Klíčové body
- General Motors představila pozitivní výhled na rok 2025, očekávající provozní zisk přibližně 12,4 miliardy USD
- GM plánuje zvýšit zisk z elektromobilů o 2 až 4 miliardy USD v roce 2025 díky snížení nákladů a vyšší produkci
- GM nadále věří ve svůj projekt autonomních vozů Cruise, navzdory předchozím problémům v Kalifornii
- Investoři reagovali pozitivně na prezentaci GM, přesto akcie vzrostly jen o 0,1 %
Na programu byla relevantní témata, jako jsou elektromobily
Po skončení akce se zdálo, že investoři jsou s prezentacemi a vyhlídkami společnosti spokojeni, a akcie GM v ranním odpoledním obchodování rostly. Zisky však byly mírné a uzavřely o 0,1 % výše na úrovni 46,01 USD, zatímco indexy S&P 500 a Dow Jones Industrial Average přidaly 1 %, resp. 0,8 %.
Krátce po zahájení akce krátce před 14. hodinou východního času oznámila generální ředitelka GM Mary Barraová, že finanční výsledky společnosti v roce 2025 by měly vypadat podobně jako v roce 2024, čímž popřela poraženější předpovědi Wall Street. Současné prognózy stanovují, že GM v roce 2025 vytvoří provozní zisk ve výši přibližně 12,4 miliardy USD, což je méně než odhadovaných 14,3 miliardy USD očekávaných v roce 2024, jak uvádí společnost FactSet. Její komentáře vedly k mírnému růstu akcií GM, i když tyto zisky postupně klesaly.
Tento den pro investory byl pro GM prvním po téměř dvou letech, předchozí se konal v listopadu 2022. Během této akce se pozornost soustředila především na elektromobily včetně plně elektrických modelů Chevy Equinox, Blazer a Silverado. Od té doby společnost GM splnila svůj slib, že tyto vozy dodá, ale celkový růst jejího segmentu elektrických vozidel nesplnil vysoká očekávání stanovená v letech 2021 a 2022. Přesto GM vytrvale pokračuje ve svých elektrifikačních iniciativách a v roce 2024 předpokládá výrobu přibližně 200 000 elektromobilů, což je prognóza odrážející předchozí výhledy.
Je důležité si uvědomit, že tempo výroby nevyhnutelně nekoreluje s prodejem. Ve třetím čtvrtletí roku 2024 prodal automobilový gigant v USA přibližně 70 000 elektromobilů. Kromě toho GM i nadále zachovává svůj výhled kladného “variabilního zisku” ze svého portfolia elektromobilů do konce roku 2024, což znamená kladnou hrubou marži bez zahrnutí fixních nákladů, jako jsou náklady na provoz závodu.
Na rozdíl od GM konkurenční automobilka Ford otevřeně zveřejňuje své finanční údaje o EV. Výsledky společnosti Ford, která se v první polovině roku 2024 potýká se ztrátou 2,5 miliardy dolarů, přestože prodala přibližně 36 000 elektromobilů, osvětlují pozadí neochoty GM zveřejňovat podobná čísla. Přesto se Fordu podařilo v prvním pololetí dosáhnout provozního zisku 5,5 miliardy dolarů oproti 8,3 miliardy dolarů GM. Konvenční odvětví obou společností nadále generují značné zisky.
S výhledem do budoucnosti má GM plán na zvýšení zisku z elektromobilů o 2 až 4 miliardy dolarů v roce 2025 prostřednictvím taktiky zahrnující snížení nákladů na baterie, zvýšení objemu elektromobilů a zvýšení efektivity výroby. Plán závisí na tom, že prodej elektromobilů v USA bude tvořit 12 až 15 % celkového trhu, což je nárůst z přibližně 9 % ve třetím čtvrtletí roku 2024.
Přestože závazky vůči elektromobilům zůstávají pevné, GM se stejně silně věnuje své samořídicí společnosti Cruise. Rok po výrazném neúspěchu, kdy byla Cruise kvůli nehodě pozastavena licence na provozování automatizovaných taxíků v Kalifornii, vkládá GM do samořídicí jednotky velká očekávání. Pozoruhodné je, že GM a Uber Technologies v srpnu oznámily plány na integraci vozidel Cruise do vozového parku společnosti Uber.
Navzdory znepokojivým prognózám investorů, kteří se obávají klesajících zisků v podmínkách zpomalující se americké ekonomiky, GM čelí výzvám odvětví s optimismem. Předpokládá, že v roce 2025 si Američané koupí přibližně 16 milionů automobilů, což je nárůst oproti přibližně 15,5 až 15,7 milionu v roce 2024. Ačkoli by mohlo dojít k poklesu cen, GM tvrdí, že vyšší objemy a nižší ztráty z elektromobilů stabilizují zisky.

Nicméně ne všichni investoři sdílejí stejnou míru optimismu jako GM. Akcie společností GM a Ford ve třetím čtvrtletí klesly přibližně o 3 %, resp. 16 %. Navíc akcie společnosti Stellantis, která se potýká s vlastními problémy v podobě vysokých zásob u dealerů a klesajících prodejů v USA, se propadly o téměř 30 %.
Den pro investory společnosti GM však může mít potenciál změnit tento vývoj. Přestože většina investorů modeluje klesající provozní zisky a pokračující velké ztráty z elektromobilů v roce 2025, analytik Wolfe Research Emmanuel Rosner se domnívá, že zpráva GM by mohla být pozitivnější, než se předpokládalo.
Před úterním obchodováním akcie GM v letošním roce překonaly výkonnost indexu S&P 500 a vzrostly přibližně o 28 % díky tomu, že společnost odkoupila zpět akcie v hodnotě přibližně 16 miliard USD. GM také naznačila, že bude pokračovat ve vracení přebytečného cash flow akcionářům prostřednictvím zpětných odkupů, což je strategie, která by podle finančního ředitele Paula Jacobsona mohla být tím nejpovzbudivějším, co investoři v úterý slyšeli. Bez ohledu na překážky, kterým automobilový průmysl čelí, zůstává General Motors v závodě, a to díky svým ambiciózním plánům v oblasti elektrifikace a autonomních vozidel.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky