Klíčové body
- Archer Aviation (ACHR) doufá, že v roce 2025 vyrobí 10 letadel typu Midnight
- Většina letadel Midnight, která se v současné době vyrábí, je určena k testování
- Archer také zavádí první leteckou taxi službu v Abú Dhabí
Sází na revoluční koncept malých elektrických letadel s vertikálním vzletem a přistáním, označovaných jako eVTOL. Její vlajkový model Midnight už existuje a v současnosti prochází testovacím procesem u amerického Federálního úřadu pro letectví
Archer se pohybuje v prostředí, kde nejde jen o to mít funkční produkt – klíčová je i schopnost přežít náročné období bez příjmů. Vzhledem k absenci komerčního provozu je totiž zásadní otázkou, zda firma stihne zahájit provoz dřív, než jí dojdou finanční prostředky. A právě na tomto poli se nyní odehrává nejdůležitější závod.

Midnight: technologie blíže realitě než sci-fi
Model Midnight je navržen pro krátké trasy s menší kapacitou cestujících. Jeho hlavním účelem je sloužit jako letecké taxi, které nabídne rychlou dopravu ve městech a mezi nimi. Společnost už několik těchto letadel postavila a v roce 2025 plánuje vyrobit až deset dalších. Ty poslouží k pokračování v procesu certifikace, ale především by měly pomoci připravit půdu pro první komerční provoz.
Archer odhaduje, že má za sebou přibližně 15 % požadovaného procesu schvalování FAA. Cílem je získat všechna potřebná povolení včas, ale firma zároveň ví, že regulace v USA jsou velmi přísné. Proto se rozhodla pro strategii, která kombinuje domácí přípravy s rozjezdem prvního provozu v zahraničí.
První letecké taxi nad Abú Dhabí
Zatímco ve Spojených státech schvalovací proces pokračuje, Archer směřuje k prvnímu ostrému provozu v Abú Dhabí. Společnost tam ve spolupráci s lokálním partnerem buduje infrastrukturu pro nasazení služby leteckého taxi již v roce 2025. Tato lokalita byla zvolena i kvůli příznivějším regulatorním podmínkám. Reálný provoz by mohl být spuštěn na přelomu let 2025 a 2026.
Tento krok je důležitý nejen pro reputaci firmy, ale také pro její budoucí expanzi. Úspěšné zahájení provozu mimo USA může výrazně urychlit přijetí eVTOL dopravy i v dalších zemích, včetně samotných Spojených států, až bude splněno vše potřebné pro domácí nasazení. Zkušenosti z Abú Dhabí by zároveň mohly usnadnit budoucí schvalovací procesy a otevřít dveře novým partnerstvím.

Finanční zdraví: klíč k přežití
Vzhledem k tomu, že Archer zatím nemá žádné příjmy, je jeho rozvaha kritickým faktorem. Na konci prvního čtvrtletí 2025 měla firma k dispozici přibližně 1 miliardu dolarů v hotovosti, což je nárůst oproti 835 milionům na konci roku 2024. Tento kapitál byl získán prostřednictvím prodeje akcií, což sice vedlo k určitému zředění vlastnických podílů, ale poskytlo firmě potřebné prostředky pro další vývoj.
Výdaje na provozní činnosti činily v prvním čtvrtletí méně než 100 milionů dolarů. Pokud si firma udrží toto tempo čerpání hotovosti, má přibližně deset čtvrtletí, tedy zhruba 2,5 roku na dosažení komerčního provozu, než bude muset hledat další financování. To představuje reálnou časovou rezervu na dokončení prvních projektů a dosažení klíčových milníků.
Výhled a příležitosti pro investory
Projekt v Abú Dhabí je nejen důkazem technologické vyspělosti, ale i důležitým prvkem důvěryhodnosti vůči investorům. Umožní společnosti ověřit svůj byznys model v reálném provozu a nabídne cenná data, která lze využít při vyjednávání o dalších finančních injekcích nebo při expanzi do dalších trhů. Firma už například navázala spolupráci s etiopským partnerem.
Ověření konceptu v praxi může být zásadním impulsem i pro rychlejší přijetí v USA, kde stále probíhá schvalovací proces FAA. Pokud se Archeru podaří demonstrovat bezpečnost, efektivitu a poptávku po službě v zahraničí, má mnohem větší šanci na úspěch i na domácím trhu. Navíc se tím zvýší její atraktivita pro investory i strategické partnery, což by mohlo usnadnit budoucí financování expanze.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky