ChargePoint (CHPT) provozuje největší síť nabíjecích stanic v USA, přesto je dlouhodobě ztrátový
Vysoké provozní náklady nutí ChargePoint opakovaně vydávat nové akcie a ředit podíly investorů
Trumpova administrativa zastavila financování infrastruktury elektromobilů, což ChargePointu způsobuje další komplikace
K dosažení tohoto ideálu je však potřeba jedna zásadní věc: dostatečná infrastruktura, zejména dostatek nabíjecích stanic. Společnost ChargePoint Holdings(CHPT) se právě o to snaží – její cíl je umožnit rozšíření elektromobility tím, že provozuje jednu z největších sítí nabíjecích stanic v Severní Americe a Evropě. Přesto její podnikání provázejí výrazné problémy a otázkou zůstává, zda je její akcie nyní vhodné koupit.
Společnost ChargePoint byla založena již v roce 2007 a dokázala vybudovat rozsáhlou síť, díky které se stala jedním z největších poskytovatelů nabíjecí infrastruktury na světě. Aktuálně provozuje v USA přes 38 500 stanic s více než 70 000 nabíjecími porty. To z ní činí největší nabíjecí síť elektromobilů v Severní Americe, dokonce s výrazným náskokem před známější společností Tesla.
Přestože ChargePoint dosáhl značného růstu a etabloval se na trhu, tento úspěch přichází s vysokou cenou. Od chvíle, kdy v roce 2021 vstoupil na burzu spojením s účelovou akviziční společností (SPAC), se mu nepodařilo dosáhnout ziskovosti. ChargePoint každý rok od svého vstupu na trh vykazuje ztrátu.
Hlavním problémem jsou extrémně vysoké provozní náklady, které vedou k zápornému volnému peněžnímu toku. Jinými slovy, ChargePoint každý rok utrácí více peněz, než kolik vydělává, což dlouhodobě není udržitelné. Tyto ztráty společnost donutili opakovaně vydávat nové akcie, čímž neustále dochází k rozředění podílů stávajících investorů. To je pro investory vždy výrazné riziko, protože každý takový krok snižuje hodnotu jejich investice.
Zdroj: Getty Images
Ekonomické nejistoty a konkurence Tesly
Problémy společnosti ChargePoint ovšem nekončí jen u financí. Její podnikání čelí i značné nejistotě na celém trhu elektromobilů. Rok 2022 byl například poznamenán prudkým růstem úrokových sazeb, který způsobil, že mnoho komerčních zákazníků začalo výrazně omezovat své výdaje. Ekonomická nejistota zároveň vedla ke zpomalení tempa zavádění elektromobilů, což ovlivnilo i samotné automobilky, které byly nuceny přibrzdit jejich výrobu.
Dalším problémem ChargePointu je rostoucí konkurence ze strany společnosti Tesla, která disponuje větším počtem rychlonabíjecích stanic. Tesla navíc otevřela svou technologii nabíjení jiným automobilkám, a řada z nich si již licencovala její standardy pro vlastní vozy. Tímto krokem Tesla nepřímo nutí ChargePoint k dalším investicím – musí rychle aktualizovat své starší nabíjecí stanice (úrovně 2), aby zůstaly kompatibilní s vozy využívajícími technické řešení Tesly. To pro ChargePoint znamená další neočekávané náklady navíc.
Politická situace komplikuje financování infrastruktury
ChargePoint navíc aktuálně čelí vážným komplikacím i z politické oblasti. Trumpova administrativa totiž začala omezovat financování projektů souvisejících s elektromobily a jejich podporou. Konkrétně byl nedávno zastaven významný federální program NEVI (National Electric Vehicle Infrastructure), který měl poskytnout celkem 5 miliard dolarů na výstavbu dobíjecích stanic po celých Spojených státech. Tento program byl zaveden v rámci Bidenova „infrastrukturního zákona“ z roku 2021, ale 7. února 2025 Trumpova administrativa rozhodla o jeho pozastavení.
Kromě toho byla zrušena důležitá federální daňová úleva pro nákup elektromobilů a související infrastruktury. Daňové úlevy přitom hrály klíčovou roli v motivaci spotřebitelů a firem, aby elektromobily přijímaly rychleji. Jejich zrušení vytváří na trhu dodatečnou nejistotu, a pro ChargePoint znamená další zásadní komplikaci.
Je teď správný čas na nákup akcií ChargePoint?
Při zvážení všech uvedených faktorů je jasné, že ChargePoint aktuálně rozhodně nepatří mezi bezpečné investice. Jeho akcie se pohybují poblíž historických minim a aktuální cena je pouhých 0,76 USD za akcii, což představuje pokles o 3,79 % během jednoho dne. Tržní kapitalizace společnosti je nyní pouhých 336 milionů USD, což ji řadí mezi velmi malé společnosti, které jsou typicky velmi rizikové.
Vzhledem k trvalému zápornému cash-flow, nutnosti dalších investic do modernizace své sítě, sílící konkurenci Tesly a nejistotě politického financování, je investice do akcií ChargePoint nyní silně spekulativní. Pro běžné investory je proto vhodné se této akcii prozatím raději vyhnout. Může sice působit lákavě kvůli nízké ceně, ale riziko dalších ztrát je aktuálně příliš vysoké. ChargePoint sice hraje významnou roli v rostoucí elektromobilitě, ale jeho schopnost tuto pozici dlouhodobě udržet je nyní velmi nejistá.
Zdroj: Getty images
K dosažení tohoto ideálu je však potřeba jedna zásadní věc: dostatečná infrastruktura, zejména dostatek nabíjecích stanic. Společnost ChargePoint Holdings se právě o to snaží – její cíl je umožnit rozšíření elektromobility tím, že provozuje jednu z největších sítí nabíjecích stanic v Severní Americe a Evropě. Přesto její podnikání provázejí výrazné problémy a otázkou zůstává, zda je její akcie nyní vhodné koupit.Společnost ChargePoint byla založena již v roce 2007 a dokázala vybudovat rozsáhlou síť, díky které se stala jedním z největších poskytovatelů nabíjecí infrastruktury na světě. Aktuálně provozuje v USA přes 38 500 stanic s více než 70 000 nabíjecími porty. To z ní činí největší nabíjecí síť elektromobilů v Severní Americe, dokonce s výrazným náskokem před známější společností Tesla.Přestože ChargePoint dosáhl značného růstu a etabloval se na trhu, tento úspěch přichází s vysokou cenou. Od chvíle, kdy v roce 2021 vstoupil na burzu spojením s účelovou akviziční společností , se mu nepodařilo dosáhnout ziskovosti. ChargePoint každý rok od svého vstupu na trh vykazuje ztrátu.Hlavním problémem jsou extrémně vysoké provozní náklady, které vedou k zápornému volnému peněžnímu toku. Jinými slovy, ChargePoint každý rok utrácí více peněz, než kolik vydělává, což dlouhodobě není udržitelné. Tyto ztráty společnost donutili opakovaně vydávat nové akcie, čímž neustále dochází k rozředění podílů stávajících investorů. To je pro investory vždy výrazné riziko, protože každý takový krok snižuje hodnotu jejich investice.Ekonomické nejistoty a konkurence TeslyProblémy společnosti ChargePoint ovšem nekončí jen u financí. Její podnikání čelí i značné nejistotě na celém trhu elektromobilů. Rok 2022 byl například poznamenán prudkým růstem úrokových sazeb, který způsobil, že mnoho komerčních zákazníků začalo výrazně omezovat své výdaje. Ekonomická nejistota zároveň vedla ke zpomalení tempa zavádění elektromobilů, což ovlivnilo i samotné automobilky, které byly nuceny přibrzdit jejich výrobu.Dalším problémem ChargePointu je rostoucí konkurence ze strany společnosti Tesla, která disponuje větším počtem rychlonabíjecích stanic. Tesla navíc otevřela svou technologii nabíjení jiným automobilkám, a řada z nich si již licencovala její standardy pro vlastní vozy. Tímto krokem Tesla nepřímo nutí ChargePoint k dalším investicím – musí rychle aktualizovat své starší nabíjecí stanice , aby zůstaly kompatibilní s vozy využívajícími technické řešení Tesly. To pro ChargePoint znamená další neočekávané náklady navíc.Politická situace komplikuje financování infrastrukturyChargePoint navíc aktuálně čelí vážným komplikacím i z politické oblasti. Trumpova administrativa totiž začala omezovat financování projektů souvisejících s elektromobily a jejich podporou. Konkrétně byl nedávno zastaven významný federální program NEVI , který měl poskytnout celkem 5 miliard dolarů na výstavbu dobíjecích stanic po celých Spojených státech. Tento program byl zaveden v rámci Bidenova „infrastrukturního zákona“ z roku 2021, ale 7. února 2025 Trumpova administrativa rozhodla o jeho pozastavení.Kromě toho byla zrušena důležitá federální daňová úleva pro nákup elektromobilů a související infrastruktury. Daňové úlevy přitom hrály klíčovou roli v motivaci spotřebitelů a firem, aby elektromobily přijímaly rychleji. Jejich zrušení vytváří na trhu dodatečnou nejistotu, a pro ChargePoint znamená další zásadní komplikaci. Je teď správný čas na nákup akcií ChargePoint?Při zvážení všech uvedených faktorů je jasné, že ChargePoint aktuálně rozhodně nepatří mezi bezpečné investice. Jeho akcie se pohybují poblíž historických minim a aktuální cena je pouhých 0,76 USD za akcii, což představuje pokles o 3,79 % během jednoho dne. Tržní kapitalizace společnosti je nyní pouhých 336 milionů USD, což ji řadí mezi velmi malé společnosti, které jsou typicky velmi rizikové.Vzhledem k trvalému zápornému cash-flow, nutnosti dalších investic do modernizace své sítě, sílící konkurenci Tesly a nejistotě politického financování, je investice do akcií ChargePoint nyní silně spekulativní. Pro běžné investory je proto vhodné se této akcii prozatím raději vyhnout. Může sice působit lákavě kvůli nízké ceně, ale riziko dalších ztrát je aktuálně příliš vysoké. ChargePoint sice hraje významnou roli v rostoucí elektromobilitě, ale jeho schopnost tuto pozici dlouhodobě udržet je nyní velmi nejistá.