Tesla (TSLA) představí levnější verzi Modelu Y, ale trh čekal skutečnou novinku
Prodeje Tesly meziročně klesly, spotřebitelé se přiklánějí k hybridům
Investoři jsou skeptičtí kvůli konci daňových úlev a politickému vystupování Muska
Prodeje klesají, konkurence sílí a investoři hledají jasné signály, že značka neztrácí dech.
Generální ředitel Elon Musk proto na nedávné konferenci pro investory naznačil, že dlouho očekávaný levnější elektromobil Tesly bude ve skutečnosti odlehčenou verzí Modelu Y. Tato informace však zřejmě není tím impulsem, který by mohl výrazně změnit negativní trend.
O levnějším Modelu Y se mluvilo už dříve, ale Muskovo spontánní potvrzení během hovoru s investory přineslo definitivní jasno. Zároveň vyvolalo určité zklamání, protože místo „skutečně nového“ vozu půjde o úpravu již pět let starého modelu.
Podle analytika společnosti CFRA Garretta Nelsona právě absence nových modelů Teslu oslabuje. Od roku 2020, kdy byl dodán první Model Y, představila firma jediný nový model – Cybertruck. Ten se však na konferenci vůbec neřešil, protože vedení se soustředilo výhradně na robotická taxi a humanoidního robota Optimus.
Musk v hovoru prohlásil, že do konce roku plánuje nabídnout službu robotaxi polovině obyvatel USA. Zazněl tak jasný signál, že Tesla svou budoucnost spojuje spíš s autonomní mobilitou než s klasickým automobilovým trhem. Ovšem tento přístup má i svá rizika – především ve chvíli, kdy aktuální modely nedokážou oslovit nové zákazníky.
Zdroj: Getty images
Prodeje klesají, spotřebitelé chtějí hybridy
Ve druhém čtvrtletí letošního roku Tesla dodala 384 122 elektromobilů, což je výrazný pokles oproti 444 000 za stejné období roku 2024. Společnost přitom nezveřejňuje detailní čísla rozdělená podle modelů ani regionů, což ztěžuje analýzu výkonnosti konkrétních vozů.
Zatímco Tesla aktualizovala Model Y na začátku letošního roku, dopad na prodeje byl minimální. Důvodů je víc: spotřebitelé se stále více přiklánějí k hybridním pohonům, rostoucí úrokové sazby zvyšují náklady na financování a daňové úlevy na elektromobily v USA mají brzy skončit.
Elon Musk v rámci konferenčního hovoru přiznal, že hlavní překážkou u levnějšího Modelu Y není nezájem, ale prostá skutečnost, že si jej lidé nemohou dovolit. Zdůraznil, že čím dostupnější bude nový model, tím lépe pro Teslu. Jenže i levnější vozidla často znamenají nižší ziskové marže – a některé automobilky se proto základních modelů úplně vzdaly nebo přesunuly jejich výrobu do zahraničí.
Tesla proto zvažuje, zda bude schopna alespoň částečně kompenzovat nižší cenu prostřednictvím prodeje dodatečných služeb, jako je Full Self Driving (Supervised). Tato sada pokročilých asistenčních systémů je nabízena za 8 000 dolarů jednorázově, nebo formou měsíčního předplatného za 99 dolarů. Analytici ale upozorňují, že spotřebitelé se mohou rozhodnout tuto službu nevyužít – a tedy firmě nepřinese požadovaný příjem.
Investoři ztrácejí důvěru, očekávání klesají
Wall Street má pochybnosti, zda Tesla dokáže opět získat důvěru spotřebitelů. Kromě problémů s cenovou dostupností je zde i faktor veřejného vnímání značky. Elon Musk se v posledních měsících výrazně angažoval v politických debatách, což některé voliče i investory odradilo. Například jeho veřejný spor s Donaldem Trumpem a plán založit novou politickou stranu vyvolaly vlnu negativních reakcí.
Investiční banky proto začaly snižovat své odhady prodejů Tesly. Morgan Stanley ve čtvrtek upravila své výhledy na druhou polovinu letošního roku a na rok 2026, a to právě kvůli plánovanému zrušení daňových úlev pro elektromobily. I když by levnější Model Y mohl přinést určité zlepšení, bude zřejmě nedostatečné.
Podle Morgan Stanley se očekává, že Tesla v roce 2026 prodá 1,85 milionu vozů, oproti původnímu odhadu 1,89 milionu. Konsensus FactSet přitom počítá už letos jen s 1,65 milionu prodaných vozů, zatímco v roce 2024 to bylo 1,79 milionu a o rok dříve 1,81 milionu. Pro rok 2026 pak analytici odhadují prodej na úrovni 1,95 milionu vozů.
Navzdory těmto číslům však trh začíná Teslu hodnotit spíše optikou budoucích technologií. Podle Stephena Gengara z banky Stifel bude klíčové, zda Tesla dokáže úspěšně rozšířit provoz svých robotických taxi a začít generovat zisk právě z této oblasti. Pilotní programy v texaském Austinu a případná expanze na další trhy by se mohly stát katalyzátorem dalšího vývoje akcií.
Akcie zaostávají, pozornost se přesouvá k technologiím budoucnosti
Akcie Tesly(TSLA) od začátku roku klesly o 21 %, včetně 8% propadu v den zveřejnění posledních čtvrtletních výsledků. Naproti tomu index S&P 500 od začátku roku vzrostl o 9 %, což podtrhuje, že investoři firmu vnímají čím dál kritičtěji.
Zatímco spotřebitelé by možná uvítali levnější Model Y, investory zajímá především dlouhodobý potenciál Tesly v oblastech, jako jsou autonomní vozidla a umělá inteligence v dopravě. Společnost tak bude muset přesvědčit jak zákazníky, tak trhy, že má v rukávu víc než jen cenově dostupný facelift stávajícího modelu.
Zdroj: Getty Images
Prodeje klesají, konkurence sílí a investoři hledají jasné signály, že značka neztrácí dech.Generální ředitel Elon Musk proto na nedávné konferenci pro investory naznačil, že dlouho očekávaný levnější elektromobil Tesly bude ve skutečnosti odlehčenou verzí Modelu Y. Tato informace však zřejmě není tím impulsem, který by mohl výrazně změnit negativní trend.O levnějším Modelu Y se mluvilo už dříve, ale Muskovo spontánní potvrzení během hovoru s investory přineslo definitivní jasno. Zároveň vyvolalo určité zklamání, protože místo „skutečně nového“ vozu půjde o úpravu již pět let starého modelu.Podle analytika společnosti CFRA Garretta Nelsona právě absence nových modelů Teslu oslabuje. Od roku 2020, kdy byl dodán první Model Y, představila firma jediný nový model – Cybertruck. Ten se však na konferenci vůbec neřešil, protože vedení se soustředilo výhradně na robotická taxi a humanoidního robota Optimus.Musk v hovoru prohlásil, že do konce roku plánuje nabídnout službu robotaxi polovině obyvatel USA. Zazněl tak jasný signál, že Tesla svou budoucnost spojuje spíš s autonomní mobilitou než s klasickým automobilovým trhem. Ovšem tento přístup má i svá rizika – především ve chvíli, kdy aktuální modely nedokážou oslovit nové zákazníky.Prodeje klesají, spotřebitelé chtějí hybridyVe druhém čtvrtletí letošního roku Tesla dodala 384 122 elektromobilů, což je výrazný pokles oproti 444 000 za stejné období roku 2024. Společnost přitom nezveřejňuje detailní čísla rozdělená podle modelů ani regionů, což ztěžuje analýzu výkonnosti konkrétních vozů.Zatímco Tesla aktualizovala Model Y na začátku letošního roku, dopad na prodeje byl minimální. Důvodů je víc: spotřebitelé se stále více přiklánějí k hybridním pohonům, rostoucí úrokové sazby zvyšují náklady na financování a daňové úlevy na elektromobily v USA mají brzy skončit.Elon Musk v rámci konferenčního hovoru přiznal, že hlavní překážkou u levnějšího Modelu Y není nezájem, ale prostá skutečnost, že si jej lidé nemohou dovolit. Zdůraznil, že čím dostupnější bude nový model, tím lépe pro Teslu. Jenže i levnější vozidla často znamenají nižší ziskové marže – a některé automobilky se proto základních modelů úplně vzdaly nebo přesunuly jejich výrobu do zahraničí.Tesla proto zvažuje, zda bude schopna alespoň částečně kompenzovat nižší cenu prostřednictvím prodeje dodatečných služeb, jako je Full Self Driving . Tato sada pokročilých asistenčních systémů je nabízena za 8 000 dolarů jednorázově, nebo formou měsíčního předplatného za 99 dolarů. Analytici ale upozorňují, že spotřebitelé se mohou rozhodnout tuto službu nevyužít – a tedy firmě nepřinese požadovaný příjem.Investoři ztrácejí důvěru, očekávání klesajíWall Street má pochybnosti, zda Tesla dokáže opět získat důvěru spotřebitelů. Kromě problémů s cenovou dostupností je zde i faktor veřejného vnímání značky. Elon Musk se v posledních měsících výrazně angažoval v politických debatách, což některé voliče i investory odradilo. Například jeho veřejný spor s Donaldem Trumpem a plán založit novou politickou stranu vyvolaly vlnu negativních reakcí.Investiční banky proto začaly snižovat své odhady prodejů Tesly. Morgan Stanley ve čtvrtek upravila své výhledy na druhou polovinu letošního roku a na rok 2026, a to právě kvůli plánovanému zrušení daňových úlev pro elektromobily. I když by levnější Model Y mohl přinést určité zlepšení, bude zřejmě nedostatečné.Podle Morgan Stanley se očekává, že Tesla v roce 2026 prodá 1,85 milionu vozů, oproti původnímu odhadu 1,89 milionu. Konsensus FactSet přitom počítá už letos jen s 1,65 milionu prodaných vozů, zatímco v roce 2024 to bylo 1,79 milionu a o rok dříve 1,81 milionu. Pro rok 2026 pak analytici odhadují prodej na úrovni 1,95 milionu vozů.Navzdory těmto číslům však trh začíná Teslu hodnotit spíše optikou budoucích technologií. Podle Stephena Gengara z banky Stifel bude klíčové, zda Tesla dokáže úspěšně rozšířit provoz svých robotických taxi a začít generovat zisk právě z této oblasti. Pilotní programy v texaském Austinu a případná expanze na další trhy by se mohly stát katalyzátorem dalšího vývoje akcií. Akcie zaostávají, pozornost se přesouvá k technologiím budoucnostiAkcie Tesly od začátku roku klesly o 21 %, včetně 8% propadu v den zveřejnění posledních čtvrtletních výsledků. Naproti tomu index S&P 500 od začátku roku vzrostl o 9 %, což podtrhuje, že investoři firmu vnímají čím dál kritičtěji.Zatímco spotřebitelé by možná uvítali levnější Model Y, investory zajímá především dlouhodobý potenciál Tesly v oblastech, jako jsou autonomní vozidla a umělá inteligence v dopravě. Společnost tak bude muset přesvědčit jak zákazníky, tak trhy, že má v rukávu víc než jen cenově dostupný facelift stávajícího modelu.
Společnost Kraft Heinz (KHC), jedna z největších potravinářských firem světa a zároveň dlouholetá součást portfolia Berkshire Hathaway (BRK-A, BRK-B) Warrena...