Po nedávném incidentu s letadlem společnosti Alaska Airlines nařídil FAA uzemnění 171 letadel Boeing 737 MAX 9, což představuje přibližně 80 % celosvětové flotily MAX 9.
Toto opatření vyvolává další obavy o bezpečnost letadel Boeing řady 737 MAX, která se v minulosti potýkala s četnými bezpečnostními problémy.
Akcie společnosti Boeing zaznamenaly v roce 2019 výrazný pokles, když FAA uzemnil řadu MAX, a i když se částečně zotavily, zůstávají pod úrovní před krizí.
Přetrvávající bezpečnostní problémy s letadly řady MAX by mohly podkopat důvěru investorů ve společnost Boeing a její subdodavatele, jako je Spirit AeroSystems.
Federální úřad pro letectví (FAA) v sobotu vydal příkaz k uzemnění 171 letadel Boeing 737 MAX 9, což je pro společnost Boeing velká komplikace. Toto opatření přichází v nevhodnou dobu pro společnost Boeing, která se stále snaží zotavit z dlouhodobého uzemnění svých letadel 737 MAX v letech 2019 a 2020.
Nová výzva FAA představuje přibližně 80 % z 214 letounů MAX 9, které Boeing distribuoval po celém světě. Tato akce byla nutná po pátečním vážném incidentu, kdy se část trupu letadla společnosti Alaska Air Group náhle oddělila krátce po startu z Portlandu v Oregonu, což mělo za následek značnou díru v boku letadla.
Zajímavé je, že se jednalo o zcela nové letadlo ve flotile společnosti Alaska Airlines, které bylo uvedeno do provozu v listopadu. V návaznosti na tento incident FAA klasifikoval uzemnění jako dočasné. Leteckým společnostem bylo nařízeno, aby před obnovením provozu provedly podrobné kontroly všech letadel 737 MAX 9, což podle odhadů zabere čtyři až osm hodin na každé letadlo.
V průběhu let se obavy o bezpečnost letounů Boeing 737 MAX stávají neustále se opakujícím problémem. Letoun postihlo několik neštěstí, včetně smrtelných havárií v letech 2018 a 2019. Je třeba poznamenat, že v srpnu společnost Spirit AeroSystems, subdodavatel společnosti Boeing, přiznala problém s kontrolou kvality týkající se trupů letadel, které pro letoun 737 MAX vyrábí. Kromě toho FAA v prosinci informoval, že Boeing vydal dopravcům pokyn, aby zkontrolovali všechna letadla 737 MAX kvůli uvolněným šroubům.
Zdroj: Bloomberg
Tato poslední událost vrhla další světlo na dlouhodobé bezpečnostní problémy týkající se flotily letadel MAX. To by mohlo potenciálně otřást důvěrou investorů v Boeing i jeho subdodavatele, společnost Spirit AeroSystems.
V reakci na nařízení FAA společnost Boeing znovu potvrdila svou podporu dočasnému uzemnění svých jednotek MAX 9, které mají stejnou konfiguraci jako letadla, jichž se týkal incident na Aljašce, a uvedla: “Souhlasíme s rozhodnutím FAA požadovat okamžité kontroly letadel 737-9 se stejnou konfigurací jako postižená letadla a plně je podporujeme.” Společnost Spirit AeroSystems předala všechny dotazy společnosti Boeing.
Akcie společnosti The Boeing Company (BA) se od března 2019 do dubna 2020 propadly o více než 70 %, což se shodovalo s uzemněním flotily letounů 737 MAX ze strany FAA. Ačkoli se akcie v roce 2023 vrátily o povzbudivých 36,8 %, páteční uzavírací cena 249 USD zůstává výrazně pod obchodním rozmezím před vypuknutím krize letounů 737 MAX. Společnost Spirit AeroSystems, subdodavatel společnosti Boeing, zaznamenala po srpnovém zveřejnění problému s kvalitou rovněž výrazný pokles o přibližně 50 %, což vyvolalo obavy investorů.
Různé incidenty týkající se letadel vedly k nárůstu skepse ohledně kompetentnosti a úsudku společnosti Boeing. Vyšetřování smrtelných havárií z let 2018 a 2019, které urychlilo uzemnění FAA v roce 2019, zpochybnilo rozhodnutí zapracovaná do konstrukce letadla. Zpráva Kongresu z roku 2020 navíc poukázala na “znepokojivý vzorec technických chybných výpočtů a znepokojivých chybných rozhodnutí managementu společnosti Boeing”.
Letoun 737 MAX 9, spolu s jeho poněkud kratší verzí 737 MAX 8, byl vyřazen z provozu Americkou federální úřadu pro letectví (FAA) v březnu 2019 poté, co došlo k dvěma katastrofickým haváriím. Tato rozhodnutí vyústila v důkladnou revizi bezpečnostních protokolů a konstrukčních úprav, které byly vyžadovány pro obnovení provozu těchto letadel.
Až koncem roku 2020 bylo letounům 737 MAX opět umožněno létat, po povinných změnách a aktualizacích. Nicméně, od té doby se společnosti Boeing nepodařilo dosáhnout svého plánovaného výrobního cíle pro letouny 737 MAX. To je částečně způsobeno pokračujícími obavami o bezpečnost a nedostatečným důvěryhodným obnovením veřejnosti v těchto letadlech.
Nedávné opatření FAA dále zhoršilo problémy společnosti Boeing a zdůraznilo hluboké otázky ohledně bezpečnostních protokolů a rozhodnutí vedení výrobce letadel. Tento kritický pohled na bezpečnostní opatření a schopnost Boeingu dodržovat přísné standardy a regulace bude klíčovým faktorem pro budoucnost těchto letadel a důvěryhodnost společnosti jako celku.
Federální úřad pro letectví v sobotu vydal příkaz k uzemnění 171 letadel Boeing 737 MAX 9, což je pro společnost Boeing velká komplikace. Toto opatření přichází v nevhodnou dobu pro společnost Boeing, která se stále snaží zotavit z dlouhodobého uzemnění svých letadel 737 MAX v letech 2019 a 2020.Nová výzva FAA představuje přibližně 80 % z 214 letounů MAX 9, které Boeing distribuoval po celém světě. Tato akce byla nutná po pátečním vážném incidentu, kdy se část trupu letadla společnosti Alaska Air Group náhle oddělila krátce po startu z Portlandu v Oregonu, což mělo za následek značnou díru v boku letadla.Zajímavé je, že se jednalo o zcela nové letadlo ve flotile společnosti Alaska Airlines, které bylo uvedeno do provozu v listopadu. V návaznosti na tento incident FAA klasifikoval uzemnění jako dočasné. Leteckým společnostem bylo nařízeno, aby před obnovením provozu provedly podrobné kontroly všech letadel 737 MAX 9, což podle odhadů zabere čtyři až osm hodin na každé letadlo.V průběhu let se obavy o bezpečnost letounů Boeing 737 MAX stávají neustále se opakujícím problémem. Letoun postihlo několik neštěstí, včetně smrtelných havárií v letech 2018 a 2019. Je třeba poznamenat, že v srpnu společnost Spirit AeroSystems, subdodavatel společnosti Boeing, přiznala problém s kontrolou kvality týkající se trupů letadel, které pro letoun 737 MAX vyrábí. Kromě toho FAA v prosinci informoval, že Boeing vydal dopravcům pokyn, aby zkontrolovali všechna letadla 737 MAX kvůli uvolněným šroubům.Tato poslední událost vrhla další světlo na dlouhodobé bezpečnostní problémy týkající se flotily letadel MAX. To by mohlo potenciálně otřást důvěrou investorů v Boeing i jeho subdodavatele, společnost Spirit AeroSystems.V reakci na nařízení FAA společnost Boeing znovu potvrdila svou podporu dočasnému uzemnění svých jednotek MAX 9, které mají stejnou konfiguraci jako letadla, jichž se týkal incident na Aljašce, a uvedla: “Souhlasíme s rozhodnutím FAA požadovat okamžité kontroly letadel 737-9 se stejnou konfigurací jako postižená letadla a plně je podporujeme.” Společnost Spirit AeroSystems předala všechny dotazy společnosti Boeing.Akcie společnosti The Boeing Company se od března 2019 do dubna 2020 propadly o více než 70 %, což se shodovalo s uzemněním flotily letounů 737 MAX ze strany FAA. Ačkoli se akcie v roce 2023 vrátily o povzbudivých 36,8 %, páteční uzavírací cena 249 USD zůstává výrazně pod obchodním rozmezím před vypuknutím krize letounů 737 MAX. Společnost Spirit AeroSystems, subdodavatel společnosti Boeing, zaznamenala po srpnovém zveřejnění problému s kvalitou rovněž výrazný pokles o přibližně 50 %, což vyvolalo obavy investorů. Různé incidenty týkající se letadel vedly k nárůstu skepse ohledně kompetentnosti a úsudku společnosti Boeing. Vyšetřování smrtelných havárií z let 2018 a 2019, které urychlilo uzemnění FAA v roce 2019, zpochybnilo rozhodnutí zapracovaná do konstrukce letadla. Zpráva Kongresu z roku 2020 navíc poukázala na “znepokojivý vzorec technických chybných výpočtů a znepokojivých chybných rozhodnutí managementu společnosti Boeing”.Letoun 737 MAX 9, spolu s jeho poněkud kratší verzí 737 MAX 8, byl vyřazen z provozu Americkou federální úřadu pro letectví v březnu 2019 poté, co došlo k dvěma katastrofickým haváriím. Tato rozhodnutí vyústila v důkladnou revizi bezpečnostních protokolů a konstrukčních úprav, které byly vyžadovány pro obnovení provozu těchto letadel.Až koncem roku 2020 bylo letounům 737 MAX opět umožněno létat, po povinných změnách a aktualizacích. Nicméně, od té doby se společnosti Boeing nepodařilo dosáhnout svého plánovaného výrobního cíle pro letouny 737 MAX. To je částečně způsobeno pokračujícími obavami o bezpečnost a nedostatečným důvěryhodným obnovením veřejnosti v těchto letadlech.Nedávné opatření FAA dále zhoršilo problémy společnosti Boeing a zdůraznilo hluboké otázky ohledně bezpečnostních protokolů a rozhodnutí vedení výrobce letadel. Tento kritický pohled na bezpečnostní opatření a schopnost Boeingu dodržovat přísné standardy a regulace bude klíčovým faktorem pro budoucnost těchto letadel a důvěryhodnost společnosti jako celku.