Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    02685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    PPHC 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    02685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    PPHC 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Jak dlouho si výrobce letadel Airbus udrží náskok před Boeingem?

Airbus (AIR), kdysi podceňovaný evropský hráč, dokázal během posledních pěti dekád vybudovat pozici jednoho z největších výrobců letadel na světě.

David Škvára Autor: David Škvára
29 srpna, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Airbus (AIR) má rekordní podíl na trhu jednouličkových letadel
  • Největší výzvou je dodavatelský řetězec a dekarbonizace letectví
  • Boeing (BA) se snaží stabilizovat, ale zůstává pozadu v dodávkách
  • Čínský Comac může narušit tradiční duopol výrobců letadel

 

Airbus a jeho cesta na vrchol

Jeho rodina A320 se stala symbolem úspěchu a dnes míří k překonání modelu Boeing (BA) 737 jako nejprodávanějšího komerčního letadla v historii. Podle konzultantů Cirium bylo od uvedení na trh dodáno více než 12 000 kusů, což je ohromující číslo, které jen potvrzuje rostoucí popularitu tohoto typu letadel.

Na konci roku 2024 Airbus držel 61% podíl na trhu v segmentu jednouličkových letadel podle nevyřízených objednávek a 72% podíl podle počtu dodávek. Naproti tomu Boeing se i nadále potýkal s důsledky havárií modelu 737 Max 8 v letech 2018 a 2019, stejně jako s problémy kvality u modelu Max 9. Airbus tak nejen využil příležitosti, ale dokázal rychle navýšit výrobu a upevnit si vedoucí postavení.

AIR
AAR Corp.
NYSE
$82.98
$0.47
0.57%

Výzvy na cestě k dalšímu růstu

Úspěch Airbusu nebyl nikdy přímočarý. Projekt A380, kdysi označovaný za „superjumbo budoucnosti“, se ukázal jako komerční slepá ulička. V současnosti je největším problémem společnosti dodavatelský řetězec – především nedostatek motorů, který brzdí schopnost firmy navyšovat výrobu. V roce 2024 musel Airbus dočasně odložit dodávky desítek letadel A320neo, která čekala na instalaci pohonných jednotek.

Zdroj: Getty images

Navíc otázka dekarbonizace letectví představuje zásadní výzvu. Airbus byl kritizován za odklad plánu zavést letadla poháněná vodíkem až v roce 2035. Do té doby se musí spolehnout na efektivnější motory a inovativní aerodynamická řešení. Generální ředitel Guillaume Faury zdůrazňuje, že Airbus musí zůstat průkopníkem a být připraven riskovat – jinak by mohl ztratit technologický náskok.

Boeing, Comac a nová konkurence

Zatímco Airbus upevňuje svou pozici, Boeing se snaží vrátit do hry. Pod vedením Kellyho Ortberga se firma soustředí na obnovu důvěry zákazníků i regulačních úřadů. Produkce 737 Max je však stále omezena a Boeing musí prokázat, že je schopen spolehlivě dodat letadla v požadované kvalitě.

Advertisement

Na obzoru se však rýsuje nová hrozba – čínská společnost Comac. Její model C919 je zatím závislý na amerických dodavatelích motorů a technologií, ale během příštích dvou dekád může Čína vyvinout domácí alternativy. Pokud se to podaří, může být tradiční duopol Airbus–Boeing narušen.

Chcete využít této příležitosti?

Budoucnost letectví a role Airbusu

Klíčovou otázkou zůstává, kdy a s jakou technologií uvedou Airbus i Boeing nové generace letadel s jednou uličkou. Faury vidí rok 2030 jako milník, kdy by mohly být připraveny revoluční pohony, například motory s otevřeným ventilátorem vyvíjené ve spolupráci s CFM. Taková inovace by mohla přinést až 30% úsporu paliva oproti současným modelům.

Airbus má výhodu v relativně stabilní finanční situaci a schopnosti investovat do výzkumu a vývoje. Přesto ale čelí tvrdému prostředí: rostoucím požadavkům na snižování emisí, geopolitickým napětím i nové konkurenci. Jak poznamenal analytik Sash Tusa, pokud se Airbusu nepodaří být lídrem v oblasti klimatických řešení, může ztratit to, co budoval posledních 55 let.

Posun k udržitelnějším technologiím

Jedním z klíčových aspektů, které určují budoucnost Airbusu, je jeho schopnost adaptovat se na požadavky na udržitelnější letectví. Zatímco veřejnost a regulátoři tlačí na snižování emisí, Airbus musí investovat do vývoje motorů nové generace a alternativních paliv. Projekty jako RISE – motor s otevřeným ventilátorem – představují šanci zásadně změnit účinnost leteckého provozu. Avšak implementace takto složitých inovací si vyžádá obrovské investice i bezchybnou koordinaci s dodavateli.

Zdroj: Shutterstock

Výrobní kapacita jako strategická zbraň

Airbus v posledních letech dokázal zvýšit produkci více než Boeing, ale i zde čelí limitům. Nedostatek motorů a zkušených pracovníků po pandemii Covid-19 způsobil zpoždění dodávek a nespokojenost zákazníků. Zvýšení výrobní kapacity v závodech v Číně či USA má tento problém řešit, avšak vyžaduje to také přísnější dohled nad kvalitou. Pokud Airbus dokáže dosáhnout svých plánů vyrábět 75 letadel A320 měsíčně do roku 2027, může si tím dlouhodobě udržet vedoucí pozici.

Obrana a vesmír – dvojsečná zbraň

Vedle civilního letectví Airbus rozvíjí také segment obrany a vesmíru. Projekty jako Eurofighter či účast v raketovém konsorciu MBDA přinášejí nové zakázky, zejména v souvislosti s válkou na Ukrajině. Na druhou stranu však Airbus čelí složitým jednáním se společností Dassault Aviation o programu FCAS. Spory o sdílení technologií a řízení projektu mohou ohrozit budoucí evropský stíhací letoun. Tento sektor je pro Airbus důležitý nejen finančně, ale i z hlediska technologických synergií, které může využít v civilním byznysu.

Konkurenční výhled na další dekádu

Výhled na příštích deset let ukazuje, že Airbus stojí před dvojitou výzvou. Na jedné straně musí udržet současné výrobní tempo a spolehlivě dodávat již objednaná letadla. Na straně druhé musí investovat do inovací, které mu umožní obstát v éře klimatické odpovědnosti a čelit nové konkurenci z Číny či Brazílie. O tom, zda Airbus zůstane lídrem, nerozhodne jen současný náskok před Boeingem, ale především jeho schopnost přizpůsobit se měnícímu se trhu a zároveň si udržet pověst technologického průkopníka.


Airbus a jeho cesta na vrcholJeho rodina A320 se stala symbolem úspěchu a dnes míří k překonání modelu Boeing 737 jako nejprodávanějšího komerčního letadla v historii. Podle konzultantů Cirium bylo od uvedení na trh dodáno více než 12 000 kusů, což je ohromující číslo, které jen potvrzuje rostoucí popularitu tohoto typu letadel.Na konci roku 2024 Airbus držel 61% podíl na trhu v segmentu jednouličkových letadel podle nevyřízených objednávek a 72% podíl podle počtu dodávek. Naproti tomu Boeing se i nadále potýkal s důsledky havárií modelu 737 Max 8 v letech 2018 a 2019, stejně jako s problémy kvality u modelu Max 9. Airbus tak nejen využil příležitosti, ale dokázal rychle navýšit výrobu a upevnit si vedoucí postavení. Výzvy na cestě k dalšímu růstuÚspěch Airbusu nebyl nikdy přímočarý. Projekt A380, kdysi označovaný za „superjumbo budoucnosti“, se ukázal jako komerční slepá ulička. V současnosti je největším problémem společnosti dodavatelský řetězec – především nedostatek motorů, který brzdí schopnost firmy navyšovat výrobu. V roce 2024 musel Airbus dočasně odložit dodávky desítek letadel A320neo, která čekala na instalaci pohonných jednotek.Navíc otázka dekarbonizace letectví představuje zásadní výzvu. Airbus byl kritizován za odklad plánu zavést letadla poháněná vodíkem až v roce 2035. Do té doby se musí spolehnout na efektivnější motory a inovativní aerodynamická řešení. Generální ředitel Guillaume Faury zdůrazňuje, že Airbus musí zůstat průkopníkem a být připraven riskovat – jinak by mohl ztratit technologický náskok.Boeing, Comac a nová konkurenceZatímco Airbus upevňuje svou pozici, Boeing se snaží vrátit do hry. Pod vedením Kellyho Ortberga se firma soustředí na obnovu důvěry zákazníků i regulačních úřadů. Produkce 737 Max je však stále omezena a Boeing musí prokázat, že je schopen spolehlivě dodat letadla v požadované kvalitě.Na obzoru se však rýsuje nová hrozba – čínská společnost Comac. Její model C919 je zatím závislý na amerických dodavatelích motorů a technologií, ale během příštích dvou dekád může Čína vyvinout domácí alternativy. Pokud se to podaří, může být tradiční duopol Airbus–Boeing narušen.Chcete využít této příležitosti?Budoucnost letectví a role AirbusuKlíčovou otázkou zůstává, kdy a s jakou technologií uvedou Airbus i Boeing nové generace letadel s jednou uličkou. Faury vidí rok 2030 jako milník, kdy by mohly být připraveny revoluční pohony, například motory s otevřeným ventilátorem vyvíjené ve spolupráci s CFM. Taková inovace by mohla přinést až 30% úsporu paliva oproti současným modelům. Airbus má výhodu v relativně stabilní finanční situaci a schopnosti investovat do výzkumu a vývoje. Přesto ale čelí tvrdému prostředí: rostoucím požadavkům na snižování emisí, geopolitickým napětím i nové konkurenci. Jak poznamenal analytik Sash Tusa, pokud se Airbusu nepodaří být lídrem v oblasti klimatických řešení, může ztratit to, co budoval posledních 55 let.Posun k udržitelnějším technologiímJedním z klíčových aspektů, které určují budoucnost Airbusu, je jeho schopnost adaptovat se na požadavky na udržitelnější letectví. Zatímco veřejnost a regulátoři tlačí na snižování emisí, Airbus musí investovat do vývoje motorů nové generace a alternativních paliv. Projekty jako RISE – motor s otevřeným ventilátorem – představují šanci zásadně změnit účinnost leteckého provozu. Avšak implementace takto složitých inovací si vyžádá obrovské investice i bezchybnou koordinaci s dodavateli.Výrobní kapacita jako strategická zbraňAirbus v posledních letech dokázal zvýšit produkci více než Boeing, ale i zde čelí limitům. Nedostatek motorů a zkušených pracovníků po pandemii Covid-19 způsobil zpoždění dodávek a nespokojenost zákazníků. Zvýšení výrobní kapacity v závodech v Číně či USA má tento problém řešit, avšak vyžaduje to také přísnější dohled nad kvalitou. Pokud Airbus dokáže dosáhnout svých plánů vyrábět 75 letadel A320 měsíčně do roku 2027, může si tím dlouhodobě udržet vedoucí pozici.Obrana a vesmír – dvojsečná zbraňVedle civilního letectví Airbus rozvíjí také segment obrany a vesmíru. Projekty jako Eurofighter či účast v raketovém konsorciu MBDA přinášejí nové zakázky, zejména v souvislosti s válkou na Ukrajině. Na druhou stranu však Airbus čelí složitým jednáním se společností Dassault Aviation o programu FCAS. Spory o sdílení technologií a řízení projektu mohou ohrozit budoucí evropský stíhací letoun. Tento sektor je pro Airbus důležitý nejen finančně, ale i z hlediska technologických synergií, které může využít v civilním byznysu.Konkurenční výhled na další dekáduVýhled na příštích deset let ukazuje, že Airbus stojí před dvojitou výzvou. Na jedné straně musí udržet současné výrobní tempo a spolehlivě dodávat již objednaná letadla. Na straně druhé musí investovat do inovací, které mu umožní obstát v éře klimatické odpovědnosti a čelit nové konkurenci z Číny či Brazílie. O tom, zda Airbus zůstane lídrem, nerozhodne jen současný náskok před Boeingem, ale především jeho schopnost přizpůsobit se měnícímu se trhu a zároveň si udržet pověst technologického průkopníka.
Tagy: AIRairbusBABoeing


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Související:

    1. Alphabet se přibližuje k 4 bilionům díky rychle rostoucímu byznysu s AI čipy
    2. Ford na křižovatce: silné základy vs. nejistá budoucnost elektromobilů
    3. 26. listopadu  — Americký Den díkůvzdání se dostává do ústavy
    4. Enbridge přináší stabilitu a vysoký výnos napříč energetikou
    5. Tianyu Semiconductor chystá IPO: čínský lídr může změnit pravidla hry
    6. Bankovní asociace nově zvýšila odhad růstu české ekonomiky
    7. Alphabet míří k tržní kapitalizaci 4 biliony dolarů. Apple na pozoru
    8. Ekonomika USA zpomaluje, Fed stojí před nejtěžším rozhodnutím roku
    9. Applied Materials má podle UBS před sebou boom díky poptávce z Číny
    10. Akcie Tesly rostou. Její flotila robotických taxi se brzy „zdvojnásobí“
    Advertisement

    Breaking.

    22:41

    Ruské akcie klesají při uzavření trhu; index MOEX Russia klesl o 1,75 %

    22:37

    Kolumbijská burza uzavírá se zisky; index COLCAP vzrostl o 0,52 %.

    21:56

    Brazilské akcie klesají na konci obchodování; Bovespa se snižuje o 0,10 %

    21:28

    Fanpla AG se usazuje v Zugu, aby podpořila celosvětovou expanzi blockchainové zábavní platformy.

    21:14

    Vojenské sektory pohánějí nárůst průmyslové výroby v Rusku.

    21:10

    Greene z Bank of England naznačuje, že energetická opatření v rozpočtu by mohla snížit očekávání cen.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: AP Photo
    Akcie

    Dominion Energy je energetická společnost s potenciálem růstu

    27 listopadu, 2025

    Dominion Energy je energetická společnost s dlouhodobým růstovým potenciálem, který vyplývá z dvou hlavních oblastí investičních projektů a rostoucí poptávky...

    Zdroj: Sicty

    Tianyu Semiconductor chystá IPO: čínský lídr může změnit pravidla hry

    27 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Autodesk měl „poklidné“ čtvrtletí. Akcie přesto prudce rostou

    27 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Nejlepší technologické tipy od Dana Ivese pro konec letošního roku

    26 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Goldman Sachs se domnívá, že akcie Broadcom mohou posilovat

    26 listopadu, 2025

    IPO Radar.

    UltraGreen.ai Ltd.

    Datum IPO: 3 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 1,6 mld. USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Deere & Co. přinesl překvapivě dobrá čísla, akcie přesto padají

    26 listopadu, 2025

    Slabé maloobchodní tržby slouží jako varování pro americkou ekonomiku

    25 listopadu, 2025

    AI ovládla phishing: jak falešné weby vznikají rychleji než kdy dřív

    23 listopadu, 2025

    S&P 500 doslova ignoruje pokles akcií Nvidie a uzavírá výše

    25 listopadu, 2025

    Trumpovy „celní dividendy“ narážejí na realitu financí i zákonů

    23 listopadu, 2025

    S&P 500 posiluje, AI průmysl nabírá na síle před svátkem Díkůvzdání

    26 listopadu, 2025

    Ekonomika USA zpomaluje, Fed stojí před nejtěžším rozhodnutím roku

    27 listopadu, 2025

    S&P 500 prudce stoupá, Alphabet posiluje oživení technologických akcií

    24 listopadu, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Oblíbené akcie Wall Street pro vánoční nákupy s blížícím se Black Friday

    25 listopadu, 2025

    S blížícím se Black Friday se na Wall Street tradičně zvyšuje pozornost směrem k maloobchodním akciím.

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost