Klíčové body
- Většina nových manažerů nedostává potřebné školení, což komplikuje jejich vedení
- Efektivní vedení vyžaduje emoční inteligenci a schopnost přizpůsobit se týmovým potřebám
- Sebeuvědomění, přítomnost a konzistentní komunikace jsou klíčem k budování důvěry v týmu
Jeden průzkum zjistil, že 85 % nových manažerů nikdy neprošlo formálním školením.
A je to stále naléhavější problém, protože vedení je dnes pravděpodobně těžší než kdykoli předtím. Pracoviště je stále více polarizované – což vytváří výzvy pro vedení týmů a stmelování lidí.
Navíc se podnikání stává stále více konkurenčním, tvrdým a rychlým – což ztěžuje vedení inovací a dosahování výsledků s potřebnou rychlostí. A trh s talenty je velmi napjatý. To znamená, že vedoucí pracovníci jsou pod tlakem, aby si efektivněji vybírali, najímali a udržovali lidi.
Závěr: Vedení lidí je obtížné a doby, kdy byl k dispozici hojný čas na důkladné proškolení, jsou pryč. Dnes se vedoucí pracovníci musí učit rychle.
Naštěstí existuje několik základních způsobů, jak rozvíjet své dovednosti vedoucího pracovníka – a to rychle.
Učte se od ostatních vedoucích pracovníků
Jedním z nejlepších způsobů, jak se naučit být skvělým lídrem, je vyhledávat lídry, které obdivujete. Nejúčinnějším způsobem, jak se učit, je pozorovat, naslouchat a získávat zkušenosti od jiných lidí. Děláme to podvědomě, ale můžete se na to zaměřit a dělat to i záměrně.
Určete si osobu, kterou obdivujete, která je pravidelně oceňována a povyšována a pro kterou chce každý pracovat. Sledujte, co dělá a jak se chová. Všímejte si, jaká rozhodnutí činí a jak komunikují. Pak podle toho, co u nich vidíte, modelujte své vlastní úsilí. Nesnažte se být jimi místo sebe, ale můžete informovat o svém vlastním jednání na základě toho, co vidíte, že u nich funguje.

Nezapomeňte identifikovat lidi, kteří jsou v rámci kultury vaší organizace úspěšní. Různé kultury oceňují různé druhy chování. Některé organizace například odměňují ty, kteří jsou rychlí, asertivní a rozhodní, zatímco jiné mohou preferovat lidi, kteří mají rozvážnější, rozvážnější nebo pokornější přístup. Vybírejte si vedoucí pracovníky, kterých si vážíte a kteří jsou úspěšní v organizaci, kde chcete uspět i vy.
Najděte si také vedoucí, kteří odpovídají vašim hodnotám. Mohou existovat vedoucí, kteří jsou ve firmě úspěšní, ale postrádají integritu nebo nejsou v souladu s vašimi ideály – a to samozřejmě nejsou lidé, které byste chtěli napodobovat.
Ujistěte se, že jste stále autenticky sami sebou, ale také se neustále zlepšujete na základě učení se z příkladů skvělých lídrů.
„Čtěte, sledujte, inspirujte se
Dalším spolehlivým způsobem, jak se naučit být skvělým lídrem, je seznámit se s osvědčenými postupy v oblasti vedení.
Seznamte se s nejrůznějšími přístupy k vedení lidí. Přihlaste se na školení o leadershipu. Vystavujte se různým modelům, strategiím a postupům vedení. Čtěte knihy, pročítejte blogy, sledujte podcasty a sledujte ty nejlepší a nejchytřejší lidi. Zaměřte se na ty, kteří sdílejí své myšlenky o budoucnosti vašeho oboru a profese – a o tom, jak uspět v dnešním světě.
Zajímejte se o širokou škálu témat zaměřených na leadership a ponořte se do každého z nich. Přizpůsobte si to, co slyšíte, tím, že se budete ptát, jak je to pro vás důležité a s čím souhlasíte a s čím ne. Přemýšlejte o tom, co jste se dozvěděli, a pak věci uvádějte do praxe. Podnikejte kroky, experimentujte a neustále zdokonalujte a vylepšujte své vlastní myšlenky a ideály.
Najděte si také mentory a rozvíjejte vztahy s lidmi, kteří vás mohou vést, držet vás při zemi a poskytnout vám pohled na věc na základě svých zkušeností a odborných znalostí. Oslovte lidi uvnitř organizace, kteří znají její kulturu, ale také ty mimo ni, kteří vám mohou poskytnout nové perspektivy a objektivní pohledy.
Vnímejte atmosféru a reagujte
Nejlepší vedoucí pracovníci jsou emočně inteligentní. A jednou z věcí, které s největší pravděpodobností podkopou váš úspěch jako lídra, je, pokud jste tónově hluší – a nedokážete reagovat na to, co se děje kolem vás. Dbejte na to, abyste se záměrně naladili na situace, kterým čelíte, a uvědomujte si, jak jste přijímáni.
Sledujte, jak vedoucí reagují, když se k něčemu vyjadřujete. Všímejte si, jak reagují vaši spoluhráči, když s nimi komunikujete. Neusilujete o to, abyste se neustále líbili, ale chcete zajistit, abyste dokázali komunikovat tak, aby vás lidé slyšeli, a abyste byli empatičtí a zároveň působili vlivně.
Blízkost je jedním z nejdůležitějších faktorů určujících vztahy – zůstaňte proto s lidmi v kontaktu a pravidelně se jim ozývejte. Kromě toho buďte přítomní a přístupní, protože to je jeden z nejrychlejších způsobů, jak si jako vedoucí pracovník vybudovat důvěru.
Přizpůsobte svůj styl situaci. Pokud například pracujete s lidmi, kteří jsou v kariéře starší a již mají skvělé výsledky, možná budete chtít více delegovat. Zatímco pokud pracujete s lidmi, kteří právě nastoupili do vašeho týmu nebo jsou méně zkušení, budete chtít poskytovat více koučování a podpory.

Lidé nedůvěřují tomu, čemu nerozumí – buďte proto ve svém přístupu a chování konzistentní a předvídatelní. Zároveň ukažte, že se dokážete přizpůsobit způsobu, jakým lidi podporujete a řešíte problémy.
Vedení zahrnuje rovnováhu. Budete muset být sebevědomí a kompetentní, ale také pokorní a otevření jiným názorům. Budete muset být předvídatelní a zároveň pružně reagovat na změny ve svém okolí. Budete muset být pevní a vést lidi k odpovědnosti a zároveň trpěliví a podporující.
Tuto správnou rovnováhu naleznete tak, že budete číst místnosti, ve kterých se nacházíte – a ujistíte se, že vycházíte lidem vstříc tam, kde jsou, a snažíte se věci posouvat kupředu. Lidé od vás nebudou očekávat, že budete dokonalí, ale chtějí vědět, že vám záleží na pokroku a zlepšování.
A nakonec si řekněte o zpětnou vazbu.
I když vaše organizace nemá mnoho formálních způsobů, jak získat zpětnou vazbu, ujistěte se, že o ni usilujete – a neustále ji využívejte ke zlepšování. Pomůže vám to lépe pochopit váš výkon a to, jak se daří vašemu týmu.
Jako vedoucí pracovník uspějete, když budete ochotni vystupovat, být aktivní a chytře riskovat. Opřít se do vedoucí role i bez velkého formálního vzdělání je toho skvělým příkladem.
Když budete záměrně a odhodlaně dělat vše, co je ve vašich silách, určitě uspějete – a budete připraveni koučovat a vést dalšího nového vedoucího, který přijde po vás.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky