Lamborghini vstupuje do éry elektrifikace s hybridním Urus SE, slibujícím nižší emise a vyšší výkon
Nové technologie umožňují Urusu SE dosáhnout dynamiky sportovního vozu v těle SUV
Cossalter z Lamborghini ujišťuje, že elektrifikace zachová výkonnostní zážitky známé milovníkům značky
Generální ředitel Lamborghini Stephan Winkelmann jasně naznačil, že společnost, známá svými extrémně rychlými vozy, nebude do éry elektrifikace vstupovat unáhleně.
„Naše první kroky tímto (elektrifikačním) směrem budou plug-in hybridy v celé modelové řadě,“ uvedl v roce 2022. „To vše v Lamborghini velmi snadno přivítáme. Rovnice jsou jednoduché.
U všech našich vozů vždy slibujeme vyšší výkon než u předchozí generace, a to při zachování udržitelnosti. Do roku 2025 se nám podaří snížit celkové emise o 50 % díky všem přidaným hybridním modelům.“
Na důkaz toho, že Lamborghini a Winkelmann drží své společné slovo, přišla v italské Boloni doba wattů a voltů, kdy debutovalo Lamborghini Urus SE 2025. První hybridní super-SUV hrdé italské firmy, jehož cena začíná na 275 000 dolarech, spojuje známé spalovací parametry svých vrčících motorů s energií z baterií, které nechtějí ani tak zachránit planetu, jako spíše pohánět vozidla po ní s větší svižností.
Urus SE je první hybridní plug-in verzí SUV značky Lamborghini a jeho cílem je překonat své soupeře s pohonem výhradně na vnitřní spalování, jako jsou Aston Martin DBX707 a Bentley Bentayga.
PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) Urus SE spoléhá na hybridní pohonnou jednotku s 800 CV, která v hodnotách točivého momentu a výkonu překonává všechny předchozí modely SUV Lamborghini.
Motor V-8 o objemu 4,0 litru s dvojitým turbodmychadlem je přepracován a ve spolupráci s elektrickým pohonným ústrojím dosahuje výkonu 620 CV. Pro nezasvěcené: CV je zkratka pro Chevaux-Vapeur a je to obdoba koňských sil.
Obvykle se HP přepočítává na jen o něco méně než CV – to alespoň umožňuje automobilovým nadšencům z USA a Evropy získat tradiční představu o výkonu vozidla s plynovým nebo hybridním pohonem, aniž by potřebovali přepočítávací kalkulačku.
Abychom zkrátili dlouhý inženýrský příběh tak rychle, jako je tomu u Urusu SE, pokud sečteme pohonnou jednotku s vnitřní kontrukcí a e-motor, výsledný výkon je 800 CV. Výsledkem je Lamborghini, které snižuje emise o 80 %, aniž by přitom bylo ochuzeno o výkon, komfort nebo vzrušení z jízdy.
Podle Stefana Cossaltera, ředitele modelové řady Urus, začal proces přemýšlení o tom, kdy a jak tento plug-in hybrid uvést na trh, ještě před závazkem společnosti snížit emise CO2 v roce 2021.
„Tento plán dal podnět k důkladnému a neustálému zkoumání možností a výzev spojených s přechodem na elektrifikaci,“ říká Cossalter. „Plán začal v roce 2023 uvedením modelu Revuelto [prodávaného do roku 2026], našeho prvního HPEV (vysoce výkonného elektrifikovaného vozidla), a pokračuje uvedením hybridní verze našeho super SUV Urus SE.“
Cossalter stanoví, že pomalý a vytrvalý pochod k elektrifikaci bude pokračovat příští rok uvedením modelu Temerario, který Lamborghini popisuje jako nástupce populárního Huracanu a „první supersportovní vůz v historii … značky, který bude vybaven motorem V-8 twin-turbo spárovaným se třemi elektromotory“. Poté se automobilka podívá na obzor, kde v roce 2028 představí Lanzador, první BEV (bateriový elektromobil) společnosti.
Hybridní verze nabídne lepší výkon oproti Urusu na 100 % benzin. Magnetosynchronní elektromotor umístěný v osmistupňové automatické převodovce SE navázané na systém pohonu všech kol dokáže posílit motor V-8 a nabídnout tak dodatečné zrychlení. Mezitím může tento motor poskytnout dostatečný výkon k přeměně Urusu SE na zcela elektrické vozidlo s dojezdem přibližně 35 km v režimu EV.
Po zaznamenání nového systému pohonu se mohli inženýři Lamborghini zaměřit na výkonnostní specifikace. Do vozu zabudovali nový, centrálně umístěný systém podélného elektrického vektorování točivého momentu s elektrohydraulickou vícelamelovou spojkou.
To je spousta módních technických výrazů, které říkají, že vozidlo může přehazovat výkon a přilnavost mezi přední a zadní nápravou tam a zpět, kde to palubní systém cítí jako potřebné. Nový elektronický diferenciál s omezeným prokluzem na zadní nápravě pomáhá v případě potřeby zajistit přetáčivost modelu Urus SE. Konečným výsledkem je SUV, které má na silnici pocit jako Huracan.
Tento pocit superauta v SUV je zážitek, který Lamborghini odmítá v Urusu SE opustit, říká Cossalter.
„V procesu hybridizace jsme nepřistoupili ke kompromisům,“ říká. „Chtěli jsme, aby si Urus SE zachoval DNA původního projektu a umocnil zážitek řidiče. Z těchto důvodů jsme se rozhodli nesnižovat velikost. Zachovali jsme motor V-8 s jeho silným charakterem a hlasem a dynamické chování jsme pak okořenili změnou architektury pohonu všech kol. Výsledkem je vyšší výkon, vyšší točivý moment, vyšší rychlost a více zábavy.“
Co se týče vnějšího designu modelu Urus, Lamborghini si bere příklad z konkurence Aston Martin nebo Ferrari a snaží se vytvořit SUV, které vypadá jako SUV co nejméně. Profil je snížený a linie se od přídě k zádi zužují, jako by interní designéři Lamba chtěli schovat velikost a funkčnost SUV do tvarů známých supersportů Lamborghini z minulosti.
Jízda s Urusem však příliš nepřipomíná tradiční supersport Lamborghini jednoduše proto, že pozice za volantem je vyšší a vzpřímenější ve srovnání například s Avantadorem, díky kterému má řidič záda blízko k vozovce. Bez ohledu na to, kde člověk sedí, akcelerace, hluk a těsné řízení žijí v Urusu stejně šťastně jako v jakémkoli jiném Lambu.
Urus SE jako první sériový spotřebitelský krok do světa hybridů vzkazuje milovníkům italských supersportů, aby si zachovali víru.
„Urus SE poukazuje na budoucnost díky elektrifikaci a zároveň si zachovává své dědictví,“ říká Cossalter.
Generální ředitel Lamborghini Stephan Winkelmann jasně naznačil, že společnost, známá svými extrémně rychlými vozy, nebude do éry elektrifikace vstupovat unáhleně.
„Naše první kroky tímto směrem budou plug-in hybridy v celé modelové řadě,“ uvedl v roce 2022. „To vše v Lamborghini velmi snadno přivítáme. Rovnice jsou jednoduché.
U všech našich vozů vždy slibujeme vyšší výkon než u předchozí generace, a to při zachování udržitelnosti. Do roku 2025 se nám podaří snížit celkové emise o 50 % díky všem přidaným hybridním modelům.“
Na důkaz toho, že Lamborghini a Winkelmann drží své společné slovo, přišla v italské Boloni doba wattů a voltů, kdy debutovalo Lamborghini Urus SE 2025. První hybridní super-SUV hrdé italské firmy, jehož cena začíná na 275 000 dolarech, spojuje známé spalovací parametry svých vrčících motorů s energií z baterií, které nechtějí ani tak zachránit planetu, jako spíše pohánět vozidla po ní s větší svižností.
Urus SE je první hybridní plug-in verzí SUV značky Lamborghini a jeho cílem je překonat své soupeře s pohonem výhradně na vnitřní spalování, jako jsou Aston Martin DBX707 a Bentley Bentayga.
PHEV Urus SE spoléhá na hybridní pohonnou jednotku s 800 CV, která v hodnotách točivého momentu a výkonu překonává všechny předchozí modely SUV Lamborghini.
Motor V-8 o objemu 4,0 litru s dvojitým turbodmychadlem je přepracován a ve spolupráci s elektrickým pohonným ústrojím dosahuje výkonu 620 CV. Pro nezasvěcené: CV je zkratka pro Chevaux-Vapeur a je to obdoba koňských sil.
Obvykle se HP přepočítává na jen o něco méně než CV – to alespoň umožňuje automobilovým nadšencům z USA a Evropy získat tradiční představu o výkonu vozidla s plynovým nebo hybridním pohonem, aniž by potřebovali přepočítávací kalkulačku.
Abychom zkrátili dlouhý inženýrský příběh tak rychle, jako je tomu u Urusu SE, pokud sečteme pohonnou jednotku s vnitřní kontrukcí a e-motor, výsledný výkon je 800 CV. Výsledkem je Lamborghini, které snižuje emise o 80 %, aniž by přitom bylo ochuzeno o výkon, komfort nebo vzrušení z jízdy.
Podle Stefana Cossaltera, ředitele modelové řady Urus, začal proces přemýšlení o tom, kdy a jak tento plug-in hybrid uvést na trh, ještě před závazkem společnosti snížit emise CO2 v roce 2021.
„Tento plán dal podnět k důkladnému a neustálému zkoumání možností a výzev spojených s přechodem na elektrifikaci,“ říká Cossalter. „Plán začal v roce 2023 uvedením modelu Revuelto [prodávaného do roku 2026], našeho prvního HPEV , a pokračuje uvedením hybridní verze našeho super SUV Urus SE.“
Cossalter stanoví, že pomalý a vytrvalý pochod k elektrifikaci bude pokračovat příští rok uvedením modelu Temerario, který Lamborghini popisuje jako nástupce populárního Huracanu a „první supersportovní vůz v historii … značky, který bude vybaven motorem V-8 twin-turbo spárovaným se třemi elektromotory“. Poté se automobilka podívá na obzor, kde v roce 2028 představí Lanzador, první BEV společnosti.
Hybridní verze nabídne lepší výkon oproti Urusu na 100 % benzin. Magnetosynchronní elektromotor umístěný v osmistupňové automatické převodovce SE navázané na systém pohonu všech kol dokáže posílit motor V-8 a nabídnout tak dodatečné zrychlení. Mezitím může tento motor poskytnout dostatečný výkon k přeměně Urusu SE na zcela elektrické vozidlo s dojezdem přibližně 35 km v režimu EV.
Po zaznamenání nového systému pohonu se mohli inženýři Lamborghini zaměřit na výkonnostní specifikace. Do vozu zabudovali nový, centrálně umístěný systém podélného elektrického vektorování točivého momentu s elektrohydraulickou vícelamelovou spojkou.
To je spousta módních technických výrazů, které říkají, že vozidlo může přehazovat výkon a přilnavost mezi přední a zadní nápravou tam a zpět, kde to palubní systém cítí jako potřebné. Nový elektronický diferenciál s omezeným prokluzem na zadní nápravě pomáhá v případě potřeby zajistit přetáčivost modelu Urus SE. Konečným výsledkem je SUV, které má na silnici pocit jako Huracan.
Tento pocit superauta v SUV je zážitek, který Lamborghini odmítá v Urusu SE opustit, říká Cossalter.
„V procesu hybridizace jsme nepřistoupili ke kompromisům,“ říká. „Chtěli jsme, aby si Urus SE zachoval DNA původního projektu a umocnil zážitek řidiče. Z těchto důvodů jsme se rozhodli nesnižovat velikost. Zachovali jsme motor V-8 s jeho silným charakterem a hlasem a dynamické chování jsme pak okořenili změnou architektury pohonu všech kol. Výsledkem je vyšší výkon, vyšší točivý moment, vyšší rychlost a více zábavy.“
Co se týče vnějšího designu modelu Urus, Lamborghini si bere příklad z konkurence Aston Martin nebo Ferrari a snaží se vytvořit SUV, které vypadá jako SUV co nejméně. Profil je snížený a linie se od přídě k zádi zužují, jako by interní designéři Lamba chtěli schovat velikost a funkčnost SUV do tvarů známých supersportů Lamborghini z minulosti.
Jízda s Urusem však příliš nepřipomíná tradiční supersport Lamborghini jednoduše proto, že pozice za volantem je vyšší a vzpřímenější ve srovnání například s Avantadorem, díky kterému má řidič záda blízko k vozovce. Bez ohledu na to, kde člověk sedí, akcelerace, hluk a těsné řízení žijí v Urusu stejně šťastně jako v jakémkoli jiném Lambu.
Urus SE jako první sériový spotřebitelský krok do světa hybridů vzkazuje milovníkům italských supersportů, aby si zachovali víru.
„Urus SE poukazuje na budoucnost díky elektrifikaci a zároveň si zachovává své dědictví,“ říká Cossalter.