Portugalský výrobce se snaží prosadit v Asii na kolech za 5000 dolarů
Během pandemie lidé po celém světě znovu objevili cyklistiku a těšili se z každé příležitosti, jak se dostat z domu během výluky a zároveň se vyhnout smrkání a kýchání v metru a autobusech.
Když prodej jízdních kol v Evropě v roce 2020 vzrostl o více než 10 %, maloobchodníci, kteří byli závislí na asijských dodavatelích, se snažili uspokojit poptávku. Pro Emreho Ozgunese to představovalo příležitost.
Ozgunes, generální ředitel společnosti Carbon Team Lda., výrobce špičkových rámů jízdních kol v Portugalsku, sází na to, že získá náskok před výrobci v Asii, jejichž náklady na dopravu rostou a dodací lhůty se někdy protáhnou na více než rok. Na svém trhu s karbonovými rámy pro kola, která stojí 5 000 eur (119 000 Kč) a více, by mohl oslovit jezdce, kteří hledají domácí značku. „Až dosud neměli jinou možnost,“ říká Ozgunes. „S Carbon Teamem ji mají.“
Slabé zásobování a zpoždění dodávek během pandemie zvýšily povědomí o závislosti Evropy na Asii, pokud jde o zboží od obličejových masek po léky. To podnítilo výrobce, jako je Carbon Team, k expanzi v naději, že rychlejší dodací lhůty mohou kompenzovat ceny, které musí účtovat vzhledem k vyšším mzdám v Evropě – dokonce i v relativně levné zemi, jako je Portugalsko. „Rostoucí výroba některého zboží, jako jsou motocykly, jízdní kola nebo šperky – která v průběhu roku 2000 výrazně klesala – naznačuje, že se do Evropy vracejí malé kapsy“, říká Maeva Cousinová, vedoucí ekonomka společnosti Bloomberg Economics.
Zdroj: Getty Images
Největší výhodu budou mít evropské společnosti u dražších výrobků, jako jsou rámy Ozgunes, kde se kupující zajímají o původ a jsou ochotni připlatit si za zboží vyrobené v regionu. „Evropané stále více chtějí ‚Made in Europe‘,“ říká Gil Nadais, generální tajemník Abimota, obchodní skupiny výrobců jízdních kol a motocyklů. „Konkurence není o ceně.“
Portugalsko v roce 2019 sesadilo Itálii z pozice největšího evropského výrobce jízdních kol, ačkoli jeho produkce v roce 2021 ve výši 2,9 milionu kol zůstává za tím, co do Evropy vyvážejí výrobci v Asii. Podle společnosti Abimota zaměstnává toto odvětví v Portugalsku přibližně 10 000 lidí a vývoz v každém z posledních dvou let vzrostl o více než 30 %. Podle Conebi, obchodní skupiny evropských výrobců kol, Evropané loni koupili až 1 milion karbonových rámů, ale v regionu jich bylo vyrobeno méně než 30 000. Conebi předpovídá, že do roku 2030 by se zde mohlo vyrábět až 20 % karbonových rámů prodávaných v regionu – a Ozgunes se na tom chce podílet velkou měrou. Říká, že je schopen dodat rámy do šesti měsíců od obdržení návrhu zákazníka, zatímco asijskému konkurentovi by to trvalo třikrát déle.
Ozgunes v roce 2019 začal stavět továrnu za 8 milionů eur v Campii, tři hodiny jízdy autem (nebo velmi dlouhý den na kole) severně od Lisabonu, a nyní připravuje plány na rozšíření za 5 milionů eur. Chce se stát největším výrobcem karbonových rámů v Evropě a očekává, že letos téměř ztrojnásobí počet zaměstnanců na 120. Říká, že v roce 2024 se výroba zvýší z loňských 3 500 na 18 000 rámů a že se v příštím roce více než zdvojnásobí tržby na 10 milionů eur.
Zdroj: Getty Images
V jeho továrně pracovníci tvarují rámy lisováním uhlíku do kovových forem a poté je vkládají do pecí, kde se vlákno vypaluje, aby získalo pevnost. Po dokončení se rámy testují na strojích, které simulují otřesy, třesení a nárazy při jízdě. Ozgunes říká, že jeho rámy jsou vyrobeny z jednoho kusu uhlíkových vláken, nikoliv z více prvků slepených dohromady, díky čemuž jsou pevnější a až o 20 % lehčí než rámy některých konkurentů – některé váží méně než 800 gramů. „Je to stále velmi ruční proces,“ říká. „Proto je kolo z uhlíkových vláken mnohem dražší než kolo z hliníku.“
Čelí stále větší konkurenci. Italská společnost Bianchi SpA uvádí, že letos zahájí výrobu karbonových rámů v novém závodě nedaleko Milána. Společnost Ernesto Colnago hodlá ve své italské továrně v roce 2023 zvýšit výrobu o téměř 20 % na více než 7 000 kusů. V Evropě působí řada menších výrobců, například Hope Technology Ltd., která ve Velké Británii vyrábí asi 500 karbonových rámů ročně, francouzská společnost Look Cycle (výrobce rámů pro francouzský a americký olympijský cyklistický tým) a německá společnost Last GmbH, která se specializuje na horská kola.
V některých ohledech zůstává společnost Ozgunes závislá na dlouhých dodavatelských řetězcích. Karbonové vlákno, které používá, se vyrábí v Japonsku a poté se převáží do Itálie, kde se zpracovává, a teprve pak se dodává do Portugalska. Říká, že i když se setkal s určitými zádrhely při získávání několika specializovaných typů uhlíkových vláken, toto uspořádání nevytvořilo žádné nepřekonatelné překážky. Pro jeho zákazníky z řad výrobců jízdních kol je situace složitější. I když je rám vyroben v Evropě, komponenty, jako jsou brzdy a přehazovačky, obvykle pocházejí z Asie, a než se mnohé z nich získají, může to trvat i dva roky. Ozgunes říká, že někteří zákazníci hledají výrobce blíže k domovu a jeden evropský výrobce kol musel zrušit objednávku 300 rámů, které měly být dodány v lednu, protože nemohl sehnat díly. „Klienti nemyslí jen na rámy,“ říká Ozgunes. „I když je Carbon Team nejrychlejším dodavatelem na světě, je to k ničemu, pokud nemá komponenty.“
Když prodej jízdních kol v Evropě v roce 2020 vzrostl o více než 10 %, maloobchodníci, kteří byli závislí na asijských dodavatelích, se snažili uspokojit poptávku. Pro Emreho Ozgunese to představovalo příležitost.Ozgunes, generální ředitel společnosti Carbon Team Lda., výrobce špičkových rámů jízdních kol v Portugalsku, sází na to, že získá náskok před výrobci v Asii, jejichž náklady na dopravu rostou a dodací lhůty se někdy protáhnou na více než rok. Na svém trhu s karbonovými rámy pro kola, která stojí 5 000 eur a více, by mohl oslovit jezdce, kteří hledají domácí značku. „Až dosud neměli jinou možnost,“ říká Ozgunes. „S Carbon Teamem ji mají.“Slabé zásobování a zpoždění dodávek během pandemie zvýšily povědomí o závislosti Evropy na Asii, pokud jde o zboží od obličejových masek po léky. To podnítilo výrobce, jako je Carbon Team, k expanzi v naději, že rychlejší dodací lhůty mohou kompenzovat ceny, které musí účtovat vzhledem k vyšším mzdám v Evropě – dokonce i v relativně levné zemi, jako je Portugalsko. „Rostoucí výroba některého zboží, jako jsou motocykly, jízdní kola nebo šperky – která v průběhu roku 2000 výrazně klesala – naznačuje, že se do Evropy vracejí malé kapsy“, říká Maeva Cousinová, vedoucí ekonomka společnosti Bloomberg Economics.Největší výhodu budou mít evropské společnosti u dražších výrobků, jako jsou rámy Ozgunes, kde se kupující zajímají o původ a jsou ochotni připlatit si za zboží vyrobené v regionu. „Evropané stále více chtějí ‚Made in Europe‘,“ říká Gil Nadais, generální tajemník Abimota, obchodní skupiny výrobců jízdních kol a motocyklů. „Konkurence není o ceně.“Portugalsko v roce 2019 sesadilo Itálii z pozice největšího evropského výrobce jízdních kol, ačkoli jeho produkce v roce 2021 ve výši 2,9 milionu kol zůstává za tím, co do Evropy vyvážejí výrobci v Asii. Podle společnosti Abimota zaměstnává toto odvětví v Portugalsku přibližně 10 000 lidí a vývoz v každém z posledních dvou let vzrostl o více než 30 %. Podle Conebi, obchodní skupiny evropských výrobců kol, Evropané loni koupili až 1 milion karbonových rámů, ale v regionu jich bylo vyrobeno méně než 30 000. Conebi předpovídá, že do roku 2030 by se zde mohlo vyrábět až 20 % karbonových rámů prodávaných v regionu – a Ozgunes se na tom chce podílet velkou měrou. Říká, že je schopen dodat rámy do šesti měsíců od obdržení návrhu zákazníka, zatímco asijskému konkurentovi by to trvalo třikrát déle.Ozgunes v roce 2019 začal stavět továrnu za 8 milionů eur v Campii, tři hodiny jízdy autem severně od Lisabonu, a nyní připravuje plány na rozšíření za 5 milionů eur. Chce se stát největším výrobcem karbonových rámů v Evropě a očekává, že letos téměř ztrojnásobí počet zaměstnanců na 120. Říká, že v roce 2024 se výroba zvýší z loňských 3 500 na 18 000 rámů a že se v příštím roce více než zdvojnásobí tržby na 10 milionů eur.V jeho továrně pracovníci tvarují rámy lisováním uhlíku do kovových forem a poté je vkládají do pecí, kde se vlákno vypaluje, aby získalo pevnost. Po dokončení se rámy testují na strojích, které simulují otřesy, třesení a nárazy při jízdě. Ozgunes říká, že jeho rámy jsou vyrobeny z jednoho kusu uhlíkových vláken, nikoliv z více prvků slepených dohromady, díky čemuž jsou pevnější a až o 20 % lehčí než rámy některých konkurentů – některé váží méně než 800 gramů. „Je to stále velmi ruční proces,“ říká. „Proto je kolo z uhlíkových vláken mnohem dražší než kolo z hliníku.“Čelí stále větší konkurenci. Italská společnost Bianchi SpA uvádí, že letos zahájí výrobu karbonových rámů v novém závodě nedaleko Milána. Společnost Ernesto Colnago hodlá ve své italské továrně v roce 2023 zvýšit výrobu o téměř 20 % na více než 7 000 kusů. V Evropě působí řada menších výrobců, například Hope Technology Ltd., která ve Velké Británii vyrábí asi 500 karbonových rámů ročně, francouzská společnost Look Cycle a německá společnost Last GmbH, která se specializuje na horská kola.V některých ohledech zůstává společnost Ozgunes závislá na dlouhých dodavatelských řetězcích. Karbonové vlákno, které používá, se vyrábí v Japonsku a poté se převáží do Itálie, kde se zpracovává, a teprve pak se dodává do Portugalska. Říká, že i když se setkal s určitými zádrhely při získávání několika specializovaných typů uhlíkových vláken, toto uspořádání nevytvořilo žádné nepřekonatelné překážky. Pro jeho zákazníky z řad výrobců jízdních kol je situace složitější. I když je rám vyroben v Evropě, komponenty, jako jsou brzdy a přehazovačky, obvykle pocházejí z Asie, a než se mnohé z nich získají, může to trvat i dva roky. Ozgunes říká, že někteří zákazníci hledají výrobce blíže k domovu a jeden evropský výrobce kol musel zrušit objednávku 300 rámů, které měly být dodány v lednu, protože nemohl sehnat díly. „Klienti nemyslí jen na rámy,“ říká Ozgunes. „I když je Carbon Team nejrychlejším dodavatelem na světě, je to k ničemu, pokud nemá komponenty.“
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...