Volba modelu Prius jako vítěze může být považována za odraz toho, co musí výrobci BEV udělat pro změnu vnímání, protože zdůrazňují problémy, které jsou v oblasti BEV stále patrné, včetně zjevného nedostatku cenově dostupných elektrických vozidel a nedostatečné nabíjecí infrastruktury v USA.
V boji o prestižní zlaté třmeny časopisu MotorTrend zvítězila Toyota Prius, která se prosadila mezi finalisty, mezi nimiž byly například modernizovaná Tesla Model 3, Lucid Air nebo Hyundai Ioniq 6. Šéf redakce MotorTrend Group Ed Loh v tiskové zprávě upřesnil, že “Toyota svým novým modelem zásadně redefinovala podstatu Priusu”, přičemž k rozhodnutí přispěly i další faktory, jako jsou náklady, cenová dostupnost a nedostatečná infrastruktura pro nabíjení.
Prius 2024 s počáteční cenou těsně pod 28 000 USD je ve srovnání s ostatními finalisty považován za výrazně dostupnější variantu. Modifikovaný Tesla Model 3, který Tesla označuje jako “highland” update, přijde před uplatněním federální daňové úlevy ve výši 7 500 USD na přibližně 39 000 USD; Lucid Air je nabízen za přibližně 75 000 USD; zatímco Hyundai Ioniq 6 začíná na přibližně 39 000 USD.
Ačkoli se srovnání vozidel může často ukázat jako složité kvůli různým parametrům, jako je výkon, značka a úrovně výbavy, je důležité poznamenat, že podle společnosti Cox Automotive jsou vozidla Tesla považována za prémiové vozy. Naproti tomu Lucid Air, další luxusní sedan, vyniká výkonem kolem 500 koní.
Přestože se BEV vozidla zdají být cenově dostupnější ve srovnání s konvenčními vozidly, stále jsou zařazena do prémiové kategorie. Kelly Blue Book uvádí, že průměrný nový vůz stál v říjnu kupce v USA přibližně 48 000 USD, zatímco BEV stály v průměru 52 000 USD. Tento rozdíl se znatelně snížil z 16 000 USD před rokem na 4 000 USD.

Rostoucí náklady na nové vozy, kdy průměrná splátka za nový vůz ve třetím čtvrtletí činila podle Edmunds zhruba 733 dolarů, oproti zhruba 570 dolarům ve třetím čtvrtletí roku 2019 před úderem Covid-19, způsobily, že se dostupnost stala klíčovým faktorem při nákupu vozu. Při zohlednění mezd Federální rezervní systém uvádí, že průměrná mzda se za stejné období zvýšila přibližně o 20 %, což naznačuje, že spotřebitelé pociťují finanční tíseň.
V této situaci vyniká Prius jako možnost šetrná k peněžence a zároveň ekologická. Toyota zůstává lídrem na trhu hybridních vozů a v roce 2023 zaznamenala 2,5 milionu prodaných hybridů, což představuje meziroční nárůst o přibližně 27 %. Tyto prodeje tvořily přibližně 33 % prodejů v roce 2023, což znamená nárůst z 27 % v roce 2022.
Tento nedávný úspěch pozitivně přispěl k růstu akcií Toyoty, které před čtvrtečním obchodováním zaznamenaly nárůst o 38 %. Naopak u akcií společností Ford Motor a General Motors byl ve stejném období zaznamenán pokles o 10 %, resp. 16 %.
Rozhodnutí časopisu MotorTrend přidělit ocenění modelu Prius také upozorňuje na vzorec, který by mohli výrobci automobilů přijmout pro zvýšení tržního podílu – vyrábět menší BEV. Tento přístup se zřejmě osvědčil i jinde, protože společnost BYD se sídlem v Hongkongu účinně konkuruje společnosti Tesla prodejem levnějších BEV a plug-in hybridů v Číně.
Navzdory této dynamice trhu má Tesla v USA zhruba 57% podíl na trhu BEV, a to zejména díky rozsáhlé síti rychlonabíječek, která řidičům Tesly poskytuje jistotu, že nikdy nebudou mít daleko k dobití elektrického proudu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky