Francouzská společnost Dassault Aviation oznámila, že je schopna samostatně vyvinout nový stíhač, a přitom otevřeně vyzvala Německo, aby učinilo totéž. Toto prohlášení přišlo u příležitosti otevření nové výrobní haly pro letouny Rafale a podtrhuje rostoucí napětí ohledně společného evropského projektu.
Společný program na vývoj futuristického stíhače, známý jako FCAS (Future Combat Air System), který zahrnuje Francii, Německo a Španělsko, má rozpočet 100 miliard eur (přibližně 118 miliard dolarů). Očekává se, že letouny budou schopny operovat v tandemu s ozbrojenými drony, avšak projekt je již delší dobu sužován rozporům mezi Dassault a Airbus.
Podle šéfa Dassaultu Eric Trappier tvrdí, že pokud si Německo přeje jednat autonomně, je to na něm: „Němci se mohou stěžovat, ale MY víme, jak to udělat. Pokud chtějí jednat samostatně, ať to udělají.“ Tlak ze strany Německa na Dassault za obstruování pokroku ve vývoji vzbudil obavy, že by Berlín mohl opustit projekt FCAS.
Odborníci varují, že Francie, uprostřed velkého dluhového břemene, může mít potíže s financováním samostatného programu. Zatímco Německo se zatím neprokázalo jako vedoucí hráč v požadovaných technologiích, Trappier zdůraznil, že Dassault usiluje o jasnější kontrolu nad klíčovými aspekty vývoje vzdušného stroje.
Chcete využít této příležitosti?
V rámci debaty o spolupráci Trappier prohlásil: „Jsme zcela otevření spolupráci, včetně Němců, ale žádáme o jednu maličkost: dejte nám schopnost řídit program.“ Diskuze o dělení pracovních rolí v rámci projektu pokračuje, ale smíření mezi Dassault a Airbus dosud nebylo nalezeno.
Francouzský prezident Emmanuel Macron a bývalá německá kancléřka Angela Merkel zahájili projekt FCAS v roce 2017, avšak s příchodem Španělska se vyjednání zdá být stále složitější. Rozhodnutí ohledně budoucnosti projektu musí být učiněna ještě letos.
Francouzská společnost Dassault Aviation oznámila, že je schopna samostatně vyvinout nový stíhač, a přitom otevřeně vyzvala Německo, aby učinilo totéž. Toto prohlášení přišlo u příležitosti otevření nové výrobní haly pro letouny Rafale a podtrhuje rostoucí napětí ohledně společného evropského projektu.
Společný program na vývoj futuristického stíhače, známý jako FCAS , který zahrnuje Francii, Německo a Španělsko, má rozpočet 100 miliard eur . Očekává se, že letouny budou schopny operovat v tandemu s ozbrojenými drony, avšak projekt je již delší dobu sužován rozporům mezi Dassault a Airbus.
Podle šéfa Dassaultu Eric Trappier tvrdí, že pokud si Německo přeje jednat autonomně, je to na něm: „Němci se mohou stěžovat, ale MY víme, jak to udělat. Pokud chtějí jednat samostatně, ať to udělají.“ Tlak ze strany Německa na Dassault za obstruování pokroku ve vývoji vzbudil obavy, že by Berlín mohl opustit projekt FCAS.
Odborníci varují, že Francie, uprostřed velkého dluhového břemene, může mít potíže s financováním samostatného programu. Zatímco Německo se zatím neprokázalo jako vedoucí hráč v požadovaných technologiích, Trappier zdůraznil, že Dassault usiluje o jasnější kontrolu nad klíčovými aspekty vývoje vzdušného stroje.Chcete využít této příležitosti?
V rámci debaty o spolupráci Trappier prohlásil: „Jsme zcela otevření spolupráci, včetně Němců, ale žádáme o jednu maličkost: dejte nám schopnost řídit program.“ Diskuze o dělení pracovních rolí v rámci projektu pokračuje, ale smíření mezi Dassault a Airbus dosud nebylo nalezeno.
Francouzský prezident Emmanuel Macron a bývalá německá kancléřka Angela Merkel zahájili projekt FCAS v roce 2017, avšak s příchodem Španělska se vyjednání zdá být stále složitější. Rozhodnutí ohledně budoucnosti projektu musí být učiněna ještě letos.