Klíčové body
- Skeptici tvrdí, že nástup AI agentů by mohl oslabit dominantní postavení Googlu ve vyhledávání
- Google investuje do AI technologií, včetně jazykových modelů Gemini a generativní AI, aby si udržel náskok
- Automatizovaní asistenti AI mohou narušit model reklamy, na kterém závisí jak Google, tak celý webový obsah
- Umělá inteligence představuje revoluci, která změní pravidla hry pro technologické giganty i vydavatele obsahu
Skeptici tvrdí, že vyhledávač Google nevyhnutelně ztratí podíl na trhu ve prospěch umělé inteligence, přičemž někteří vidí narušení vyhledávání již v podobě vyhledávačů s umělou inteligencí, jako je Perplexity.
V listopadovém článku na titulní straně časopisu Barron’s, můj kolega Al Root předložil přesvědčivé argumenty, které těmto medvědům oponují, a uvedl několik důvodů, proč je nepravděpodobné, že by společnost Google v dohledné době ztratila svůj dominantní podíl na trhu vyhledávání, čímž by ochránila nejdůležitější část svých ročních tržeb z reklamy ve výši 258 miliard dolarů.
Al to načasoval prozíravě. Akcie společnosti Alphabet, mateřské společnosti Googlu, od vydání jeho článku vzrostly o 16 %, zatímco index S&P 500 se nezměnil.
Alphabet Inc.
Příběh Googlu se však nadále vyvíjí a z mého pohledu se mu může dařit v oblasti internetového vyhledávání, a přesto může čelit dlouhodobým problémům. Nebezpečí pro společnost Google nemusí spočívat v tom, že ztratí podíl na trhu s vyhledáváním, ale spíše v tom, že vyhledávání bude začleněno do širší kategorie umělé inteligence, konkrétně automatizovaných osobních asistentů.
Mnozí odborníci, včetně generálního ředitele společnosti Nvidia Jensena Huanga, předpovídají, že rok 2025 bude rokem „agentů“ AI, kteří dokáží přijmout jednoduchou výzvu a automatizovat řadu úkolů na serveru, počítači nebo smartphonu. V určitém okamžiku budou lidé místo série vyhledávání žádat své osobní asistenty, aby prozkoumali nějaké téma a vrátili se se zprávou, našli zboží ke koupi za nejnižší ceny nebo některou z dalších nesčetných věcí, o které lidé v současnosti žádají vyhledávač Google.

Tito agenti by mohli přistupovat k vyhledávači Google Search z jakéhokoli webového prohlížeče a zahrnout výsledky vyhledávání Google do svého procesu, ale na rozdíl od lidí nebudou klikat na reklamy. Asistenční služby s umělou inteligencí mohou dokonce do závěrečné zprávy agenta vložit vlastní reklamy a zcela tak vyřadit Google.
Jistě, Google si je této hrozby dobře vědom a bojuje na několika frontách: Na jedné straně jsou to shrnutí výsledků vyhledávání, jazykové modely Gemini a vlastní hardware datového centra AI, známý jako TPU. Možná, že někteří z těchto agentů budou pocházet od společnosti Google, ale bude muset soutěžit na novém hřišti s mnoha uchazeči a jeho dominance ve vyhledávání není zárukou budoucího úspěchu.
„V průběhu let jsme pokračovali v přetváření vyhledávání pomocí AI,“ řekl mi mluvčí společnosti Google. „Nyní generativní AI odemyká ještě více příležitostí.“
Současná pozice Googlu se strašně podobá každému, kdo sledoval Microsoft od poloviny devadesátých let do nového století. Tehdy měl Microsoft téměř monopol na počítačové operační systémy, kdy tuto kategorii tvořily počítače s Windows a několik Maců.
Přesuňme se do roku 2025 a Microsoft Windows má stále téměř monopol na osobní počítače. Ale počítačové pole nyní zahrnuje miliardy mobilních zařízení, ve kterých operační systémy společnosti Microsoft chybí.

Nástup chytrých telefonů a tabletů změnil definici počítače. Nová nositelná zařízení, jako jsou chytré hodinky, tuto kategorii dále rozšiřují.
Microsoft se z pozice jedničky v oblasti počítačových operačních systémů bez skutečné konkurence dostal na třetí místo za Android od Googlu a Apple.
Stejně jako dnes Google, i Microsoft měl o hrozbě jasno. Jeho první mobilní operační systém, Windows CE, byl vydán v roce 1996, tedy 11 let před iPhonem.
Systém Windows CE a jeho nástupci se však nikdy neprosadili, přestože se zdálo, že mají ty nejdůležitější výhody: hluboký zásobník peněz a silnou známost značky.
Také společnost Google má velký rozpočet na výzkum, silnou známost značky a na hrozbu umělé inteligence se dlouho připravovala. Jeho výzkumný tým AI, Google Brain, začal jako neformální skupina v roce 2011, tedy 11 let před vydáním ChatGPT. V roce 2012 začal Google do AI sypat peníze tím, že přetáhl mnoho nejlepších výzkumníků. V roce 2014 koupil špičkovou výzkumnou společnost DeepMind, a to v době, kdy ještě mnoho výzkumů AI probíhalo na univerzitách.

Automatizace neohrožuje jen společnost Google. „Je to součást širšího příběhu, kdy výzkumní asistenti AI dávají lidem odpovědi, aniž by se proklikávali na základní webové stránky, a připravují tak tyto weby o příjmy z reklamy,“ řekl mi tento týden softwarový vývojář a blogger zabývající se AI Simon Willison. Je „těžké nedojít k závěru, že je zde ohrožen celý obchodní model webového obsahu podporovaného reklamou“.
Mohlo by to mít vliv i na stránky sociálních médií, jako je například Facebook společnosti Meta Platform, pokud by například uživatelé začali žádat své automatické agenty, aby procházeli jejich kanály a shrnovali je, čímž by se snížila angažovanost lidí.
Ironií je, že agenti s umělou inteligencí by také mohli ztížit život ….. agentům s umělou inteligencí. Budoucnost trénování modelů AI se opírá o obsah generovaný lidmi od webových vydavatelů. Pokud však k vydavatelům proudí méně dolarů z reklamy, pravděpodobně to povede k menšímu množství lidského obsahu na webu, na kterém lze trénovat nové modely.
Jisté je jen jedno: Umělá inteligence změní web způsobem, který si dnes nedokážeme představit, a stará garda bude muset být hbitá, aby přežila.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky