Klíčové body
- Antoine de Saint-Exupéry byl letec a autor slavného díla Malý princ
- Během života přežil více havárií a psal o svých leteckých zkušenostech
- V roce 1944 zmizel během průzkumného letu nad jižní Francií
- Jeho osud zůstává záhadou, zbytky letadla nalezeny až v roce 2000
Můžeme s klidným srdcem říci, že změnila svět literatury.
Legendární příběh – který rozhodně není jen a jen pro děti – a světově nejproslulejší sportovní klání můžeme s klidným svědomím označit za kulturní fenomény, které přesahují zeměpisné hranice a čas. Antoine de Saint-Exupéry předal světu odkaz, na který už nikdy nezapomeneme – a Olympiáda přibližuje sport pravidelně i těm, kteří mu třeba příliš neholdují.
Na tematické kresbě z virtuálního pera naší dobré známé umělé inteligence můžete vidět, jak by to asi vypadalo, kdyby si mezinárodně proslulý Malý princ na sebe navlékl francouzský dres a vyrazil se utkat ze soupeři z jiných zemí. Netušíme, jaký sport by si vlastně nakonec vybral, jedno je ale jisté – určitě by byl fantastický. Dnes se podíváme právě na příběh jeho stvořitele, válečného pilota, který prostě miloval příběhy.
V průřezu historií toho na dnešní den ale připadá samozřejmě ještě o mnoho více:
- 648 př. n. l. – Úplné zatmění Slunce zaznamenáno v řeckých kronikách.
- 402 – V bitvě u Pollentia porazily římské legie vedené Stilichem Vizigoty vedené Alarichem I.
- 1250 – Sedmá křížová výprava: Křižáci jsou poraženi v bitvě u Fariskuru. Francouzský král Ludvík IX. a většina jeho vojska upadli do zajetí Saracénů.
- 1327 – Na velký pátek básník Francesco Petrarca potká svou celoživotní opěvovanou láskou Laurou, které věnoval Kanzony pro Lauru.
- 1667 – Zemětřesení v Dubrovníku zničilo město a přineslo úpadek republiky Dubrovník.
- 1789 – Sborem velitelů byl zvolen prvním prezidentem Spojených států amerických George Washington, vrchní velitel milice USA ve válce za nezávislost.
- 1814 – První abdikace Napoleona I. ve prospěch jeho syna. Byla Evropou odmítnuta.
- 1896 – Začátek prvních moderních letních Olympijských her v řeckých Athénách.
- 1909 – Robert Peary dorazil na Severní pól, kde vztyčil americkou vlajku a zanechal zde zprávu o cestě uloženou v kovové krabici.
Nyní se ale už pojďme konečně přesunout do světa byznysu a ekonomiky:
- V roce 1917 vstoupily Spojené státy do první světové války, což mělo značný dopad na hospodářství a podniky v zemi.
- V roce 1938 chemik společnosti DuPont Roy Plunkett při experimentech s chladivy náhodou objevil teflon. Tento materiál se později začal hojně používat v různých průmyslových odvětvích, od kuchyňského nádobí až po letecký průmysl.
- V roce 1973 přijala americká liga Major League Baseball pravidlo určeného pálkaře, které umožnilo specializovanému pálkaři odpalovat místo nadhazovače. Tato změna měla dopad na způsob hry a strategie používané všemi ligovými týmy.
- V roce 2008 oznámila společnost General Motors, že zruší 3 500 pracovních míst a uzavře čtyři své závody na výrobu nákladních automobilů a SUV kvůli rostoucím cenám benzinu a přesunu poptávky spotřebitelů směrem k úspornějším vozidlům.
Příběh letce, který svými příběhy změnil svět
Antoine de Saint-Exupéry, světoznámý autor Malého prince a dalších významných literárních děl, byl průkopníkem letectví, který přišel o život za záhadných okolností během druhé světové války.
Narodil se v roce 1900 ve francouzském Lyonu, pocházel z aristokratické rodiny a vyrůstal v relativním pohodlí, i když si už brzy vyzkoušel. co to je mít zlomené srdce, protože jeho milovaný mladší bratr François zemřel v pouhých 15 letech na revmatickou horečku. Během první světové války Antoine studoval a v roce 1921 vstoupil do francouzské armády. Nejprve sloužil u kavalerie, ale od svého prvního letu letadlem v roce 1912 se chtěl stát pilotem. Když si Saint-Exupéry zajistil převelení k francouzskému letectvu, poprvé sólově vzlétl v trojplošníku Sopwith a získal tak pilotní osvědčení. Tím začala jeho láska, která vyústila v posedlost létáním, jež mu vydržela až do konce života.
Po krátkém vyslání do Maroka v severní Africe Saint-Exupéry opustil letectvo, ale létat nepřestal. Počátkem roku 1923 havaroval se svým letadlem a utrpěl frakturu lebky. Neodradilo ho to, a tak zahájil kariéru poštovního pilota, který létal po celé západní Evropě a severní Africe. Jeho láska k poušti a lidem, kteří v ní žili, vedla Saint-Exupéryho k tomu, že se stal ředitelem letiště na západní Sahaře. Odtud létal po celé oblasti a mimo jiné zachraňoval piloty, jejichž letadla se v drsném a zapovězeném regionu zřítila. Dovednosti, které si při této práci osvojil, se mu později samozřejmě hodily.

V roce 1929 se Saint-Exupéry přestěhoval do Argentiny, kde se stal ředitelem letecké poštovní linky. Začal také psát a vydal své první dva romány Kurýr na jih a Noční let, které byly založeny na jeho vlastních dobrodružstvích. To největší však přišlo v roce 1935, kdy se pokusil o let z Paříže do Saigonu ve Francií ovládané Indočíně, aby překonal rychlostní rekord na tuto vzdálenost. Jeho letadlo, cestovní jednoplošník Caudron Simoun, se po 20 hodinách letu zřítilo na Sahaře. Saint-Exupéry a jeho navigátor neměli nic než trochu vína, termosku s kávou, pár pomerančů, hroznové víno a trochu čokolády s několika sušenkami. Po čtyřech dnech byli téměř mrtví, dokud je nezachránil jeden pouštní domorodec. Tento zážitek se stal ústřední událostí Saint-Exupéryho pamětí Slova jako hvězdy z roku 1939.
Když v roce 1939 vypukla druhá světová válka, Saint-Exupéry se právě zotavoval z těžkých zranění, která utrpěl při další letecké havárii v Guatemale v předchozím roce. Přesto se přihlásil a byl přijat jako průzkumný letec francouzského letectva na dvoumotorovém letounu Bloch 174. Po porážce Francie uprchl do Spojených států. Tam a v Kanadě strávil několik následujících let, během nichž se zasazoval o osvobození své země od německé okupace a také odsuzoval vichistický francouzský převrat, který kolaboroval s nacisty. Během svého pobytu ve Spojených státech napsal Saint-Exupéry knihu Malý princ, která tam vyšla v roce 1943.
Saint-Exupéry se zoufale snažil nejen vrátit do vzduchu, ale také se znovu zapojit do boje za svou vlast. Přesto mu už bylo 43 let a měl spoustu zranění, kvůli nimž nebyl schopen otočit hlavu doleva a ani se bez pomoci obléknout. Saint-Exupéry byl však osobností mezinárodního věhlasu, jehož účast ve vojenském úsilí Svobodné Francie by měla obrovskou propagační hodnotu, a tak bylo jasné, že jeho opakovaným žádostem o návrat do služby bude vyhověno. V dubnu 1943 se proto vrátil do služby v severní Africe jako průzkumný pilot na letounu F-5B ve variantě P-38 Lightning. Havárie při druhém letu nevěstila pro Saint-Exupéryho budoucnost nic dobrého, ale přesto byl po zotavení přijat zpět do služby.
31. července 1944, v rámci příprav na nadcházející operaci Dragoon, spojeneckou invazi do jižní Francie, Saint-Exupéry odstartoval z letiště na ostrově Korsika, aby pořídil průzkumné fotografie v oblasti Grenoblu ve Francii. Nikdy se nevrátil. O osm dní později byl Saint-Exupéry oficiálně prohlášen za nezvěstného v akci, pravděpodobně byl sestřelen nepřítelem. Co se přesně stalo, zůstává záhadou.

V roce 1998 nalezl francouzský rybář v oceánu u Marseille Saint-Exupéryho identifikační náramek a o dva roky později našli potápěči ve stejné oblasti zbytky jeho letadla. To vedlo ke znovuobjevení zpráv ze srpna 1944 o nálezu těla, které se nepodařilo identifikovat, ale bylo tehdy ve francouzské uniformě vyplavené na nedaleký břeh. Přesto se toto místo nacházelo daleko od Saint-Exupéryho letové trasy. Ačkoli se objevily zprávy, které se nikdy nepotvrdily, že německý pilot 31. července v této oblasti sestřelil letoun typu P-38, archeologové nedokázali na zbytcích letounu najít žádné stopy poškození nepřátelskou akcí.
Ať už Antoine de Saint-Exupéry potkal svůj osud jakkoli, jeho obětavá služba vlasti během druhé světové války byla důstojným završením jeho literárního díla, které dodnes těší malé i velké.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky