilizuje své hlavní růstové ukazatele a významně nesníží své ztráty, příliš bych nevěřil jeho plánům na rozšíření podnikání a na to, že se stane alternativou k YouTube – který s více než 2,5 miliardy aktivních uživatelů pevně dominuje trhu se streamovaným videem.
Po vítězství Donalda Trumpa v prezidentských volbách zaznamenal uhelný průmysl ve Spojených státech výrazný nárůst a vzbudil optimismus mezi investory.
Pokud jste se rozhodli svěřit své investice profesionálům v rámci asset managementu, první věc, na kterou narazíte bude pravděpodobně výběr investičního...