Cathie Woodová stanovila cílovou cenu pro Teslu [TSLA] na 2600 USD
Většina hodnoty podle Woodové souvisí s plánovaným podnikáním společnosti Tesla v oblasti robotických vozů
Býčí teze Woodové se však zdá být chybná
Proč ambiciózní sázka Cathie Woodové na akcie společnosti Tesla vypadá jako fata morgána.
Investoři by měli zůstat opatrní. Desetinásobné zhodnocení může být lákavé, ale realita Tesly je mnohem komplikovanější.
Strmý pád a opatrný odraz
Akcie společnosti Tesla (TSLA) zažívají krušné období. Od poloviny prosince výrazně oslabily a navzdory krátkému odrazu zůstávají přibližně 45 % pod svým maximem. Není to pouze důsledek celkového sentimentu na trhu, ale také série problémů, které se týkají jak samotné společnosti, tak jejího generálního ředitele Elona Muska.
Zdroj: Getty Images
Zatímco většina investorů zůstává opatrná, Cathie Woodová, zakladatelka a ředitelka Ark Invest, zůstává extrémně optimistická. Její cílová cena 2 600 USD za akcii Tesly do roku 2029 znamená téměř desetinásobný nárůst oproti současným hodnotám. Tento odvážný výhled stojí převážně na sázce na rozvoj robotaxi byznysu.
Ale je taková víra v Teslu opravdu oprávněná?
Cathie Woodová sází vše na jeden trumf: robotaxi
Woodová očekává, že až 90 % hodnoty společnosti Tesla v roce 2029 bude pocházet z dnes neexistujícího odvětví: autonomních robotických taxíků. Podle její teze má Tesla během dvou let tento byznys spustit a do pěti let již plně fungovat. Nejprve chce provozovat vlastní flotilu a později ji otevřít třetím stranám.
Podle jejího výpočtu má Tesla získávat až 80 % tržeb z každé jízdy, přičemž partneři by inkasovali 0,20 dolaru za kilometr. Pro firmu to podle Woodové představuje zlatý důl.
Z pohledu portfolia Ark Invest je Tesla stále největší pozicí v jejím vlajkovém ETF ARKK, který má akcie Tesly zastoupeny zhruba 11,5 %. Její důvěra ve společnost tedy není pouze analytickým výrokem, ale přímým investičním postojem.
Jenže tato vize má řadu slabin.
Realita je tvrdší než prognózy
Tesla v posledních měsících čelí významnému poklesu poptávky – a to zejména v Evropě a Číně. V Evropě například prodeje klesly o 49 % meziročně v lednu a únoru, zatímco celkový trh s elektromobily rostl o více než 28 %. V USA se mezitím zvýšila frekvence výměny vozů Tesla a objevily se dokonce protesty a vandalismus namířené proti automobilce.
Elon Musk navíc polarizuje veřejnost stále silněji. Jeho angažmá v politických otázkách a kontroverzní vystupování odrazují část dřívějších zákazníků. A nelze přehlédnout, že pověst značky je pro prodeje zásadní.
K tomu se přidávají technické problémy. Společnost Tesla dosud nepředstavila funkční autonomní flotilu a její přístup spoléhající na kamerový systém bez lidaru naráží na omezení. V nezávislých testech technologie FSD (Full Self-Driving) stále selhává. Například v testu AMCI se řidič musel zapojit více než 75krát během 1000milové jízdy, což zpochybňuje připravenost technologie na skutečný provoz.
Mezitím Waymo, dceřiná společnost skupiny Alphabet [GOOG] [GOOGL], má funkční robotaxi flotilu, která již operuje v několika amerických městech i v Tokiu. Lyft [LYFT] chystá spuštění vlastní služby v Atlantě a General Motors [GM] se s pomocí Nvidie [NVDA] také hlásí o slovo. To vše z Tesly dělá následníka, nikoli lídra.
Slabší automobilový byznys, příliš vysoká očekávání
Automobilový segment Tesly, který tvoří páteř jejích příjmů, se v posledním roce výrazně oslabuje. Hrubá marže klesla na 17,86 %, což je nízko nejen ve srovnání s minulostí, ale i s některými konkurenty. Zároveň chybí nové modely, které by dokázaly oživit poptávku.
Očekávání, že právě robotaxi segment zachrání hodnotu celé společnosti, působí příliš idealisticky. Technologické bariéry, regulační překážky a konkurenční tlaky budou brzdit rozvoj tohoto odvětví ještě řadu let.
Navíc i samotný fond ARKK, který Woodová vede, má za sebou smíšenou výkonnost. Po boomu v roce 2020 zažil dva roky ztrát a v roce 2024 opět zaostal za hlavními indexy. Investiční strategie Ark Invest je obecně známá svou vysokou volatilitou a rizikovým zaměřením.
Zdroj: Shutterstock
Závěrem: Cílová cena 2 600 dolarů? Je tak trochu z říše snů
Optimismus Cathie Woodové je pochopitelný – má v Tesle silnou pozici a potřebuje podpořit důvěru investorů. Ale z pohledu reálné tržní dynamiky, technologického vývoje a konkurenčního prostředí vypadá její teze jako nepodložená spekulace.
Akcie společnosti Tesla se jistě mohou zotavit, pokud dojde ke zlepšení na automobilovém trhu, uvedení nových modelů nebo pokroku v autonomii. Ale desetinásobný růst v horizontu čtyř let, založený na nejistém odvětví, není realistickým scénářem.
Investoři by proto měli být obezřetní. Růstový příběh Tesly je momentálně v krizi a ani robotaxi pravděpodobně nebudou spásou, kterou Cathie Woodová očekává.
Proč ambiciózní sázka Cathie Woodové na akcie společnosti Tesla vypadá jako fata morgána.Investoři by měli zůstat opatrní. Desetinásobné zhodnocení může být lákavé, ale realita Tesly je mnohem komplikovanější.Strmý pád a opatrný odrazAkcie společnosti Tesla zažívají krušné období. Od poloviny prosince výrazně oslabily a navzdory krátkému odrazu zůstávají přibližně 45 % pod svým maximem. Není to pouze důsledek celkového sentimentu na trhu, ale také série problémů, které se týkají jak samotné společnosti, tak jejího generálního ředitele Elona Muska.Zatímco většina investorů zůstává opatrná, Cathie Woodová, zakladatelka a ředitelka Ark Invest, zůstává extrémně optimistická. Její cílová cena 2 600 USD za akcii Tesly do roku 2029 znamená téměř desetinásobný nárůst oproti současným hodnotám. Tento odvážný výhled stojí převážně na sázce na rozvoj robotaxi byznysu.Ale je taková víra v Teslu opravdu oprávněná? Cathie Woodová sází vše na jeden trumf: robotaxiWoodová očekává, že až 90 % hodnoty společnosti Tesla v roce 2029 bude pocházet z dnes neexistujícího odvětví: autonomních robotických taxíků. Podle její teze má Tesla během dvou let tento byznys spustit a do pěti let již plně fungovat. Nejprve chce provozovat vlastní flotilu a později ji otevřít třetím stranám.Podle jejího výpočtu má Tesla získávat až 80 % tržeb z každé jízdy, přičemž partneři by inkasovali 0,20 dolaru za kilometr. Pro firmu to podle Woodové představuje zlatý důl.Z pohledu portfolia Ark Invest je Tesla stále největší pozicí v jejím vlajkovém ETF ARKK, který má akcie Tesly zastoupeny zhruba 11,5 %. Její důvěra ve společnost tedy není pouze analytickým výrokem, ale přímým investičním postojem.Jenže tato vize má řadu slabin.Realita je tvrdší než prognózyTesla v posledních měsících čelí významnému poklesu poptávky – a to zejména v Evropě a Číně. V Evropě například prodeje klesly o 49 % meziročně v lednu a únoru, zatímco celkový trh s elektromobily rostl o více než 28 %. V USA se mezitím zvýšila frekvence výměny vozů Tesla a objevily se dokonce protesty a vandalismus namířené proti automobilce.Elon Musk navíc polarizuje veřejnost stále silněji. Jeho angažmá v politických otázkách a kontroverzní vystupování odrazují část dřívějších zákazníků. A nelze přehlédnout, že pověst značky je pro prodeje zásadní.K tomu se přidávají technické problémy. Společnost Tesla dosud nepředstavila funkční autonomní flotilu a její přístup spoléhající na kamerový systém bez lidaru naráží na omezení. V nezávislých testech technologie FSD stále selhává. Například v testu AMCI se řidič musel zapojit více než 75krát během 1000milové jízdy, což zpochybňuje připravenost technologie na skutečný provoz.Mezitím Waymo, dceřiná společnost skupiny Alphabet [GOOG] [GOOGL], má funkční robotaxi flotilu, která již operuje v několika amerických městech i v Tokiu. Lyft [LYFT] chystá spuštění vlastní služby v Atlantě a General Motors [GM] se s pomocí Nvidie [NVDA] také hlásí o slovo. To vše z Tesly dělá následníka, nikoli lídra.Slabší automobilový byznys, příliš vysoká očekáváníAutomobilový segment Tesly, který tvoří páteř jejích příjmů, se v posledním roce výrazně oslabuje. Hrubá marže klesla na 17,86 %, což je nízko nejen ve srovnání s minulostí, ale i s některými konkurenty. Zároveň chybí nové modely, které by dokázaly oživit poptávku.Očekávání, že právě robotaxi segment zachrání hodnotu celé společnosti, působí příliš idealisticky. Technologické bariéry, regulační překážky a konkurenční tlaky budou brzdit rozvoj tohoto odvětví ještě řadu let.Navíc i samotný fond ARKK, který Woodová vede, má za sebou smíšenou výkonnost. Po boomu v roce 2020 zažil dva roky ztrát a v roce 2024 opět zaostal za hlavními indexy. Investiční strategie Ark Invest je obecně známá svou vysokou volatilitou a rizikovým zaměřením.Závěrem: Cílová cena 2 600 dolarů? Je tak trochu z říše snůOptimismus Cathie Woodové je pochopitelný – má v Tesle silnou pozici a potřebuje podpořit důvěru investorů. Ale z pohledu reálné tržní dynamiky, technologického vývoje a konkurenčního prostředí vypadá její teze jako nepodložená spekulace.Akcie společnosti Tesla se jistě mohou zotavit, pokud dojde ke zlepšení na automobilovém trhu, uvedení nových modelů nebo pokroku v autonomii. Ale desetinásobný růst v horizontu čtyř let, založený na nejistém odvětví, není realistickým scénářem.Investoři by proto měli být obezřetní. Růstový příběh Tesly je momentálně v krizi a ani robotaxi pravděpodobně nebudou spásou, kterou Cathie Woodová očekává.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky