Klíčové body
- InDrive spustil doručování potravin v Kazachstánu jako první krok k superaplikaci
- Firma plánuje expanzi do Brazílie, Kolumbie, Egypta, Pákistánu, Peru a Mexika
- Společnost chce přidat finanční služby, mikromobilitu a propojení s veřejnou dopravou
Cílem je rozšířit se z tradičních taxi a ride-hailing služeb do segmentů každodenních potřeb, jako jsou doručování potravin a další služby. Tato změna přichází v době, kdy aplikace InDrive zaznamenala již více než 360 milionů stažení a přes 6,5 miliardy transakcí po celém světě. Od roku 2022 se stala druhou nejstahovanější přepravní aplikací globálně, hned po Uberu.
Prvním krokem k této transformaci je spuštění doručování potravin v Kazachstánu. InDrive zde nabízí více než 5 000 produktů a slibuje doručení do 15 minut. Pilotní testy ukázaly vysokou spokojenost zákazníků, s čistým skóre propagace

Proč právě Kazachstán?
Kazachstán není náhodnou volbou. Jde o největší ekonomiku Střední Asie a zároveň zemi, kde má InDrive významné zázemí. Společnost zde zaměstnává nejvíce lidí a využívá tuto lokalitu jako centrum výzkumu, vývoje i provozu. Podle analýzy společnosti Dealroom zaznamenal technologický ekosystém Kazachstánu v posledních letech prudký růst – hodnota startupového prostředí vzrostla na 26 miliard dolarů, což představuje osmnáctinásobný nárůst od roku 2019.
InDrive se rozhodl tento trend využít a spustit službu právě zde. Sází přitom na dostupné ceny, aby oslovil cenově citlivé spotřebitele. „Naším cílem je stát se jakýmsi Aldi v online potravinách,“ uvedl Andries Smit, ředitel pro růst podnikání. Podle něj se InDrive snaží řešit problém nerovného přístupu k potravinám a nabídnout kvalitní produkty za přijatelné ceny.
Společnost zároveň pracuje s modelem dark store, kdy zboží pochází ze specializovaných skladů určených výhradně pro online objednávky. V Kazachstánu tvoří přibližně deset procent nabídky čerstvé produkty, zatímco zbytek tvoří hotová jídla a trvanlivé potraviny. Podle Smita se model bude přizpůsobovat regionálním specifikům – v některých zemích plánuje InDrive partnerství s místními maloobchodníky, aby rozšířil svou nabídku.
Chcete využít této příležitosti?Globální expanze a výzvy na trzích
Po úspěšném pilotu v Kazachstánu chce InDrive během příštích 12 měsíců spustit doručování potravin i na dalších trzích, včetně Brazílie, Kolumbie, Egypta, Pákistánu, Peru a Mexika. To odpovídá dlouhodobé strategii společnosti zaměřit se na tzv. hraniční trhy, kde konkurence velkých globálních hráčů není tak silná a kde je možné rychle získat loajalitu uživatelů.
Ne všude se však společnosti daří. Příkladem je Indie, kde InDrive působí už několik let, ale nedokázal se prosadit proti silné konkurenci v podobě Uberu, domácí Oly nebo rychle rostoucí platformy Rapido. Data ukazují, že od začátku roku zaznamenal InDrive v Indii pokles stažení aplikace o 22,6 %, zatímco konkurenti posilovali. Podle uživatelů i řidičů stojí za neúspěchem mimo jiné bezpečnostní obavy a problémy s nabídkovým modelem, který byl některými cestujícími i řidiči zneužíván.
Smit připouští, že v Indii má InDrive co dohánět: „Musíme udělat mnohem více pro posílení vnímání bezpečnosti a vzdělávání našich uživatelů.“ Přesto společnost nevzdává snahu soustředit se na klíčová města, kde chce vybudovat silnější přítomnost.
Superaplikace jako budoucí strategie
Model superaplikace se již osvědčil v Asii – příkladem je čínský WeChat nebo indonéský Gojek. InDrive chce navázat na tyto úspěchy a využít umělou inteligenci k posílení personalizace služeb a zpřístupnění aplikace širšímu spektru uživatelů, včetně lidí se zdravotním postižením nebo s nižší gramotností.
Společnost kromě doručování potravin plánuje rozšířit své služby také o finanční produkty, například malé půjčky, které už dnes poskytuje řidičům v Brazílii a Mexiku. Do budoucna by tyto služby mohly být dostupné i pro cestující a malé podniky. InDrive také zvažuje integraci mikromobility a propojení s veřejnou dopravou, aby se stal nepostradatelným nástrojem každodenního života ve vybraných městech.
Firma tento rozvoj podporuje i finančně. V roce 2023 spustila divizi pro venture kapitál a akvizice, která má během několika let investovat až 100 milionů dolarů. Už nyní bylo podle Smita využito přibližně 30 % této částky, včetně investice do pákistánského startupu Krave Mart.
Konkurencí zůstává především Uber, který prostřednictvím Uber Eats také rozšířil své portfolio služeb. InDrive se však zaměřuje na jiný segment zákazníků – na cenově citlivé spotřebitele, pro které se snaží nabídnout co nejdostupnější služby.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky