Klíčové body
- Americký ministr obchodu Howard Lutnick potvrdil dosažení dohody s automobilkami o zmírnění cel, přičemž detaily mají být oznámeny při Trumpově návštěvě Michiganu
- Nová struktura cel má snížit finanční dopady na automobilky a zabránit kumulaci cel na dovážená auta, ocel a hliník, čímž by se podpořila domácí výroba
- Automobilky jako General Motors vítají dohodu a věří, že jim umožní více investovat v USA; akcie asijských automobilek v reakci na zprávu vzrostly
- Přesto panují obavy z možného narušení dodavatelských řetězců a z nejistoty, protože Trumpova politika cel se v minulosti často měnila
The Wall Street Journal dříve v ten den informoval, že prezident Donald Trump se chystá oznámit novou strukturu cel na automobily, která zabrání jejich kumulaci s již platnými cly. V současné době se na téměř všechny dovážené automobily vztahuje 25% clo, stejně jako 25% clo na ocel a hliník, dva kovy hojně používané v automobilovém průmyslu.
„Tato dohoda je významným vítězstvím obchodní politiky prezidenta, protože odměňuje společnosti, které vyrábějí v tuzemsku, a zároveň poskytuje prostor výrobcům, kteří vyjádřili svůj závazek investovat v Americe a rozšířit svou domácí výrobu,“ uvedl Lutnick v prohlášení pro CNN.

Prohlášení neposkytlo žádné podrobnosti o parametrech dohody.
Úředník Bílého domu řekl agentuře Reuters, že dohoda bude oficiálně oznámena v úterý, kdy Trump plánuje cestu do Michiganu, srdce amerického automobilového průmyslu, aby oslavil prvních 100 dní svého druhého funkčního období v Bílém domě.
Automobilky, prodejci a kupující automobilů se připravují na dopad cel, které by mohly v příštích týdnech narušit trh s automobily.
Odborníci tvrdí, že 25% clo by mohlo zvýšit náklady na výrobu nebo dovoz automobilů o tisíce dolarů za kus a snížit nabídku vozidel k prodeji. Vzhledem k tomu, že administrativa plánuje zavést cla na automobilové díly již v sobotu, mohlo by to ceny automobilů ještě více zvýšit, protože všechna vozidla vyrobená v USA obsahují některé dovážené díly.
Automobilový průmysl, včetně výrobců a prodejců automobilů, lobuje za zrušení těchto daní s tím, že dovozní cla budou mít velký dopad na finance Američanů a naruší jejich dodavatelské řetězce.
„Jsme vděční prezidentu Trumpovi za jeho podporu amerického automobilového průmyslu a milionů Američanů, kteří na nás závisí,“ uvedla v pondělním prohlášení generální ředitelka General Motors Mary Barra.
„Věříme, že prezidentovo vedení pomáhá vyrovnat podmínky pro společnosti jako GM a umožňuje nám investovat ještě více do americké ekonomiky. Oceňujeme produktivní rozhovory s prezidentem a jeho administrativou a těšíme se na další spolupráci,“ uvedla.
Akcie automobilek kótovaných v Asii v úterý v reakci na tuto zprávu vyskošily. Toyota, největší světový výrobce automobilů, uzavřela obchodování s nárůstem o 3,6 %. Jeho menší japonští konkurenti Honda a Nissan posílili o 1 %, respektive 2,3 %. V Jižní Koreji se akcie Hyundai zvedly o 1,2 % a akcie její dceřiné společnosti Kia o více než 2 %.
Potřeba výjimek
Minulý týden koalice amerických a mezinárodních automobilek zaslala Trumpově administrativě dopis, v němž požádala o osvobození od cel, podobně jako v případě výjimek již udělených pro polovodiče a spotřební elektroniku.
„Cla na automobilové díly naruší globální dodavatelský řetězec v automobilovém průmyslu a vyvolají dominový efekt, který povede k vyšším cenám automobilů pro spotřebitele, nižším prodejům u dealerů a zdraží a zkomplikuje servis a opravy vozidel,„ uvedla koalice.
„Většina dodavatelů automobilů není kapitálově připravena na náhlé narušení způsobené cly. Mnozí z nich se již nyní nacházejí v tíživé situaci a budou čelit zastavení výroby, propouštění a bankrotu,“ dodala.
Automobilový průmysl byl v posledních týdnech otřesen řadou nových cel. Bolest se o víkendu ještě prohloubí, když vstoupí v platnost další 25% clo na většinu dovážených automobilových dílů. WSJ s odvoláním na osoby obeznámené s touto záležitostí uvedl, že tyto sazby by mohly být výrazně nižší.

Podle WSJ by všechny změny cel na automobily měly zpětnou platnost, což by automobilkám umožnilo získat zpět již zaplacené cla, která by již nebyla platná.
Trump však již mnohokrát změnil kurz své celní politiky, což znamená, že jakékoli nové změny, které provede, mohou být snadno změněny.
New York Times samostatně informoval, že automobilkám bude uhrazena část nákladů na cla na dovážené komponenty. Náhrada bude činit až 3,75 % hodnoty nového automobilu v prvním roce, ale bude postupně zrušena během dvou let, uvedl mluvčí Bílého domu.
Na začátku dubna Trump novinářům řekl, že je ochoten osvobodit některé automobilky od cel, aby jim dal více času na vybudování výrobních závodů v USA.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky