Ta se po většinu minulého desetiletí opírala o velmi uvolněnou měnovou politiku, aby financovala svůj nerentabilní růst. Zvýšená inflace donutila Federální rezervní systém k rychlému zvýšení úrokových sazeb, a to vytvořilo měkčí makroprostředí, které v krátké době zcela změnilo vyhlídky společnosti. Akcie se v důsledku toho prudce propadly.
Ale jen proto, že akcie společnosti Carvana klesly od začátku roku 2022 o neuvěřitelných 97 %, neznamená to, že akcionáři, kteří právě teď sedí na nerealizovaných (nebo realizovaných) ztrátách, se stále nemohou poučit z potenciální chyby. Ve skutečnosti je zde jedna důležitá věc, kterou může působivý vzestup a nyní vyslovené potíže společnosti Carvana investory naučit.
Agresivní růst
Růst společnosti Carvana před rokem 2022 byl naprosto závratný. V roce 2014 vykázal tento e-shop s ojetými vozy tržby ve výši 42 milionů dolarů a prodal 2 105 vozů. V roce 2021 dokázala společnost Carvana vygenerovat tržby ve výši 12,8 miliardy dolarů a prodat 425 237 maloobchodních jednotek. A tyto směšné zisky přilákaly investory do společnosti, která narušovala obrovský průmysl ojetých automobilů v USA v hodnotě 1,2 bilionu dolarů.
Zdroj: Getty Images
Pak přišel rok 2022 a bylo to jinak. Tržby sice meziročně vzrostly o 6 %, ale vyšší náklady vedly k čisté ztrátě 2,9 miliardy dolarů, zatímco v roce 2021 činila čistá ztráta 287 milionů dolarů. Rostoucí úrokové sazby také zpochybnily přežití společnosti, což přimělo hlavní věřitele společnosti Carvana, aby se dohodli na spolupráci při případné finanční restrukturalizaci.
Ke cti vedení je třeba přičíst, že ze strategického hlediska učinilo pravděpodobně správné kroky, pokud se podíváme zpět. Investice do svých rozpoznatelných prodejních automatů a obrovských regeneračních center, stejně jako akvizice společnosti ADESA za 2,2 miliardy dolarů, byly kroky učiněné za účelem proniknutí společnosti Carvana na další trhy a rozšíření po celé zemi. Koneckonců, Carvana akcionářům tvrdila, že na určité úrovni rozsahu bude společnost pevně ziskové, takže dávalo smysl pokusit se tam dostat co nejrychleji.
Co kdyby vedoucí tým zaujal opatrnější přístup? Tato situace sice chrání před nepředvídatelnými událostmi, jako je recese, ale mohla by připravit půdu pro konkurenta, který by byl agresivnější a získal podíl na trhu, o který usilovala společnost Carvana.
Zdroj: Unsplash
Vedení společnosti Carvana mělo lépe plánovat nepříznivý ekonomický scénář, zejména proto, že je tato společnost tak kapitálově náročná. Ve skutečnosti by si tento přístup měly osvojit všechny manažerské týmy a připravit se na nejhorší, dokonce i na recesi. Dobré časy netrvají věčně a společnost Carvana to zjistila na vlastní kůži.
Buďte obezřetní
Pro minulé i současné akcionáře společnosti Carvana z této šlamastyky vyplývá, že byste měli být mnohem opatrnější, pokud jde o společnosti, které se ve svém úspěchu tolik spoléhají na dobré makro podmínky. Dalším způsobem, jak o tom přemýšlet, je být o něco skeptičtější při pohledu na podniky, které jsou závislé na faktorech do značné míry mimo jejich kontrolu. Výhodou tohoto pohledu je, že nepředvídatelné události, jako je vysoká inflace a zvyšování úrokových sazeb zavedené za účelem jejího zpomalení, nebudou tak škodlivé.
Abychom byli spravedliví, tento argument se může týkat i těch nejziskovějších podniků, jako je například Alphabet nebo Mastercard. První z nich spoléhá na silnou ekonomiku, aby trh s digitální reklamou mohl růst. A druhý jmenovaný také nemá rád recesi, protože to znamená, že spotřebitelské výdaje a cestování budou pod tlakem. Klíčové však je, že prokázaly schopnost přečkat jakoukoli bouři, která se jim postaví do cesty, a to zejména díky svým konkurenčním výhodám a dobré finanční pozici.
Zdroj: Bloomberg
Na druhou stranu společnost Carvana není na stejné lodi. Stačí se podívat na proměnné, které tato společnost potřebuje ke svému růstu a úspěchu. Společnost Carvana potřebuje nízké úrokové sazby, aby byl nákup ojetých automobilů pro spotřebitele cenově dostupný, ale nemá žádnou kontrolu nad tržními úrokovými sazbami. A co víc, podnik potřebuje, aby ceny ojetých automobilů neklesaly jako v roce 2022, aby se jeho zásoby neznehodnocovaly příliš rychle, což by společnost Carvana nutilo prodávat s nižšími hrubými maržemi, než předpokládala. A tyto problémy ještě zhoršuje skutečnost, že podnik je masivně zadlužen a trvale nevytváří kladný čistý zisk.
Přestože si dnes v Carvaně ponechávám malou pozici, protože doufám, že se společnosti podaří úspěšně proplout současným rozbouřeným mořem a nakonec rozšířit svůj podíl na trhu, jak jsem si původně myslel, budu se snažit zaměřit své investice do budoucna na podniky, které mají větší kontrolu nad svým osudem. Možná byste se touto cestou měli vydat i vy.
Ta se po většinu minulého desetiletí opírala o velmi uvolněnou měnovou politiku, aby financovala svůj nerentabilní růst. Zvýšená inflace donutila Federální rezervní systém k rychlému zvýšení úrokových sazeb, a to vytvořilo měkčí makroprostředí, které v krátké době zcela změnilo vyhlídky společnosti. Akcie se v důsledku toho prudce propadly.Ale jen proto, že akcie společnosti Carvana klesly od začátku roku 2022 o neuvěřitelných 97 %, neznamená to, že akcionáři, kteří právě teď sedí na nerealizovaných ztrátách, se stále nemohou poučit z potenciální chyby. Ve skutečnosti je zde jedna důležitá věc, kterou může působivý vzestup a nyní vyslovené potíže společnosti Carvana investory naučit.Růst společnosti Carvana před rokem 2022 byl naprosto závratný. V roce 2014 vykázal tento e-shop s ojetými vozy tržby ve výši 42 milionů dolarů a prodal 2 105 vozů. V roce 2021 dokázala společnost Carvana vygenerovat tržby ve výši 12,8 miliardy dolarů a prodat 425 237 maloobchodních jednotek. A tyto směšné zisky přilákaly investory do společnosti, která narušovala obrovský průmysl ojetých automobilů v USA v hodnotě 1,2 bilionu dolarů.Pak přišel rok 2022 a bylo to jinak. Tržby sice meziročně vzrostly o 6 %, ale vyšší náklady vedly k čisté ztrátě 2,9 miliardy dolarů, zatímco v roce 2021 činila čistá ztráta 287 milionů dolarů. Rostoucí úrokové sazby také zpochybnily přežití společnosti, což přimělo hlavní věřitele společnosti Carvana, aby se dohodli na spolupráci při případné finanční restrukturalizaci.Ke cti vedení je třeba přičíst, že ze strategického hlediska učinilo pravděpodobně správné kroky, pokud se podíváme zpět. Investice do svých rozpoznatelných prodejních automatů a obrovských regeneračních center, stejně jako akvizice společnosti ADESA za 2,2 miliardy dolarů, byly kroky učiněné za účelem proniknutí společnosti Carvana na další trhy a rozšíření po celé zemi. Koneckonců, Carvana akcionářům tvrdila, že na určité úrovni rozsahu bude společnost pevně ziskové, takže dávalo smysl pokusit se tam dostat co nejrychleji.Co kdyby vedoucí tým zaujal opatrnější přístup? Tato situace sice chrání před nepředvídatelnými událostmi, jako je recese, ale mohla by připravit půdu pro konkurenta, který by byl agresivnější a získal podíl na trhu, o který usilovala společnost Carvana.Vedení společnosti Carvana mělo lépe plánovat nepříznivý ekonomický scénář, zejména proto, že je tato společnost tak kapitálově náročná. Ve skutečnosti by si tento přístup měly osvojit všechny manažerské týmy a připravit se na nejhorší, dokonce i na recesi. Dobré časy netrvají věčně a společnost Carvana to zjistila na vlastní kůži.Pro minulé i současné akcionáře společnosti Carvana z této šlamastyky vyplývá, že byste měli být mnohem opatrnější, pokud jde o společnosti, které se ve svém úspěchu tolik spoléhají na dobré makro podmínky. Dalším způsobem, jak o tom přemýšlet, je být o něco skeptičtější při pohledu na podniky, které jsou závislé na faktorech do značné míry mimo jejich kontrolu. Výhodou tohoto pohledu je, že nepředvídatelné události, jako je vysoká inflace a zvyšování úrokových sazeb zavedené za účelem jejího zpomalení, nebudou tak škodlivé.Abychom byli spravedliví, tento argument se může týkat i těch nejziskovějších podniků, jako je například Alphabet nebo Mastercard. První z nich spoléhá na silnou ekonomiku, aby trh s digitální reklamou mohl růst. A druhý jmenovaný také nemá rád recesi, protože to znamená, že spotřebitelské výdaje a cestování budou pod tlakem. Klíčové však je, že prokázaly schopnost přečkat jakoukoli bouři, která se jim postaví do cesty, a to zejména díky svým konkurenčním výhodám a dobré finanční pozici.Na druhou stranu společnost Carvana není na stejné lodi. Stačí se podívat na proměnné, které tato společnost potřebuje ke svému růstu a úspěchu. Společnost Carvana potřebuje nízké úrokové sazby, aby byl nákup ojetých automobilů pro spotřebitele cenově dostupný, ale nemá žádnou kontrolu nad tržními úrokovými sazbami. A co víc, podnik potřebuje, aby ceny ojetých automobilů neklesaly jako v roce 2022, aby se jeho zásoby neznehodnocovaly příliš rychle, což by společnost Carvana nutilo prodávat s nižšími hrubými maržemi, než předpokládala. A tyto problémy ještě zhoršuje skutečnost, že podnik je masivně zadlužen a trvale nevytváří kladný čistý zisk.Přestože si dnes v Carvaně ponechávám malou pozici, protože doufám, že se společnosti podaří úspěšně proplout současným rozbouřeným mořem a nakonec rozšířit svůj podíl na trhu, jak jsem si původně myslel, budu se snažit zaměřit své investice do budoucna na podniky, které mají větší kontrolu nad svým osudem. Možná byste se touto cestou měli vydat i vy.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...