„Existuje mnoho spekulací, ale v této fázi ještě není o rozsahu tohoto šetření rozhodnuto. Probíhají tedy předběžné konzultace s čínskými orgány a rozsah bude teprve stanoven, takže to, co bylo zatím oznámeno ze strany komise, je, že se to, striktně vzato, netýká pouze elektromobilů čínských značek,“ uvedl ve čtvrtek pro CNBC Valdis Dombrovskis, výkonný místopředseda Evropské komise.
EU zahájila vyšetřování dotací, které Čína poskytla výrobcům elektrických vozidel, poté, co shromáždila důkazy o výrazném narušení evropského trhu, kde vozidla vyráběná v bloku čelí levnější strmé konkurenci levnějších nabídek produktů vyrobených v Číně.
Úřady v Pekingu kritizovaly to, co označují za „protekcionistické“ názory Bruselu.
„Skutečně se [sonda] může týkat i dalších elektrických vozidel, ale o přesném rozsahu, kterých výrobců se to bude týkat, není v této fázi rozhodnuto,“ řekl ve čtvrtek Dombrovskis.
Šetření EU by se mohlo protáhnout až na 13 měsíců.

Dombrovskis minulý pátek odcestoval do Číny, kde jednal s čínskými úřady v Šanghaji i Pekingu. Během čtyřdenní cesty čínští představitelé několikrát zmínili vyšetřování EU.
„Toto téma bylo během mé návštěvy čínskou stranou hojně nastolováno, takže jsem čínské orgány ujišťoval, že se jedná o dobře zavedený proces, šetření, a my jej budeme provádět v přísném souladu s platnými zásadami EU a WTO. Jedná se o šetření založené na faktech, bude dostatek příležitostí ke spolupráci s čínskými orgány,“ uvedl Dombrovskis.
Evropští úředníci se domnívají, že podíl automobilů vyrobených v Číně prodaných do Evropy letos vzrostl na 8 % a do roku 2025 by mohl dosáhnout 15 %.
Dombrovskis během své cesty do Číny rovněž připustil obtížný širší geopolitický kontext.
„Stojíme na křižovatce. Můžeme si zvolit cestu k vzájemně výhodným vztahům. Takovou, která bude založena na otevřeném, spravedlivém obchodu a investicích a na spolupráci při řešení velkých výzev naší doby,“ řekl Dombrovskis během pondělního projevu na univerzitě Tsinghua v Pekingu.
„Nebo si můžeme zvolit cestu, která nás pomalu vzdaluje. Na níž společné výhody, kterým jsme se těšili v posledních desetiletích, slábnou a mizí. A v důsledku toho budou naši lidé a ekonomiky čelit omezeným příležitostem,“ dodal.

Jedná se o jedny z nejostřejších formulací, které zazněly od evropských představitelů, a následují po údajích, které ukázaly, že EU v roce 2022 zaznamenala s Čínou obchodní deficit ve výši téměř 400 miliard eur.
Evropská unie se hlásí k politice snižování rizika vůči Číně a snaží se omezit některé závislosti.
„Odstranění rizika. To znamená minimalizovat naše strategické závislosti u vybraných strategických produktů. Jednat přiměřeně a cíleně, abychom si zachovali otevřenou strategickou autonomii,“ upřesnil Dombrovskis v projevu v Šanghaji.
Dombrovskis se snažil cestu využít k tomu, aby své čínské protějšky ujistil, že cílem dotační prověrky je vytvořit spravedlivější obchodní praktiky a že EU neplánuje přerušit vztahy s Pekingem.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky