Vědecký pokrok v oblasti bezpečnosti letecké dopravy je na vzestupu díky novému systému SURF-A od společnosti Honeywell, který má za cíl předcházet incidentům na dráze. Během testovacího letu byla pilotovi zobrazena výstraha „Dopravní prostředek na dráze!“, což ho přimělo k tomu, aby přerušil přistání a vyhnul se potenciální kolizi s menším letadlem na dráze.
Podle údajů Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) měly dráhy podíl na 42 % všech světových leteckých nehod mezi lety 2019 a 2023. V roce 2024 zaznamenával Federální úřad pro letectví (FAA) téměř pět incidentů nebo chybných pohybů letadel denně, což zdůrazňuje urgentní potřebu zlepšení bezpečnosti na letištích.
V reakci na nedávné vysokoprofilové incidenty, jako je téměř kolize na letišti Midway v Chicagu a nehoda na letišti Haneda v Tokiu, navrhli Japonci systém výstrah jako klíčový prvek pro prevenci rizikových situací. Přední odborníci na bezpečnost letecké dopravy, jako je Dave Hunt, viceprezident společnosti Southwest Airlines, uvedli, že zavedení těchto technologií vedlo k výraznému zlepšení bezpečnostních ukazatelů jejich aerolinky.
Technologie SURF-A využívá GPS, data z automatického závislého sledování a pokročilou analytiku k identifikaci dalších letadel na nebo v blízkosti dráhy. Tím poskytuje pilotům auralní a vizuální upozornění, což umožňuje včasné zamezení kolizím.
Chcete využít této příležitosti?
„Je to další vrstva ochrany,“ řekl Kirk Vining, hlavní testovací pilot společnosti Honeywell. Očekává se, že FAA schválí tuto technologii v příštím roce.
Přestože odborníci uznávají potenciální výhody systému, obavy z nákladů na implementaci zůstávají. Hassan Shahidi, výkonný ředitel Flight Safety Foundation, upozorňuje na náročnost retrofitu stávající flotily a dodává, že pro široké zavedení této technologie bude zapotřebí regulační mandát a adekvátní finance.
Vědecký pokrok v oblasti bezpečnosti letecké dopravy je na vzestupu díky novému systému SURF-A od společnosti Honeywell, který má za cíl předcházet incidentům na dráze. Během testovacího letu byla pilotovi zobrazena výstraha „Dopravní prostředek na dráze!“, což ho přimělo k tomu, aby přerušil přistání a vyhnul se potenciální kolizi s menším letadlem na dráze.
Podle údajů Mezinárodní organizace pro civilní letectví měly dráhy podíl na 42 % všech světových leteckých nehod mezi lety 2019 a 2023. V roce 2024 zaznamenával Federální úřad pro letectví téměř pět incidentů nebo chybných pohybů letadel denně, což zdůrazňuje urgentní potřebu zlepšení bezpečnosti na letištích.
V reakci na nedávné vysokoprofilové incidenty, jako je téměř kolize na letišti Midway v Chicagu a nehoda na letišti Haneda v Tokiu, navrhli Japonci systém výstrah jako klíčový prvek pro prevenci rizikových situací. Přední odborníci na bezpečnost letecké dopravy, jako je Dave Hunt, viceprezident společnosti Southwest Airlines, uvedli, že zavedení těchto technologií vedlo k výraznému zlepšení bezpečnostních ukazatelů jejich aerolinky.
Technologie SURF-A využívá GPS, data z automatického závislého sledování a pokročilou analytiku k identifikaci dalších letadel na nebo v blízkosti dráhy. Tím poskytuje pilotům auralní a vizuální upozornění, což umožňuje včasné zamezení kolizím.Chcete využít této příležitosti?
„Je to další vrstva ochrany,“ řekl Kirk Vining, hlavní testovací pilot společnosti Honeywell. Očekává se, že FAA schválí tuto technologii v příštím roce.
Přestože odborníci uznávají potenciální výhody systému, obavy z nákladů na implementaci zůstávají. Hassan Shahidi, výkonný ředitel Flight Safety Foundation, upozorňuje na náročnost retrofitu stávající flotily a dodává, že pro široké zavedení této technologie bude zapotřebí regulační mandát a adekvátní finance.