Rivian (RIVN) nabízí levné ocenění, ale vyžaduje trpělivost a dlouhý investiční horizont
Růst bude závislý na získání dalšího kapitálu a rozšíření výroby
Výraznější zisky lze očekávat až po roce 2026, ne dříve
Po počátečním nadšení a rychlém růstu ztratila její akcie téměř 90 % hodnoty, což z ní dnes činí jednu z nejlevnějších veřejně obchodovaných automobilek v segmentu elektromobilů.
Přesto investoři, kteří se zaměří na delší horizont, mohou v příštích třech letech zažít výrazné zhodnocení, pokud se naplní plány společnosti a podaří se jí přejít od luxusní značky k výrobci pro masový trh.
Zdroj: Getty Images
Ztráta jako odrazový můstek k růstu
Dnes má Rivian(RIVN)tržní kapitalizaci okolo 18 miliard dolarů a její aktuální cena akcie se pohybuje kolem 15,80 USD. Společnost se stále pohybuje výrazně pod svým maximem, ale očekávání do budoucna zůstávají vysoká. Důvodem jsou nejen nově chystané modely, ale i velmi pozitivní zpětná vazba od zákazníků. Průzkum organizace Consumer Reports ukázal, že majitelé vozů Rivian projevují nejvyšší míru loajality ze všech značek – a to i v porovnání se zavedenými automobilkami a dalšími výrobci elektromobilů.
Současný byznys Rivianu stojí na dvou modelech: R1T a R1S, jejichž cena se v závislosti na konfiguraci pohybuje mezi 70 000 a 100 000 dolary. Právě vyšší cenová hladina omezuje přístup k širší zákaznické bázi, což by se mělo v příštích letech zásadně změnit.
V roce 2026 plánuje Rivian uvést na trh tři nové modely: R2, R3 a R3X. Všechny budou stát méně než 50 000 USD, čímž Rivian vstoupí do cenového segmentu, který dnes ovládá například Tesla Model 3 nebo Model Y. Tím by se mohla firma stát dostupnější pro miliony potenciálních zákazníků, kteří si doposud její vozy nemohli dovolit.
Cesta k růstu začíná, ale nebude levná
Analytici očekávají, že v roce 2025 porostou tržby Rivianu pouze o 5 %, ale v roce 2026 už by měl přijít skokový nárůst o 39 %. Pokud se společnosti podaří úspěšně navýšit výrobní kapacity a dostat nové modely na trh bez výrazných zpoždění, mohl by být růst v letech 2027 a 2028 ještě výraznější.
Rivian tak míří ke stejnému bodu zlomu, jaký zažila Tesla – přechod z prémiového výrobce k masové značce. Tesla začínala s drahými vozy, ale její úspěch přišel až s dostupnějšími modely. Rivian doufá, že zopakuje podobný příběh a stane se během tří let rozpoznatelným jménem s miliony prodaných vozů ročně.
Tato růstová vize však nebude zadarmo. Společnost bude s největší pravděpodobností potřebovat další kapitál, aby zvládla nákladnou fázi rozšiřování výroby a uvedení nových modelů na trh. To může znamenat zředění akcií, pokud dojde k navýšení kapitálu formou nového úpisu. Rovněž nelze vyloučit možné zpoždění ve výrobě, což by mohlo negativně ovlivnit vývoj ceny akcií, zejména pokud trh nebude ochoten čekat.
Trpělivost, která se může vyplatit
Klíčové riziko pro investory tak nespočívá ani tak v samotné společnosti, jako spíš v časovém rámci naplnění investičního příběhu. Do uvedení vozů R2, R3 a R3X na trh zbývá ještě více než rok a významnější tržby se očekávají až od roku 2027. V následujících dvanácti měsících tak nebude mnoho událostí, které by výrazně pohnuly cenou akcií. To může znamenat období stagnace nebo výkyvů, které budou pro některé investory frustrující.
Zároveň se očekává, že volatilita zůstane vysoká, protože akcie firem s vysokým růstovým potenciálem a minimem krátkodobých katalyzátorů bývají citlivé na náladu trhu. Investoři musí být připraveni na kolísání cen a mít jasnou strategii – zejména pokud zvažují dlouhodobé držení akcií Rivianu.
Na druhou stranu, ti, kdo vydrží, mohou být odměněni. Pokud se firmě podaří naplnit své cíle, nynější ocenění může být velmi atraktivní vstupní bod. Investoři by tak měli chápat Rivian spíš jako dlouhodobou sázku na transformaci značky, nikoliv jako titul pro rychlé zisky v řádu měsíců.
Po počátečním nadšení a rychlém růstu ztratila její akcie téměř 90 % hodnoty, což z ní dnes činí jednu z nejlevnějších veřejně obchodovaných automobilek v segmentu elektromobilů. Přesto investoři, kteří se zaměří na delší horizont, mohou v příštích třech letech zažít výrazné zhodnocení, pokud se naplní plány společnosti a podaří se jí přejít od luxusní značky k výrobci pro masový trh.Ztráta jako odrazový můstek k růstuDnes má Rivian tržní kapitalizaci okolo 18 miliard dolarů a její aktuální cena akcie se pohybuje kolem 15,80 USD. Společnost se stále pohybuje výrazně pod svým maximem, ale očekávání do budoucna zůstávají vysoká. Důvodem jsou nejen nově chystané modely, ale i velmi pozitivní zpětná vazba od zákazníků. Průzkum organizace Consumer Reports ukázal, že majitelé vozů Rivian projevují nejvyšší míru loajality ze všech značek – a to i v porovnání se zavedenými automobilkami a dalšími výrobci elektromobilů.Současný byznys Rivianu stojí na dvou modelech: R1T a R1S, jejichž cena se v závislosti na konfiguraci pohybuje mezi 70 000 a 100 000 dolary. Právě vyšší cenová hladina omezuje přístup k širší zákaznické bázi, což by se mělo v příštích letech zásadně změnit.V roce 2026 plánuje Rivian uvést na trh tři nové modely: R2, R3 a R3X. Všechny budou stát méně než 50 000 USD, čímž Rivian vstoupí do cenového segmentu, který dnes ovládá například Tesla Model 3 nebo Model Y. Tím by se mohla firma stát dostupnější pro miliony potenciálních zákazníků, kteří si doposud její vozy nemohli dovolit.Cesta k růstu začíná, ale nebude levnáAnalytici očekávají, že v roce 2025 porostou tržby Rivianu pouze o 5 %, ale v roce 2026 už by měl přijít skokový nárůst o 39 %. Pokud se společnosti podaří úspěšně navýšit výrobní kapacity a dostat nové modely na trh bez výrazných zpoždění, mohl by být růst v letech 2027 a 2028 ještě výraznější.Rivian tak míří ke stejnému bodu zlomu, jaký zažila Tesla – přechod z prémiového výrobce k masové značce. Tesla začínala s drahými vozy, ale její úspěch přišel až s dostupnějšími modely. Rivian doufá, že zopakuje podobný příběh a stane se během tří let rozpoznatelným jménem s miliony prodaných vozů ročně.Tato růstová vize však nebude zadarmo. Společnost bude s největší pravděpodobností potřebovat další kapitál, aby zvládla nákladnou fázi rozšiřování výroby a uvedení nových modelů na trh. To může znamenat zředění akcií, pokud dojde k navýšení kapitálu formou nového úpisu. Rovněž nelze vyloučit možné zpoždění ve výrobě, což by mohlo negativně ovlivnit vývoj ceny akcií, zejména pokud trh nebude ochoten čekat. Trpělivost, která se může vyplatitKlíčové riziko pro investory tak nespočívá ani tak v samotné společnosti, jako spíš v časovém rámci naplnění investičního příběhu. Do uvedení vozů R2, R3 a R3X na trh zbývá ještě více než rok a významnější tržby se očekávají až od roku 2027. V následujících dvanácti měsících tak nebude mnoho událostí, které by výrazně pohnuly cenou akcií. To může znamenat období stagnace nebo výkyvů, které budou pro některé investory frustrující.Zároveň se očekává, že volatilita zůstane vysoká, protože akcie firem s vysokým růstovým potenciálem a minimem krátkodobých katalyzátorů bývají citlivé na náladu trhu. Investoři musí být připraveni na kolísání cen a mít jasnou strategii – zejména pokud zvažují dlouhodobé držení akcií Rivianu.Na druhou stranu, ti, kdo vydrží, mohou být odměněni. Pokud se firmě podaří naplnit své cíle, nynější ocenění může být velmi atraktivní vstupní bod. Investoři by tak měli chápat Rivian spíš jako dlouhodobou sázku na transformaci značky, nikoliv jako titul pro rychlé zisky v řádu měsíců.