Francie a Německo zvyšují tlak na své průmyslové šampiony, aby zachránily projekt nového evropského stíhače, jehož náklady dosahují 100 miliard eur (115 miliard dolarů). Tento projekt, známý jako Future Combat Air System (FCAS), hrozí kolapsem kvůli sporům mezi francouzskou společností Dassault Aviation a německou Airbus em o podíl na práci a klíčové technologie.
Po nedávných jednáních mezi francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a německým kancléřem Friedrich Merzem byl zpracován „rozhodovací plán“, jehož cílem je dosáhnout dohody do poloviny prosince. Podle dokumentu je cílem, aby generální ředitelé zúčastněných průmyslových partnerů nalezli a podepsali písemnou dohodu o základních principech spolupráce na další fázi programu.
Projekt FCAS, který má být dodán Francii, Německu a Španělsku do roku 2040, čelí obrovskému tlaku. Vzájemná nedůvěra mezi Dassault a Airbusem zastavila jednání, přičemž Dassault požaduje 80 % kontrolu nad návrhem a vývojem jádrového stíhače, což je údaj, který Dassault popírá.
Douglas Barrie, odborník z IISS, poznamenal, že oslabený vztah mezi Paříží a Berlínem umožnil průmyslovým hráčům, aby se navzájem napadali. Odpor vůči dohodě může vážně ohrozit evropskou obrannou jednotu v době, kdy se na kontinentě vracejí válečné konflikty.
Chcete využít této příležitosti?
Odpovědností vzdušných sil obou zemí je přezkoumat jejich příslušné požadavky jako součást snahy o obnovení politické kontroly. Francouzské úřady vyjádřily obavy, že Německo nemůže jednoduše vyvinout konkurenceschopný stealth stíhač ani motor samostatně.
Vzhledem k pokračujícímu nátlaku a rostoucímu obrannému rozpočtu Berlína se řeší alternativní plány včetně možnosti jednostranného projektu, což připomíná situaci z roku 1985, kdy Francie opustila program Eurofighter. Podle německých zdrojů jen zjištění, že bude-li projekt FCAS narušen, ohrozí nejen francouzsko-německou spolupráci, ale i budoucnost evropské obrany.
Francie a Německo zvyšují tlak na své průmyslové šampiony, aby zachránily projekt nového evropského stíhače, jehož náklady dosahují 100 miliard eur . Tento projekt, známý jako Future Combat Air System , hrozí kolapsem kvůli sporům mezi francouzskou společností Dassault Aviation a německou Airbus em o podíl na práci a klíčové technologie.
Po nedávných jednáních mezi francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a německým kancléřem Friedrich Merzem byl zpracován „rozhodovací plán“, jehož cílem je dosáhnout dohody do poloviny prosince. Podle dokumentu je cílem, aby generální ředitelé zúčastněných průmyslových partnerů nalezli a podepsali písemnou dohodu o základních principech spolupráce na další fázi programu.
Projekt FCAS, který má být dodán Francii, Německu a Španělsku do roku 2040, čelí obrovskému tlaku. Vzájemná nedůvěra mezi Dassault a Airbusem zastavila jednání, přičemž Dassault požaduje 80 % kontrolu nad návrhem a vývojem jádrového stíhače, což je údaj, který Dassault popírá.
Douglas Barrie, odborník z IISS, poznamenal, že oslabený vztah mezi Paříží a Berlínem umožnil průmyslovým hráčům, aby se navzájem napadali. Odpor vůči dohodě může vážně ohrozit evropskou obrannou jednotu v době, kdy se na kontinentě vracejí válečné konflikty.Chcete využít této příležitosti?
Odpovědností vzdušných sil obou zemí je přezkoumat jejich příslušné požadavky jako součást snahy o obnovení politické kontroly. Francouzské úřady vyjádřily obavy, že Německo nemůže jednoduše vyvinout konkurenceschopný stealth stíhač ani motor samostatně.
Vzhledem k pokračujícímu nátlaku a rostoucímu obrannému rozpočtu Berlína se řeší alternativní plány včetně možnosti jednostranného projektu, což připomíná situaci z roku 1985, kdy Francie opustila program Eurofighter. Podle německých zdrojů jen zjištění, že bude-li projekt FCAS narušen, ohrozí nejen francouzsko-německou spolupráci, ale i budoucnost evropské obrany.