Analytici Jefferies varovali, že trhy kontejnerové přepravy se potýkají s obtížnou situací v posledním čtvrtletí po volatilním roce 2025. Pokles nákladů na přepravu a opatrné výhledy negativně ovlivňují náladu v odvětví.
Podle odhadů Jefferies ceny přepravy poprvé klesly pod výnosový bod operátorů od konce roku 2023. Aktuální průměrná cena za čtyřicetifootovou jednotku činí přes 1000 dolarů, což je výrazně pod průměrnými náklady ve výši 1100 dolarů na TEU pro společnosti jako Maersk a Hapag-Lloyd.
Analytici uvedli, že výkon třetího čtvrtletí byl lepší, než se očekávalo, avšak prognóza na čtvrté čtvrtletí je výrazně slabší. Index přepravních nákladů růstu kontejnerové dopravy v Šanghaji vykazuje 18% nárůst oproti druhému čtvrtletí, avšak poslední čtení ukazuje pokles o 26% oproti průměru třetího čtvrtletí.
Negociace smluv pro rok 2026 se mohou ukázat jako náročné. Jefferies varoval před materiálním poklesem cen v Evropě, kde se aktuální ceny spotu pro trasy Asie-Evropa pohybují pod 1250 dolary na TEU, což je daleko pod úrovněmi loňských smluv.
Na pozitivní straně analýza poukazuje na rané signály obratu. Růst inventáře v maloobchodě, velkoobchodu a výrobním sektoru v USA překonává růst prodeje, což může podpořit normální vrchol sezony v roce 2026. I přesto zůstávají analytici Jefferies opatrní, s doporučením držet akcie společností MAERSK, HLAG, MATX a ZIM kvůli nejistému výhledu a klesajícím ziskům.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky