Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    BETA 4 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    BETA 4 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Startup AIR získává 23 milionů dolarů a míří s eVTOL letouny na americký trh

Izraelský startup AIR, který vyvíjí elektrická letadla s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), získal nově 23 milionů dolarů v rámci financování série A.

Michael Klos Autor: Michael Klos
31 července, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • AIR získal 23 milionů dolarů na expanzi výroby a vstup na americký trh
  • Firma vyvíjí eVTOL letadla ve dvou verzích – pilotované a bezpilotní
  • Sdílená architektura letounů snižuje náklady a zvyšuje škálovatelnost výroby

 

Firma chce prostředky využít na rozšíření výrobních kapacit v Izraeli, nábor nových pracovníků a zejména na expanzi do Spojených států, kde vidí klíčový trh pro svůj další růst. Investice přichází v době, kdy eVTOL sektor nabírá na obrátkách a stává se čím dál relevantnějším nejen pro komerční dopravu, ale i pro obranné a logistické účely.

Společnost AIR od začátku razí přístup, který má umožnit paralelní vývoj pilotovaných i bezpilotních verzí letadel. Oba typy sdílejí stejnou konstrukční architekturu a klíčové systémy, což výrazně zefektivňuje vývoj, testování i výrobu. Tato strategie se ukazuje jako výhodná ve světle rostoucí poptávky po flexibilních dopravních řešeních.

Aktuálně firma nabízí AIR ONE, pilotované dvoumístné eVTOL letadlo určené pro soukromé použití, a zároveň připravuje bezpilotní model zaměřený na logistiku a obranné nasazení. První nákladní bezpilotní stroje byly doručeny už koncem roku 2023 a firma hlásí více než 2 500 předobjednávek na model AIR ONE. V roce 2025 plánuje dodat prvních 15 bezpilotních jednotek, přičemž jejich provoz probíhá pod certifikací pro experimentální letovou způsobilost (EAC), typické pro prototypy.

Dlouhodobým cílem je získání plného typového osvědčení, které by umožnilo komerční nasazení v širším měřítku. Výhodou je, že bezpilotní model lze využít ve fázi testování a sběru dat i bez této certifikace, čímž AIR získává náskok před konkurencí.

Zdroj: Unsplash

Certifikace podle pravidel MOSAIC jako klíč k soukromému trhu

AIR očekává, že jeho pilotovaný model AIR ONE získá v USA certifikaci jako lehký sportovní letoun (LSA) podle nových pravidel MOSAIC. Tento proces má být zjednodušený oproti plné certifikaci dopravního letounu, což by firmě umožnilo jako první na trhu nabídnout certifikované eVTOL letadlo pro soukromé zákazníky. Pokud vše půjde podle plánu, první dodávky by mohly začít již v roce 2026.

Advertisement

Certifikace LSA ale znamená i omezení. Letouny s tímto označením nesmí létat nad hustě osídlenými oblastmi nebo v řízeném vzdušném prostoru, což omezuje jejich komerční využití ve městech. Přesto však představují významný krok pro zpřístupnění letectví širší veřejnosti.

„Od začátku jsme AIR ONE navrhovali s ohledem na pravidla MOSAIC, takže jsme v pokročilé fázi příprav. Věříme, že budeme první, kdo tento typ eVTOL letounu certifikuje pro běžné uživatele,“ uvedl spoluzakladatel a CEO Rani Plaut.

Chcete využít této příležitosti?

USA představují klíčový trh, zároveň však přinášejí silnou konkurenci

Americký trh je pro výrobce eVTOL letadel extrémně atraktivní. Nejen kvůli velikosti a technologické otevřenosti, ale také díky podpoře ze strany vlády. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa zaujímá čím dál důraznější postoj v otázkách obrany, což otevírá prostor pro využití eVTOL technologií nejen v civilním, ale i vojenském sektoru.

AIR však na tomto poli narazí na silnou konkurenci. Společnosti jako Joby Aviation (JOBY) a Archer Aviation (ACHR) už uzavřely partnerství s leteckými společnostmi a mají vojenské kontrakty. Kromě nich se na trhu prosazují i firmy jako Beta Technologies. Výhodou těchto hráčů je, že už vyrábějí v USA, což je základní podmínkou pro získání státních zakázek.

AIR se tuto nevýhodu snaží kompenzovat plánem na vybudování velkosériového výrobního závodu právě v USA, který by měl umožnit nejen získání zakázek, ale i snížení nákladů díky výrobním principům převzatým z automobilového průmyslu.

Efektivita, skládací konstrukce a provozní jednoduchost

Z hlediska technologií AIR staví na několika klíčových výhodách. Obě varianty letadel sdílejí konstrukční DNA, což umožňuje mezi-platformové upgrady – například vylepšení řízení, pohonu nebo bezpečnostních systémů lze snadno přenášet z jedné verze na druhou.

Jedním z klíčových konstrukčních prvků je mechanismus skládacích křídel, který zajišťuje skladnost a jednoduchost manipulace. AIR ONE tak není závislý na přistávací infrastruktuře – stačí rovný povrch, například příjezdová cesta či garáž.

V oblasti provozu bezpilotních verzí firma sází na zjednodušené operační postupy (SOP), které umožní letouny obsluhovat i personálu s minimálním výcvikem. AIR tak cílí nejen na zákazníky z obranného sektoru, ale i na logistické firmy, které hledají flexibilní a nákladově efektivní řešení pro přepravu v těžko dostupném terénu.

Podle Plauta kombinace jednoduchosti, sdílené architektury a efektivní výroby umožní firmě AIR konkurovat i zavedeným hráčům s výrazně většími rozpočty. „Naší strategií je nebýt jen dalším výrobcem eVTOL, ale vytvořit plně škálovatelnou platformu,“ uzavírá Plaut.

Zdroj: Unsplash
Firma chce prostředky využít na rozšíření výrobních kapacit v Izraeli, nábor nových pracovníků a zejména na expanzi do Spojených států, kde vidí klíčový trh pro svůj další růst. Investice přichází v době, kdy eVTOL sektor nabírá na obrátkách a stává se čím dál relevantnějším nejen pro komerční dopravu, ale i pro obranné a logistické účely.Společnost AIR od začátku razí přístup, který má umožnit paralelní vývoj pilotovaných i bezpilotních verzí letadel. Oba typy sdílejí stejnou konstrukční architekturu a klíčové systémy, což výrazně zefektivňuje vývoj, testování i výrobu. Tato strategie se ukazuje jako výhodná ve světle rostoucí poptávky po flexibilních dopravních řešeních.Aktuálně firma nabízí AIR ONE, pilotované dvoumístné eVTOL letadlo určené pro soukromé použití, a zároveň připravuje bezpilotní model zaměřený na logistiku a obranné nasazení. První nákladní bezpilotní stroje byly doručeny už koncem roku 2023 a firma hlásí více než 2 500 předobjednávek na model AIR ONE. V roce 2025 plánuje dodat prvních 15 bezpilotních jednotek, přičemž jejich provoz probíhá pod certifikací pro experimentální letovou způsobilost , typické pro prototypy.Dlouhodobým cílem je získání plného typového osvědčení, které by umožnilo komerční nasazení v širším měřítku. Výhodou je, že bezpilotní model lze využít ve fázi testování a sběru dat i bez této certifikace, čímž AIR získává náskok před konkurencí.Certifikace podle pravidel MOSAIC jako klíč k soukromému trhuAIR očekává, že jeho pilotovaný model AIR ONE získá v USA certifikaci jako lehký sportovní letoun podle nových pravidel MOSAIC. Tento proces má být zjednodušený oproti plné certifikaci dopravního letounu, což by firmě umožnilo jako první na trhu nabídnout certifikované eVTOL letadlo pro soukromé zákazníky. Pokud vše půjde podle plánu, první dodávky by mohly začít již v roce 2026.Certifikace LSA ale znamená i omezení. Letouny s tímto označením nesmí létat nad hustě osídlenými oblastmi nebo v řízeném vzdušném prostoru, což omezuje jejich komerční využití ve městech. Přesto však představují významný krok pro zpřístupnění letectví širší veřejnosti.„Od začátku jsme AIR ONE navrhovali s ohledem na pravidla MOSAIC, takže jsme v pokročilé fázi příprav. Věříme, že budeme první, kdo tento typ eVTOL letounu certifikuje pro běžné uživatele,“ uvedl spoluzakladatel a CEO Rani Plaut.Chcete využít této příležitosti?USA představují klíčový trh, zároveň však přinášejí silnou konkurenciAmerický trh je pro výrobce eVTOL letadel extrémně atraktivní. Nejen kvůli velikosti a technologické otevřenosti, ale také díky podpoře ze strany vlády. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa zaujímá čím dál důraznější postoj v otázkách obrany, což otevírá prostor pro využití eVTOL technologií nejen v civilním, ale i vojenském sektoru.AIR však na tomto poli narazí na silnou konkurenci. Společnosti jako Joby Aviation a Archer Aviation už uzavřely partnerství s leteckými společnostmi a mají vojenské kontrakty. Kromě nich se na trhu prosazují i firmy jako Beta Technologies. Výhodou těchto hráčů je, že už vyrábějí v USA, což je základní podmínkou pro získání státních zakázek.AIR se tuto nevýhodu snaží kompenzovat plánem na vybudování velkosériového výrobního závodu právě v USA, který by měl umožnit nejen získání zakázek, ale i snížení nákladů díky výrobním principům převzatým z automobilového průmyslu.Efektivita, skládací konstrukce a provozní jednoduchostZ hlediska technologií AIR staví na několika klíčových výhodách. Obě varianty letadel sdílejí konstrukční DNA, což umožňuje mezi-platformové upgrady – například vylepšení řízení, pohonu nebo bezpečnostních systémů lze snadno přenášet z jedné verze na druhou.Jedním z klíčových konstrukčních prvků je mechanismus skládacích křídel, který zajišťuje skladnost a jednoduchost manipulace. AIR ONE tak není závislý na přistávací infrastruktuře – stačí rovný povrch, například příjezdová cesta či garáž.V oblasti provozu bezpilotních verzí firma sází na zjednodušené operační postupy , které umožní letouny obsluhovat i personálu s minimálním výcvikem. AIR tak cílí nejen na zákazníky z obranného sektoru, ale i na logistické firmy, které hledají flexibilní a nákladově efektivní řešení pro přepravu v těžko dostupném terénu.Podle Plauta kombinace jednoduchosti, sdílené architektury a efektivní výroby umožní firmě AIR konkurovat i zavedeným hráčům s výrazně většími rozpočty. „Naší strategií je nebýt jen dalším výrobcem eVTOL, ale vytvořit plně škálovatelnou platformu,“ uzavírá Plaut.
Tagy: AIReVTOLizraelstartup

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Může nový iPhone Air konečně nastartovat růst akcií Applu?
      2. Apple představil iPhone 17, iPhone Air, Apple Watch a AirPods Pro 3
      3. Joby Aviation přepisuje dějiny letectví, ale ocenění jejích akcií je přemrštěné
      4. Létající auta se srazila při dnešní zkoušce letecké show v Číně
      5. Joby Aviation pod tlakem: inflace, AI a měnící se úroková politika
      6. Air Bank zvýšila v pololetí svůj čistý zisk téměř o polovinu oproti loňsku
      7. Archer Aviation má velký růstový potenciál, ale neignorujme rizika
      8. JPMorgan věří v 50% růst akcií čínského výrobce elektrických letadel EHang
      Advertisement

      Breaking.

      01:27

      Revoluce v měně: Hetu 3.0 spojuje AI a kryptoměny

      01:23

      Jiuzi a SOLV spouštějí miliardovou bitcoinovou revoluci!

      01:19

      EOS v krizi: Kryptoměnový propad pokračuje, investoři znejistí

      01:13

      Bitcoin ztrácí půdu pod nohama po politických jednáních

      01:07

      Bloom Energy vsadí na dluhopisy, akcie reagují poklesem

      01:02

      Mexická burza pod tlakem: Inflace ohrožuje investice

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Příležitost

      Restrukturalizace OpenAI posouvá hodnotu Microsoftu nad 4 biliony dolarů

      29 října, 2025

      Společnost OpenAI, známá především díky svému modelu ChatGPT, dokončila zásadní restrukturalizaci, která znamená významný posun nejen pro samotnou firmu, ale...

      BETA Technologies: IPO, které může změnit celý letecký svět!

      29 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Akcie energetické společnosti Evergy rostou, analytici očekávají další zisky

      28 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      RBC zvyšuje hodnocení Honeywellu před plánovaným rozdělením v roce 2026

      27 října, 2025
      Zdroj: Unsplash

      Guggenheim zvyšuje důvěru v Microsoft díky šanci zpeněžit AI v Office

      27 října, 2025

      IPO Radar.

      BETA Technologies, Inc.

      Datum IPO: 4 listopadu, 2025
      Potenciální ocenění: 7,2 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Proč investoři ve velkém sází na růst emisních povolenek ETS2?

      29 října, 2025

      Fed stojí před rozhodnutím bez dat – a trhy čekají na každý náznak

      28 října, 2025

      Tesla představuje klíčové kroky v umělé inteligenci, čipech a robotice

      26 října, 2025

      S&P 500 uzavřel na rekordní úrovni díky jednáním mezi USA a Čínou

      28 října, 2025

      Evergy patří mezi nejstabilnější dividendové akcie veřejných služeb v USA

      26 října, 2025

      S&P 500 končí mírně níže poté, co Fed zchladil naděje na prosincové snížení sazeb

      29 října, 2025

      S&P 500 klesá, technologický sektor utrpěl velký propad kvůli Metě a Microsoftu

      30 října, 2025

      S&P 500 poprvé v historii překonal magickou hranici 6 800 bodů

      27 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Citi vidí další růst pro těžaře Gold Fields díky rekordně drahému zlatu

      29 října, 2025

      Společnost Gold Fields patří mezi nejvýznamnější těžaře zlata na světě a v letošním roce se ocitla v centru pozornosti investorů.

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.