Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    GEMI 12 září, 2025

    Americká regulovaná kryptoměnová burza

    KLAR 10 září, 2025

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    GEMI 12 září, 2025

    Americká regulovaná kryptoměnová burza

    KLAR 10 září, 2025

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Miliardové poplatky na čínské lodě mohou způsobit otřes globálního obchodu

Navrhované obchodní opatření Spojených států by mohlo zásadním způsobem narušit světový obchodní řetězec.

Michael Klos Autor: Michael Klos
24 března, 2025
6 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

6 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • USA plánují vysoké poplatky na čínské lodě, aby omezily čínskou dominanci v loďařství
  • Kritici varují, že opatření ohrozí globální obchod a zvýší inflaci
  • Americké loděnice nemají kapacitu nahradit čínskou produkci
  • Opatření může vyřadit menší přístavy a poškodit vývozce s nízkou marží

Plán amerického Úřadu obchodního zmocněnce (USTR) na uvalení milionových poplatků na čínské lodě kotvící v USA je zaměřen na omezení dominantního postavení Číny v oblasti stavby lodí a logistiky. Kritici však upozorňují, že tento krok by mohl být ještě destruktivnější než dřívější celní tarify Donalda Trumpa, protože by zasáhl základní struktury mezinárodního obchodu a způsobil dramatické zvýšení cen.

Návrh přichází v době, kdy se Čína stala naprostým lídrem v produkci nákladních lodí. Podle dat USTR tvoří více než polovinu světové tonáže lodí, přičemž v roce 1999 šlo o pouhých 5 %. Americké loděnice naproti tomu postavily loni jen 0,01 % světové produkce. Záměrem USTR je přivést život zpět do amerického loďařského průmyslu, který ztratil konkurenceschopnost vůči asijským státům – zejména Číně, Japonsku a Jižní Koreji.

Zdroj: Shutterstock

Varování z byznysu: nové poplatky mohou ochromit přístavy i zničit vývozce

Přestože je cílem obnovit kapacity Spojených států, podnikatelské a průmyslové kruhy varují, že efekt by mohl být zcela opačný. Zástupci firem upozorňují, že dodatečné náklady za každou návštěvu amerického přístavu by mohly dosahovat 1 až 3 miliony dolarů, v některých případech až 3,5 milionu. To by ve svém důsledku zdražilo přepravu a ztížilo vývoz amerického zboží, které by se na globálních trzích stalo méně konkurenceschopným.

Konkrétní dopady se už projevují. Například zásilka 16 000 tun ocelových trubek z Německa do Louisiany zůstala zadržena, protože 80 % dostupných lodí pro tuto trasu bylo postaveno v Číně. Přirážky by v tomto případě znamenaly dvojnásobek až trojnásobek nákladů na přepravu. Podle Josého Severina ze společnosti Mercury Group se obchod kvůli návrhu USTR zastavil a zůstává v nejistotě.

Proti návrhu se ostře vymezili i zástupci Národní maloobchodní federace, podle kterých by nový režim vytvořil dvoustupňový trh, kde by se s loděmi z Číny zacházelo jinak než s těmi z jiných zemí. To by podle nich zásadně narušilo globální logistiku, zvýšilo ceny a v některých případech dokonce vedlo k opuštění menších amerických přístavů, jako jsou Oakland, Charleston nebo Filadelfie.

Advertisement
Chcete využít této příležitosti?

Výrobci varují: návrh poškodí průmysl, ale nepomůže stavbě lodí

Očekává se, že dvoudenní slyšení ve Washingtonu, které začíná právě dnes, přinese konfrontaci různých názorů – od pěstitelů sóji, přes lodní společnosti, až po čínské loďaře. Desítky firem a sdružení budou obhajovat svá stanoviska a vysvětlovat, proč by opatření mohlo být pro americkou ekonomiku zničující.

Podle analýzy společnosti Clarksons Research Services Ltd. by plán mohl přinést do státní pokladny 40 až 52 miliard dolarů, ale pouze za cenu vysoké inflace, přesunu obchodních tras mimo USA a rozvratu v mezinárodní dopravě. Joe Kramek ze Světové rady námořní dopravy varuje, že retrospektivní zpoplatnění návštěv přístavů poškodí americké spotřebitele, firmy i zemědělce, kteří by museli náklady přenášet dál.

John McCown, autor knihy o historii námořní dopravy, přirovnal celý plán k „obchodní apokalypse“, která by měla dopady daleko za hranicemi USA.

Zástupci USTR argumentují tím, že opatření má vytvořit pákový efekt na čínskou dominanci v námořním průmyslu. Podle návrhu by byly pokutovány lodní společnosti podle podílu lodí postavených v Číně, a to včetně těch, které si u čínských loděnic objednaly nové lodě. Až 83 % kontejnerových lodí, které loni navštívily USA, by se tak ocitlo pod sankcemi. Týkalo by se to i dvou třetin lodí přepravujících automobily a téměř třetiny tankerů.

Napětí na moři: lodní trh čelí rozdělení a nedostatku kapacit

USTR kromě toho navrhuje, aby část amerického exportu – například zemědělských a chemických výrobků – byla v budoucnu přepravována výhradně na lodích plujících pod vlajkou USA, postavených a obsazených americkými posádkami. Tento plán však naráží na realitu – nedostatek loděnic i kvalifikovaných námořníků, což potvrzují i firmy, které by rády investovaly do amerických plavidel, ale nemají kde.

Zkušenost společnosti Atlantic Container Line AB, která přepravuje přes polovinu amerického vývozu těžkých strojů do Evropy, ukazuje, že USA nemají kapacitu reagovat na poptávku. Lodě si museli objednat v Číně už v roce 2012, protože americké loděnice jim tehdy oznámily, že nejsou schopny dodat plavidla dříve než za sedm let.

Na druhé straně zaznívají i hlasy na podporu opatření. Podle prezidenta Aliance pro americkou výrobu Scotta Paula jde o legitimní reakci na nekalé výrobní praktiky Číny, které dlouhodobě oslabují pozici amerických firem. Pokud by opatření vedla k obnovení národní ekonomické bezpečnosti, považuje je za přínosná.

Některé lobbistické skupiny také poukazují na nový přístup Washingtonu, který považuje námořní sektor za součást národní bezpečnosti. Návrh USTR je v souladu s dvoustranným zákonem, který podporuje daňové pobídky a rozšíření školení pro americké námořníky. Podobné kroky obsahuje i návrh exekutivního příkazu s pracovním názvem „Make Shipbuilding Great Again“.

V případě zavedení poplatků se očekává, že se velcí dopravci přizpůsobí – například tím, že vynechají menší přístavy. Pro menší provozovatele nebo vývozce se zbožím s nízkou marží by to však mohlo znamenat konec podnikání. Ekonom Philip Luck varuje, že celý plán by mohl být „ekonomicky škodlivý“ a že řešením by bylo spíše podporovat spojence jako Jižní Koreu nebo Finsko, než zavádět penalizace.

Zkušenost s černou listinou společnosti Cosco Shipping Holdings Co., která byla dočasně označena za rizikovou kvůli údajným vazbám na čínskou armádu, ukázala, jak rychle může nejistota rozkolísat trh. Podle makléřů už nyní existuje tlak na vytěsnění čínských tankerů z dlouhodobých kontraktů.

Americká snaha přenastavit rovnováhu na moři tak naráží na tvrdou realitu kapacit, cen i globalizovaného trhu. Výsledek slyšení a následných rozhodnutí USTR může ovlivnit obchodní toky nejen mezi USA a Čínou, ale i napříč celým světem.

Zdroj: Shutterstock
Plán amerického Úřadu obchodního zmocněnce na uvalení milionových poplatků na čínské lodě kotvící v USA je zaměřen na omezení dominantního postavení Číny v oblasti stavby lodí a logistiky. Kritici však upozorňují, že tento krok by mohl být ještě destruktivnější než dřívější celní tarify Donalda Trumpa, protože by zasáhl základní struktury mezinárodního obchodu a způsobil dramatické zvýšení cen.Návrh přichází v době, kdy se Čína stala naprostým lídrem v produkci nákladních lodí. Podle dat USTR tvoří více než polovinu světové tonáže lodí, přičemž v roce 1999 šlo o pouhých 5 %. Americké loděnice naproti tomu postavily loni jen 0,01 % světové produkce. Záměrem USTR je přivést život zpět do amerického loďařského průmyslu, který ztratil konkurenceschopnost vůči asijským státům – zejména Číně, Japonsku a Jižní Koreji.Varování z byznysu: nové poplatky mohou ochromit přístavy i zničit vývozcePřestože je cílem obnovit kapacity Spojených států, podnikatelské a průmyslové kruhy varují, že efekt by mohl být zcela opačný. Zástupci firem upozorňují, že dodatečné náklady za každou návštěvu amerického přístavu by mohly dosahovat 1 až 3 miliony dolarů, v některých případech až 3,5 milionu. To by ve svém důsledku zdražilo přepravu a ztížilo vývoz amerického zboží, které by se na globálních trzích stalo méně konkurenceschopným.Konkrétní dopady se už projevují. Například zásilka 16 000 tun ocelových trubek z Německa do Louisiany zůstala zadržena, protože 80 % dostupných lodí pro tuto trasu bylo postaveno v Číně. Přirážky by v tomto případě znamenaly dvojnásobek až trojnásobek nákladů na přepravu. Podle Josého Severina ze společnosti Mercury Group se obchod kvůli návrhu USTR zastavil a zůstává v nejistotě.Proti návrhu se ostře vymezili i zástupci Národní maloobchodní federace, podle kterých by nový režim vytvořil dvoustupňový trh, kde by se s loděmi z Číny zacházelo jinak než s těmi z jiných zemí. To by podle nich zásadně narušilo globální logistiku, zvýšilo ceny a v některých případech dokonce vedlo k opuštění menších amerických přístavů, jako jsou Oakland, Charleston nebo Filadelfie. Chcete využít této příležitosti?Výrobci varují: návrh poškodí průmysl, ale nepomůže stavbě lodíOčekává se, že dvoudenní slyšení ve Washingtonu, které začíná právě dnes, přinese konfrontaci různých názorů – od pěstitelů sóji, přes lodní společnosti, až po čínské loďaře. Desítky firem a sdružení budou obhajovat svá stanoviska a vysvětlovat, proč by opatření mohlo být pro americkou ekonomiku zničující.Podle analýzy společnosti Clarksons Research Services Ltd. by plán mohl přinést do státní pokladny 40 až 52 miliard dolarů, ale pouze za cenu vysoké inflace, přesunu obchodních tras mimo USA a rozvratu v mezinárodní dopravě. Joe Kramek ze Světové rady námořní dopravy varuje, že retrospektivní zpoplatnění návštěv přístavů poškodí americké spotřebitele, firmy i zemědělce, kteří by museli náklady přenášet dál.John McCown, autor knihy o historii námořní dopravy, přirovnal celý plán k „obchodní apokalypse“, která by měla dopady daleko za hranicemi USA.Zástupci USTR argumentují tím, že opatření má vytvořit pákový efekt na čínskou dominanci v námořním průmyslu. Podle návrhu by byly pokutovány lodní společnosti podle podílu lodí postavených v Číně, a to včetně těch, které si u čínských loděnic objednaly nové lodě. Až 83 % kontejnerových lodí, které loni navštívily USA, by se tak ocitlo pod sankcemi. Týkalo by se to i dvou třetin lodí přepravujících automobily a téměř třetiny tankerů.Napětí na moři: lodní trh čelí rozdělení a nedostatku kapacitUSTR kromě toho navrhuje, aby část amerického exportu – například zemědělských a chemických výrobků – byla v budoucnu přepravována výhradně na lodích plujících pod vlajkou USA, postavených a obsazených americkými posádkami. Tento plán však naráží na realitu – nedostatek loděnic i kvalifikovaných námořníků, což potvrzují i firmy, které by rády investovaly do amerických plavidel, ale nemají kde.Zkušenost společnosti Atlantic Container Line AB, která přepravuje přes polovinu amerického vývozu těžkých strojů do Evropy, ukazuje, že USA nemají kapacitu reagovat na poptávku. Lodě si museli objednat v Číně už v roce 2012, protože americké loděnice jim tehdy oznámily, že nejsou schopny dodat plavidla dříve než za sedm let.Na druhé straně zaznívají i hlasy na podporu opatření. Podle prezidenta Aliance pro americkou výrobu Scotta Paula jde o legitimní reakci na nekalé výrobní praktiky Číny, které dlouhodobě oslabují pozici amerických firem. Pokud by opatření vedla k obnovení národní ekonomické bezpečnosti, považuje je za přínosná.Některé lobbistické skupiny také poukazují na nový přístup Washingtonu, který považuje námořní sektor za součást národní bezpečnosti. Návrh USTR je v souladu s dvoustranným zákonem, který podporuje daňové pobídky a rozšíření školení pro americké námořníky. Podobné kroky obsahuje i návrh exekutivního příkazu s pracovním názvem „Make Shipbuilding Great Again“.V případě zavedení poplatků se očekává, že se velcí dopravci přizpůsobí – například tím, že vynechají menší přístavy. Pro menší provozovatele nebo vývozce se zbožím s nízkou marží by to však mohlo znamenat konec podnikání. Ekonom Philip Luck varuje, že celý plán by mohl být „ekonomicky škodlivý“ a že řešením by bylo spíše podporovat spojence jako Jižní Koreu nebo Finsko, než zavádět penalizace.Zkušenost s černou listinou společnosti Cosco Shipping Holdings Co., která byla dočasně označena za rizikovou kvůli údajným vazbám na čínskou armádu, ukázala, jak rychle může nejistota rozkolísat trh. Podle makléřů už nyní existuje tlak na vytěsnění čínských tankerů z dlouhodobých kontraktů.Americká snaha přenastavit rovnováhu na moři tak naráží na tvrdou realitu kapacit, cen i globalizovaného trhu. Výsledek slyšení a následných rozhodnutí USTR může ovlivnit obchodní toky nejen mezi USA a Čínou, ale i napříč celým světem.
Tagy: čínaexportnámořní dopravapřístavyUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      21:11

      YouTube v boji o udržení španělského obsahu: Klíčová jednání pokračují

      20:48

      Ferrari 849 Testarossa: Hybridní síla s duší 80. let

      20:45

      Letecká revoluce: Ministr Duffy tlačí na miliardové změny v bezpečnosti

      20:44

      Restaurace se vrhají do propagační války v krizi spotřebitelů

      20:41

      Microsoft posiluje Office 365 revoluční AI technologií od Anthropicu

      20:39

      Investoři napjatě čekají na klíčové finanční výsledky obřích firem

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Netskope
      Investice

      IPO Netskope: investiční příležitost v kybernetické bezpečnosti

      9 září, 2025

      Primární úpis akcií společnosti Netskope patří mezi nejdiskutovanější události na kapitálovém trhu tohoto roku. Firma, která se stala globálním lídrem...

      Zdroj: Bloomberg

      Morgan Stanley věří v silný růst Miami International Holdings

      9 září, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Airbnb volí stále oblíbenější strategii „aplikace pro všechno“

      8 září, 2025
      Zdroj: iStock

      Goldman Sachs tvrdí, že tyto akcie mají „ziskový potenciál“

      8 září, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      Kupte si akcie této cloudové společnosti, doporučuje JPMorgan

      8 září, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Gemini
      Investice

      Gemini Space Station – toto IPO může změnit kryptoměnový trh

      8 září, 2025

      Svět kryptoměn zažívá další klíčový okamžik. Společnost Gemini Space Station, založená Cameronem a Tylerem Winklevossovými, oznámila termín svého dlouho očekávaného...

      Nejčtenější zprávy.

      Nasdaq dosáhl rekordní výše, akcie čipových společností posilují

      8 září, 2025

      Nvidia ztrácí na síle, S&P 500 se drží u maxim a zlato upevňuje svou pozici

      7 září, 2025

      S&P 500 zakončuje seanci níže, zaměstnanost vyvolávají obavy

      5 září, 2025

      Slábnoucí trh práce v USA tlačí na rychlejší snížení sazeb Fedu

      7 září, 2025

      Nvidia může do 3 let výrazně posílit díky AI a datovým centrům

      5 září, 2025

      Nasdaq díky růstu akcií výrobců čipů uzavřel na rekordní úrovni

      8 září, 2025

      Americké akcie mírně posilují díky revizi růstu zaměstnanosti

      9 září, 2025

      Jak akcie Tesly zareagovaly na potenciální odměny pro Muska?

      6 září, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Gemini Space Station Inc.

      Datum IPO: 12 září, 2025
      Potenciální ocenění: 2,1 – 2,22 miliardy USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.