Akcie McDonald’s a dalších fastfoodů rostly navzdory propadu širšího trhu
Investoři vidí řetězce jako ochranu před celními riziky a recesí
Franšízový model zajišťuje lepší odolnost než provoz vlastních restaurací
Fastfoody těží z domácích dodavatelů a promo nabídek na výhodná jídla
Ve čtvrtek rostly akcie společností McDonald’s(MCD), Yum! Brands(YUM) a Restaurant Brands International(QSR), zatímco širší trh se propadl. Zlaté oblouky vzrostly o 2 %, zatímco akcie společností Yum (KFC, Pizza Hut, Taco Bell) a RBI (Burger King, Tim Hortons, Popeyes) o 2 %, resp. 1,4 %.
Index S&P 500 se v rámci výprodeje propadl o téměř 5 %.
Řetězce rychlého občerstvení by mohly těžit z toho, že se investoři snaží „ochránit své portfolio před celním rizikem a nejistotou“, uvedl analytik BTIG Peter Saleh v telefonickém rozhovoru pro Yahoo Finance.
„Obecně platí, že naprostá většina produktů pochází z tuzemska,“ uvedl Saleh, přičemž mírné množství položek, jako jsou produkty, hovězí maso a pšenice, se dováží z Kanady a Mexika.
Od 5. dubna bude na veškerý dovoz platit základní clo ve výši 10 %. Od 9. dubna bude zhruba 60 zemí podléhat vyšší sazbě. Čínu čeká 34% reciproční clo k již zavedenému 20% clu, celkem tedy 54%.
Pro Kanadu a Mexiko však platí, že zboží, které je v souladu s dohodou mezi USA, Kanadou a Mexikem (USMCA), je od cla osvobozeno, zatímco zboží, které v souladu není, je zatíženo 25 %. Zhruba 80 % klíčových kategorií potravin dovážených z těchto dvou zemí je v souladu s USMCA, uvádí Andrew Charles z TD Cowen, který osvobození označil za výhru pro potravinářský průmysl.
Obři rychlého občerstvení mají také výhodu franšízového modelu, na rozdíl od mnoha restaurací rychlého občerstvení, jako jsou Chipotle, Cava, Sweetgreen a Shake Shack. Akcie těchto čtyř společností se propadly o 4 %, 7 %, 13 % a 12 %.
„Pokud budou tržby všech poškozeny, budou zisky franšízových obchodních modelů poškozeny méně,“ poznamenal Saleh.
Analytik společnosti Bernstein Danilo Gargiulo i Saleh mají neutrální hodnocení pro společnosti McDonald’s a Yum! Brands, přestože se domnívají, že by tyto řetězce mohly být odolnější, až si spotřebitelé utáhnou opasky.
„Z McDonald’s nedostanete příliš velký růst zisků a platíte 25násobek růstu zisků, což … se nezdá jako dobrá nabídka hodnoty,“ řekl Saleh.
Snaha společností konkurovat hodnotovou nabídkou, kdy Taco Bell zvýšil svůj hodnotový mix z 13 % na 18 % a McDonald’s zvýšil svůj výhodný mix na více než jednu třetinu, by mohla zasáhnout jeho zisky.
„Jedna třetina je podle mého názoru příliš mnoho … musí ji snížit na rozumnější úroveň a začít podporovat více položek za plnou cenu,“ dodal Saleh.
Phil Kafarakis, generální ředitel asociace IFMA (Food Away From Home Association), řekl pro Yahoo Finance, že přihodit tato cla „ke všemu“ pravděpodobně způsobí „další kolo přezkoumávání cen“.
Předpovídá, že restaurace rychlého občerstvení, jako jsou McDonald’s a Wendy’s(WEN), budou i nadále prosazovat propagační aktivity, jako jsou nabídky jídel za 5 USD, aby podpořily návštěvy.
Zdroj: Bloomberg
„Bude to stlačování marží … o tom není pochyb,“ řekl Kafarakis. „Jde jen o to, jak často budou propagační akce probíhat a kdo je bude nabízet dál a kdo ne.“
U hráčů v oblasti rychlého občerstvení investoři možná počítají s možnou recesí a „výrazným poklesem poptávky do budoucna“, poznamenal Gargiulo.
Hlavní ekonom EY Gregory Daco ve čtvrtek zvýšil pravděpodobnost recese ze 40 % na 60 %.
„Naše prvotní hodnocení ekonomických dopadů nových celních opatření ukazuje na značný zásah do americké a globální ekonomiky, s možným omezením spotřebitelských výdajů a rizikem, že ekonomika může upadnout do recese,“ napsal v příspěvku na LinkedIn.
Restaurace rychlého občerstvení jsou však také většinou izolovány od dopadu cel. Podle Charlese pochází naprostá většina jejich mezinárodních zdrojů z Kanady a Mexika.
Sharon Zackfia, analytička společnosti William Blair, předpovídá, že hráči na poli fast-casual nakonec dosáhnou lepších výsledků, protože cenové rozdíly mezi nimi a jejich kolegy z rychlého občerstvení se budou nadále zmenšovat.
„Celková intenzita propagačních akcí zůstává obecně zvýšená ve snaze získat zpět zákazníky po několika letech nadměrného zvyšování cen a trendy v prodeji zůstávají nejzdravější v oblasti rychlého občerstvení, které zřejmě těží jak z poklesu cen od běžného stravování, tak z nárůstu cen od rychlého občerstvení, protože se zmenšily cenové rozdíly,“ napsala.
Ve čtvrtek rostly akcie společností McDonald’s , Yum! Brands a Restaurant Brands International , zatímco širší trh se propadl. Zlaté oblouky vzrostly o 2 %, zatímco akcie společností Yum a RBI o 2 %, resp. 1,4 %. Index S&P 500 se v rámci výprodeje propadl o téměř 5 %.Řetězce rychlého občerstvení by mohly těžit z toho, že se investoři snaží „ochránit své portfolio před celním rizikem a nejistotou“, uvedl analytik BTIG Peter Saleh v telefonickém rozhovoru pro Yahoo Finance. „Obecně platí, že naprostá většina produktů pochází z tuzemska,“ uvedl Saleh, přičemž mírné množství položek, jako jsou produkty, hovězí maso a pšenice, se dováží z Kanady a Mexika.Od 5. dubna bude na veškerý dovoz platit základní clo ve výši 10 %. Od 9. dubna bude zhruba 60 zemí podléhat vyšší sazbě. Čínu čeká 34% reciproční clo k již zavedenému 20% clu, celkem tedy 54%. Pro Kanadu a Mexiko však platí, že zboží, které je v souladu s dohodou mezi USA, Kanadou a Mexikem , je od cla osvobozeno, zatímco zboží, které v souladu není, je zatíženo 25 %. Zhruba 80 % klíčových kategorií potravin dovážených z těchto dvou zemí je v souladu s USMCA, uvádí Andrew Charles z TD Cowen, který osvobození označil za výhru pro potravinářský průmysl.Obři rychlého občerstvení mají také výhodu franšízového modelu, na rozdíl od mnoha restaurací rychlého občerstvení, jako jsou Chipotle, Cava, Sweetgreen a Shake Shack. Akcie těchto čtyř společností se propadly o 4 %, 7 %, 13 % a 12 %.„Pokud budou tržby všech poškozeny, budou zisky franšízových obchodních modelů poškozeny méně,“ poznamenal Saleh.Analytik společnosti Bernstein Danilo Gargiulo i Saleh mají neutrální hodnocení pro společnosti McDonald’s a Yum! Brands, přestože se domnívají, že by tyto řetězce mohly být odolnější, až si spotřebitelé utáhnou opasky.„Z McDonald’s nedostanete příliš velký růst zisků a platíte 25násobek růstu zisků, což … se nezdá jako dobrá nabídka hodnoty,“ řekl Saleh.Snaha společností konkurovat hodnotovou nabídkou, kdy Taco Bell zvýšil svůj hodnotový mix z 13 % na 18 % a McDonald’s zvýšil svůj výhodný mix na více než jednu třetinu, by mohla zasáhnout jeho zisky.„Jedna třetina je podle mého názoru příliš mnoho … musí ji snížit na rozumnější úroveň a začít podporovat více položek za plnou cenu,“ dodal Saleh.Phil Kafarakis, generální ředitel asociace IFMA , řekl pro Yahoo Finance, že přihodit tato cla „ke všemu“ pravděpodobně způsobí „další kolo přezkoumávání cen“.Předpovídá, že restaurace rychlého občerstvení, jako jsou McDonald’s a Wendy’s , budou i nadále prosazovat propagační aktivity, jako jsou nabídky jídel za 5 USD, aby podpořily návštěvy.„Bude to stlačování marží … o tom není pochyb,“ řekl Kafarakis. „Jde jen o to, jak často budou propagační akce probíhat a kdo je bude nabízet dál a kdo ne.“U hráčů v oblasti rychlého občerstvení investoři možná počítají s možnou recesí a „výrazným poklesem poptávky do budoucna“, poznamenal Gargiulo.Hlavní ekonom EY Gregory Daco ve čtvrtek zvýšil pravděpodobnost recese ze 40 % na 60 %.„Naše prvotní hodnocení ekonomických dopadů nových celních opatření ukazuje na značný zásah do americké a globální ekonomiky, s možným omezením spotřebitelských výdajů a rizikem, že ekonomika může upadnout do recese,“ napsal v příspěvku na LinkedIn. Restaurace rychlého občerstvení jsou však také většinou izolovány od dopadu cel. Podle Charlese pochází naprostá většina jejich mezinárodních zdrojů z Kanady a Mexika.Sharon Zackfia, analytička společnosti William Blair, předpovídá, že hráči na poli fast-casual nakonec dosáhnou lepších výsledků, protože cenové rozdíly mezi nimi a jejich kolegy z rychlého občerstvení se budou nadále zmenšovat.„Celková intenzita propagačních akcí zůstává obecně zvýšená ve snaze získat zpět zákazníky po několika letech nadměrného zvyšování cen a trendy v prodeji zůstávají nejzdravější v oblasti rychlého občerstvení, které zřejmě těží jak z poklesu cen od běžného stravování, tak z nárůstu cen od rychlého občerstvení, protože se zmenšily cenové rozdíly,“ napsala.