Klíčové body
- Ceny průmyslových výrobců klesají, v dubnu meziročně o 1,3 %
- Ceny zemědělských výrobců meziročně vzrostly o 15,7 procenta
- Výrazně zdražily vejce, ovoce a mléko, klesly ceny prasat a brambor
- České pivovary loni uvařily 20,9 mil. hektolitrů piva, meziročně o 4,2 % více
Naopak ceny ostatních výrobců pokračovaly ve svém meziročním růstu. Ceny v zemědělství meziročně zrychlily svůj růst na 15,7 procenta, ceny stavebních prací byly meziročně vyšší o 3,6 procenta a ceny tržních služeb pro podniky o čtyři procenta. Údaje dnes na svém webu zveřejnil Český statistický úřad
Ceny zemědělských výrobců meziročně rostou sedm měsíců v řadě, v dubnu zrychlily meziroční růst z březnových 8,2 procenta. Vyšší meziroční růst než v dubnu zaznamenali statistici naposledy v únoru 2023. Letos v dubnu vzrostly ceny v rostlinné výrobě o 17,3 procenta a v živočišné výrobě o 14,4 procenta.
Oproti loňskému dubnu zdražilo ovoce o 38,5 procenta, olejniny o 25,4 procenta, obiloviny o 14,9 procenta a čerstvá zelenina o 14,4 procenta, naopak ceny brambor klesly o 4,9 procenta. Vejce byly dražší o 42,5 procenta, skot o 25,8 procenta, mléko o 19,6 procenta a drůbež o 4,3 procenta. Naopak ceny prasat o 14,1 procenta klesly.

Ceny průmyslových výrobců zrychlily meziroční pokles z březnových 0,3 procenta. Nižší byly zejména ceny koksu a rafinovaných ropných výrobků. Ceny elektřiny, plynu, páry a klimatizovaného vzduchu klesly o 2,9 procenta, chemických látek a přípravků o 7,1 procenta a černého a hnědého uhlí a lignitu o 10,6 procenta. Naopak se zvýšily ceny potravinářských výrobků, zejména mléčných výrobků. Rostly i ceny oprav, údržby a instalace strojů a zařízení a dřeva a dřevěných a korkových výrobků.
Ceny stavebních prací se v dubnu meziročně zvýšily o 3,6 procenta, v březnu to po zpřesnění bylo o 3,3 procenta. Ceny materiálů a výrobků spotřebovávaných ve stavebnictví byly vyšší o 0,7 procenta.
Ceny tržních služeb pro podniky zrychlily v dubnu meziroční růst z březnových 3,7 procenta. Vzrostly ceny za služby v oblasti tvorby programů a vysílání o 16,4 procenta, za reklamní služby a průzkum trhu o 14,2 procenta, za bezpečnostní a pátrací služby o 12,5 procenta, za služby v oblasti zaměstnání o 9,4 procenta a za skladování a podpůrné služby v dopravě o 6,1 procenta. Ceny za produkci filmů, videozáznamů a televizních pořadů klesly o 7,2 procenta. Ceny tržních služeb pro podniky nezahrnující reklamní služby byly vyšší o 3,2 procenta.
Meziměsíčně v dubnu ceny průmyslových výrobců klesly o 0,8 procenta. Naopak vzrostly ceny zemědělských výrobců o 3,2 procenta, ceny stavebních prací o 0,4 procenta a ceny tržních služeb pro podniky o procento.
Analytici: Vývoj cen v zemědělství a potravinářství povede ke zdražení potravin
Dubnový růst cen zemědělských výrobců spolu se zvyšováním cen v potravinářském průmyslu předznamenává další zdražování potravin pro spotřebitele. V ostatních průmyslových odvětvích je ale růst cen umírněný a tlak na zdražování ostatního zboží nebude silný. Shodli se na tom analytici oslovení ČTK při hodnocení údajů o vývoji výrobních cen, které dnes zveřejnil Český statistický úřad
<!– DIP popup–>
České pivovary loni uvařily 20,9 mil. hektolitrů piva, meziročně o 4,2 % více
České pivovary loni pro český i zahraniční trh uvařily téměř 20,9 milionu hektolitrů piva, což je o 4,2 procenta více než v roce 2023. Hlavními důvody nárůstu byly větší vývoz piva a zvyšující se obliba nealkoholického piva, která se promítla do tuzemských prodejů. Naopak opět klesla průměrná spotřeba alkoholického piva na obyvatele, loni činila 126 litrů, tedy o dva litry méně než v roce 2023. V porovnání s posledním předcovidovým rokem 2019 byla spotřeba o 16 litrů nižší. ČTK o tom informoval Český svaz pivovarů a sladoven. Výsledky podle něj ale ukazují, že české pivovarnictví po letech ekonomického útlumu začíná mírně ožívat.
Nealkoholického piva a jeho ochucených variant loni pivovary uvařily 1,613 milionu hektolitrů. Meziroční nárůst činí 13,7 procenta, oproti roku 2019 vzrostl objem o více než polovinu. Na celkovém výstavu tuzemských pivovarů pro český trh se nealkoholické pivo loni podílelo zhruba z deseti procent, vyplývá z dat svazu.
„Za nárůstem vidíme především aktivní životní styl Čechů, kteří se rádi osvěží například při sportu. Zároveň je vidět, že Češi po nealkoholických pivech stále častěji sahají v případech, kdy si to alkoholické dát nemohou nebo ho jednoduše nechtějí,“ uvedl výkonný ředitel svazu pivovarů Tomáš Slunečko. Pivovary na rostoucí popularitu nealkoholických piv dlouhodobě reagují rozšiřováním nabídky o nové příchutě nebo nealkoholické varianty pivních stylů.
Svaz tvrdí, že vzrostl také objem uvařeného piva, které míří mimo Česko. Z 20,85 milionu hektolitrů uvařeného piva připadá na export více než čtvrtina, tedy 5,9 milionu hektolitrů, což je nejvyšší hodnota od roku 2009. Meziročně export posílil o 788.000 hektolitrů.
Za nárůstem vývozu stojí především zvyšující se zájem o české pivo v zemích Evropské unie, jeho popularita roste nejvíce v Německu a na Slovensku. Mimo unii směřovalo 1,16 milionu hektolitrů piva.

Po dvou letech svaz eviduje také meziroční nárůst importu piva, zvýšil se o devět procent a byl především z evropských zemí. Podíl dovozu na tuzemské spotřebě ale zůstává nízký, činí tři procenta a zbylých 97 procent spotřebovaného piva v Česku bylo loni uvařeno v tuzemsku. „To má výrazný pozitivní dopad na českou ekonomiku. Je vidět, že Češi mají rádi své pivo a neholdují tomu dovezenému,“ dodal Slunečko.
Pokračujícím trendem je přesun konzumace piva z hospod a restaurací směrem k nákupu v obchodech a pití doma. Téměř tři čtvrtiny piva se loni prodaly v obchodech, s výjimkou covidových let je to historicky nejvíce.
Meziročně se lépe dařilo pivu v plechovkách, které v současnosti tvoří téměř čtvrtinu všech pivních obalů. Oproti roku 2023 je to nárůst o více než desetinu. Nejoblíbenější zůstává klasická skleněná pivní lahev, její podíl na výstavu ale loni klesl o jeden procentní bod na 39 procent. Obliba PET lahví mírně klesla a v souvislosti s odklonem od pití piva v restauračních zařízeních se snížil podíl sudů a cisteren.
Češi si stejně jako v předchozích letech nejraději dají ležák stupňovitosti 11 až 12. Ze všeho uvařeného piva tvořil loni ležák 58,3 procenta, posílil o jeden procentní bod. Výčepní piva stupňovitosti sedm až deset klesly na 36,9 procenta celkového výstavu, zájem o ostatní druhy se přes 15 let drží na úrovni čtyř až 5 %.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky