Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka zaměřená na půjčky, kreditní karty a spoření

    TBA Bude oznámeno

    Americká technologická společnost zaměřená na cloudovou datovou platformu

    TBA Bude oznámeno

    Největší indický telekomunikační operátor a digitální ekosystém

    TBA Bude oznámeno

    Indický výrobce elektromobilů a řešení pro elektrickou mobilitu

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka zaměřená na půjčky, kreditní karty a spoření

    TBA Bude oznámeno

    Americká technologická společnost zaměřená na cloudovou datovou platformu

    TBA Bude oznámeno

    Největší indický telekomunikační operátor a digitální ekosystém

    TBA Bude oznámeno

    Indický výrobce elektromobilů a řešení pro elektrickou mobilitu

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Jak dlouho si výrobce letadel Airbus udrží náskok před Boeingem?

Airbus (AIR), kdysi podceňovaný evropský hráč, dokázal během posledních pěti dekád vybudovat pozici jednoho z největších výrobců letadel na světě.

David Škvára Autor: David Škvára
29 srpna, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Airbus (AIR) má rekordní podíl na trhu jednouličkových letadel
  • Největší výzvou je dodavatelský řetězec a dekarbonizace letectví
  • Boeing (BA) se snaží stabilizovat, ale zůstává pozadu v dodávkách
  • Čínský Comac může narušit tradiční duopol výrobců letadel

 

Airbus a jeho cesta na vrchol

Jeho rodina A320 se stala symbolem úspěchu a dnes míří k překonání modelu Boeing (BA) 737 jako nejprodávanějšího komerčního letadla v historii. Podle konzultantů Cirium bylo od uvedení na trh dodáno více než 12 000 kusů, což je ohromující číslo, které jen potvrzuje rostoucí popularitu tohoto typu letadel.

Na konci roku 2024 Airbus držel 61% podíl na trhu v segmentu jednouličkových letadel podle nevyřízených objednávek a 72% podíl podle počtu dodávek. Naproti tomu Boeing se i nadále potýkal s důsledky havárií modelu 737 Max 8 v letech 2018 a 2019, stejně jako s problémy kvality u modelu Max 9. Airbus tak nejen využil příležitosti, ale dokázal rychle navýšit výrobu a upevnit si vedoucí postavení.

AIR
AAR Corp.
NYSE
$81.28
$2.96
3.78%

Výzvy na cestě k dalšímu růstu

Úspěch Airbusu nebyl nikdy přímočarý. Projekt A380, kdysi označovaný za „superjumbo budoucnosti“, se ukázal jako komerční slepá ulička. V současnosti je největším problémem společnosti dodavatelský řetězec – především nedostatek motorů, který brzdí schopnost firmy navyšovat výrobu. V roce 2024 musel Airbus dočasně odložit dodávky desítek letadel A320neo, která čekala na instalaci pohonných jednotek.

Zdroj: Getty images

Navíc otázka dekarbonizace letectví představuje zásadní výzvu. Airbus byl kritizován za odklad plánu zavést letadla poháněná vodíkem až v roce 2035. Do té doby se musí spolehnout na efektivnější motory a inovativní aerodynamická řešení. Generální ředitel Guillaume Faury zdůrazňuje, že Airbus musí zůstat průkopníkem a být připraven riskovat – jinak by mohl ztratit technologický náskok.

Boeing, Comac a nová konkurence

Zatímco Airbus upevňuje svou pozici, Boeing se snaží vrátit do hry. Pod vedením Kellyho Ortberga se firma soustředí na obnovu důvěry zákazníků i regulačních úřadů. Produkce 737 Max je však stále omezena a Boeing musí prokázat, že je schopen spolehlivě dodat letadla v požadované kvalitě.

Advertisement

Na obzoru se však rýsuje nová hrozba – čínská společnost Comac. Její model C919 je zatím závislý na amerických dodavatelích motorů a technologií, ale během příštích dvou dekád může Čína vyvinout domácí alternativy. Pokud se to podaří, může být tradiční duopol Airbus–Boeing narušen.

Chcete využít této příležitosti?

Budoucnost letectví a role Airbusu

Klíčovou otázkou zůstává, kdy a s jakou technologií uvedou Airbus i Boeing nové generace letadel s jednou uličkou. Faury vidí rok 2030 jako milník, kdy by mohly být připraveny revoluční pohony, například motory s otevřeným ventilátorem vyvíjené ve spolupráci s CFM. Taková inovace by mohla přinést až 30% úsporu paliva oproti současným modelům.

Airbus má výhodu v relativně stabilní finanční situaci a schopnosti investovat do výzkumu a vývoje. Přesto ale čelí tvrdému prostředí: rostoucím požadavkům na snižování emisí, geopolitickým napětím i nové konkurenci. Jak poznamenal analytik Sash Tusa, pokud se Airbusu nepodaří být lídrem v oblasti klimatických řešení, může ztratit to, co budoval posledních 55 let.

Posun k udržitelnějším technologiím

Jedním z klíčových aspektů, které určují budoucnost Airbusu, je jeho schopnost adaptovat se na požadavky na udržitelnější letectví. Zatímco veřejnost a regulátoři tlačí na snižování emisí, Airbus musí investovat do vývoje motorů nové generace a alternativních paliv. Projekty jako RISE – motor s otevřeným ventilátorem – představují šanci zásadně změnit účinnost leteckého provozu. Avšak implementace takto složitých inovací si vyžádá obrovské investice i bezchybnou koordinaci s dodavateli.

Zdroj: Shutterstock

Výrobní kapacita jako strategická zbraň

Airbus v posledních letech dokázal zvýšit produkci více než Boeing, ale i zde čelí limitům. Nedostatek motorů a zkušených pracovníků po pandemii Covid-19 způsobil zpoždění dodávek a nespokojenost zákazníků. Zvýšení výrobní kapacity v závodech v Číně či USA má tento problém řešit, avšak vyžaduje to také přísnější dohled nad kvalitou. Pokud Airbus dokáže dosáhnout svých plánů vyrábět 75 letadel A320 měsíčně do roku 2027, může si tím dlouhodobě udržet vedoucí pozici.

Obrana a vesmír – dvojsečná zbraň

Vedle civilního letectví Airbus rozvíjí také segment obrany a vesmíru. Projekty jako Eurofighter či účast v raketovém konsorciu MBDA přinášejí nové zakázky, zejména v souvislosti s válkou na Ukrajině. Na druhou stranu však Airbus čelí složitým jednáním se společností Dassault Aviation o programu FCAS. Spory o sdílení technologií a řízení projektu mohou ohrozit budoucí evropský stíhací letoun. Tento sektor je pro Airbus důležitý nejen finančně, ale i z hlediska technologických synergií, které může využít v civilním byznysu.

Konkurenční výhled na další dekádu

Výhled na příštích deset let ukazuje, že Airbus stojí před dvojitou výzvou. Na jedné straně musí udržet současné výrobní tempo a spolehlivě dodávat již objednaná letadla. Na straně druhé musí investovat do inovací, které mu umožní obstát v éře klimatické odpovědnosti a čelit nové konkurenci z Číny či Brazílie. O tom, zda Airbus zůstane lídrem, nerozhodne jen současný náskok před Boeingem, ale především jeho schopnost přizpůsobit se měnícímu se trhu a zároveň si udržet pověst technologického průkopníka.


Airbus a jeho cesta na vrcholJeho rodina A320 se stala symbolem úspěchu a dnes míří k překonání modelu Boeing 737 jako nejprodávanějšího komerčního letadla v historii. Podle konzultantů Cirium bylo od uvedení na trh dodáno více než 12 000 kusů, což je ohromující číslo, které jen potvrzuje rostoucí popularitu tohoto typu letadel.Na konci roku 2024 Airbus držel 61% podíl na trhu v segmentu jednouličkových letadel podle nevyřízených objednávek a 72% podíl podle počtu dodávek. Naproti tomu Boeing se i nadále potýkal s důsledky havárií modelu 737 Max 8 v letech 2018 a 2019, stejně jako s problémy kvality u modelu Max 9. Airbus tak nejen využil příležitosti, ale dokázal rychle navýšit výrobu a upevnit si vedoucí postavení. Výzvy na cestě k dalšímu růstuÚspěch Airbusu nebyl nikdy přímočarý. Projekt A380, kdysi označovaný za „superjumbo budoucnosti“, se ukázal jako komerční slepá ulička. V současnosti je největším problémem společnosti dodavatelský řetězec – především nedostatek motorů, který brzdí schopnost firmy navyšovat výrobu. V roce 2024 musel Airbus dočasně odložit dodávky desítek letadel A320neo, která čekala na instalaci pohonných jednotek.Navíc otázka dekarbonizace letectví představuje zásadní výzvu. Airbus byl kritizován za odklad plánu zavést letadla poháněná vodíkem až v roce 2035. Do té doby se musí spolehnout na efektivnější motory a inovativní aerodynamická řešení. Generální ředitel Guillaume Faury zdůrazňuje, že Airbus musí zůstat průkopníkem a být připraven riskovat – jinak by mohl ztratit technologický náskok.Boeing, Comac a nová konkurenceZatímco Airbus upevňuje svou pozici, Boeing se snaží vrátit do hry. Pod vedením Kellyho Ortberga se firma soustředí na obnovu důvěry zákazníků i regulačních úřadů. Produkce 737 Max je však stále omezena a Boeing musí prokázat, že je schopen spolehlivě dodat letadla v požadované kvalitě.Na obzoru se však rýsuje nová hrozba – čínská společnost Comac. Její model C919 je zatím závislý na amerických dodavatelích motorů a technologií, ale během příštích dvou dekád může Čína vyvinout domácí alternativy. Pokud se to podaří, může být tradiční duopol Airbus–Boeing narušen.Chcete využít této příležitosti?Budoucnost letectví a role AirbusuKlíčovou otázkou zůstává, kdy a s jakou technologií uvedou Airbus i Boeing nové generace letadel s jednou uličkou. Faury vidí rok 2030 jako milník, kdy by mohly být připraveny revoluční pohony, například motory s otevřeným ventilátorem vyvíjené ve spolupráci s CFM. Taková inovace by mohla přinést až 30% úsporu paliva oproti současným modelům. Airbus má výhodu v relativně stabilní finanční situaci a schopnosti investovat do výzkumu a vývoje. Přesto ale čelí tvrdému prostředí: rostoucím požadavkům na snižování emisí, geopolitickým napětím i nové konkurenci. Jak poznamenal analytik Sash Tusa, pokud se Airbusu nepodaří být lídrem v oblasti klimatických řešení, může ztratit to, co budoval posledních 55 let.Posun k udržitelnějším technologiímJedním z klíčových aspektů, které určují budoucnost Airbusu, je jeho schopnost adaptovat se na požadavky na udržitelnější letectví. Zatímco veřejnost a regulátoři tlačí na snižování emisí, Airbus musí investovat do vývoje motorů nové generace a alternativních paliv. Projekty jako RISE – motor s otevřeným ventilátorem – představují šanci zásadně změnit účinnost leteckého provozu. Avšak implementace takto složitých inovací si vyžádá obrovské investice i bezchybnou koordinaci s dodavateli.Výrobní kapacita jako strategická zbraňAirbus v posledních letech dokázal zvýšit produkci více než Boeing, ale i zde čelí limitům. Nedostatek motorů a zkušených pracovníků po pandemii Covid-19 způsobil zpoždění dodávek a nespokojenost zákazníků. Zvýšení výrobní kapacity v závodech v Číně či USA má tento problém řešit, avšak vyžaduje to také přísnější dohled nad kvalitou. Pokud Airbus dokáže dosáhnout svých plánů vyrábět 75 letadel A320 měsíčně do roku 2027, může si tím dlouhodobě udržet vedoucí pozici.Obrana a vesmír – dvojsečná zbraňVedle civilního letectví Airbus rozvíjí také segment obrany a vesmíru. Projekty jako Eurofighter či účast v raketovém konsorciu MBDA přinášejí nové zakázky, zejména v souvislosti s válkou na Ukrajině. Na druhou stranu však Airbus čelí složitým jednáním se společností Dassault Aviation o programu FCAS. Spory o sdílení technologií a řízení projektu mohou ohrozit budoucí evropský stíhací letoun. Tento sektor je pro Airbus důležitý nejen finančně, ale i z hlediska technologických synergií, které může využít v civilním byznysu.Konkurenční výhled na další dekáduVýhled na příštích deset let ukazuje, že Airbus stojí před dvojitou výzvou. Na jedné straně musí udržet současné výrobní tempo a spolehlivě dodávat již objednaná letadla. Na straně druhé musí investovat do inovací, které mu umožní obstát v éře klimatické odpovědnosti a čelit nové konkurenci z Číny či Brazílie. O tom, zda Airbus zůstane lídrem, nerozhodne jen současný náskok před Boeingem, ale především jeho schopnost přizpůsobit se měnícímu se trhu a zároveň si udržet pověst technologického průkopníka.
Tagy: AIRairbusBABoeing

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Startup Jeh Aerospace získal 11 milionů dolarů na rozšíření výroby leteckých dílů
      2. Boeing snižuje ztráty, generální ředitel hovoří o „roce obratu“
      3. Boeing pod vedením Kellyho Ortberga: první jasné známky obratu
      4. BofA zvyšuje cílovou cenu Boeingu na základě silných výsledků
      Advertisement

      Breaking.

      22:13

      Restaurace v USA čelí poklesu tržeb: Analytici varují před riziky

      22:02

      Flotilové karty míří na 18 000 amerických benzinek díky nové dohodě

      21:56

      Robinhood míří na predikční trhy: Nová éra investic na obzoru

      21:52

      Comlux Aviation investuje do nejrychlejšího obchodního letadla světa

      21:43

      ViaBTC usnadňuje těžařům přístup k penězům díky novým půjčkám

      21:38

      Oracle sází na AI: Investice přesahují volné peněžní toky

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Příležitost

      Taiwan Semiconductor Manufacturing bude hrát hlavní roli v AI

      13 října, 2025

      Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSM) je bezpochyby nejdůležitějším článkem globálního ekosystému výroby čipů. Zatímco poptávka po výpočetním výkonu a datových...

      Zdroj: Shutterstock

      Google Cloud opakovaně posiluje růst díky umělé inteligenci

      13 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Estee Lauder se nadechuje k růstu, Goldman Sachs vidí zlom v jejím oživení

      13 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Čínští roboti dobývají svět – Morgan Stanley sází na Inovance a Geekplus

      13 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Stříbro míří k ceně 100 dolarů. Analytici věří, že růst teprve začíná

      13 října, 2025

      IPO Radar.

      ALEC Holdings PJSC

      Datum IPO: 15 října, 2025
      Potenciální ocenění: 7 miliard AED (asi 1,91 miliardy USD)

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Oracle: Nový kandidát na bilionový klub technologických gigantů

      12 října, 2025

      Cena stříbra směřuje k historickému průlomu po 45 letech čekání

      11 října, 2025

      S&P 500 uzavírá níže, investoři vstřebávají prohlášení Fedu

      9 října, 2025

      AstraZeneca uzavírá strategickou dohodu s Trumpem o cenách léků

      11 října, 2025

      Velké banky se ocitají pod tlakem: Trump mění pravidla hry ve Washingtonu

      9 října, 2025

      Embraer předpovídá přicházející výzvu pro duopol Boeing a Airbus

      12 října, 2025

      Akcie posilují díky naději na uklidnění napětí mezi USA a Čínou

      13 října, 2025

      Donald Trump roznítil obavy z obchodní války mezi USA a Čínou

      10 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: BS
      IPO

      Klarna, Gemini Trust a Netskope přepsaly pravidla na burze

      7 října, 2025

      Zářijové týdny roku 2025 přinesly na světových kapitálových trzích nebývalou vlnu optimismu. Investoři se dočkali hned tří mimořádně sledovaných primárních...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.