Klíčové body
- Společnost PepsiCo snížila svůj celoroční výhled kvůli slabým výsledkům tržeb a poklesu poptávky po produktech, zejména v Severní Americe
- Zisky PepsiCo ve třetím čtvrtletí klesly, přičemž čistý zisk činil 2,93 miliardy dolarů, což je méně než loňských 3,09 miliardy
- Pokles poptávky postihl všechny divize PepsiCo, včetně 13% poklesu objemu u Quaker Foods North America po stažení výrobků z trhu
- PepsiCo plánuje zacílit na růst prostřednictvím akvizic a kampaní zaměřených na zvýšení dostupnosti svých snacků a zdravějších produktů
Neuspokojivé čtvrtletní výsledky byly přičteny důsledkům stažení výrobků Quaker Foods North America z domácího i mezinárodního trhu. Generální ředitel společnosti PepsiCo Ramon Laguarta tyto faktory přiznal v nedávné tiskové zprávě.
Při sledování údajů pro rok 2024 společnost PepsiCo výrazně snížila předpokládaný nárůst organických tržeb na nízké jednociferné tempo z předchozí perspektivy 4% růstu. Navzdory těmto neuspokojivým údajům o tržbách společnost nadále předpokládá vzestupný pohyb jádrového zisku na akcii v konstantní měně o nejméně 8 %.
Finanční důsledky tohoto oznámení se na trhu okamžitě projevily. Včera v předobchodní fázi obchodování akcie společnosti mírně poklesly a zaznamenaly pokles hodnoty o necelé 1 %.
PepsiCo, Inc.
Zpráva společnosti PepsiCo Inc. za třetí čtvrtletí podrobně popsala, co vedlo k této neočekávané změně jejího fiskálního výhledu. Zisk na akcii byl vykázán ve výši 2,31 USD na upraveném základě, což je výrazně méně než původně očekávaných 2,29 USD. Čistý zisk připadající na společnost se snížil na 2,93 miliardy dolarů, tj. 2,13 dolaru na akcii, oproti loňskému výsledku za třetí čtvrtletí ve výši 3,09 miliardy dolarů, tj. 2,24 dolaru na akcii.
To představuje pokles čistých tržeb o 0,6 % na výrazných 23,32 miliardy USD. Organické tržby, tedy očištěný údaj, který nezahrnuje takové faktory, jako jsou akvizice, prodeje a změny měnových kurzů, zaznamenaly v rámci čtvrtletí mírný nárůst o 1,3 %.
Společnost PepsiCo v tomto čtvrtletí zaznamenala souběžný pokles poptávky po svých potravinářských i nápojových výrobcích, přičemž u každé divize zaznamenala 2% pokles objemu. Vedení společnosti tento pokles komentovalo jako odraz měnícího se chování zákazníků na různých příjmových úrovních.
Oslabená poptávka je výrazná v Severní Americe a má velký vliv na celkový objem. Američtí zákazníci vykazují zdrženlivější nákupní chování a snižují spotřebu občerstvení i četnost návštěv obchodů s rychlým občerstvením. Nedávné volby, které se konaly letos v červnu v Mexiku, byly mezitím spojeny se zpomalením tempa prodeje.
Největší pokles objemu zaznamenala společnost Quaker Foods North America, jejíž údaje se dramaticky snížily o 13 %. Společnost již dříve v prosinci vydala prohlášení o stažení výrobků z trhu spojené s možnou kontaminací salmonelou, které v lednu rozšířila. Po ukončení výroby v tomto závodě byl v červnu oficiálně uzavřen.
Vedení společnosti PepsiCo oznámilo, že negativní dopad těchto stažení se snižuje, jak vyplývá z připravených poznámek generálního ředitele Ramona Laguarty a finančního ředitele Jamieho Caulfielda.
Klesající objemy byly zaznamenány také u společnosti Frito-Lay North America, která vykázala 1,5% pokles. Společnost se snaží zvýšit hodnotu pro spotřebitele prostřednictvím iniciativ zaměřených na zvýšení dostupnosti svých snacků, jako jsou Cheetos, SunChips a Stacy’s pita chips, v obchodech.
Ze širokého portfolia společnosti PepsiCo se plánuje větší zaměření na konkrétní značky, včetně Doritos a Tostitos. Příkladem strategií použitých v rámci této kampaně je vydání bonusových balíčků pro Tostitos a Ruffles, které nabízejí o 20 % více chipsů.

S cílem zaujmout širší trh zaměřený na zdraví rozšiřuje společnost PepsiCo svůj sortiment prostřednictvím akvizic. Příkladem této strategie je nedávná koupě společnosti Siete Foods za 1,2 miliardy dolarů, která vyrábí mexicko-americké potraviny vyhovující různým dietním požadavkům.
Severoamerický segment nápojů však opět vykázal klesající čísla a zaznamenal 3% pokles objemu. Tento pokles byl ovlivněn snížením návštěvnosti obchodů s hotovými nápoji, což mělo za následek oslabení poptávky po kategorii energetických nápojů, včetně vlastní značky společnosti PepsiCo, Rockstar.
I když je to součást současného hospodářského cyklu, podle generálního ředitele společnosti PepsiCo Laguarta očekává, že se tento trend v budoucnu obrátí, jakmile spotřebitelé znovu získají důvěru. Zprávy však naznačují klesající objem potravin i nápojů na jejich trzích v Latinské Americe, Africe, na Středním východě a v jižní Asii.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky