Společnost Rivian (RIVN) má jasný plán na přežití.
Otázkou je, zda má na jeho realizaci peníze nebo časový prostor
Ford Motor (F) a General Motors (GM) jsou lepšími sázkami.
Společnost Rivian (NASDAQ:RIVN) ztratila v roce 2024 54 % své hodnoty. Rostou obavy, že nemůže přežít. Akcie společnosti Rivian mají nyní hodnotu jen o něco málo vyšší než dvojnásobek svých tržeb v roce 2023, tedy 10,7 miliardy dolarů. To je stále lepší než Ford Motor (NYSE:F) nebo General Motors (NYSE:GM), které se nyní obchodují za méně než třetinu svých ročních tržeb. Ford a GM jsou také ziskové.
Rivian nikoliv. Zdaleka ne. Čistá ztráta společnosti Rivian za první čtvrtletí, 1,45 miliardy dolarů, byla nižší než její tržby ve výši 1,24 miliardy dolarů. Aktuální informace se očekávají na „dni pro investory“ 27. června.
Kde je naděje?
Existuje několik důvodů k naději.
Jeden z nich spočívá v samotných automobilech. SUV a nákladní vozy R1 jsou mnohem lepší než jejich protějšky od Tesly (NASDAQ:TSLA). Nedávná aktualizace dává vozu dojezd 380 mil, 410 mil, pokud používáte „úsporný režim“.
R1T také vypadá lépe než Tesla Cybertruck. Vypadá jako nákladní auto. Časopis Car and Driver nedávno označil R1T za „nejpracovitější náklaďák v showbyznysu“. Z nuly na sto zrychlí za méně než 3 sekundy a 80 % svého nabití dokáže získat zpět za něco málo přes půl hodiny.
Problémem je cena. Začíná na 71 700 dolarech a od této částky se zvyšuje. Je třeba poznamenat, že nejnovější Ford F-150 stojí přibližně 85 000 dolarů. Elektrická verze „Lightning“ tohoto vozu stojí o 10 000 dolarů méně.
Stojí však R1T o 30 000 dolarů více než nová Kia EV9? Cars.com má problém to zdůvodnit.
Rivian má ale jasný plán, jak přežít. Přesunula výrobu své linky R2 zpět do Illinois, aby ušetřila hotovost. V loňském roce společnost vyrobila 50 000 vozů.
Tvrdí, že letos bude mít při stejném výrobním plánu „kladný hrubý zisk“. Aby toho dosáhla, postupně propouští zaměstnance.
Zdroj: Bloomberg
Rizika společnosti Rivian
Navzdory dobré realizaci, zejména ve srovnání s konkurenty, jako je Lucid Motors (NASDAQ:LCID) nebo zesnulý Fisker Motors, zůstávají rizika neúspěchu společnosti Rivian vysoká.
Společnost Rivian ukončila první čtvrtletí s hotovostí a krátkodobými cennými papíry ve výši pouhých 7,8 miliardy dolarů. I při pomalejším tempu spalování bude v roce 2025 potřebovat více hotovosti.
A to může být těžké. Společnost Rivian již má dluh ve výši 4,4 miliardy dolarů a náklady na dluh jsou dnes vysoké. Prodej akcií oslabuje stávající akcionáře.
Mohla by požádat o pomoc společnost Amazon.Com (NASDAQ:AMZN), která stále přebírá 100 000 dodávek objednaných v posledních deseti letech. Mohla by požádat o další pomoc guvernéra státu Georgia Briana Kempa, který na společnost vsadil svou vlastní politickou budoucnost.
Generální ředitel R. J. Scaringe však prodává akcie. Spekulanti na serveru Stocktwits se změnili na neutrální a objem zpráv je nízký. Analytici, kteří kdysi Rivian milovali, se začali skrývat. Polovina z nich je nyní v neutrálním nebo prodejním táboře. Advokátní komora žalobců si nyní stěžuje, že investorům bylo lháno.
Podtrženo a sečteno, akcie Rivian
Náš muslim Farooque stále věří v Rivian. Uvádí „solidní pokrok při zvyšování objemu dodávek a směřování k ziskovosti“.
Růst EV se sice zpomalil, ale nezastavil. Celosvětově vzrostl o 10 %, přestože prodeje v USA v prvním čtvrtletí klesly o 1,5 % oproti předchozímu roku.
Velkou část poklesu prodejů elektromobilů v USA způsobila společnost Tesla. Recenze na Tesla Cybertruck byly brutální. Nedávno jsem ho viděl v Atlantě a nevzal bych si ho, ani kdybyste mi dali klíčky.
Problémy Tesly pomáhají Rivianu, ale jen teoreticky. Pokud se na něj zastavíte podívat, budete ohromeni, ale možná budete chtít tvrdě smlouvat.
To je právě to riziko Rivianu. Nikdo vás nemá rád, když jste na dně a bez peněz. Pokud sázíte na Rivianu, sázíte na dlouhou trať.
Ale jestli se to za dva roky povede, jestli se továrna v Georgii skutečně postaví, stanete se dost možná velmi ziskovým investorem.
Zdroj: Bloomberg
Společnost Rivian ztratila v roce 2024 54 % své hodnoty. Rostou obavy, že nemůže přežít. Akcie společnosti Rivian mají nyní hodnotu jen o něco málo vyšší než dvojnásobek svých tržeb v roce 2023, tedy 10,7 miliardy dolarů. To je stále lepší než Ford Motor nebo General Motors , které se nyní obchodují za méně než třetinu svých ročních tržeb. Ford a GM jsou také ziskové.Rivian nikoliv. Zdaleka ne. Čistá ztráta společnosti Rivian za první čtvrtletí, 1,45 miliardy dolarů, byla nižší než její tržby ve výši 1,24 miliardy dolarů. Aktuální informace se očekávají na „dni pro investory“ 27. června.Kde je naděje?Existuje několik důvodů k naději.Jeden z nich spočívá v samotných automobilech. SUV a nákladní vozy R1 jsou mnohem lepší než jejich protějšky od Tesly . Nedávná aktualizace dává vozu dojezd 380 mil, 410 mil, pokud používáte „úsporný režim“.R1T také vypadá lépe než Tesla Cybertruck. Vypadá jako nákladní auto. Časopis Car and Driver nedávno označil R1T za „nejpracovitější náklaďák v showbyznysu“. Z nuly na sto zrychlí za méně než 3 sekundy a 80 % svého nabití dokáže získat zpět za něco málo přes půl hodiny.Problémem je cena. Začíná na 71 700 dolarech a od této částky se zvyšuje. Je třeba poznamenat, že nejnovější Ford F-150 stojí přibližně 85 000 dolarů. Elektrická verze „Lightning“ tohoto vozu stojí o 10 000 dolarů méně.Stojí však R1T o 30 000 dolarů více než nová Kia EV9? Cars.com má problém to zdůvodnit.Rivian má ale jasný plán, jak přežít. Přesunula výrobu své linky R2 zpět do Illinois, aby ušetřila hotovost. V loňském roce společnost vyrobila 50 000 vozů.Tvrdí, že letos bude mít při stejném výrobním plánu „kladný hrubý zisk“. Aby toho dosáhla, postupně propouští zaměstnance.Rizika společnosti RivianNavzdory dobré realizaci, zejména ve srovnání s konkurenty, jako je Lucid Motors nebo zesnulý Fisker Motors, zůstávají rizika neúspěchu společnosti Rivian vysoká.Společnost Rivian ukončila první čtvrtletí s hotovostí a krátkodobými cennými papíry ve výši pouhých 7,8 miliardy dolarů. I při pomalejším tempu spalování bude v roce 2025 potřebovat více hotovosti.A to může být těžké. Společnost Rivian již má dluh ve výši 4,4 miliardy dolarů a náklady na dluh jsou dnes vysoké. Prodej akcií oslabuje stávající akcionáře.Mohla by požádat o pomoc společnost Amazon.Com , která stále přebírá 100 000 dodávek objednaných v posledních deseti letech. Mohla by požádat o další pomoc guvernéra státu Georgia Briana Kempa, který na společnost vsadil svou vlastní politickou budoucnost.Generální ředitel R. J. Scaringe však prodává akcie. Spekulanti na serveru Stocktwits se změnili na neutrální a objem zpráv je nízký. Analytici, kteří kdysi Rivian milovali, se začali skrývat. Polovina z nich je nyní v neutrálním nebo prodejním táboře. Advokátní komora žalobců si nyní stěžuje, že investorům bylo lháno.Podtrženo a sečteno, akcie RivianNáš muslim Farooque stále věří v Rivian. Uvádí „solidní pokrok při zvyšování objemu dodávek a směřování k ziskovosti“.Růst EV se sice zpomalil, ale nezastavil. Celosvětově vzrostl o 10 %, přestože prodeje v USA v prvním čtvrtletí klesly o 1,5 % oproti předchozímu roku.Velkou část poklesu prodejů elektromobilů v USA způsobila společnost Tesla. Recenze na Tesla Cybertruck byly brutální. Nedávno jsem ho viděl v Atlantě a nevzal bych si ho, ani kdybyste mi dali klíčky.Problémy Tesly pomáhají Rivianu, ale jen teoreticky. Pokud se na něj zastavíte podívat, budete ohromeni, ale možná budete chtít tvrdě smlouvat.To je právě to riziko Rivianu. Nikdo vás nemá rád, když jste na dně a bez peněz. Pokud sázíte na Rivianu, sázíte na dlouhou trať.Ale jestli se to za dva roky povede, jestli se továrna v Georgii skutečně postaví, stanete se dost možná velmi ziskovým investorem.