Nestlé zvažuje další zdražení kvůli clům a drahým surovinám
Švýcarský potravinářský gigant Nestlé oznámil, že v druhé polovině roku 2025 může dojít k dalšímu zvýšení cen některých jeho klíčových produktů, včetně ikonických značek KitKat a Nespresso.
Nestlé zvažuje další zvýšení cen kvůli rekordním cenám kakaa a kávy
Americká cla a silný švýcarský frank zhoršují marže firmy
Freixe spouští restrukturalizaci s důrazem na šest klíčových produktových linií
Marže ve druhé polovině roku mají kvůli nákladům dále klesnout
Důvodem jsou nejen rekordní ceny vstupních surovin, jako je káva a kakao, ale nově i hrozba vyšších amerických cel, které mohou dále narušit ziskové marže. Generální ředitel Laurent Freixe přitom zdůraznil, že společnost je se zvyšováním cen v první polovině roku spokojená, ale nevylučuje, že bude potřeba pokračovat v cenových úpravách i nadále.
„Možná budeme potřebovat trochu více [cenových opatření], ale většina již byla provedena a její efekt se teprve projeví v dalších čtvrtletích,“ uvedl Freixe během konferenčního hovoru k výsledkům. Tato slova přišla v době, kdy Nestlé čelí největšímu inflačnímu tlaku za poslední roky a zároveň snižujícím se maržím pod tíhou globálních ekonomických nejistot.
Komodity na historických maximech
Nejzásadnějším problémem, kterému Nestlé čelí, jsou prudce rostoucí ceny kávy a kakaa. Ceny arabiky se od začátku roku 2023 více než zdvojnásobily a ceny kakaa vzrostly dokonce více než trojnásobně. Obě tyto komodity patří mezi klíčové složky výrobků Nestlé, a jejich nárůst má přímý dopad na náklady a marže.
Zdroj: Getty Images
„Čelíme bezprecedentní situaci, kdy dvě z našich hlavních komodit dosáhly historických maxim. Museli jsme samozřejmě jednat,“ uvedl Freixe a dodal, že firma musela jako lídr trhu reagovat rychle a rozhodně.
Navzdory těmto obtížím vykázala Nestlé v prvním pololetí roku organický růst tržeb o 2,9 %, což mírně překonalo očekávání trhu (2,8 %). Z tohoto růstu tvořilo 2,7 % samotné zvýšení cen. Celkový obrat ovšem klesl o 1,8 % na 44,2 miliardy švýcarských franků, což bylo lehce nad očekáváním (44,6 mld.). Ziskovost ale utrpěla – marže základního provozního zisku klesla o 0,9 procentního bodu na 16,5 %.
Dopad cel a měnových výkyvů
Kromě komoditních cen musí Nestlé řešit také sílící švýcarský frank a rostoucí hrozbu amerických dovozních cel. Finanční ředitelka Anna Manz uvedla, že kurzové rozdíly a počáteční dopady cel již v první polovině roku negativně ovlivnily výsledky, a očekává, že druhá polovina roku bude v tomto ohledu ještě náročnější.
„Marže ve druhém pololetí budou výrazně nižší než v prvním. Zvýšení vstupních nákladů, cel a měnových výkyvů plně vykompenzuje dopady růstu cen,“ prohlásila Manz. Z toho důvodu bude podle vedení firmy nezbytné i nadále pečlivě vyhodnocovat cenovou politiku na jednotlivých trzích a případně upravovat ceníky tak, aby se ochránila ziskovost.
Strategická restrukturalizace a nový směr
Nestlé současně prochází významnou interní transformací. Laurent Freixe, který se vedení firmy ujal v září, oznámil ambici výrazně zjednodušit a zefektivnit portfolio produktů. Podle něj totiž některé akvizice z minulých let oslabily strukturu firmy a zkomplikovaly její fungování. Nový přístup, který popsal jako „méně, větší, lepší“, má znamenat soustředění se pouze na klíčové a nejvýkonnější segmenty.
Těmi je podle Freixe šest hlavních „sázkových“ oblastí: dětská výživa, Nescafé Espresso Concentrate, řada Maggi Airfryer, čokoládové pečivo pod označením Chocobakery, luxusní krmivo pro kočky Purina a inovovaný systém kapslí Nescafé Dolce Gusto Neo. Tyto segmenty mají být hlavními tahouny růstu v následujících letech.
Kromě toho Nestlé oznámilo, že provádí strategickou revizi svých vitamínových značek, včetně Nature’s Bounty a Osteo Bi-Flex. Ty se potýkají s nízkou výkonností a není vyloučeno, že je společnost zcela odprodá. Tento krok má opět pomoci posílit koncentraci na hlavní pilíře růstu.
Zdroj: Getty Images
Výhled do budoucna
Navzdory aktuálním obtížím Nestlé potvrdilo výhled pro rok 2025. Firma očekává, že organický růst tržeb překoná letošní úroveň a provozní marže se stabilizuje na 16 % nebo více. To však bude vyžadovat zvládnutí několika paralelních výzev – zejména udržení cenové rovnováhy, stabilizaci dodavatelského řetězce a úspěšné převedení strategických změn do praxe.
Akcie společnosti reagovaly na zveřejněné výsledky poklesem o 4,9 % a potvrdily tak, že investoři jsou vůči budoucímu vývoji zatím opatrní. Zda se firmě podaří naplnit ambiciózní plán a zvrátit zaostávání za konkurenty, bude záviset nejen na interních krocích, ale i na globálním vývoji trhu.
Důvodem jsou nejen rekordní ceny vstupních surovin, jako je káva a kakao, ale nově i hrozba vyšších amerických cel, které mohou dále narušit ziskové marže. Generální ředitel Laurent Freixe přitom zdůraznil, že společnost je se zvyšováním cen v první polovině roku spokojená, ale nevylučuje, že bude potřeba pokračovat v cenových úpravách i nadále.„Možná budeme potřebovat trochu více [cenových opatření], ale většina již byla provedena a její efekt se teprve projeví v dalších čtvrtletích,“ uvedl Freixe během konferenčního hovoru k výsledkům. Tato slova přišla v době, kdy Nestlé čelí největšímu inflačnímu tlaku za poslední roky a zároveň snižujícím se maržím pod tíhou globálních ekonomických nejistot.Komodity na historických maximechNejzásadnějším problémem, kterému Nestlé čelí, jsou prudce rostoucí ceny kávy a kakaa. Ceny arabiky se od začátku roku 2023 více než zdvojnásobily a ceny kakaa vzrostly dokonce více než trojnásobně. Obě tyto komodity patří mezi klíčové složky výrobků Nestlé, a jejich nárůst má přímý dopad na náklady a marže.„Čelíme bezprecedentní situaci, kdy dvě z našich hlavních komodit dosáhly historických maxim. Museli jsme samozřejmě jednat,“ uvedl Freixe a dodal, že firma musela jako lídr trhu reagovat rychle a rozhodně.Navzdory těmto obtížím vykázala Nestlé v prvním pololetí roku organický růst tržeb o 2,9 %, což mírně překonalo očekávání trhu . Z tohoto růstu tvořilo 2,7 % samotné zvýšení cen. Celkový obrat ovšem klesl o 1,8 % na 44,2 miliardy švýcarských franků, což bylo lehce nad očekáváním . Ziskovost ale utrpěla – marže základního provozního zisku klesla o 0,9 procentního bodu na 16,5 %.Dopad cel a měnových výkyvůKromě komoditních cen musí Nestlé řešit také sílící švýcarský frank a rostoucí hrozbu amerických dovozních cel. Finanční ředitelka Anna Manz uvedla, že kurzové rozdíly a počáteční dopady cel již v první polovině roku negativně ovlivnily výsledky, a očekává, že druhá polovina roku bude v tomto ohledu ještě náročnější.„Marže ve druhém pololetí budou výrazně nižší než v prvním. Zvýšení vstupních nákladů, cel a měnových výkyvů plně vykompenzuje dopady růstu cen,“ prohlásila Manz. Z toho důvodu bude podle vedení firmy nezbytné i nadále pečlivě vyhodnocovat cenovou politiku na jednotlivých trzích a případně upravovat ceníky tak, aby se ochránila ziskovost.Strategická restrukturalizace a nový směrNestlé současně prochází významnou interní transformací. Laurent Freixe, který se vedení firmy ujal v září, oznámil ambici výrazně zjednodušit a zefektivnit portfolio produktů. Podle něj totiž některé akvizice z minulých let oslabily strukturu firmy a zkomplikovaly její fungování. Nový přístup, který popsal jako „méně, větší, lepší“, má znamenat soustředění se pouze na klíčové a nejvýkonnější segmenty.Těmi je podle Freixe šest hlavních „sázkových“ oblastí: dětská výživa, Nescafé Espresso Concentrate, řada Maggi Airfryer, čokoládové pečivo pod označením Chocobakery, luxusní krmivo pro kočky Purina a inovovaný systém kapslí Nescafé Dolce Gusto Neo. Tyto segmenty mají být hlavními tahouny růstu v následujících letech.Kromě toho Nestlé oznámilo, že provádí strategickou revizi svých vitamínových značek, včetně Nature’s Bounty a Osteo Bi-Flex. Ty se potýkají s nízkou výkonností a není vyloučeno, že je společnost zcela odprodá. Tento krok má opět pomoci posílit koncentraci na hlavní pilíře růstu.Výhled do budoucnaNavzdory aktuálním obtížím Nestlé potvrdilo výhled pro rok 2025. Firma očekává, že organický růst tržeb překoná letošní úroveň a provozní marže se stabilizuje na 16 % nebo více. To však bude vyžadovat zvládnutí několika paralelních výzev – zejména udržení cenové rovnováhy, stabilizaci dodavatelského řetězce a úspěšné převedení strategických změn do praxe.Akcie společnosti reagovaly na zveřejněné výsledky poklesem o 4,9 % a potvrdily tak, že investoři jsou vůči budoucímu vývoji zatím opatrní. Zda se firmě podaří naplnit ambiciózní plán a zvrátit zaostávání za konkurenty, bude záviset nejen na interních krocích, ale i na globálním vývoji trhu.