Domino’s Pizza je společností, která má i dnes co nabídnout
Výnosy akcií od roku 2010 by z investice 15 000 dolarů udělaly pozici v hodnotě více než 1 milion dolarů - a vedení plánuje zdvojnásobit počet prodejen.
Řetězec pizzerií Domino’s Pizza(DPZ) existuje již od 60. let 20. století, ale posledních 15 let se stalo pro společnost charakteristické. V letech 2008 a 2009 společnost Domino’s kompletně změnila recepturu pizzy. Pro společnost, která má za sebou desítky let existence známé značky, to byl riskantní krok, který se však velmi vyplatil.
Úspěch společnosti dosáhl nových výšin, stejně jako její akcie. Investice ve výši 15 000 dolarů provedená na začátku roku 2010 by dnes měla hodnotu více než 1 milion dolarů. V celosvětovém odvětví pizzerií, jehož hodnota se odhaduje na 160 miliard dolarů a které je plné tvrdé konkurence ze strany jiných řetězců a nesčetných místních prodejen, je Domino’s obrovským tahounem.
Mohou však investoři i v budoucnu očekávat podobně vysoké výnosy?
Zdroj: Getty Images
Vítězství díky efektivitě a hodnotě
Když se vedení společnosti Domino’s ujalo úkolu zlepšit chuť pizzy, znamenalo to pro ni zlom. Vylepšení pizzy však nebylo jediným důvodem, proč se firmě dařilo. Větší význam měla téměř bezkonkurenční nabídka hodnoty pro moderního spotřebitele.
Je stále těžší uživit rodinu s omezeným rozpočtem, zejména po prudké inflaci v posledních letech. Lidé se přiklánějí k výrobkům slušné až dobré chuti za nízkou cenu. Pizza je pravděpodobně ideálním jídlem pro masy a společnost Domino’s může na mnoha trzích stále prodávat pizzu za méně než 10 USD.
Společnost Domino’s má účinný recept, jak toho dosáhnout. Za prvé, jedná se o franšízový podnik, což znamená, že prodává práva na svou značku, duševní vlastnictví a technologii jednotlivcům, kteří otevírají prodejny a platí společnosti licenční poplatky. Za druhé, společnost klade důraz na malé prodejny s nízkými režijními náklady a počtem zaměstnanců a opírá se o technologie, aby udržela náklady na nízké úrovni.
U společnosti Domino’s si lze také snadno objednat. Aplikace společnosti umožňuje objednávat jídlo, uložit způsob platby, využívat propagační akce a odměny a dokonce sledovat průběh objednávky v kuchyni. Konkurovat této kombinaci pohodlí, chuti a ceny může být pro pizzerie, které stále představují téměř třetinu amerického trhu, obrovskou výzvou.
Stále je prostor pro růst
Pizza je pravděpodobně jedním z celosvětově nejrozšířenějších potravin a společnost Domino’s strávila roky expanzí na obrovský trh s ní. Dnes má společnost přibližně 21 000 prodejen po celém světě, z toho 6 906 ve Spojených státech. V posledních čtyřech čtvrtletích otevřela 805 čistých prodejen, takže stále rozšiřuje svou prodejní plochu nízkým až středním jednociferným procentním tempem.
Vedení společnosti neočekává, že by se tento trend v dohledné době zpomalil. Společnost Domino’s plánuje do roku 2028 rozšířit v USA počet prodejen na 7 700 a v dalších letech na více než 8 500. V mezinárodním měřítku chce Domino’s zvýšit počet svých prodejen ze současných zhruba 14 000 na 18 500 do roku 2028 a jako dlouhodobý cíl si stanovilo více než 40 000 prodejen. Celá tato expanze by podpořila růst i bez započtení příspěvků z vyššího počtu zákazníků, rozšíření nabídky nebo zvýšení cen.
Využití rozvahy ke zvýšení návratnosti investic
Franšízová síť tisíců pizzerií vytváří trvalé peněžní toky. Společnost Domino’s toho využila a strategicky využívá svou rozvahu k tomu, aby vracela peníze akcionářům. Dvanáct let po sobě zvyšovala výplatu dividend a za posledních deset let odkoupila zpět tolik akcií, že snížila jejich počet o téměř 38 %.
Vedení společnosti postupovalo v této strategii agresivně a v průběhu uplynulého desetiletí si půjčilo tolik peněz, že se jeho finanční páka pohybovala mezi čtyř- a šestinásobkem EBITDA. Pro srovnání, společnost McDonald’s[MCD] má podobný obchodní model, ale obecně operuje s poměrem dluhu k EBITDA okolo 3.
Tendence společnosti mít vyšší zadlužení než někteří její konkurenti vytváří určitou míru rizika, která může některé investory odradit. Má menší finanční záchrannou síť, pokud by se podniku nečekaně nedařilo. Nicméně stojí za zmínku, že Warren Buffett a Berkshire Hathaway[BRK-A] se cítili dostatečně spokojeni s rozvahou společnosti, aby ve třetím čtvrtletí zahájili pozici v Domino’s.
Zdroj: Getty Images
Mají akcie stále potenciál budovat portfolia?
Výkonnost akcií je od roku 2010, kdy měla společnost zhruba 9 300 prodejen, pozoruhodná. Od té doby se počet jejích obchodů více než zdvojnásobil. Dlouhodobé plány vedení společnosti by měly její obchodní aktivity opět zdvojnásobit, což pravděpodobně znamená, že pro investory je zde stále obrovský dlouhodobý potenciál.
Společnost Domino’s se dnes obchoduje s poměrem cena/výnos/růst (PEG ) ve výši 2,5. To není levná cena, ale ani nijak závratně vysoká. Analytici odhadují, že zisky společnosti porostou v průměru o 11 % ročně, což pro investory představuje přibližně 12% roční celkový výnos. To je 11 % z růstu zisku plus dalších 1,2 % z dividendového výnosu akcie.
To sice není tak dobré jako výnosy od roku 2010, ale Domino’s je férově oceněná a potenciálně tržně úspěšná akcie, které by se mělo dařit v příštím desetiletí i v dalších letech.
Řetězec pizzerií Domino’s Pizza existuje již od 60. let 20. století, ale posledních 15 let se stalo pro společnost charakteristické. V letech 2008 a 2009 společnost Domino’s kompletně změnila recepturu pizzy. Pro společnost, která má za sebou desítky let existence známé značky, to byl riskantní krok, který se však velmi vyplatil.Úspěch společnosti dosáhl nových výšin, stejně jako její akcie. Investice ve výši 15 000 dolarů provedená na začátku roku 2010 by dnes měla hodnotu více než 1 milion dolarů. V celosvětovém odvětví pizzerií, jehož hodnota se odhaduje na 160 miliard dolarů a které je plné tvrdé konkurence ze strany jiných řetězců a nesčetných místních prodejen, je Domino’s obrovským tahounem.Mohou však investoři i v budoucnu očekávat podobně vysoké výnosy?Vítězství díky efektivitě a hodnotěKdyž se vedení společnosti Domino’s ujalo úkolu zlepšit chuť pizzy, znamenalo to pro ni zlom. Vylepšení pizzy však nebylo jediným důvodem, proč se firmě dařilo. Větší význam měla téměř bezkonkurenční nabídka hodnoty pro moderního spotřebitele.Je stále těžší uživit rodinu s omezeným rozpočtem, zejména po prudké inflaci v posledních letech. Lidé se přiklánějí k výrobkům slušné až dobré chuti za nízkou cenu. Pizza je pravděpodobně ideálním jídlem pro masy a společnost Domino’s může na mnoha trzích stále prodávat pizzu za méně než 10 USD.Společnost Domino’s má účinný recept, jak toho dosáhnout. Za prvé, jedná se o franšízový podnik, což znamená, že prodává práva na svou značku, duševní vlastnictví a technologii jednotlivcům, kteří otevírají prodejny a platí společnosti licenční poplatky. Za druhé, společnost klade důraz na malé prodejny s nízkými režijními náklady a počtem zaměstnanců a opírá se o technologie, aby udržela náklady na nízké úrovni.U společnosti Domino’s si lze také snadno objednat. Aplikace společnosti umožňuje objednávat jídlo, uložit způsob platby, využívat propagační akce a odměny a dokonce sledovat průběh objednávky v kuchyni. Konkurovat této kombinaci pohodlí, chuti a ceny může být pro pizzerie, které stále představují téměř třetinu amerického trhu, obrovskou výzvou.Stále je prostor pro růstPizza je pravděpodobně jedním z celosvětově nejrozšířenějších potravin a společnost Domino’s strávila roky expanzí na obrovský trh s ní. Dnes má společnost přibližně 21 000 prodejen po celém světě, z toho 6 906 ve Spojených státech. V posledních čtyřech čtvrtletích otevřela 805 čistých prodejen, takže stále rozšiřuje svou prodejní plochu nízkým až středním jednociferným procentním tempem.Vedení společnosti neočekává, že by se tento trend v dohledné době zpomalil. Společnost Domino’s plánuje do roku 2028 rozšířit v USA počet prodejen na 7 700 a v dalších letech na více než 8 500. V mezinárodním měřítku chce Domino’s zvýšit počet svých prodejen ze současných zhruba 14 000 na 18 500 do roku 2028 a jako dlouhodobý cíl si stanovilo více než 40 000 prodejen. Celá tato expanze by podpořila růst i bez započtení příspěvků z vyššího počtu zákazníků, rozšíření nabídky nebo zvýšení cen.Využití rozvahy ke zvýšení návratnosti investicFranšízová síť tisíců pizzerií vytváří trvalé peněžní toky. Společnost Domino’s toho využila a strategicky využívá svou rozvahu k tomu, aby vracela peníze akcionářům. Dvanáct let po sobě zvyšovala výplatu dividend a za posledních deset let odkoupila zpět tolik akcií, že snížila jejich počet o téměř 38 %.Vedení společnosti postupovalo v této strategii agresivně a v průběhu uplynulého desetiletí si půjčilo tolik peněz, že se jeho finanční páka pohybovala mezi čtyř- a šestinásobkem EBITDA. Pro srovnání, společnost McDonald’s [MCD] má podobný obchodní model, ale obecně operuje s poměrem dluhu k EBITDA okolo 3.Tendence společnosti mít vyšší zadlužení než někteří její konkurenti vytváří určitou míru rizika, která může některé investory odradit. Má menší finanční záchrannou síť, pokud by se podniku nečekaně nedařilo. Nicméně stojí za zmínku, že Warren Buffett a Berkshire Hathaway [BRK-A] se cítili dostatečně spokojeni s rozvahou společnosti, aby ve třetím čtvrtletí zahájili pozici v Domino’s.Mají akcie stále potenciál budovat portfolia?Výkonnost akcií je od roku 2010, kdy měla společnost zhruba 9 300 prodejen, pozoruhodná. Od té doby se počet jejích obchodů více než zdvojnásobil. Dlouhodobé plány vedení společnosti by měly její obchodní aktivity opět zdvojnásobit, což pravděpodobně znamená, že pro investory je zde stále obrovský dlouhodobý potenciál.Společnost Domino’s se dnes obchoduje s poměrem cena/výnos/růst ve výši 2,5. To není levná cena, ale ani nijak závratně vysoká. Analytici odhadují, že zisky společnosti porostou v průměru o 11 % ročně, což pro investory představuje přibližně 12% roční celkový výnos. To je 11 % z růstu zisku plus dalších 1,2 % z dividendového výnosu akcie.To sice není tak dobré jako výnosy od roku 2010, ale Domino’s je férově oceněná a potenciálně tržně úspěšná akcie, které by se mělo dařit v příštím desetiletí i v dalších letech.