Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Miliardové poplatky na čínské lodě mohou způsobit otřes globálního obchodu

Navrhované obchodní opatření Spojených států by mohlo zásadním způsobem narušit světový obchodní řetězec.

Michael Klos Autor: Michael Klos
24 března, 2025
6 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • USA plánují vysoké poplatky na čínské lodě, aby omezily čínskou dominanci v loďařství
  • Kritici varují, že opatření ohrozí globální obchod a zvýší inflaci
  • Americké loděnice nemají kapacitu nahradit čínskou produkci
  • Opatření může vyřadit menší přístavy a poškodit vývozce s nízkou marží

Plán amerického Úřadu obchodního zmocněnce (USTR) na uvalení milionových poplatků na čínské lodě kotvící v USA je zaměřen na omezení dominantního postavení Číny v oblasti stavby lodí a logistiky. Kritici však upozorňují, že tento krok by mohl být ještě destruktivnější než dřívější celní tarify Donalda Trumpa, protože by zasáhl základní struktury mezinárodního obchodu a způsobil dramatické zvýšení cen.

Návrh přichází v době, kdy se Čína stala naprostým lídrem v produkci nákladních lodí. Podle dat USTR tvoří více než polovinu světové tonáže lodí, přičemž v roce 1999 šlo o pouhých 5 %. Americké loděnice naproti tomu postavily loni jen 0,01 % světové produkce. Záměrem USTR je přivést život zpět do amerického loďařského průmyslu, který ztratil konkurenceschopnost vůči asijským státům – zejména Číně, Japonsku a Jižní Koreji.

Zdroj: Shutterstock

Varování z byznysu: nové poplatky mohou ochromit přístavy i zničit vývozce

Přestože je cílem obnovit kapacity Spojených států, podnikatelské a průmyslové kruhy varují, že efekt by mohl být zcela opačný. Zástupci firem upozorňují, že dodatečné náklady za každou návštěvu amerického přístavu by mohly dosahovat 1 až 3 miliony dolarů, v některých případech až 3,5 milionu. To by ve svém důsledku zdražilo přepravu a ztížilo vývoz amerického zboží, které by se na globálních trzích stalo méně konkurenceschopným.

Konkrétní dopady se už projevují. Například zásilka 16 000 tun ocelových trubek z Německa do Louisiany zůstala zadržena, protože 80 % dostupných lodí pro tuto trasu bylo postaveno v Číně. Přirážky by v tomto případě znamenaly dvojnásobek až trojnásobek nákladů na přepravu. Podle Josého Severina ze společnosti Mercury Group se obchod kvůli návrhu USTR zastavil a zůstává v nejistotě.

Proti návrhu se ostře vymezili i zástupci Národní maloobchodní federace, podle kterých by nový režim vytvořil dvoustupňový trh, kde by se s loděmi z Číny zacházelo jinak než s těmi z jiných zemí. To by podle nich zásadně narušilo globální logistiku, zvýšilo ceny a v některých případech dokonce vedlo k opuštění menších amerických přístavů, jako jsou Oakland, Charleston nebo Filadelfie.

Advertisement
Chcete využít této příležitosti?

Výrobci varují: návrh poškodí průmysl, ale nepomůže stavbě lodí

Očekává se, že dvoudenní slyšení ve Washingtonu, které začíná právě dnes, přinese konfrontaci různých názorů – od pěstitelů sóji, přes lodní společnosti, až po čínské loďaře. Desítky firem a sdružení budou obhajovat svá stanoviska a vysvětlovat, proč by opatření mohlo být pro americkou ekonomiku zničující.

Podle analýzy společnosti Clarksons Research Services Ltd. by plán mohl přinést do státní pokladny 40 až 52 miliard dolarů, ale pouze za cenu vysoké inflace, přesunu obchodních tras mimo USA a rozvratu v mezinárodní dopravě. Joe Kramek ze Světové rady námořní dopravy varuje, že retrospektivní zpoplatnění návštěv přístavů poškodí americké spotřebitele, firmy i zemědělce, kteří by museli náklady přenášet dál.

John McCown, autor knihy o historii námořní dopravy, přirovnal celý plán k „obchodní apokalypse“, která by měla dopady daleko za hranicemi USA.

Zástupci USTR argumentují tím, že opatření má vytvořit pákový efekt na čínskou dominanci v námořním průmyslu. Podle návrhu by byly pokutovány lodní společnosti podle podílu lodí postavených v Číně, a to včetně těch, které si u čínských loděnic objednaly nové lodě. Až 83 % kontejnerových lodí, které loni navštívily USA, by se tak ocitlo pod sankcemi. Týkalo by se to i dvou třetin lodí přepravujících automobily a téměř třetiny tankerů.

Napětí na moři: lodní trh čelí rozdělení a nedostatku kapacit

USTR kromě toho navrhuje, aby část amerického exportu – například zemědělských a chemických výrobků – byla v budoucnu přepravována výhradně na lodích plujících pod vlajkou USA, postavených a obsazených americkými posádkami. Tento plán však naráží na realitu – nedostatek loděnic i kvalifikovaných námořníků, což potvrzují i firmy, které by rády investovaly do amerických plavidel, ale nemají kde.

Zkušenost společnosti Atlantic Container Line AB, která přepravuje přes polovinu amerického vývozu těžkých strojů do Evropy, ukazuje, že USA nemají kapacitu reagovat na poptávku. Lodě si museli objednat v Číně už v roce 2012, protože americké loděnice jim tehdy oznámily, že nejsou schopny dodat plavidla dříve než za sedm let.

Na druhé straně zaznívají i hlasy na podporu opatření. Podle prezidenta Aliance pro americkou výrobu Scotta Paula jde o legitimní reakci na nekalé výrobní praktiky Číny, které dlouhodobě oslabují pozici amerických firem. Pokud by opatření vedla k obnovení národní ekonomické bezpečnosti, považuje je za přínosná.

Některé lobbistické skupiny také poukazují na nový přístup Washingtonu, který považuje námořní sektor za součást národní bezpečnosti. Návrh USTR je v souladu s dvoustranným zákonem, který podporuje daňové pobídky a rozšíření školení pro americké námořníky. Podobné kroky obsahuje i návrh exekutivního příkazu s pracovním názvem „Make Shipbuilding Great Again“.

V případě zavedení poplatků se očekává, že se velcí dopravci přizpůsobí – například tím, že vynechají menší přístavy. Pro menší provozovatele nebo vývozce se zbožím s nízkou marží by to však mohlo znamenat konec podnikání. Ekonom Philip Luck varuje, že celý plán by mohl být „ekonomicky škodlivý“ a že řešením by bylo spíše podporovat spojence jako Jižní Koreu nebo Finsko, než zavádět penalizace.

Zkušenost s černou listinou společnosti Cosco Shipping Holdings Co., která byla dočasně označena za rizikovou kvůli údajným vazbám na čínskou armádu, ukázala, jak rychle může nejistota rozkolísat trh. Podle makléřů už nyní existuje tlak na vytěsnění čínských tankerů z dlouhodobých kontraktů.

Americká snaha přenastavit rovnováhu na moři tak naráží na tvrdou realitu kapacit, cen i globalizovaného trhu. Výsledek slyšení a následných rozhodnutí USTR může ovlivnit obchodní toky nejen mezi USA a Čínou, ale i napříč celým světem.

Zdroj: Shutterstock
Plán amerického Úřadu obchodního zmocněnce na uvalení milionových poplatků na čínské lodě kotvící v USA je zaměřen na omezení dominantního postavení Číny v oblasti stavby lodí a logistiky. Kritici však upozorňují, že tento krok by mohl být ještě destruktivnější než dřívější celní tarify Donalda Trumpa, protože by zasáhl základní struktury mezinárodního obchodu a způsobil dramatické zvýšení cen.Návrh přichází v době, kdy se Čína stala naprostým lídrem v produkci nákladních lodí. Podle dat USTR tvoří více než polovinu světové tonáže lodí, přičemž v roce 1999 šlo o pouhých 5 %. Americké loděnice naproti tomu postavily loni jen 0,01 % světové produkce. Záměrem USTR je přivést život zpět do amerického loďařského průmyslu, který ztratil konkurenceschopnost vůči asijským státům – zejména Číně, Japonsku a Jižní Koreji.Varování z byznysu: nové poplatky mohou ochromit přístavy i zničit vývozcePřestože je cílem obnovit kapacity Spojených států, podnikatelské a průmyslové kruhy varují, že efekt by mohl být zcela opačný. Zástupci firem upozorňují, že dodatečné náklady za každou návštěvu amerického přístavu by mohly dosahovat 1 až 3 miliony dolarů, v některých případech až 3,5 milionu. To by ve svém důsledku zdražilo přepravu a ztížilo vývoz amerického zboží, které by se na globálních trzích stalo méně konkurenceschopným.Konkrétní dopady se už projevují. Například zásilka 16 000 tun ocelových trubek z Německa do Louisiany zůstala zadržena, protože 80 % dostupných lodí pro tuto trasu bylo postaveno v Číně. Přirážky by v tomto případě znamenaly dvojnásobek až trojnásobek nákladů na přepravu. Podle Josého Severina ze společnosti Mercury Group se obchod kvůli návrhu USTR zastavil a zůstává v nejistotě.Proti návrhu se ostře vymezili i zástupci Národní maloobchodní federace, podle kterých by nový režim vytvořil dvoustupňový trh, kde by se s loděmi z Číny zacházelo jinak než s těmi z jiných zemí. To by podle nich zásadně narušilo globální logistiku, zvýšilo ceny a v některých případech dokonce vedlo k opuštění menších amerických přístavů, jako jsou Oakland, Charleston nebo Filadelfie.Chcete využít této příležitosti?Výrobci varují: návrh poškodí průmysl, ale nepomůže stavbě lodíOčekává se, že dvoudenní slyšení ve Washingtonu, které začíná právě dnes, přinese konfrontaci různých názorů – od pěstitelů sóji, přes lodní společnosti, až po čínské loďaře. Desítky firem a sdružení budou obhajovat svá stanoviska a vysvětlovat, proč by opatření mohlo být pro americkou ekonomiku zničující.Podle analýzy společnosti Clarksons Research Services Ltd. by plán mohl přinést do státní pokladny 40 až 52 miliard dolarů, ale pouze za cenu vysoké inflace, přesunu obchodních tras mimo USA a rozvratu v mezinárodní dopravě. Joe Kramek ze Světové rady námořní dopravy varuje, že retrospektivní zpoplatnění návštěv přístavů poškodí americké spotřebitele, firmy i zemědělce, kteří by museli náklady přenášet dál.John McCown, autor knihy o historii námořní dopravy, přirovnal celý plán k „obchodní apokalypse“, která by měla dopady daleko za hranicemi USA.Zástupci USTR argumentují tím, že opatření má vytvořit pákový efekt na čínskou dominanci v námořním průmyslu. Podle návrhu by byly pokutovány lodní společnosti podle podílu lodí postavených v Číně, a to včetně těch, které si u čínských loděnic objednaly nové lodě. Až 83 % kontejnerových lodí, které loni navštívily USA, by se tak ocitlo pod sankcemi. Týkalo by se to i dvou třetin lodí přepravujících automobily a téměř třetiny tankerů.Napětí na moři: lodní trh čelí rozdělení a nedostatku kapacitUSTR kromě toho navrhuje, aby část amerického exportu – například zemědělských a chemických výrobků – byla v budoucnu přepravována výhradně na lodích plujících pod vlajkou USA, postavených a obsazených americkými posádkami. Tento plán však naráží na realitu – nedostatek loděnic i kvalifikovaných námořníků, což potvrzují i firmy, které by rády investovaly do amerických plavidel, ale nemají kde.Zkušenost společnosti Atlantic Container Line AB, která přepravuje přes polovinu amerického vývozu těžkých strojů do Evropy, ukazuje, že USA nemají kapacitu reagovat na poptávku. Lodě si museli objednat v Číně už v roce 2012, protože americké loděnice jim tehdy oznámily, že nejsou schopny dodat plavidla dříve než za sedm let.Na druhé straně zaznívají i hlasy na podporu opatření. Podle prezidenta Aliance pro americkou výrobu Scotta Paula jde o legitimní reakci na nekalé výrobní praktiky Číny, které dlouhodobě oslabují pozici amerických firem. Pokud by opatření vedla k obnovení národní ekonomické bezpečnosti, považuje je za přínosná.Některé lobbistické skupiny také poukazují na nový přístup Washingtonu, který považuje námořní sektor za součást národní bezpečnosti. Návrh USTR je v souladu s dvoustranným zákonem, který podporuje daňové pobídky a rozšíření školení pro americké námořníky. Podobné kroky obsahuje i návrh exekutivního příkazu s pracovním názvem „Make Shipbuilding Great Again“.V případě zavedení poplatků se očekává, že se velcí dopravci přizpůsobí – například tím, že vynechají menší přístavy. Pro menší provozovatele nebo vývozce se zbožím s nízkou marží by to však mohlo znamenat konec podnikání. Ekonom Philip Luck varuje, že celý plán by mohl být „ekonomicky škodlivý“ a že řešením by bylo spíše podporovat spojence jako Jižní Koreu nebo Finsko, než zavádět penalizace.Zkušenost s černou listinou společnosti Cosco Shipping Holdings Co., která byla dočasně označena za rizikovou kvůli údajným vazbám na čínskou armádu, ukázala, jak rychle může nejistota rozkolísat trh. Podle makléřů už nyní existuje tlak na vytěsnění čínských tankerů z dlouhodobých kontraktů.Americká snaha přenastavit rovnováhu na moři tak naráží na tvrdou realitu kapacit, cen i globalizovaného trhu. Výsledek slyšení a následných rozhodnutí USTR může ovlivnit obchodní toky nejen mezi USA a Čínou, ale i napříč celým světem.
Tagy: čínaexportnámořní dopravapřístavyUSA


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    07:04

    Australské akcie rostou při uzavření trhu; S&P/ASX 200 se zvýšil o 1,23 %

    06:47

    Apollo přesouvá jednotku složitých dluhů z oddělení výkupů – zpráva

    06:43

    Navzdory obavám z bubliny AI investoři očekávají, že Nvidia a Google posunou tchajwanské akcie na nová maxima.

    06:33

    Broadcom: Mizuho zvyšuje cílovou cenu po výsledcích za 4. čtvrtletí, s odkazem na zlepšené vyhlídky v oblasti AI

    06:27

    Austrálie se zavazuje udržet hlavní hliníkárnu Rio Tinto v provozu – WSJ

    06:23

    Exkluzivně: Indie uvolňuje vízová omezení pro čínské profesionály ve významném kroku k posílení vztahů

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Bloomberg
    Akcie

    Akcie Roku už letos posílily o více než 40 %, Jefferies očekává další růst

    11 prosince, 2025

    Akcie streamovací společnosti Roku mají za sebou mimořádně silný rok, během kterého vzrostly o více než 40 %.

    Zdroj: Burzovnísvět

    IPO JST a Beta Technologies: emise potvrzují sílu závěru roku 2025

    11 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Energetické tituly zůstávají na radaru Goldman Sachs díky růstu i ocenění

    11 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Google stahuje náskok ChatGPT, Gemini prudce roste a mění trh AI

    11 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Raymond James sází na obrat u Blue Owl Capital a zvyšuje rating

    10 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    CSG získává mnohamiliardový kontrakt na munici a posiluje svou globální pozici

    10 prosince, 2025

    Akcie jsou před rozhodnutím Fedu volatilní; pozornost se soustředí na trh práce

    9 prosince, 2025

    Goldman Sachs vidí další růst u akcií Nvidia, Wynn Resorts i dalších titulů

    7 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel níže, investoři jsou opatrní před rozhodnutím Fedu

    9 prosince, 2025

    Akcie Victoria’s Secret rostou, výsledky potvrzují úspěch strategie oživení

    7 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025

    Regulátoři vyzývají k přijetí opatření proti „front-runningu“ od tvůrců trhu

    8 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.