března o 14 % poté, co čínský gigant v oblasti elektronického obchodu a technologií oznámil, že rozdělí své podnikání do šesti nových skupin: Cloud Intelligence, Taobao Tmall Commerce, Local Services, Cainiao Smart Logistics, Global Digital Commerce a Digital Media and Entertainment Group. Všech šest skupin povedou samostatní generální ředitelé a většina z nich bude usilovat o nové financování od externích investorů nebo o uvedení akcií na burzu.
V dopise svým zaměstnancům generální ředitel společnosti Alibaba Daniel Zhang uvedl, že restrukturalizace umožní společnosti stát se „agilnější, zkrátit rozhodovací vazby a rychleji reagovat“ na všechny změny na trhu. Zapálí však tento krok skutečně oheň pod akciemi Alibaby, které zůstávají téměř 70 % pod svým historickým maximem z října 2020?
Nejedná se o novou strategii
Rozdělení společnosti Alibaba do šesti nových jednotek představuje největší restrukturalizaci v její 24leté historii, ale podobné kroky jsme již viděli u jejích kolegů v oboru.
Zdroj: Shutterstock
V roce 2018 společnost Tencent (TCEHY 1,28 %) snížila celkový počet svých obchodních jednotek ze sedmi na šest sloučením některých svých podniků a tato restrukturalizace jí umožnila rozšířit své neherní jednotky, aby snížila svou expozici vůči tehdejším přísnějším čínským herním předpisům. V témže roce také vyčlenila společnost Tencent Music (TME 2,17 %) v rámci nové primární veřejné nabídky akcií (IPO) na newyorské burze.
Konkurent Alibaby v oblasti elektronického obchodování, společnost JD.com (JD 7,82 %), rovněž zahájila v Hongkongu v letech 2020 a 2021 nové IPO svých zdravotnických a logistických poboček. Plánované IPO pro fintech odnož JD však bylo narychlo zrušeno poté, co čínské regulační orgány nečekaně zmařily IPO fintech odnože Alibaba Ant Group na konci roku 2020.
Stejně jako u společností Tencent a JD se restrukturalizace společnosti Alibaba příliš nedotkne jejích investorů. Alibaba bude stále mateřskou holdingovou společností všech šesti společností stejně jako Alphabet vlastní Google a jeho menší sesterské společnosti. Všichni její noví generální ředitelé budou stále podléhat Danielu Zhangovi, který bude zastávat funkci generálního ředitele Alibaby i nové skupiny Cloud Intelligence Group.
Vyřeší tato restrukturalizace problémy společnosti Alibaba?
Největším problémem společnosti Alibaba je v současné době pomalý růst jejího čínského obchodu, který generuje většinu příjmů z internetových tržišť Taobao a Tmall. Tento segment tvořil ve fiskálním roce 2022 (který skončil loni v březnu) 69 % jejího nejvyššího obratu, ale v uplynulém roce jej zasáhly pomalejší spotřebitelské výdaje v Číně, narušení v důsledku výluk COVID-19 a intenzivní konkurence ze strany JD, Pinduoduo a dalších tržišť pro elektronické obchodování. Aby toho nebylo málo, čínské antimonopolní úřady rovněž tlačí na obchodní činnost společnosti Alibaba pokutami, omezením exkluzivních dohod s obchodníky a přísnějšími pravidly pro její ztrátové propagační akce.
Zdroj: Reuters
Příjmy společnosti Alibaba z čínského obchodu vzrostly ve fiskálním roce 2022 o 18 %, ale v prvních devíti měsících fiskálního roku 2023 vzrostly meziročně pouze o 1 %. Toto zpomalení je znepokojivé, protože Alibaba generuje veškerý svůj zisk z čínského obchodu, kterým dotuje expanzi svých nerentabilních aktivit v oblasti cloudu, digitálních médií a inovačních iniciativ. Její příjmy z čínského elektronického obchodu s vyšší marží také kompenzují nižší marže z jejích kamenných obchodů, přeshraničních tržišť (AliExpress a Kaola) a jejích zahraničních tržišť (Lazada v jihovýchodní Asii a Trendyol v Turecku).
Společnost Alibaba rozšířila tyto segmenty s nižší marží, aby kompenzovala zpomalující se růst svého čínského obchodu, ale tato expanze výrazně snížila její provozní marže od vstupu na burzu v roce 2014.
Tváří v tvář tomuto přetrvávajícímu tlaku je pro Alibabu chytré rozdělit své podnikání na šest samostatných jednotek, které mohou rozšířit své podnikání, přilákat více externích investorů a samy získat nové peníze prostřednictvím nových IPO. Investoři by tak pravděpodobně získali jasnější přehled o růstu a ziskovosti jednotlivých menších obchodních divizí a rozdělením svého rozsáhlého a na trhu dominantního ekosystému by mohla dokonce uklidnit čínské antimonopolní úřady.
Zdroj: Unsplash
Tato změna však její akcie nezvýší
Alibaba podniká několik kroků správným směrem, ale její krátkodobý růst by měl zůstat pomalý, protože se potýká s makroekonomickými a konkurenčními překážkami. Analytici očekávají, že její tržby a čistý zisk ve fiskálním roce 2023 vzrostou o 2 %, resp. 12 %.
Ve fiskálním roce 2024 očekávají nárůst příjmů o 10 % a čistého zisku o 62 %, protože v Číně dochází k oživení po skončení COVID a její hlavní činnosti se postupně stabilizují. Její akcie stále vypadají levně při 16násobku zisku v příštím roce, ale investoři se pravděpodobně budou Alibabě i nadále vyhýbat, dokud se její čínské obchodní aktivity nestabilizují a dokud se konečně nevyřeší hrozby vyřazení čínských akcií z burzy kótovaných na americkém trhu. Pokud jde o její restrukturalizační úsilí, její nové obchodní jednotky by také mohly mít problémy se zajištěním nového financování nebo s uvedením svých akcií na burzu, dokud se nezlepší makroekonomické prostředí.
Stručně řečeno, restrukturalizace společnosti Alibaba je chytré obchodní rozhodnutí, které by mohlo zefektivnit její rozsáhlé podnikání, ale rozhodně nevyřeší její krátkodobé problémy ani neposílí její akcie v tomto roce.
března o 14 % poté, co čínský gigant v oblasti elektronického obchodu a technologií oznámil, že rozdělí své podnikání do šesti nových skupin: Cloud Intelligence, Taobao Tmall Commerce, Local Services, Cainiao Smart Logistics, Global Digital Commerce a Digital Media and Entertainment Group. Všech šest skupin povedou samostatní generální ředitelé a většina z nich bude usilovat o nové financování od externích investorů nebo o uvedení akcií na burzu.V dopise svým zaměstnancům generální ředitel společnosti Alibaba Daniel Zhang uvedl, že restrukturalizace umožní společnosti stát se „agilnější, zkrátit rozhodovací vazby a rychleji reagovat“ na všechny změny na trhu. Zapálí však tento krok skutečně oheň pod akciemi Alibaby, které zůstávají téměř 70 % pod svým historickým maximem z října 2020?Rozdělení společnosti Alibaba do šesti nových jednotek představuje největší restrukturalizaci v její 24leté historii, ale podobné kroky jsme již viděli u jejích kolegů v oboru.V roce 2018 společnost Tencent snížila celkový počet svých obchodních jednotek ze sedmi na šest sloučením některých svých podniků a tato restrukturalizace jí umožnila rozšířit své neherní jednotky, aby snížila svou expozici vůči tehdejším přísnějším čínským herním předpisům. V témže roce také vyčlenila společnost Tencent Music v rámci nové primární veřejné nabídky akcií na newyorské burze.Konkurent Alibaby v oblasti elektronického obchodování, společnost JD.com , rovněž zahájila v Hongkongu v letech 2020 a 2021 nové IPO svých zdravotnických a logistických poboček. Plánované IPO pro fintech odnož JD však bylo narychlo zrušeno poté, co čínské regulační orgány nečekaně zmařily IPO fintech odnože Alibaba Ant Group na konci roku 2020.Stejně jako u společností Tencent a JD se restrukturalizace společnosti Alibaba příliš nedotkne jejích investorů. Alibaba bude stále mateřskou holdingovou společností všech šesti společností stejně jako Alphabet vlastní Google a jeho menší sesterské společnosti. Všichni její noví generální ředitelé budou stále podléhat Danielu Zhangovi, který bude zastávat funkci generálního ředitele Alibaby i nové skupiny Cloud Intelligence Group.Největším problémem společnosti Alibaba je v současné době pomalý růst jejího čínského obchodu, který generuje většinu příjmů z internetových tržišť Taobao a Tmall. Tento segment tvořil ve fiskálním roce 2022 69 % jejího nejvyššího obratu, ale v uplynulém roce jej zasáhly pomalejší spotřebitelské výdaje v Číně, narušení v důsledku výluk COVID-19 a intenzivní konkurence ze strany JD, Pinduoduo a dalších tržišť pro elektronické obchodování. Aby toho nebylo málo, čínské antimonopolní úřady rovněž tlačí na obchodní činnost společnosti Alibaba pokutami, omezením exkluzivních dohod s obchodníky a přísnějšími pravidly pro její ztrátové propagační akce.Příjmy společnosti Alibaba z čínského obchodu vzrostly ve fiskálním roce 2022 o 18 %, ale v prvních devíti měsících fiskálního roku 2023 vzrostly meziročně pouze o 1 %. Toto zpomalení je znepokojivé, protože Alibaba generuje veškerý svůj zisk z čínského obchodu, kterým dotuje expanzi svých nerentabilních aktivit v oblasti cloudu, digitálních médií a inovačních iniciativ. Její příjmy z čínského elektronického obchodu s vyšší marží také kompenzují nižší marže z jejích kamenných obchodů, přeshraničních tržišť a jejích zahraničních tržišť .Společnost Alibaba rozšířila tyto segmenty s nižší marží, aby kompenzovala zpomalující se růst svého čínského obchodu, ale tato expanze výrazně snížila její provozní marže od vstupu na burzu v roce 2014.Tváří v tvář tomuto přetrvávajícímu tlaku je pro Alibabu chytré rozdělit své podnikání na šest samostatných jednotek, které mohou rozšířit své podnikání, přilákat více externích investorů a samy získat nové peníze prostřednictvím nových IPO. Investoři by tak pravděpodobně získali jasnější přehled o růstu a ziskovosti jednotlivých menších obchodních divizí a rozdělením svého rozsáhlého a na trhu dominantního ekosystému by mohla dokonce uklidnit čínské antimonopolní úřady.Alibaba podniká několik kroků správným směrem, ale její krátkodobý růst by měl zůstat pomalý, protože se potýká s makroekonomickými a konkurenčními překážkami. Analytici očekávají, že její tržby a čistý zisk ve fiskálním roce 2023 vzrostou o 2 %, resp. 12 %.Ve fiskálním roce 2024 očekávají nárůst příjmů o 10 % a čistého zisku o 62 %, protože v Číně dochází k oživení po skončení COVID a její hlavní činnosti se postupně stabilizují. Její akcie stále vypadají levně při 16násobku zisku v příštím roce, ale investoři se pravděpodobně budou Alibabě i nadále vyhýbat, dokud se její čínské obchodní aktivity nestabilizují a dokud se konečně nevyřeší hrozby vyřazení čínských akcií z burzy kótovaných na americkém trhu. Pokud jde o její restrukturalizační úsilí, její nové obchodní jednotky by také mohly mít problémy se zajištěním nového financování nebo s uvedením svých akcií na burzu, dokud se nezlepší makroekonomické prostředí.Stručně řečeno, restrukturalizace společnosti Alibaba je chytré obchodní rozhodnutí, které by mohlo zefektivnit její rozsáhlé podnikání, ale rozhodně nevyřeší její krátkodobé problémy ani neposílí její akcie v tomto roce.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...