Royal Caribbean rozšiřuje své aktivity o říční plavby, což je atraktivní, ale riziková investice
Výsledky za čtvrté čtvrtletí posílily akcie společnosti o 12 %, což naznačuje důvěru investorů
Výstavba deseti nových lodí bude drahá, avšak společnost očekává vysokou návratnost díky prémiovým službám
Analytici předpokládají, že růstový potenciál trhu říčních plaveb podpoří dlouhodobý úspěch Royal Caribbean
Skupina Royal Caribbean(RCL) si tento úkol zkomplikovala tím, že překročila své tradiční trasy a oznámila expanzi do oblasti říčních plaveb. Investoři a analytici by si však neměli dělat zbytečné starosti, budoucnost vypadá slibně.
Společnost Royal Caribbean se mohla držet jednodušších cest, protože trvale dosahuje chvályhodných výsledků. Nedávno provozovatel výletních lodí zveřejnil lepší než očekávanou zprávu za čtvrté čtvrtletí a shodné prognózy, což v návaznosti na výsledky podpořilo jeho akcie o pozoruhodných 12 %. Největší zájem však vzbudilo jejich rozhodnutí vstoupit na trh říčních plaveb, tedy do segmentu, který v současnosti monopolizuje společnost Viking Holdings (VIK). Trh říčních plaveb je plodný a silně zaměřený na bohaté spotřebitele.
Vedení společnosti předpokládá, že do roku 2027 se uskuteční první plavby prvních dvou z navrhovaných deseti říčních lodí. Rezervace na tyto plavby by měly být zahájeny již v příštím roce. Tento krok vyvolal mezi investory skepsi. Zejména proto, že akcie společnosti Royal Caribbean již v roce 2025 vzrostly o 17 % a za poslední rok vykázaly vyšší zisky v porovnání se společností Nvidia (NVDA). Vzhledem k tomu, že se obchoduje na 17,8násobku forwardového zisku, je Royal dražší než Carnival (CCL) a Norwegian Cruise Line Holdings (NCLH), její dva velcí konkurenti.
Zdroj: Getty Images
První pohled na finance tohoto nového podniku může vzbudit obavy. Když společnost Royal Caribbean odhadovala vyšší náklady na jedno lůžko (náklady na jednu kajutu) u říčních lodí ve srovnání s 340 000 až 355 000 USD, které byly přiděleny nedávným zaoceánským lodím, analytička UBS Robin Farleyová se pozastavila nad tím, zda “přeslechla” prognózu vedení. Lodě společnosti Viking jsou levnější, náklady na jedno lůžko činí 214 000 USD. Farleyová poznamenala, že i za předpokladu, že by Royal zajistil luxusní ceny Vikingu hned od začátku, je nepravděpodobné, že by tento krok zvýšil zisk na akcii až někdy po roce 2029.
Navzdory těmto dohadům společnost Royal Caribbean ujišťuje, že nové říční lodě budou stát podstatně méně než její nedávno spuštěná zaoceánská loď Xcel 2. Úspory budou patrné zejména při rozšiřování projektu.
Tyto nové námořní podniky se však neobejdou bez řady finančních rizik. Kim Noland ze společnosti Gimme Credit zdůraznil, že deset nových lodí bude v následujících letech stát miliardy, což je označuje za “drahé a ne bez rizika”. To by mohlo potenciálně oddálit jakékoli blížící se zvýšení úvěrového profilu společnosti RCL.
Vzhledem k tomu, že kvůli omezením velikosti lodí se na ně bude moci nalodit jen nepatrný zlomek zaoceánských cestujících společnosti, jedná se o významnou investici. Steven Wieczynski ze společnosti Stifel vyjádřil při zkoumání tohoto oznámení určitou počáteční skepsi.
Zdá se však, že šance jsou ve prospěch společnosti Royal Caribbean. Trh s říčními plavbami je roztříštěný a v posledních deseti letech zaznamenává prudký růst, a to dvouciferným tempem ročně, což z něj činí lukrativní teritorium pro velkého hráče, jakým je Royal Caribbean. Sharon Zackfia, analytička společnosti William Blair, se domnívá, že společnost by měla být schopna dosáhnout marží a návratnosti kapitálu, které se vyrovnají nebo překonají marže jejích zaoceánských lodí. Díky rozšíření prémiové značky Celebrity může společnost Royal uspokojit preference svých zákazníků a zároveň je udržet ve svém ekosystému.
Říční plavby navíc nebudou představovat hrozbu pro námořní podnikání společnosti Royal. Polovina cestujících společnosti se již na plavbu po řece vydala nebo má zájem ji vyzkoušet; většina z nich ji považuje za doplňkovou dovolenou, nikoli pouze za alternativu k plavbě po moři. Vzhledem k tomu, že stavba menších lodí trvá kratší dobu, mohla by společnost rychle rozšířit svou nabídku.
Noland z Gimme Credit tvrdí, že vzhledem ke zlepšujícímu se cash flow společnosti Royal zůstane zadluženost pravděpodobně stabilní i přes nárůst výdajů. Farley z UBS se domnívá, že navzdory souvisejícím nákladům by vstup do říčního byznysu posílil dlouhodobý růstový profil společnosti Royal.
Investoři, kteří se obávají potenciálních výsledků, by měli najít útěchu ve výsledcích společnosti Royal za čtvrté čtvrtletí. Společnost vytrvale prokazuje svou pozici jednoho z nejsolidnějších provozovatelů výletních plaveb; neustále těží ze silné poptávky. Pokud existuje nějaký významný provozovatel výletních plaveb, který je schopen kormidlovat mělkými říčními vodami, pak je to určitě Royal.
Ve velkém měřítku může matematika tohoto kroku skutečně obstát. Budoucnost podniku Royal v oblasti říční plavby by se mohla ukázat jako bezproblémová.
Skupina Royal Caribbean si tento úkol zkomplikovala tím, že překročila své tradiční trasy a oznámila expanzi do oblasti říčních plaveb. Investoři a analytici by si však neměli dělat zbytečné starosti, budoucnost vypadá slibně.Společnost Royal Caribbean se mohla držet jednodušších cest, protože trvale dosahuje chvályhodných výsledků. Nedávno provozovatel výletních lodí zveřejnil lepší než očekávanou zprávu za čtvrté čtvrtletí a shodné prognózy, což v návaznosti na výsledky podpořilo jeho akcie o pozoruhodných 12 %. Největší zájem však vzbudilo jejich rozhodnutí vstoupit na trh říčních plaveb, tedy do segmentu, který v současnosti monopolizuje společnost Viking Holdings . Trh říčních plaveb je plodný a silně zaměřený na bohaté spotřebitele.Vedení společnosti předpokládá, že do roku 2027 se uskuteční první plavby prvních dvou z navrhovaných deseti říčních lodí. Rezervace na tyto plavby by měly být zahájeny již v příštím roce. Tento krok vyvolal mezi investory skepsi. Zejména proto, že akcie společnosti Royal Caribbean již v roce 2025 vzrostly o 17 % a za poslední rok vykázaly vyšší zisky v porovnání se společností Nvidia . Vzhledem k tomu, že se obchoduje na 17,8násobku forwardového zisku, je Royal dražší než Carnival a Norwegian Cruise Line Holdings , její dva velcí konkurenti.První pohled na finance tohoto nového podniku může vzbudit obavy. Když společnost Royal Caribbean odhadovala vyšší náklady na jedno lůžko u říčních lodí ve srovnání s 340 000 až 355 000 USD, které byly přiděleny nedávným zaoceánským lodím, analytička UBS Robin Farleyová se pozastavila nad tím, zda “přeslechla” prognózu vedení. Lodě společnosti Viking jsou levnější, náklady na jedno lůžko činí 214 000 USD. Farleyová poznamenala, že i za předpokladu, že by Royal zajistil luxusní ceny Vikingu hned od začátku, je nepravděpodobné, že by tento krok zvýšil zisk na akcii až někdy po roce 2029.Navzdory těmto dohadům společnost Royal Caribbean ujišťuje, že nové říční lodě budou stát podstatně méně než její nedávno spuštěná zaoceánská loď Xcel 2. Úspory budou patrné zejména při rozšiřování projektu.Tyto nové námořní podniky se však neobejdou bez řady finančních rizik. Kim Noland ze společnosti Gimme Credit zdůraznil, že deset nových lodí bude v následujících letech stát miliardy, což je označuje za “drahé a ne bez rizika”. To by mohlo potenciálně oddálit jakékoli blížící se zvýšení úvěrového profilu společnosti RCL.Vzhledem k tomu, že kvůli omezením velikosti lodí se na ně bude moci nalodit jen nepatrný zlomek zaoceánských cestujících společnosti, jedná se o významnou investici. Steven Wieczynski ze společnosti Stifel vyjádřil při zkoumání tohoto oznámení určitou počáteční skepsi.Zdá se však, že šance jsou ve prospěch společnosti Royal Caribbean. Trh s říčními plavbami je roztříštěný a v posledních deseti letech zaznamenává prudký růst, a to dvouciferným tempem ročně, což z něj činí lukrativní teritorium pro velkého hráče, jakým je Royal Caribbean. Sharon Zackfia, analytička společnosti William Blair, se domnívá, že společnost by měla být schopna dosáhnout marží a návratnosti kapitálu, které se vyrovnají nebo překonají marže jejích zaoceánských lodí. Díky rozšíření prémiové značky Celebrity může společnost Royal uspokojit preference svých zákazníků a zároveň je udržet ve svém ekosystému.Říční plavby navíc nebudou představovat hrozbu pro námořní podnikání společnosti Royal. Polovina cestujících společnosti se již na plavbu po řece vydala nebo má zájem ji vyzkoušet; většina z nich ji považuje za doplňkovou dovolenou, nikoli pouze za alternativu k plavbě po moři. Vzhledem k tomu, že stavba menších lodí trvá kratší dobu, mohla by společnost rychle rozšířit svou nabídku.Royal Caribbean Cruises Ltd. Noland z Gimme Credit tvrdí, že vzhledem ke zlepšujícímu se cash flow společnosti Royal zůstane zadluženost pravděpodobně stabilní i přes nárůst výdajů. Farley z UBS se domnívá, že navzdory souvisejícím nákladům by vstup do říčního byznysu posílil dlouhodobý růstový profil společnosti Royal.Investoři, kteří se obávají potenciálních výsledků, by měli najít útěchu ve výsledcích společnosti Royal za čtvrté čtvrtletí. Společnost vytrvale prokazuje svou pozici jednoho z nejsolidnějších provozovatelů výletních plaveb; neustále těží ze silné poptávky. Pokud existuje nějaký významný provozovatel výletních plaveb, který je schopen kormidlovat mělkými říčními vodami, pak je to určitě Royal.Ve velkém měřítku může matematika tohoto kroku skutečně obstát. Budoucnost podniku Royal v oblasti říční plavby by se mohla ukázat jako bezproblémová.