Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Výrobci elektromobilů, ohrožení nedostatkem, závodí o dodávky lithia do baterií

Výrobci automobilů, ohrožení možným nedostatkem lithia pro baterie elektromobilů, se předhánějí v zajištění dodávek kdysi skrytého "bílého zlata" v politicky a ekologicky náročné soutěži od Číny přes Nevadu až po Chile.

Jan Golda Autor: Jan Golda
28 června, 2023
6 min. čtení
Zdroj: Bloomberg

Zdroj: Bloomberg

6 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

General Motors Co. a mateřská společnost čínské BYD Auto Ltd. se vydaly přímo ke zdroji a koupily podíly v těžařích lithia, což je v odvětví, které je závislé na externích dodavatelích mědi a dalších surovin, vzácný krok. Další investují do rafinace lithia nebo do podniků na recyklaci stříbřitě bílého kovu z použitých baterií.

Nedostatek dodávek lithia by byl překážkou pro plány na zvýšení prodeje desítek milionů elektromobilů ročně. Podněcuje politický konflikt o zdroje a stížnosti na ekologické náklady na jejich těžbu.

Finanční ředitel GM Paul A. Jacobson na konferenci Deutsche Bank v polovině června uvedl: „Toto riziko již máme, že nebudeme schopni získat dostatek.“

„Musíme navázat partnerství s lidmi, kteří nám mohou lithium dodat v podobě, kterou potřebujeme,“ řekl Jacobson.

Společnost Ford Motor Co. podepsala s dodavateli lithia na dvou kontinentech smlouvy na dobu až 11 let dopředu. Společnosti Volkswagen AG a Honda Motor Co. se snaží snížit svou potřebu čerstvě vytěžené rudy vytvořením recyklačních podniků.

Advertisement
Zdroj: Getty Images

Celosvětová produkce lithia se v tomto desetiletí ztrojnásobí, ale hrozí, že prodej elektrických SUV, sportovních vozů a sedanů, který v loňském roce vzrostl o 55 %, tento nárůst předstihne. Každá baterie vyžaduje asi osm kilogramů (17 liber) lithia a kobalt, nikl a další kovy.

„Dodávky baterií pro elektromobily budou nedostatečné,“ řekl Joshua Cobb, vedoucí analytik automobilového průmyslu společnosti BMI.

K nejistotě přispívá i to, že lithium se stalo dalším konfliktem v napjatých americko-čínských vztazích.

Peking, Washington a další vlády považují dodávky kovů pro elektromobily za strategickou záležitost a zpřísňují kontroly přístupu k nim. Kanada loni nařídila třem čínským společnostem, aby z bezpečnostních důvodů prodaly aktiva na těžbu lithia.

Vlády dalších zemí, včetně Indonésie, Chile a Zimbabwe, se snaží maximalizovat výnosy z ložisek lithia, kobaltu a niklu tím, že vyžadují, aby těžaři před vývozem investovali do rafinace a zpracování.

Společnost GM si kupuje přímý přístup k lithiu tím, že investuje 650 milionů dolarů do kanadského developera nevadského dolu, který je největším zdrojem v USA. Na oplátku GM tvrdí, že získá dostatek lithia pro 1 milion vozidel ročně.

Ochránci přírody a američtí indiáni žádají federální soud, aby zablokoval rozvoj nevadského dolu, který Bidenova administrativa přijala jako součást svého programu čisté energie. Odpůrci tvrdí, že by mohl otrávit vodní zdroje a půdu a znečistit hnízdiště ptáků.

Zdroj: Getty Images

Podle Leonarda Paoliho a Timura Gula z Mezinárodní energetické agentury může průmysl i přes rostoucí produkci čelit nedostatku lithia a kobaltu již v roce 2025, pokud se do výroby nebude investovat dostatečné množství.

„Úzká místa na straně nabídky se stávají skutečným problémem,“ uvedli Paoli a Gul v loňské zprávě.

Podle Alastaira Bedwella ze společnosti GlobalData mohou výrobci automobilů vkládat vlastní peníze, aby uklidnili „notoricky rizikově averzní“ těžaře. Podle něj se těžaři zdráhají „jít do všeho“ v oblasti lithia, dokud si nebudou jisti, že průmysl nepřejde na baterie vyráběné z jiných kovů.

I kdyby se tak stalo, vývoj zdrojů lithia je proces trvající několik let.

Celosvětové zásoby lithia odhaduje americká geologická služba na 80 milionů tun.

Největší jsou v Bolívii (21 milionů tun), následuje Austrálie (17 milionů) a Chile (9 milionů).

Prognózy roční produkce se pohybují až na úrovni 1,5 milionu tun do roku 2030. Pokud však bude prodej elektromobilů i nadále růst dvouciferným ročním tempem, poptávka se podle prognóz zvýší až na 3 miliony tun.

Podle výzkumné společnosti EV Volumes se prodej elektromobilů rozjel v roce 2021 a oproti předchozímu roku se více než zdvojnásobil na 6,8 milionu. V loňském roce se prodeje zvýšily na 10,5 milionu.

Čína se na loňském prodeji podílela 60 %, na výrobě dvěma třetinami a na výrobě baterií třemi čtvrtinami.

Prezident Joe Biden loni oznámil oficiální cíl, aby do roku 2030 byla polovina všech nových automobilů prodaných ve Spojených státech elektrická nebo vyrobená jinou technologií s nulovými emisemi.

S rostoucím prodejem roste i oficiální znepokojení, zejména ve Washingtonu a Pekingu, ohledně přístupu k lithiu a dalším nerostným surovinám a potenciální strategické konkurence.

Bateriová jednotka koncernu Volkswagen, PowerCo, podepsala loni v srpnu s Kanadou dohodu o rozvoji dodavatelů „kritických surovin“ včetně lithia, kobaltu a niklu.

Německý kancléř Olaf Scholz ve svém prohlášení uvítal spolupráci s „blízkými přáteli“ v oblasti „surovinového zabezpečení“.

Čínská vláda obvinila Spojené státy, Kanadu, Japonsko a další vlády, že zneužívají falešných obav o bezpečnost, aby poškodily čínské konkurenty v oblasti elektromobilů, chytrých telefonů, čisté energie a dalších nových technologií.

Ostatní vlády čínské investice vítají. Největší čínský výrobce lithia, společnost Ganfeng Lithium Co. loni koupila argentinskou společnost Lithea Inc. za 962 milionů dolarů.

Zdroj: Getty Images

Asi dvě třetiny světové produkce lithia pochází z dolů. To zahrnuje drcení horniny a použití kyselin k extrakci kovů. Po těžbě zůstávají toxické hromady hlušiny s obsahem chemikálií.

Zbytek se těží ze solných jezer nebo solných plání. To může vyžadovat rozsáhlé odpařovací rybníky.

Průmysl pracuje na technologii těžby lithia z horkých pramenů a jílových ložisek s menším dopadem na životní prostředí.

Výrobci automobilů se při zvyšování dodávek potýkají s další překážkou: Nedostatek rafinačních kapacit pro čištění surového lithia na materiál pro baterie.

Společnost Tesla Inc. staví rafinerii v Texasu. Další společnosti včetně BMW AG kupují podíly v rafineriích.

Pokud jde o GM, „nevím“, zda postaví vlastní rafinerii, řekl Jacobson.

General Motors Co. a mateřská společnost čínské BYD Auto Ltd. se vydaly přímo ke zdroji a koupily podíly v těžařích lithia, což je v odvětví, které je závislé na externích dodavatelích mědi a dalších surovin, vzácný krok. Další investují do rafinace lithia nebo do podniků na recyklaci stříbřitě bílého kovu z použitých baterií.Nedostatek dodávek lithia by byl překážkou pro plány na zvýšení prodeje desítek milionů elektromobilů ročně. Podněcuje politický konflikt o zdroje a stížnosti na ekologické náklady na jejich těžbu.Finanční ředitel GM Paul A. Jacobson na konferenci Deutsche Bank v polovině června uvedl: „Toto riziko již máme, že nebudeme schopni získat dostatek.“„Musíme navázat partnerství s lidmi, kteří nám mohou lithium dodat v podobě, kterou potřebujeme,“ řekl Jacobson.Společnost Ford Motor Co. podepsala s dodavateli lithia na dvou kontinentech smlouvy na dobu až 11 let dopředu. Společnosti Volkswagen AG a Honda Motor Co. se snaží snížit svou potřebu čerstvě vytěžené rudy vytvořením recyklačních podniků.Celosvětová produkce lithia se v tomto desetiletí ztrojnásobí, ale hrozí, že prodej elektrických SUV, sportovních vozů a sedanů, který v loňském roce vzrostl o 55 %, tento nárůst předstihne. Každá baterie vyžaduje asi osm kilogramů lithia a kobalt, nikl a další kovy.„Dodávky baterií pro elektromobily budou nedostatečné,“ řekl Joshua Cobb, vedoucí analytik automobilového průmyslu společnosti BMI.K nejistotě přispívá i to, že lithium se stalo dalším konfliktem v napjatých americko-čínských vztazích.Peking, Washington a další vlády považují dodávky kovů pro elektromobily za strategickou záležitost a zpřísňují kontroly přístupu k nim. Kanada loni nařídila třem čínským společnostem, aby z bezpečnostních důvodů prodaly aktiva na těžbu lithia.Vlády dalších zemí, včetně Indonésie, Chile a Zimbabwe, se snaží maximalizovat výnosy z ložisek lithia, kobaltu a niklu tím, že vyžadují, aby těžaři před vývozem investovali do rafinace a zpracování.Společnost GM si kupuje přímý přístup k lithiu tím, že investuje 650 milionů dolarů do kanadského developera nevadského dolu, který je největším zdrojem v USA. Na oplátku GM tvrdí, že získá dostatek lithia pro 1 milion vozidel ročně.Ochránci přírody a američtí indiáni žádají federální soud, aby zablokoval rozvoj nevadského dolu, který Bidenova administrativa přijala jako součást svého programu čisté energie. Odpůrci tvrdí, že by mohl otrávit vodní zdroje a půdu a znečistit hnízdiště ptáků.Podle Leonarda Paoliho a Timura Gula z Mezinárodní energetické agentury může průmysl i přes rostoucí produkci čelit nedostatku lithia a kobaltu již v roce 2025, pokud se do výroby nebude investovat dostatečné množství.„Úzká místa na straně nabídky se stávají skutečným problémem,“ uvedli Paoli a Gul v loňské zprávě.Podle Alastaira Bedwella ze společnosti GlobalData mohou výrobci automobilů vkládat vlastní peníze, aby uklidnili „notoricky rizikově averzní“ těžaře. Podle něj se těžaři zdráhají „jít do všeho“ v oblasti lithia, dokud si nebudou jisti, že průmysl nepřejde na baterie vyráběné z jiných kovů.I kdyby se tak stalo, vývoj zdrojů lithia je proces trvající několik let.Celosvětové zásoby lithia odhaduje americká geologická služba na 80 milionů tun.Největší jsou v Bolívii , následuje Austrálie a Chile .Prognózy roční produkce se pohybují až na úrovni 1,5 milionu tun do roku 2030. Pokud však bude prodej elektromobilů i nadále růst dvouciferným ročním tempem, poptávka se podle prognóz zvýší až na 3 miliony tun.Podle výzkumné společnosti EV Volumes se prodej elektromobilů rozjel v roce 2021 a oproti předchozímu roku se více než zdvojnásobil na 6,8 milionu. V loňském roce se prodeje zvýšily na 10,5 milionu.Čína se na loňském prodeji podílela 60 %, na výrobě dvěma třetinami a na výrobě baterií třemi čtvrtinami.Prezident Joe Biden loni oznámil oficiální cíl, aby do roku 2030 byla polovina všech nových automobilů prodaných ve Spojených státech elektrická nebo vyrobená jinou technologií s nulovými emisemi.S rostoucím prodejem roste i oficiální znepokojení, zejména ve Washingtonu a Pekingu, ohledně přístupu k lithiu a dalším nerostným surovinám a potenciální strategické konkurence.Bateriová jednotka koncernu Volkswagen, PowerCo, podepsala loni v srpnu s Kanadou dohodu o rozvoji dodavatelů „kritických surovin“ včetně lithia, kobaltu a niklu.Německý kancléř Olaf Scholz ve svém prohlášení uvítal spolupráci s „blízkými přáteli“ v oblasti „surovinového zabezpečení“.Čínská vláda obvinila Spojené státy, Kanadu, Japonsko a další vlády, že zneužívají falešných obav o bezpečnost, aby poškodily čínské konkurenty v oblasti elektromobilů, chytrých telefonů, čisté energie a dalších nových technologií.Ostatní vlády čínské investice vítají. Největší čínský výrobce lithia, společnost Ganfeng Lithium Co. loni koupila argentinskou společnost Lithea Inc. za 962 milionů dolarů.Asi dvě třetiny světové produkce lithia pochází z dolů. To zahrnuje drcení horniny a použití kyselin k extrakci kovů. Po těžbě zůstávají toxické hromady hlušiny s obsahem chemikálií.Zbytek se těží ze solných jezer nebo solných plání. To může vyžadovat rozsáhlé odpařovací rybníky.Průmysl pracuje na technologii těžby lithia z horkých pramenů a jílových ložisek s menším dopadem na životní prostředí.Výrobci automobilů se při zvyšování dodávek potýkají s další překážkou: Nedostatek rafinačních kapacit pro čištění surového lithia na materiál pro baterie.Společnost Tesla Inc. staví rafinerii v Texasu. Další společnosti včetně BMW AG kupují podíly v rafineriích.Pokud jde o GM, „nevím“, zda postaví vlastní rafinerii, řekl Jacobson.
Tagy: elektromobilyLithiumsvětUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      21:55

      Zisk společnosti Mission Produce překonal očekávání o 0,04 USD, tržby překonaly odhady

      21:47

      Rubrik roste v předobchodním obchodování poté, co překonal odhady za první čtvrtletí a zvýšil výhled na celý rok

      21:32

      Zisk společnosti ABM Industries zaostal o 0,01 USD, tržby překonaly odhady

      21:15

      Samsara klesá navzdory překonání očekávaných zisků, investoři se obávají zpomalení růstu

      21:00

      Akcie společnosti Sectra vzrostly o 9 % díky silným objednávkám a cash flow ve zprávě za fiskální rok

      20:55

      Trump říká, že Musk čelí „velmi vážným důsledkům“, pokud bude financovat demokraty

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Je Vici Properties tím nejlepším REITem na současném trhu?

      6 června, 2025

      Investice do nemovitostí zůstávají jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak budovat pasivní příjem, a realitní investiční fondy (REIT) nabízejí ideální vstupní...

      Zdroj: Getty Images

      Bank of America doporučuje akcie malých firem s vysokými dividendami

      6 června, 2025
      Zdroj: Bloomberg

      IPO společnosti Circle: Akcie vzrostly téměř o 170 % v první den obchodování

      6 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Dollar Tree si získává důvěru investorů – JPMorgan očekává růst až o 25 %

      6 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Roblox podle BofA míří k dalším ziskům díky metaversu a strategické výhodě

      5 června, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: BurzovníSvět.cz
      IPO

      Startup v digitálním bankovnictví Chime cílí při IPO na 11,2 miliardy dolarů

      5 června, 2025

      Společnost Chime Financial, působící v oblasti digitálního bankovnictví, ohlásila svůj záměr vstoupit na burzu prostřednictvím primární veřejné nabídky akcií (IPO)....

      Nejčtenější zprávy.

      Americké akcie prudce rostou; trh práce by mohl ovlivnit rozhodování Fedu

      6 června, 2025

      MongoDB posiluje důvěru investorů. Výsledky překonaly očekávání

      5 června, 2025

      Kde budou akcie Uber Technologies za 5 let? Je načase investovat?

      3 června, 2025

      S&P 500 táhne dolů propad Tesly uprostřed sporu Trumpa a Muska

      5 června, 2025

      Elon Musk označil daňový zákon Donalda Trumpa za „odpornou ohavnost“

      3 června, 2025

      S&P 500 skokově roste díky nadějím na urovnání obchodního sporu mezi USA a Čínou

      6 června, 2025

      Lululemon čelí propadu akcií a nejisté budoucnosti navzdory rostoucím tržbám

      7 června, 2025

      Index S&P 500 uzavřel beze změny, údaje z trhu práce vyvolaly obavy o ekonomiku

      4 června, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Chime Financial, Inc.

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 25 miliard dolarů

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.