Klíčové body
- Akcie společnosti Lyft klesly o 11 % po slabší prognóze hrubých objednávek
- Lyft snížil ceny, aby zůstal konkurenceschopný vůči Uberu a dalším rivalům
- Společnost plánuje expanzi autonomních vozidel a partnerství s Mobileye
- Lyft se zaměřuje na růst prémiových služeb a prodej reklamy v aplikaci
Společnost Lyft uvedla, že v prvním čtvrtletí očekává hrubé objednávky, které měří, kolik společnost účtuje zákazníkům za jízdy a další služby, ve výši přibližně 4,05 až 4,2 miliardy USD. To bylo o něco méně než očekávání Wall Street, která počítala s 4,24 miliardy dolarů.
Akcie se v úterý po skončení obchodování propadly o 11 %. Společnost ve své zprávě o výsledcích uvedla, že „nedávné cenové prostředí na americkém trhu“ bylo faktorem, který ovlivnil tuto prognózu.
„Máme za sebou rekordní rok s velmi zdravým trhem služeb společnosti Lyft a silným nárůstem růstu,“ uvedla finanční ředitelka Erin Brewerová během hovoru k výsledkům společnosti Lyft. „Zároveň jsme také zaznamenali novou dynamiku, která vedla k celkovému snížení cen na americkém trhu, což začalo koncem čtvrtého čtvrtletí.“
Později dodala: „Jak víte, naší strategií je vždy konkurenceschopná cena. Snížili jsme tedy základní ceny. V posledních týdnech roku jsme provedli několik dodatečných kupónů, abychom udrželi rovnováhu na našem trhu a konkurenceschopné ceny.“
Lyft, Inc.
Uvedla, že první čtvrtletí je pro společnost Lyft obvykle nejpomalejší, protože lidé se vzpamatovávají z dovolené a zimní počasí jim brání častěji chodit ven. Jízdy v tomto období jsou často kratší.
Akcie společnosti Uber minulý týden rovněž klesly poté, co se naplnil jejich vlastní výhled hrubých tržeb. Analytici poukazovali na skutečnosti, jako jsou devizové kurzy a dopady nepříznivého počasí a přírodních katastrof, jako byly minulý měsíc požáry v Los Angeles.
Společnost Lyft uvedla, že ve čtvrtém čtvrtletí dosáhla hrubých rezervací ve výši 4,28 miliardy dolarů, což je meziroční skok o 15 %, ale nedosahuje prognózy společnosti FactSet ve výši 4,32 miliardy dolarů. Tržby činily 1,55 miliardy dolarů, což je těsně pod odhady analytiků, kteří předpokládali 1,56 miliardy dolarů. Lyft vydělal 15 centů na akcii na základě GAAP; Wall Street předpovídala ztrátu jednoho centu na akcii.
Společnost uvedla, že její představenstvo schválilo zpětný odkup akcií v hodnotě až 500 milionů dolarů.
Společnost Lyft oznámila výsledky v době, kdy začíná vytvářet kladný volný peněžní tok a kdy se snaží zlepšit ziskovost. Během čtvrtletí se zlepšily počty jízd, aktivních cestujících a rychlost služeb.
Tento měsíc začala společnost Lyft zpřístupňovat vybraným uživatelům po celý den svou funkci Price Lock, v rámci které si mohou cestující zaplatit za uzamčení stanovené ceny za jízdy, které běžně využívají. Vedení společnosti v úterý uvedlo, že v letošním roce plánuje zvýšit marže zlepšením a rozšířením služeb Lyft pro jízdy vyšší třídy, Lyft Black a Lyft SUV, a rozvojem segmentu, který umožňuje značkám nakupovat reklamy v aplikaci.

Wall Street se mezitím více zaměřila na plány odvětví spolujízdy, které chce do svých vozových parků zařadit více autonomních vozidel, protože vozidla Waymo se ve městech objevují stále častěji.
„Jsme v pokročilých jednáních s řadou dalších partnerů,“ uvedl šéf Lyftu David Risher v prohlášení pro MarketWatch. „Budoucnost AV bude mít mnoho hráčů napříč hodnotovým řetězcem, včetně několika vznikajících v zákulisí.“
Dodal: „Jsme přesvědčeni, že čím více AV vozidel, tím více se rozšiřuje trh sdílených jízd a tím lépe se společnosti Lyft daří.“
Risher v pondělním příspěvku na X, uvedl, že společnost plánuje zpřístupnit autonomní vozidla pro jízdy v Dallasu již v roce 2026. Tyto vozy by vlastnila japonská společnost Marubeni – která mimo jiné spravuje vozové parky – a byly by vybaveny samořídící technologií společnosti Mobileye Global Inc.
Společnost pro sdílení jízd uvedla, že v následujících měsících plánuje rozšířit tyto služby do dalších měst. Lyft oznámil partnerství se společností Mobileye v listopadu.

Minulý týden společnost Lyft oznámila, že spojila své síly se společností Anthropic, která se zabývá umělou inteligencí, a uvedla, že do služeb zákaznické podpory začlenila asistenta Clauda s umělou inteligencí společnosti Anthropic. Společnost Lyft uvedla, že tato spolupráce jí pomůže vyvinout další technologie umělé inteligence i jinde.
Analytici banky BofA minulý měsíc ve své výzkumné zprávě uvedli, že očekávají, že společnosti zabývající se gig-ekonomikou a autonomními vozidly budou mít prospěch z nového ministra dopravy USA Seana Duffyho, který navrhl zákon na federální úrovni, jímž by se tyto podniky řídily, a nikoliv jen na úrovni jednotlivých států.
Šéf společnosti Uber Dara Khosrowshahi minulý týden během hovoru k výsledkům uvedl, že může nějakou dobu trvat, než se finanční zisky z technologie autonomních vozidel prosadí, a že se pravděpodobně objeví „mnoho, mnoho dalších hráčů“.
Uvedl však, že autonomní vozidla budou vyžadovat jasné předpisy, přísné bezpečnostní a servisní standardy a levnější hardware.
„Existují národní předpisy, státní předpisy, městské předpisy, je to dost složité,“ řekl. „Je zřejmé, že regulační orgány se musí vyrovnat s touto novou technologií v ulicích, která ovlivňuje náš každodenní život.“
„Za druhé, aby se regulátoři cítili pohodlně, potřebujete podle nás trvale nadlidské výsledky v oblasti bezpečnosti,“ pokračoval. „Nemyslíme si, že stačí, aby byl autonomní řidič lepší než člověk. Myslím, že máme šanci být několikanásobně lepší než člověk.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky