Klíčové body
- Porsche zvažuje využití výrobních kapacit Volkswagenu v USA jako obranu proti možným clům
- Společnost zaznamenala pokles provozního zisku a tržeb kvůli slabšímu čínskému trhu a pomalému přechodu na elektromobily
- Blume očekává spravedlivou obchodní dohodu mezi USA a Evropou, zatímco Volkswagen v USA investuje miliardy eur
- Porsche odmítá zapojení do čínské cenové války a nadále sází na kvalitu a inovace
„S Volkswagenem máme uzavřenou dohodu o průmyslové spolupráci a nakonec spolupracujeme tak úzce, že by to mělo hrát roli“ v reakci na cla, řekl Oliver Blume Annette Weisbachové z CNBC.
Spojené státy jsou pro Porsche nejvýznamnějším trhem, ale vzhledem k tomu, že společnost v zemi nemá montážní závody, je potenciálně zranitelná vůči obchodní válce USA s Evropskou unií. Hlavní závody společnosti Porsche se nacházejí v Německu.
Výrobce vozů 911 je sice uveden samostatně, ale je součástí skupiny Volkswagen Group spolu se značkami Audi, Lamborghini, Bentley, Škoda, Seat a samotným Volkswagenem. Blume je generálním ředitelem jak skupiny Volkswagen, tak společnosti Porsche.
„Doufám, že dojde k dohodě mezi Evropou a USA … Spoléhám na spravedlivé řešení mezi regiony,“ řekl Blume v rozhovoru pro CNBC.

„Na druhé straně v USA intenzivně investujeme, pokud jde o partnerství, služby, vlastní organizaci, naši dealerskou síť. Zaměstnáváme v USA mnoho a mnoho lidí. Kromě toho, že jsme spojeni s koncernem Volkswagen, investuje koncern Volkswagen v USA přes 15 miliard eur,“ pokračoval a poukázal na montážní závod konglomerátu v Chattanooze ve státě Tennessee a investice v Jižní Karolíně.
„To by mělo hrát roli, až dojde k uzavření spravedlivé dohody v této oblasti,“ dodal.
Celní horská dráha
Sledování nejnovější obchodní rétoriky, milostí a opatření vycházejících z Bílého domu se stalo každodenní výzvou pro podniky nejen v automobilovém průmyslu.
Očekává se také, že Volkswagen bude prostřednictvím svých montážních závodů v Mexiku tvrdě zasažen americkými cly u svých severoamerických sousedů, ačkoli v současné době těží z odkladu cel na své vozy značky Volkswagen v rámci dočasné dohody. Ta osvobozuje vozidla od amerických cel, pokud alespoň 75 % jejich dílů pochází ze Severní Ameriky.
Zda Trump svou hrozbu plošných 25 % cel na dovoz z EU dotáhne do konce, se teprve uvidí. Napětí nicméně se ve středu zvýšilo, když blok oznámil chystaná cla na americké zboží v hodnotě miliard dolarů v reakci na americká cla na ocel a hliník.
Automobilový průmysl byl v úterý rovněž otřesen Trumpovým varováním, že „podstatně zvýší“ cla na automobily dovážené z Kanady do USA, pokud tato země neupustí od „hrozivých, dlouhodobých cel“.
Porsche se nezapojí do čínské „cenové války“
Porsche ve středu oznámilo meziroční pokles provozního zisku na 5,6 miliardy eur
Společnost vinila ze slabších výsledků napjatou situaci na trhu v Číně, narušení dodavatelských řetězců a zpoždění v globálním náběhu elektromobility, zatímco dividendu udržela na stejné úrovni.
Oznámila také další propouštění, díky němuž se počet jejích zaměstnanců sníží na téměř 4 000, protože se snaží snížit náklady v podmínkách nejistoty na trhu.

Blume pro CNBC uvedl, že to byl „intenzivní, náročný, ale také úspěšný“ rok, přičemž hlavními problémy zůstal propad prodejů v Číně a pomalejší než očekávaný náběh elektromobility v Evropě a Severní Americe.
Při diskusi o posledním jmenovaném trendu Blume uvedl, že Porsche bude i nadále investovat do inovací, a zároveň vyzval průmysl, obce a politiky, aby podpořili přechod na elektromobily prostřednictvím rozvoje nabíjecí infrastruktury.
Uvedl také, že strategií společnosti v Číně, která je pro Porsche druhým největším trhem, je upřednostňovat hodnotu před objemem, prezentovat kvalitu svých vozů a zaměřit se na vyniknutí v oblastech, jako je inteligence ve voze.
„V Číně jsme čelili cenové válce, válce slev, a my se k ní nepřipojujeme,“ řekl.
Konkurence čínských konkurentů, zejména na trhu s elektromobily od společností jako BYD, představuje pro automobilky po celém světě výzvu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky