Klíčové body
- Starbucks překonal zisková očekávání, ale tržby ve stejných prodejnách klesají již čtvrté čtvrtletí v řadě
- Společnost zahájila ozdravný plán, zaměřuje se na kávu a zákaznický zážitek a omezuje slevy
- Tržby v Číně klesly o 6 %, Starbucks se snaží konkurovat levnějším rivalům strategickými partnerstvími
- Firma plánuje méně nových prodejen a rekonstrukcí v roce 2025, ale dlouhodobě vidí prostor pro expanzi
Kávový gigant zahájil v minulém čtvrtletí plán na ozdravení v naději, že oživí své podnikání v USA, které se v posledním roce propadlo.
„I když máme co zlepšovat, postupujeme podle plánu a jsme přesvědčeni, že jsme na správné cestě,“ uvedl generální ředitel Brian Niccol ve videu zveřejněném v úterý odpoledne na internetových stránkách společnosti.
Dodal, že společnost zaznamenala „pozitivní odezvu“ na první kroky, které podnikla. Mezi tato opatření patří odstranění příplatků za varianty bez mléka, zaměření marketingu na kávu a snížení 30 % položek jídelního a nápojového lístku do konce fiskálního roku 2025.

Zde je to, co společnost oznámila ve srovnání s tím, co očekávala Wall Street na základě průzkumu analytiků společnosti LSEG:
- Zisk na akcii: 69 centů oproti očekávaným 67 centům
- Tržby: 9,4 miliardy USD oproti očekávaným 9,31 miliardy USD.
Společnost Starbucks vykázala za první fiskální čtvrtletí čistý zisk připadající na společnost ve výši 780,8 milionu USD, tj. 69 centů na akcii, což je méně než 1,02 miliardy USD, tj. 90 centů na akcii, o rok dříve.
Čisté tržby společnostive výši 9,4 miliardy dolarů se oproti předchozímu roku nezměnily.
Tržby společnosti Starbucks ve stejných prodejnách klesly o 4 %, k čemuž přispěl 6% pokles návštěvnosti jejích prodejen. Wall Street podle odhadů StreetAccount očekávala prudší pokles o 5,5 %. Jak americké, tak mezinárodní pobočky společnosti překonaly očekávání.
Tržby ve stejných prodejnách v USA klesly o 4 %, protože návštěvnost kaváren se snížila o 8 %. Pod vedením Niccola, který se ujal vedení společnosti v září, se společnost snaží změnit svůj americký byznys tím, že se „vrátí ke Starbucksu“ a vrátí se ke kávě a zákaznickému zážitku.
Starbucks také omezuje nabídky, takže počet jeho slevových transakcí se během čtvrtletí snížil o 40 %. Niccol přičítá stažení slev za zlepšení tržeb řetězce v průběhu celého čtvrtletí.
Mimo domácí trh se tržby ve stejných prodejnách rovněž snížily o 4 %.
Tržby společnosti Starbucks ve stejných prodejnách v Číně, která je jejím druhým největším trhem, klesly o 6 %, k čemuž přispěl 4% pokles průměrné ceny vstupenky. Kávový gigant se v Číně opírá do slev, aby konkuroval rivalům, kteří mají mnohem nižší ceny, jako je například Luckin Coffee.
Niccol uvedl, že minulý týden poprvé navštívil obchody v Číně. Společnost zkoumá možnosti strategických partnerství, aby mohla v zemi rozvíjet své podnikání.
„Tyto poznatky zpracováváme a v průběhu práce se s nimi podělíme o další,“ řekl analytikům na konferenčním hovoru společnosti.
V říjnu společnost pozastavila svou prognózu pro fiskální rok 2025 s odkazem na snahy o ozdravení. V úterním hovoru vedení také ustoupilo od cíle ušetřit do roku 2028 4 miliardy USD na nákladech dodavatelského řetězce; Niccolův předchůdce Laxman Narasimhan toto číslo sdělil v dubnu 2024, právě když začaly klesat tržby a několik měsíců předtím, než skončil ve funkci.
Starbucks také plánuje ve fiskálním roce 2025 méně nových provozoven a rekonstrukcí, aby uvolnil kapitál na svůj návrat. Niccol však v dlouhodobém horizontu vidí silnou poptávku po dalších kavárnách.
„Jen v USA stále vidíme potenciál zdvojnásobit počet našich prodejen a zároveň zlepšit celkové zdraví našeho portfolia. Toho dosáhneme prostřednictvím silného programu renovace prodejen, výstavby nových prodejen a jejich uzavírání,“ uvedl Niccol.
Starbucks Corporation
Společnost se také snaží zlepšit rychlost obsluhy tím, že naplánuje více pracovníků, odstraní úzká místa za svými pulty s kávou a usnadní práci baristům.
Například Starbucks plánuje přednostně instalovat zařízení Siren na svých nejrušnějších místech, uvedl Niccol. Nové vybavení zahrnuje vlastní dávkovač ledu, systém pro dávkování mléka a rychlejší mixéry, aby baristé mohli připravovat nápoje rychleji.
Starbucks také pilotně zavádí nový algoritmus pro řízení pořadí, v jakém mají baristé připravovat nápoje z mobilních zařízení i v prodejnách. Pokud bude algoritmus úspěšný, mohl by vyřešit přeplněné pulty pro vyzvedávání nápojů ve Starbucks, které způsobují frustraci zákazníků i baristů.
Niccol má také plány pro firemní zaměstnance společnosti Starbucks. Reorganizuje strukturu společnosti, včetně rozdělení funkce severoamerického prezidenta na dvě pracovní pozice. Již dříve v úterý společnost oznámila, že přijala dva absolventy společnosti Taco Bell, Niccolova zaměstnavatele před nástupem do Chipotle.
Na začátku března společnost plánuje propouštění zaměstnanců, ačkoli Starbucks zatím nesdělil, kolika pracovních míst se to bude týkat.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky