Klíčové body
- Airbus [AIR] varuje, že pokračující obchodní válka přinese „jen poražené“, zejména v USA
- Cla a nejistota narušují dodávky a nutí aerolinky zvažovat odklady nákupů
- Finanční výsledky Airbusu za Q1 2025 ukazují solidní růst navzdory tlaku v dodavatelském řetězci
- Dlouhodobý plán výroby letadel zůstává ambiciózní, ale bude záviset na dalším vývoji obchodní politiky
Guillaume Faury volá po návratu bezcelního obchodu v tomto odvětví
Šéf společnosti Airbus [AIR] Guillaume Faury varoval, že prodlužující se obchodní válka mezi Spojenými státy a jejich klíčovými obchodními partnery povede v leteckém průmyslu pouze k „poraženým“, přičemž největší ztráty pravděpodobně utrpí právě Spojené státy. Ve světle nedávných událostí vyzval Faury k návratu k bezcelnímu obchodu v tomto odvětví, které bylo až donedávna jedním z mála příkladů hladké mezinárodní spolupráce.
Cla ohrožují globální obchod s letadly
Podle Fauryho je nezbytné obnovit principy dohody z roku 1979, která po čtyři desetiletí umožňovala bezcelní výměnu letadel a jejich součástí mezi Spojenými státy a Evropou. Tento rámec byl v minulosti narušen pouze jednou – v době 18měsíčního sporu o dotace mezi Boeingem [BA] a Airbusem. Současná Trumpova obchodní politika však představuje mnohem závažnější zlom.

Prezident Donald Trump na začátku dubna zavedl cla na široké spektrum dovozů a zároveň uvalil až 145% cla na většinu čínského zboží. Některá z nejpřísnějších opatření sice byla pozastavena na 90 dní, ale dovoz do USA stále podléhá 10% clu, které se přímo dotýká výrobců a leteckých dopravců.
Faury v této souvislosti upozornil, že Airbus jedná s americkými aerolinkami o tom, jak minimalizovat dopady těchto opatření, ale zároveň podtrhl, že náklady ponesou právě tito zákazníci. „Je to jejich povinnost. Nejsou z této situace příliš nadšení,“ poznamenal.
Americké aerolinky zvažují odklad dodávek
Napětí na trhu se již promítá do obchodních rozhodnutí velkých dopravců. Například Delta Air Lines podle údajů společnosti Cirium očekává letos dodání deseti širokotrupých letadel z evropských továren Airbusu, ale generální ředitel Ed Bastian již naznačil, že firma raději dodávky odloží, než aby hradila cla.
K varováním se přidal i Aengus Kelly, šéf leasingového giganta AerCap, který upozornil, že pokud se cla rozšíří i na letadla amerického Boeingu, může být zásadně ohrožen přístup tohoto výrobce na evropské a čínské trhy.
Celé odvětví tak čelí hrozbě narušení rovnováhy, která je založená na hluboké globalizaci výrobních řetězců a přeshraničním obchodě. Přestože Faury zatím neupřesnil konkrétní finanční dopady cel na Airbus, připustil, že nejistota ohledně obchodní politiky Spojených států se stává stále větší překážkou pro plánování i logistiku.
Airbus přesto drží kurz a navyšuje produkci
Navzdory obchodní nejistotě Airbus ve svých finančních výsledcích za první čtvrtletí 2025 potvrdil solidní výkon. Upravený zisk před úroky a daněmi vzrostl o 8 % na 624 milionů eur, zatímco tržby se zvýšily o 6 % na 13,54 miliardy eur. Společnost zároveň potvrdila plán dodat letos 820 komerčních letadel, i když dodávky mohou být částečně zpožděny kvůli problémům v dodavatelském řetězci.
K řešení těchto výzev Airbus přistoupil ke strategickému převzetí částí společnosti Spirit AeroSystems [SPR], což má pomoci stabilizovat výrobu modelů A220 a A350. V dlouhodobém horizontu firma plánuje zvýšit produkci A350 na 12 kusů měsíčně do roku 2028 a A220 na 14 kusů měsíčně do roku 2026. Klíčová řada A320 má do roku 2027 dosáhnout tempa 75 letadel měsíčně, což odpovídá rostoucí poptávce po úsporných dopravních strojích.

Budoucnost oboru závisí na odstranění obchodních bariér
Fauryho výzva k obnově volného obchodu s letadly je nejen reakcí na aktuální cla, ale i pokusem zachovat konkurenceschopnost celého průmyslu. Airbus se nachází ve složité situaci – musí plánovat výrobu na roky dopředu, zatímco čelí rychle se měnícím podmínkám globálního obchodu, které nejsou v jeho moci ovlivnit.
Zároveň se ukazuje, že tržní prostředí v letectví je vysoce citlivé na politické impulzy, přičemž největší rizika dnes plynou právě z americké protekcionistické politiky. Pro sektor, který je klíčový nejen ekonomicky, ale i strategicky, je klíčové zachování předvídatelnosti a stabilních podmínek pro přeshraniční výměnu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky