Klíčové body
- Investoři a řidiči ztratili nadšení pro autonomní vozidla, ačkoli byla předpovídána revoluce v dopravě a konec dopravních zácp a taxikářů.
- Tržní kapitalizace společností v oblasti autonomních vozidel klesla z 58 miliard dolarů na 3,5 miliardy dolarů, což představuje téměř 95% pokles.
- Automobilový průmysl čelí vysokým nákladům na vývoj autonomní technologie, což vedlo k provozním ztrátám u mnoha společností.
- I přes obtíže zůstává odhodlání automobilového průmyslu vylepšovat autonomní vozidla a využít potenciál zlepšení bezpečnosti a jízdních podmínek.
Navzdory odvážným předpovědím, že autonomní vozidla způsobí revoluci v dopravě a povedou ke konci dopravních zácp a taxikářů, se investoři a řidiči zatím nedočkali naplnění tohoto příslibu. Horečné nadšení pro akcie samořízených automobilů, které v letech 2021 a 2022 přineslo začínajícím firmám miliardy na základě prognóz rychlého technologického pokroku, značně ochladlo.
Společná vrcholná tržní kapitalizace společnosti TuSimple, která vyrábí samořiditelné vozy, spolu s výrobci lidarů Luminar Technologies, Innoviz Technologies, Ouster a AEye kdysi činila impozantních 58 miliard dolarů. Tato kdysi úctu budící čísla se nyní vrátila zpět na zem. Dnes se tržní kapitalizace těchto horlivě sledovaných start-upů pohybuje kolem 3,5 miliardy dolarů, čímž ztratily téměř 95 % své nejvyšší kapitalizace.
Změna ve kurzu je zřejmá. Investoři ztratili chuť na akcie těchto po penězích žíznících společností, které na vybudování svých podniků spotřebovaly v průběhu let zhruba 3 miliardy dolarů v hotovosti.
Kapitálové výdaje těchto společností však nejsou jedinými náklady vynaloženými v souvislosti s úsilím o samořídící technologii. Společnosti s modrými čipy, jako jsou Waymo společnosti Alphabet a Tesla, rovněž investovaly velké prostředky do toho, aby se samořídící automobily staly realitou. Společnost Waymo získala podle regulačních dokumentů miliardy dolarů a Tesla vynakládá každé čtvrtletí stovky milionů dolarů na výzkum a vývoj, včetně nezveřejněné částky na technologii autonomního řízení.
Společnosti Ford Motor a General Motors nabízejí jasnější pohled na finanční odliv, který snaha o samořídicí technologii představuje. Divize Mobility společnosti Ford, která dříve zastřešovala projekt samořízeného vozu Argo, vykázala v letech 2017 až 2022 kumulovanou provozní ztrátu 5,3 miliardy dolarů. V případě společnosti GM vykázala její divize Cruise v letech 2018 až 2023 kumulativní provozní ztrátu ve výši ohromujících 7,6 miliardy dolarů.
Navzdory problémům je automobilový průmysl i nadále odhodlán usilovat o zdokonalení autonomních vozidel. Elon Musk, generální ředitel společnosti Tesla, opakovaně vyjádřil optimismus ohledně budoucnosti samořídicí technologie. Předpokládá prodej předplatného samořídicího softwaru, který by mohl vést k miliardovým opakovaným tržbám, a provozování flotily samořídicích taxíků, které by generovaly příjmy.
Kromě příslibu plně automatizované jízdy mohou vedlejší přínosy této technologie potenciálně zlepšit bezpečnost a jízdní podmínky. Lidar, technologie využívající světlo k mapování prostředí, a další technologie pro podporu řidiče mohou zlepšit celkovou bezpečnost vozidel, jak v nedávném rozhovoru zdůraznil Austin Russell, generální ředitel společnosti Luminar.
Ziskovost v oblasti samořízených vozidel není nutně spojena s dosažením plné automatizace. Společnost Mobileye, která vyrábí senzory a software pro samořízená vozidla, předpokládá v roce 2023 zisk na akcii ve výši přibližně 77 centů a očekává, že v následujících třech letech bude tento zisk zvyšovat tempem přibližně 35 % ročně.
Podle současné ceny akcií a prognóz zisků činí tržní kapitalizace společnosti Mobileye přibližně 33 miliard USD, což je známkou důvěry investorů v potenciál společnosti zvyšovat zisky. Zadání pro zbytek akcií samořídících společností se zdá být jednoduché – generovat zisky, nebo čelit změně nálady investorů.
Závěrem lze říci, že ačkoli se cesta k plně samořídícím vozidlům zdá být delší, než se původně předpokládalo, honba za nimi pokračuje. Technologický pokrok nelze ignorovat a zdá se, že automobilový průmysl zůstává ve své snaze odhodlaný. Navzdory tomu, že trh s akciemi samořízených automobilů ochabuje, závod o automatizaci v automobilovém průmyslu zdaleka nekončí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky