Čínské automobilky jako BYD a Geely upevňují svou dominanci na trhu s elektromobily
BYD zvýšila tržní podíl na 16 % a překonala tržby Tesly ve třetím čtvrtletí
Společnost Yongda sází na růst díky spolupráci s Huawei a expanzi prodejen
Analytici očekávají růst u čínských startupů Nio, Leapmotor a dalších v oblasti elektromobilů
V roce 2025 jsou místní výrobci elektromobilů připraveni posílit své postavení na trhu. Globální finanční skupina Nomura ve své nedávné zprávě o globálním výhledu pro rok 2025 v oblasti automobilů zdůraznila, že lídři v odvětví vozidel na novou energii (NEV) v Číně, jako je BYD, budou své postavení na trhu ještě více upevňovat, zatímco zahraniční značky budou postupně ztrácet svou pozici.
Společnost BYD si již od října letošního roku nárokovala impozantní 16% podíl na čínském automobilovém trhu, což představuje nárůst z 12 % v roce 2023, a to na základě prodeje jednotek od počátku roku. Zajímavé je, že automobilka obchodovaná v Hongkongu se objevila jako nejlepší volba Nomury pro čínský automobilový trh. Analytici této společnosti ohodnotili BYD jako “buy” s cílovou cenou 375 HKD (48,20 USD), což znamená předpokládaný růst o něco více než 3 % oproti pátečnímu závěru.
Ve třetím čtvrtletí letošního roku tržby společnosti BYD poprvé čtvrtletně překonaly tržby společnosti Tesla. V roce 2023 vyrobila čínská automobilka již druhý rok po sobě více vozidel než automobilka Elona Muska. Zatímco Tesla stále vyrábí více vozidel pouze na baterie než BYD, jejíž hybridní vozidla tvoří většinu jejích prodejů, údaje o prodejích druhé jmenované společnosti ukazují jiný příběh. Prodeje společnosti Tesla v Číně zaznamenaly v listopadu pokles o 4,3 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, zatímco BYD podle výpočtů CNBC založených na údajích Čínské asociace osobních automobilů zaznamenala 67% nárůst.
Obrovský náskok, který má společnost BYD oproti svým konkurentům, je patrný při srovnání s dalším největším hráčem, společností Geely, která vlastní pouze 8% podíl na trhu, jak poznamenala Nomura. Koncem listopadu zvýšili analytici HSBC cílovou cenu pro společnost Geely Automobile obchodovanou v Hongkongu na 19,30 HKD, což je téměř o 31 % více, než na jaké úrovni akcie v pátek uzavřely, a ohodnotili ji jako nákupní.
Zdroj: Bloomberg
Optimistická prognóza HSBC je podpořena jejich přesvědčením, že společnost Geely je na dobré cestě překročit svůj celoroční cíl 2 miliony kusů. Očekávají, že penetrace elektromobilů (EV) dosáhne 40 %, což je podpořeno dobrými výsledky nedávno uvedených modelů. Analytici HSBC dále odhadují, že Geely v příštím roce zvýší prodeje o 22 % na významných 2,6 milionu kusů. Kromě tohoto slibného výhledu vlastní společnost Geely několik automobilových značek, mezi něž patří značka elektromobilů Zeekr, která je kótovaná na americkém trhu, a švédská značka Volvo, kterou získala od společnosti Ford v roce 2010.
Vzhledem k tomu, že se čínský automobilový trh rychle orientuje na vozidla poháněná pouze bateriemi a hybridními motory, ostatní domácí i zahraniční tradiční výrobci automobilů se snaží udržet krok. Světová automobilka General Motors minulý týden odhalila své plány na rozsáhlou restrukturalizaci společného podniku s čínskou společností SAIC Motor Corp a předpokládá, že tento postup si vyžádá náklady v řádu miliard dolarů. Restrukturalizace bude rovněž znamenat uzavření několika závodů.
Podle údajů Nomury zaujímal SAIC GM Wuling (místní společný podnik GM) k říjnu letošního roku 3 % čínského automobilového trhu a 6 % v segmentu nových energetických vozidel. Čínské začínající společnosti vyrábějící elektromobily v současnosti představují pouze zlomek domácího trhu ve srovnání s předními hráči BYD a Geely.
Jedním z hráčů, který získává na popularitě, je společnost Yongda, kótovaná na burze v Hongkongu, která v Číně provozuje prodejny pro několik značek nových energetických vozidel, včetně Aito společnosti Huawei. Ačkoli čínský gigant v oblasti chytrých telefonů a telekomunikací upřesnil, že nevyrábí automobily, společnost Huawei navázala partnerství s tradičními výrobci automobilů, aby prodávala vozidla poháněná pouze bateriemi a hybridními motory, která jsou vybavena jejím zábavním systémem v automobilu, technologií pro asistenty řidiče a dalším softwarem.
Na základě rozhovorů s vedením společnosti Yongda ze 4. prosince analytici Citi předpokládali, že automobily využívající automobilový systém Huawei mohou v příštím roce dosáhnout prodeje 1 milionu kusů, což překoná interně předpokládaný počet 700 000 prodaných kusů. Projekce dále naznačují, že celkový počet autorizovaných prodejen Huawei provozovaných společností Yongda by se mohl do začátku příštího roku zvýšit z 8 na více než 20. Analytici Citi stanovili cílovou cenu společnosti Yongda na 2,98 HKD, což slibuje téměř 47% nárůst oproti pátečnímu závěru.
Z přehledu veřejně obchodovaných čínských startupů v oblasti elektromobilů vyplývá, že analytici Citi mají nákupní hodnocení na společnosti Nio a Leapmotor, zatímco Xpeng a Li Auto jsou hodnoceny neutrálně. Podle zprávy Citi z konce listopadu se společnost Leapmotor kótovaná na burze v Hongkongu zavázala k efektivním výdajům na výzkum a vývoj ve srovnání se svými kolegy, a to ve výši přibližně 7 400 jüanů (1 017 USD) na jeden vůz, zatímco společnosti Xpeng, Nio a Li Auto vynakládají 25 900 jüanů, 26 900 jüanů a 21 000 jüanů.
Zdroj: Getty Images
Analytici Citi zvýšili cílovou cenu pro Leapmotor ze 44,20 HKD na 45,10 HKD, což je téměř 62 % nad páteční závěrečnou hodnotou. Citi rovněž předpokládá, že akcie společnosti Nio obchodované v USA se mohou ze současné úrovně téměř zdvojnásobit na 8,90 USD. Podle setkání s Nio z 3. prosince Citi sdělila, že společnost chce dosáhnout bodu rentability na úrovni skupiny v roce 2026 zavedením strategií, jako je omezení růstu výdajů na výzkum a vývoj na méně než 10 % ročně a zvýšení dodávek automobilů. Podle zprávy Citi plánuje společnost v příštím roce zvýšit prodej prémiové značky Nio o 10 až 20 % a uspíšit prodej nedávno uvedené levnější značky Onvo na 20 000 vozů měsíčně v březnu. Po uvedení dvou nových SUV na trh ve druhé polovině příštího roku automobilka očekává, že měsíční prodeje Onvo dosáhnou 30 000 až 50 000 vozů.
Z této hloubkové analýzy je zřejmé, že čínský trh s elektromobily je na růstové trajektorii a zdá se, že v roce 2025 změní podobu globálního automobilového průmyslu. S místními hráči, jako jsou BYD, Geely, a novými účastníky, jako je Yongda, je trh připraven na významný rozvoj a poskytuje úrodnou půdu pro růst a inovace a je živým příkladem přechodu k obnovitelným zdrojům energie v odvětví dopravy.
V roce 2025 jsou místní výrobci elektromobilů připraveni posílit své postavení na trhu. Globální finanční skupina Nomura ve své nedávné zprávě o globálním výhledu pro rok 2025 v oblasti automobilů zdůraznila, že lídři v odvětví vozidel na novou energii v Číně, jako je BYD, budou své postavení na trhu ještě více upevňovat, zatímco zahraniční značky budou postupně ztrácet svou pozici.Společnost BYD si již od října letošního roku nárokovala impozantní 16% podíl na čínském automobilovém trhu, což představuje nárůst z 12 % v roce 2023, a to na základě prodeje jednotek od počátku roku. Zajímavé je, že automobilka obchodovaná v Hongkongu se objevila jako nejlepší volba Nomury pro čínský automobilový trh. Analytici této společnosti ohodnotili BYD jako “buy” s cílovou cenou 375 HKD , což znamená předpokládaný růst o něco více než 3 % oproti pátečnímu závěru.BYD Company Limited Ve třetím čtvrtletí letošního roku tržby společnosti BYD poprvé čtvrtletně překonaly tržby společnosti Tesla. V roce 2023 vyrobila čínská automobilka již druhý rok po sobě více vozidel než automobilka Elona Muska. Zatímco Tesla stále vyrábí více vozidel pouze na baterie než BYD, jejíž hybridní vozidla tvoří většinu jejích prodejů, údaje o prodejích druhé jmenované společnosti ukazují jiný příběh. Prodeje společnosti Tesla v Číně zaznamenaly v listopadu pokles o 4,3 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, zatímco BYD podle výpočtů CNBC založených na údajích Čínské asociace osobních automobilů zaznamenala 67% nárůst.Tesla Inc. Obrovský náskok, který má společnost BYD oproti svým konkurentům, je patrný při srovnání s dalším největším hráčem, společností Geely, která vlastní pouze 8% podíl na trhu, jak poznamenala Nomura. Koncem listopadu zvýšili analytici HSBC cílovou cenu pro společnost Geely Automobile obchodovanou v Hongkongu na 19,30 HKD, což je téměř o 31 % více, než na jaké úrovni akcie v pátek uzavřely, a ohodnotili ji jako nákupní.Optimistická prognóza HSBC je podpořena jejich přesvědčením, že společnost Geely je na dobré cestě překročit svůj celoroční cíl 2 miliony kusů. Očekávají, že penetrace elektromobilů dosáhne 40 %, což je podpořeno dobrými výsledky nedávno uvedených modelů. Analytici HSBC dále odhadují, že Geely v příštím roce zvýší prodeje o 22 % na významných 2,6 milionu kusů. Kromě tohoto slibného výhledu vlastní společnost Geely několik automobilových značek, mezi něž patří značka elektromobilů Zeekr, která je kótovaná na americkém trhu, a švédská značka Volvo, kterou získala od společnosti Ford v roce 2010.Geely Automobile Holdings Limited Vzhledem k tomu, že se čínský automobilový trh rychle orientuje na vozidla poháněná pouze bateriemi a hybridními motory, ostatní domácí i zahraniční tradiční výrobci automobilů se snaží udržet krok. Světová automobilka General Motors minulý týden odhalila své plány na rozsáhlou restrukturalizaci společného podniku s čínskou společností SAIC Motor Corp a předpokládá, že tento postup si vyžádá náklady v řádu miliard dolarů. Restrukturalizace bude rovněž znamenat uzavření několika závodů.Podle údajů Nomury zaujímal SAIC GM Wuling k říjnu letošního roku 3 % čínského automobilového trhu a 6 % v segmentu nových energetických vozidel. Čínské začínající společnosti vyrábějící elektromobily v současnosti představují pouze zlomek domácího trhu ve srovnání s předními hráči BYD a Geely.General Motors Company Jedním z hráčů, který získává na popularitě, je společnost Yongda, kótovaná na burze v Hongkongu, která v Číně provozuje prodejny pro několik značek nových energetických vozidel, včetně Aito společnosti Huawei. Ačkoli čínský gigant v oblasti chytrých telefonů a telekomunikací upřesnil, že nevyrábí automobily, společnost Huawei navázala partnerství s tradičními výrobci automobilů, aby prodávala vozidla poháněná pouze bateriemi a hybridními motory, která jsou vybavena jejím zábavním systémem v automobilu, technologií pro asistenty řidiče a dalším softwarem.Na základě rozhovorů s vedením společnosti Yongda ze 4. prosince analytici Citi předpokládali, že automobily využívající automobilový systém Huawei mohou v příštím roce dosáhnout prodeje 1 milionu kusů, což překoná interně předpokládaný počet 700 000 prodaných kusů. Projekce dále naznačují, že celkový počet autorizovaných prodejen Huawei provozovaných společností Yongda by se mohl do začátku příštího roku zvýšit z 8 na více než 20. Analytici Citi stanovili cílovou cenu společnosti Yongda na 2,98 HKD, což slibuje téměř 47% nárůst oproti pátečnímu závěru.Z přehledu veřejně obchodovaných čínských startupů v oblasti elektromobilů vyplývá, že analytici Citi mají nákupní hodnocení na společnosti Nio a Leapmotor, zatímco Xpeng a Li Auto jsou hodnoceny neutrálně. Podle zprávy Citi z konce listopadu se společnost Leapmotor kótovaná na burze v Hongkongu zavázala k efektivním výdajům na výzkum a vývoj ve srovnání se svými kolegy, a to ve výši přibližně 7 400 jüanů na jeden vůz, zatímco společnosti Xpeng, Nio a Li Auto vynakládají 25 900 jüanů, 26 900 jüanů a 21 000 jüanů.Analytici Citi zvýšili cílovou cenu pro Leapmotor ze 44,20 HKD na 45,10 HKD, což je téměř 62 % nad páteční závěrečnou hodnotou. Citi rovněž předpokládá, že akcie společnosti Nio obchodované v USA se mohou ze současné úrovně téměř zdvojnásobit na 8,90 USD. Podle setkání s Nio z 3. prosince Citi sdělila, že společnost chce dosáhnout bodu rentability na úrovni skupiny v roce 2026 zavedením strategií, jako je omezení růstu výdajů na výzkum a vývoj na méně než 10 % ročně a zvýšení dodávek automobilů. Podle zprávy Citi plánuje společnost v příštím roce zvýšit prodej prémiové značky Nio o 10 až 20 % a uspíšit prodej nedávno uvedené levnější značky Onvo na 20 000 vozů měsíčně v březnu. Po uvedení dvou nových SUV na trh ve druhé polovině příštího roku automobilka očekává, že měsíční prodeje Onvo dosáhnou 30 000 až 50 000 vozů.NIO Inc. Z této hloubkové analýzy je zřejmé, že čínský trh s elektromobily je na růstové trajektorii a zdá se, že v roce 2025 změní podobu globálního automobilového průmyslu. S místními hráči, jako jsou BYD, Geely, a novými účastníky, jako je Yongda, je trh připraven na významný rozvoj a poskytuje úrodnou půdu pro růst a inovace a je živým příkladem přechodu k obnovitelným zdrojům energie v odvětví dopravy.