Klíčové body
- Cybertruck je jediným produktem Tesly, který je závislý na vlastních bateriových článcích, jež jsou výrazně pozadu v harmonogramu
- Tesla čelí obrovským výzvám ve výrobě Cybertrucku ve velkých objemech bez nadměrných nákladů, přičemž Musk předpokládá 12 až 18 měsíců intenzivní práce
- Cybertruck ještě nevstoupil na trh a Musk vyjádřil obavy, že Tesla se s tímto projektem možná přecenila
Jeho odolnost je sice ocelová, ale představuje nové výrobní výzvy. Cybertruck bude prvním vysokonapěťovým vozidlem společnosti, které nabídne vyšší rychlost nabíjení, ale také možná úskalí. Je to také jediný výrobek Tesly, který spoléhá na domácí bateriové články, jež mají několikaleté zpoždění za původním plánem.
V kontrastu s pokrokem Tesly ve výrobě automobilů se Cybertruck jeví jako skok zpět. Nelze nevzpomenout, jak Musk popisoval svůj poslední velký projekt, Model X, který nedosáhl velkých objemů kvůli tomu, co přiznal jako přílišnou sebedůvěru.
V květnu 2017 Musk otevřeně zvážněl na adresu Modelu X a prohlásil, že šlo v podstatě o technologickou přehlídku všech možných cool funkcí, která se nakonec vymstila. Zamyslel se nad tím, že to byla “příšerná strategie” a že by bylo chytřejší začít jednoduše a funkce postupně přidávat v průběhu času. Tato pokorná lekce formovala přístup společnosti Tesla k sedanu Model 3 a následný obrovský úspěch SUV Model Y.

Musk kdysi nazval Model X “Fabergého vejcem mezi automobily” kvůli jeho jedinečnému designu a vysokým výrobním nákladům. Zajímavé je, že v designovém centru Tesly v Los Angeles vystoupil na pódium a odvážně představil Cybertruck jako odlišný pohled na pick-upy, které se nedočkaly žádného výrazného vylepšení designu již více než sto let. Trojúhelníková střecha, hranatý exteriér a průhledné kovové sklo, které se při demonstraci roztříštilo, se okamžitě staly potravou pro internet.
Tesla začala přijímat předběžné objednávky na Cybertruck s cenami od 39 900 do 69 900 dolarů a slíbila dodávky od konce roku 2021. Zhruba v době, kdy se očekávaly první dodávky, však společnost ceny a specifikace Cybertrucku ze svých webových stránek odstranila a od té doby je neobnovila.
Překonání těchto problémů je výkon, který si podle Muskova přiznání vyžádá 12 až 18 měsíců soustředěného úsilí, a předpovídá, že Tesla pravděpodobně dosáhne ročního objemu výroby 250 000 vozů Cybertruck až v roce 2025. Ještě před zahájením dodávek vozů Cybertruck 30. listopadu jeden finanční analytik navrhl, že zrušení tohoto vozidla by mohlo mít pozitivní dopad na akcie společnosti Tesla.
Významným důvodem zpoždění výroby je rozhodnutí zkonstruovat vozidlo z mimořádně tvrdé slitiny nerezové oceli. Tento materiál sice odolává korozi a není třeba jej natírat, ale je drahý, špatně se tvaruje a svařuje a je podstatně těžší než běžná ocel používaná ve většině karoserií osobních a nákladních automobilů.
Společnost Tesla minulý měsíc všechny překvapila oznámením, že do vozu Cybertruck použije architekturu s napětím 800 V, což zdůvodnila úsporou u těžkých vozidel. Společnost Tesla čerpala z úspěšného pokusu společností Porsche a Hyundai o implementaci 800voltových systémů do sportovního elektromobilu Taycan a SUV Ioniq 5 a rozhodla se následovat jejich příkladu i přes vyšší rizika a náklady s tím spojené.

Šéfkonstruktér společnosti Tesla Franz von Holzhausen nedávno přijel na automobilovou akci v jižní Kalifornii s prototypem vozu Cybertruck, který vzbudil pozornost svými mezerami v panelech a špatně sladěnými prvky. “Problémy s Cybertruckem jsou problémy se samotným konceptem,” říká Eric Noble, prezident společnosti The CarLab, která se zabývá poradenstvím v oblasti automobilových produktů a designu.
Dalším problémem je závislost vozu Cybertruck na bateriových článcích Tesla 4680. Výroba těchto větších baterií, které měly původně zvýšit dojezd o 16 %, byla obtížná, což ovlivnilo výrobu vozů Cybertruck.
Během hovoru k výsledkům minulý měsíc Musk neuvedl žádnou prognózu dodávek do roku 2024. Výroba Cybertrucku je podle něj neuvěřitelně náročná, protože kvůli své koncepční novosti vyžaduje nejen vynález vozidla, ale také výrobní postupy. “Čím neprobádanější území, tím méně předvídatelný výsledek.”
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky