Výrobci automobilů po celém světě se aktivně snaží zabezpečit zásoby vzácných kovů v předstihu před nadcházejícími čínskými exportními omezeními, které mohou ohrozit výrobu automobilových dílů a elektrických vozidel. Odborníci varují, že tato opatření mohou vést k narušení dodavatelského řetězce.
Čína podle odhadů kontroluje až 70 % globální těžby vzácných kovů, přičemž 85 % rafinovací kapacity a přibližně 90 % výroby kovových slitin a magnetů také připadá na čínské firmy. Nový seznam zakázaných exportů zahrnuje prvky jako ytterbium, holmium a europium, které se používají v automobilovém průmyslu.
Nadine Rajner, generální ředitelka německé firmy NMD, uvedla: „Situace je velmi napjatá. Naši zákazníci hledají další zdroje vzácných kovů mimo Čínu.“ Protože ačkoliv jsou vzácné kovy dostupné v zemích jako je Švédsko, jejich těžba a rafinace stále zaostávají.
Růst poptávky po alternativních řešeních vyvstává i z obav z nedostatku dodávek. Ryan Grimm, viceprezident společnosti Toyota, varoval, že Čína může ochromit celý automobilový průmysl během dvou měsíců. Odborníci také varují, že pokud dodávky z Číny nebudou rychlé, hrozí výroba elektrických vozidel zpoždění.
Aby se automobilky přizpůsobily této situaci, investují do technologií, které snižují závislost na vzácných kovech. Například General Motors a další hlavní dodavatelé vyvíjejí motory s nízkým až nulovým obsahem vzácných kovů, což by mohlo nabídnout alternativní cestu k zajištění dodávek v budoucnosti.
Na pozadí této krize se zvyšuje tlak na automobilku Neutral, která recykluje vzácné kovy z 400 000 starých automobilů ročně. Ředitel společnosti Jean-Philippe Bahuaud dodává, že „výzvou je rozšíření těchto aktivit“.
Situace na trhu zůstává i nadále napjatá, přičemž se očekává, že čínské vládní restrikce mají potenciál dál ovlivňovat globální dodavatelské řetězce.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky