Klíčové body
- Porsche snížilo výhled zisku kvůli americkým clům a slabší poptávce po elektromobilech
- Náklady na cla by mohly Porsche stát až 2 miliardy eur ročně
- Prodej vozů Porsche v Číně se propadl o 42 %, což je nejhorší výsledek od roku 2013
- Společnost plánuje investice do nových spalovacích a plug-in hybridních modelů kvůli klesající poptávce po elektromobilech
Německý výrobce nyní očekává, že návratnost tržeb klesne až na 6,5 %, zatímco dříve předpokládal, že bude činit nejméně 10 %.
Značka ovládaná koncernem Volkswagen AG se potýká s klesající poptávkou po elektromobilech, propadem prodejů v Číně a nyní i s dodatečnými náklady v důsledku zavedení cel na automobily prezidentem Donaldem Trumpem. Spojené státy nedávno předstihly Čínu jako hlavní trh Porsche, podpořené silnou poptávkou po sportovně-užitkových vozech Macan a Cayenne, ale všechny své vozy dováží z Evropy.
Akcie Porsche se v úterý brzy ráno ve Frankfurtu propadly až o 7,6 % a za poslední rok ztratily polovinu své hodnoty.

Porsche investovalo velké částky do elektrických vozidel a baterií, ale zpomalení růstu si vynutilo přehodnocení. Automobilka již nebude samostatně rozšiřovat výrobu vysoce výkonných baterií pomocí své dceřiné společnosti Cellforce, jak uvedla v pondělí, čímž se jednorázové náklady pro letošní rok zvýší na 1,3 miliardy eur
Americká cla zasáhla prodeje v dubnu a ovlivní také výkony v květnu, uvedlo Porsche, ale společnost nedokázala odhadnout žádné dopady po těchto měsících. Za předpokladu, že nedojde ke zvýšení cen, by roční náklady na cla mohly podle výpočtů analytika Citi Haralda Hendrikse dosáhnout 2 miliard eur.
„Makroekonomická situace bude i nadále náročná,“ uvedl v prohlášení finanční ředitel Jochen Breckner a dodal, že Porsche ‚tomu nemůže zcela uniknout‘.
Automobilky napříč Evropou se snaží orientovat v rostoucím obchodním napětí. Ferrari NV zvyšuje ceny některých svých modelů v USA až o 10 %, zatímco Mercedes-Benz Group AG zvažuje stažení prodeje svých základních vozů z trhu. Renault SA minulý týden uvedl, že pravděpodobně odloží uvedení své značky sportovních vozů Alpine na trh v USA.
Zpoždění a výhrady k Trumpově obchodní politice ztěžují výrobcům automobilů a dodavatelům předvídat plný dopad na jejich letošní finanční výsledky. Bílý dům v pondělí pozdě večer naznačil další změny a uvedl, že dovážené automobily nebudou zasaženy dvakrát samostatnými cly na hliník a ocel. Rovněž uvedl, že společnosti si mohou zajistit částečnou náhradu cel na dovážené díly na základě hodnoty své výroby automobilů v USA.
Kromě chaosu způsobeného Trumpovou obchodní válkou přiměla společnost Porsche k přehodnocení strategie klesající poptávka v Číně. Značka vyměnila klíčové členy představenstva a souhlasila se snížením počtu pracovních míst v Německu, aby snížila náklady.
Prodej vozů Porsche v Číně se za tři měsíce do března propadl o 42 % a dosáhl nejhoršího čtvrtletního výsledku v této asijské zemi od roku 2013. Intenzivní konkurence domácích výrobců automobilů v čele se společností BYD Co. snižuje tržní podíl západních výrobců. Porsche v pondělí uvedlo „náročné tržní podmínky“ v zemi.

K obzvláště slabým výsledkům za první čtvrtletí přispěl dopad obchodní politiky USA, čínská hospodářská krize a zpomalení růstu elektromobilů. Provozní zisk se oproti předchozímu roku snížil o 40 % na 760 milionů eur, přičemž společnost poprvé v historii vykázala jednocifernou návratnost tržeb za čtvrtletí ve výši 8,6 %.
Porsche také snížilo výhled tržeb až na 37 miliard eur z předchozích 39 až 40 miliard eur.
Přestože klíčové problémy si Porsche nezpůsobilo samo, „má co dělat, aby prokázalo větší kontrolu nad svými problémy,“ napsal v poznámce Hendriks ze Citi.
Porsche, které čelí vlažné poptávce po svých elektromobilech, se již letos rozhodlo vynaložit 800 milionů eur na rozšíření svého produktového portfolia o další modely se spalovacím motorem a plug-in hybridní modely. V březnu společnost snížila svůj střednědobý cíl návratnosti prodejů na 15 až 17 % z předchozích až 19 %.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky